Ahad, 9 Jun 2013

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Penyelidik USM hasilkan penampal gigi daripada bahan organik sekam padi

Posted:

Penyelidik USM hasilkan penampal gigi daripada bahan organik sekam padi

Penyelidik USM hasilkan penampal gigi daripada bahan organik sekam padi

09/06/2013 8:43pm

KOTA BHARU - Sekumpulan penyelidik dari Pusat Pengajian Sains Pergigian, Universiti Sains Malaysia (USM) Kubang Kerian, di sini, menghasilkan komposit tampalan gigi daripada sekam padi bagi menggantikan bahan konvensional amalgam.

Ketua penyelidik, Prof. Dr. Ismail Ab. Rahman berkata, kejayaan menghasilkan komposit tampalan gigi daripada bahan organik sekam padi itu, yang pertama seumpamanya di dunia, adalah hasil penyelidikan kira-kira tiga tahun mulai 2011.

Produk tampalan gigi daripada sekam padi itu menepati piawaian antarabangsa dan boleh dihasilkan dengan kos yang rendah, mempunyai jangka hayat lama serta pasaran yang amat luas, kata Ismail pada sidang akhbar di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian di sini, hari ini.

Katanya sekam padi dipilih kerana ia mempunyai kandungan silika yang tinggi iaitu 10 peratus berbanding bahan organik lain, dan anggaran kos untuk menghasilkan 4 gram Composite Rice Husk (CRH) ialah RM44 berbanding kos produk amalgam RM130 hingga RM200 bergantung kepada gred.

Ciptaan itu turut memenangi pingat emas bagi kategori bahan pada pertandingan Pameran Rekacipta Inovasi dan Teknologi Antarabangsa ke-24 (ITEX 2013) yang berlangsung di Kuala Lumpur City Centre (KLCC) pada 9 hingga 11 Mei lepas.

"Penyelidikan dan pembangunan produk ini dibiayai oleh geran USM-RU selama tiga tahun bermula dari 2011 hingga 2013 dengan kos sebanyak RM242,500," kata Ismail.

Beliau berkata, kejayaan tersebut mampu mengurangkan kos pembelian amalgam yang diimport dianggarkan berjumlah RM88 juta setahun berdasarkan statistik penggunaan komposit tampalan gigi di Klinik USM pada 2009. - Bernama

'Penentang perlu diajar’ dalam pilihan raya - PM Turki

Posted:

'Penentang perlu diajar' dalam pilihan raya - PM Turki

'Penentang perlu diajar' dalam pilihan raya - PM Turki

09/06/2013 8:37pm

ANKARA - Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan hari ini menyeru penyokong-penyokong partinya agar 'memberikan pengajaran' kepada kumpulan penentang yang antipemerintah dalam pilihan raya tahun hadapan.

Ketua Parti Keadilan dan Pembangunan itu berkata, pendiriannya menentang demonstrasi yang berlaku baru-baru ini telah memberikan satu cabaran yang besar sejak beliau mengambil alih tampuk pemerintahan sejak lebih satu dekad yang lalu.

"Saya mahukan anda semua mengajar mereka tentang apa itu demokrasi ketika anda membuang undi pada pilihanraya yang akan berlangsung tujuh bulan lagi.

"Kita bukan seperti mereka yang melakukan tunjuk perasan dengan membakar dan memusnahkan kawasan bandar," katanya.

Tambah Erdogan, tindakan mereka itu merupakan satu perlakuan yang keji sehingga boleh dilabel sebagai anarkis dan pengganas.

Keganasan bermula dengan tindakan polis menghentikan sebuah kempen penentangan terhadap sebuah projek pembangunan semula sebuah taman di Istanbul. Dari situ, ia merebak menjadi protes anti-Erdogan.

Seramai tiga orang telah terkorban dalam kekecohan tersebut.

Turki akan mengadakan pilihanraya umum dan presiden pada tahun 2014, dengan perhimpunan pilihan raya terawal dijangka dianjurkan hujung minggu hadapan - AFP

Seniwati Latifah Omar meninggal dunia

Posted:

Seniwati Latifah Omar meninggal dunia

Seniwati Latifah Omar meninggal dunia

09/06/2013 8:07pm

KUALA LUMPUR - Seniwati terkenal era Cathay Keris, Latifah Omar meninggal dunia di Pusat Rawatan Rapi, Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia kira-kira pukul 6.20 petang tadi pada usia 74 tahun.

Allahyarhamah yang suatu masa dahulu sering digandingkan dengan seniman Nordin Ahmad di layar perak pernah membintangi banyak filem antaranya Panggilan Pulau, Laila Majnun, Gurindam Jiwa dan Bawang Putih Bawang Merah dan Naga Tasik Chini. - KOSMO!

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved