Ahad, 23 Jun 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


MSN 'tunggu dan lihat'

Posted:

MSN 'tunggu dan lihat'

MSN 'tunggu dan lihat'

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril.abdullah@kosmo.com.my

LAPANGAN di Kelab Golf Seri Selangor, Kota Damansara, Selangor yang menjadi venue Kejohanan Golf Selangor Masters 2013 diselubungi jerebu semalam.


CUACA jerebu yang melanda negara mula mencetuskan tanda tanya mengenai nasib penganjuran beberapa kejohanan serta acara sukan utama yang dijadualkan berlangsung minggu ini.

Sebelum ini, masalah jerebu hanya melanda Johor dan Melaka, namun kini sudah dilihat mula menular ke seluruh negara sehingga ke Kuala Lumpur.

Situasi itu jelas mengundang bahaya dalam aspek kesihatan dan keselamatan para atlet yang bertanding, apatah lagi empat acara sukan utama akan berlangsung minggu ini.

Ia bermula dengan Kejohanan Lumba Basikal Jelajah 1 Malaysia (J1M) 2013, Sukan Malaysia (Sukma) edisi ke-16, pusingan separuh akhir Liga Hoki Dunia dan final Piala FA di Stadium Nasional, Bukit Jalil.

Ketika diminta mengulas mengenai perkara itu, Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Seri Zolkples Embong (gambar kecil) tidak merahsiakan lagi kebimbangannya tentang situasi yang berlaku ketika ini, sambil berharap masalah jerebu akan hilang dalam masa sekurang-kurangnya lima hari lagi.

"Buat masa ini, kami masih belum membuat keputusan lagi sama ada memberi nasihat agar pihak yang terlibat menunda tarikh kejohanan atau menukar venue pertandingan.

"Kita masih ada lebih kurang seminggu sahaja lagi dan dalam masa tersebut, segala-galanya boleh berlaku seperti hujan yang mungkin turun atau kebakaran di Indonesia dapat dipadam.

"Bagaimanapun, perkembangan ini akan dipantau dengan teliti dan MSN juga akan mendapatkan nasihat daripada Kementerian Kesihatan sama ada meneruskan kejohanan atau pun dihentikan seketika demi kesihatan para atlet," jelas Zolkples semalam.

Menurut Zolkples, kebimbangan utamanya buat masa ini lebih terarah kepada Sukma 2013 yang mana ia melibatkan penyertaan ramai atlet negara beraksi di gelanggang yang terbuka.

Justeru, beliau menjelaskan, MSN yang menjadi pengelola bersama bagi temasya di Kuala Lumpur itu, bersedia menghadapi kemungkinan untuk menunda atau membatalkan acara sukan yang diadakan di gelanggang terbuka sekiranya mendapat arahan daripada Kementerian Kesihatan.

"Kesihatan atlet adalah perkara yang paling utama dan jika Kementerian Kesihatan mengarahkan supaya tiada aktiviti luar dijalankan, kami akan akur," ujarnya lagi.

Ditanya mengenai keperluan untuk membatalkan terus kejohanan besar atau temasya Sukma 2013 sekiranya jerebu masih berterusan, Zolkples mengakui, MSN atau penganjur kejohanan utama yang lain perlu mencari alternatif bagi menyelesaikan isu yang timbul itu kelak.

"Kalau keadaan masih tidak berubah, maka MSN atau penganjur kejohanan lain perlu mencari alternatif lain jika tidak mahu membatalkannya.

"Kasihan juga kepada atlet-atlet sukan yang telah menjalani persiapan selama ini terutama seperti Liga Hoki Dunia dan J1M 2013 yang melibatkan penyertaan atlet luar negara.

"Kalau tidak mahu membatalkan acara sukan masing-masing, cari alternatif lain seperti menukar venue pertandingan atau menunda tarikh kejohanant," tambahnya.

Azzuddin terima surat pelantikan

Posted:

Azzuddin terima surat pelantikan

Azzuddin terima surat pelantikan

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

SETIAUSAHA Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Azzuddin Ahmad kini sudah boleh memberi tumpuan kepada Persekutuan Bola Sepak ASEAN (AFF).

Ini kerana Azzuddin telah menerima surat pelantikan sebagai Setiausaha Agung AFF semalam.

Azzuddin berkata, tawaran untuk menyertai AFF bagi menggantikan bekas Setiausaha Agung badan induk itu, Datuk Seri Paul Mony Samuel telah diperkenan oleh Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah yang juga Presiden AFF.

Jelas Azzuddin, beliau akan meninggalkan FAM penghujung minggu ini sebelum memulakan tugas secara rasmi di AFF pada 1 Jun depan.

"Saya telah menerima surat pelantikan sebagai Setiausaha Agung AFF pada pukul 3 petang hari ini (semalam).

"Perkara ini telah diperkenankan oleh baginda (Sultan Ahmad Shah) yang menandatangani surat pelantikan tersebut.

"Saya akan meninggalkan FAM pada akhir bulan ini sebelum menyertai AFF pada 1 Julai nanti," kata Azzuddin ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Sepanjang berkhidmat di FAM, beliau pernah memegang beberapa jawatan penting badan induk bola sepak negara itu.

Antaranya ialah Ahli Jawatankuasa Bebas dari 2000 hingga 2006, Pengerusi Jawatankuasa Disiplin (2001-2004) dan Pengerusi Jawatankuasa Pengadil (April-September 2006).

Mengulas mengenai pengganti beliau sebagai Setiausaha Agung, Azzuddin yang enggan mendedahkan nama calon tersebut, berharap individu terbabit dapat melakukan tugas lebih baik daripadanya.

Naib Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin disebut-sebut sebagai calon pilihan dan dikaitkan dengan 'kerusi panas' yang akan ditinggalkan Azzuddin nanti.

Tambah Azzuddin, beliau percaya Sultan Ahmad Shah akan memilih individu yang tepat bagi menjalankan tanggungjawab memperkemaskan lagi badan induk itu.

"Sejujurnya, Tuanku masih tidak mendedahkan apa-apa perkara mengenai hal ini secara rasmi.

"Tidak kira siapa termasuk Hamidin (yang bakal dilantik sebagai Setiausaha Agung FAM), saya percaya pilihan Tuanku pasti tepat kerana Tuanku akan menilai kewibawaan individu itu tersebut.

"Saya berharap pengganti saya akan melakar kejayaan yang lebih hebat untuk pencapaian skuad bola sepak negara pada masa akan datang," katanya.

'Saya umpama penumpang tunggu mendarat'

Posted:

'Saya umpama penumpang tunggu mendarat'

'Saya umpama penumpang tunggu mendarat'


IMBAS KEMBALI... Abu Samah (tiga dari kiri) dan Hee Wook (dua dari kiri) bersama delegasi ACC ketika beliau menerima anugerah daripada UCI di Limburg, Belanda tahun lalu.


NAMA Datuk Abu Samah Abd. Wahab bukanlah satu nama asing di Malaysia khususnya kepada komuniti sukan berbasikal. Pada 16 April lalu, beliau telah dinobat sebagai Tokoh Kepemimpinan Sukan pada Majlis Anugerah Sukan Negara 2012.

Anugerah tersebut diberikan atas pelbagai jasa yang ditabur oleh Abu Samah dalam membangunkan sukan negara terutama berbasikal.

Penerimaan anugerah itu menimbulkan senario bahawa lengkaplah skrip jalan cerita perjalanan karier Abu Samah dalam dunia berbasikal.

Baru-baru ini, wartawan Kosmo!, AZIZUL FAHMI AHMAD FAHMI berkesempatan menemu bual Presiden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) bagi mengetahui adakah beliau sudah bersedia untuk mengucapkan selamat tinggal kepada sukan berbasikal.

KOSMO!: Tahniah Datuk di atas anugerah Tokoh Kepemimpinan Sukan yang diterima baru-baru ini. Bermakna lengkap sudah jalan cerita karier Datuk.

ABU SAMAH: Ramai yang bertanya apa yang akan saya lakukan selepas menerima bermacam anugerah dan pencapaian sejak dua tiga tahun kebelakangan ini.

Selepas menerima anugerah tersebut (Tokoh Kepemimpinan Sukan), ada yang bertanya apakah yang akan saya lakukan selepas ini. Saya faham maksud tersirat pertanyaan itu adalah satu pertanyaan diplomatik. Maksudnya adakah saya akan bersara selepas tempoh perkhidmatan saya selaku Presiden PKBM (Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia) berakhir.

Saya cuba memahami semua perkembangan yang sedang berlaku di Malaysia dan di luar negara. Misalnya, Jawatankuasa Eksekutif Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) telah menggugurkan usul untuk membincangkan cadangan mengehadkan usia memegang satu-satu jawatan dalam badan induk bola sepak dunia itu.

Saya difahamkan Presiden FIFA, Sepp Blatter tidak menghalang agar usul berkenaan dibawa atau dibincangkan atas dasar demokrasi. Bagaimanapun, usul tersebut tidak berjaya menarik minat ahli Jawatankuasa Eksekutif FIFA agar diperdebat dan diluluskan. Maksudnya di sini, adakah faktor usia boleh membataskan sumbangan seseorang terhadap sukan tertentu?

Justeru, beberapa isu yang menarik telah tercetus di Malaysia ketika ini. Saya ambil isu velodrom tertutup kelas satu sebagai satu topik yang sangat menggusarkan hati saya.

Ramai pihak di luar negara agak kecewa kerana Malaysia sebagai salah sebuah kuasa besar dalam dunia trek masih tidak mempunyai velodrom tertutup kelas satu. Jadi saya begitu teruja apabila DBKL (Dewan Bandaraya Kuala Lumpur) sudah mula membuka tender untuk tujuan pembinaan velodrom tertutup kelas satu di Cheras.

Andainya ia siap pada awal 2015, saya masih ada harapan untuk menyaksikan Kejohanan Trek Klasik Piala Dunia di Kuala Lumpur atas kapasiti saya selaku Presiden PKBM.

Memang menjadi impian saya untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai salah satu venue untuk Kejohanan Trek Klasik Piala Dunia. Semua perkembangan itu banyak menggerakkan minda saya.

SENARIO itu membuktikan bahawa Datuk seolah-olah belum bersedia untuk berundur?

SEBENARNYA masih ada banyak perkara yang belum selesai dalam dunia berbasikal Malaysia. Untuk berlaku adil kepada semua, saya sebenarnya masih menyediakan barisan pelapis yang mantap bagi menggantikan tempat saya. Ia bukan hanya membentuk Timbalan Presiden, malah ia berkait rapat dengan soal kepemimpinan itu sendiri secara menyeluruh. Saya tidak sanggup meninggalkan sebuah kapal yang mungkin terumbang-ambing kalau saya selaku kapten sudah tiada lagi di dalamnya.

Soal pembinaan velodrom tertutup kelas satu juga harus dititikberatkan. Velodrom tertutup kelas satu bakal membolehkan pelumba Malaysia tampil menyertai kejohanan besar dengan persiapan mental dan fizikal yang mantap. Di New Delhi, April lalu (Kejohanan Lumba Basikal Asia), saya berasa agak malu bercampur sedih apabila ada pelumba trek junior kita, mengaku belum berpeluang berlumba di sebuah velodrom tertutup. Alhamdulillah... sekalipun tak pernah berkayuh di velodrom tertutup, pelumba junior kita tetap menang.

Jadi ada lebih baik saya guna ruang masa yang berbaki selaku Presiden PBKM untuk menyusun dan membentuk barisan kepemimpinan yang kemas dan memahami komitmen sedia ada. Misalnya, sampai sekarang kita masih terkial-kial untuk mencari seorang pelumba yang dianggap pendaki terbaik di Asia Tenggara. Masih ramai percaya pelumba Indonesia dan Filipina adalah pendaki terbaik di rantau ini, sedangkan kita mempunyai beberapa nama seperti Mohd. Adiq Hussainie Othman, Mohd. Saufi Senan atau Shahrul Mat Amin.

Masih ada dalam kalangan peminat yang beranggapan pelumba pasukan kebangsaan tidak mencapai kualiti kayuhan. Mereka gagal memahami bahawa PKBM telah, sedang dan akan terus berusaha untuk mencari pelumba yang kuat mendaki. Semua maklum bahawa Tour de France, Giro d'Italia atau Spanish Vuelta dimenangi menerusi acara pendakian. Kita amat sedar bahawa pelumba yang kuat mendaki akan mudah memenangi sesuatu kejohanan besar.

Jadi PKBM masih mempunyai iltizam tinggi untuk memperkasakan pasukan lebuh raya Malaysia. Kita sudah berjaya dalam acara trek. Saya sedar tentang ketidakseimbangan yang wujud dalam kalangan pasukan trek dan lebuh raya. Bagaimanapun, PKBM tidak hanya berpeluk tubuh. Kami sentiasa berusaha tanpa jemu. Oleh kerana itu, saya menyokong penuh impian Menteri Belia dan Sukan (Khairy Jamaluddin Abu Bakar) yang mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah sporting nation. PKBM mahu terlibat secara langsung dalam usaha tersebut.

DIFAHAMKAN, Datuk juga akan bertanding merebut jawatan dalam Jawatankuasa Lembaga Pengurusan Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (UCI) di Itali, September ini. Sekali lagi, kami merasakan seolah-olah Datuk mahu melengah-lengahkan tempoh persaraan Datuk?

TIDAK timbul soal saya cuba melengah-lengahkan persaraan. Sebenarnya saya dipujuk berkali-kali oleh Presiden (Konfederasi Berbasikal Asia) ACC (Cho Hee Wook). Sebelum bermulanya Kongres ACC di New Delhi pada April lalu, dia bertanyakan hala tuju saya dalam sukan berbasikal. Beliau beri fakta bahawa saya tak pernah berkhidmat untuk UCI. Dia juga jelaskan bahawa alangkah rugi kalau seseorang seperti saya tak mampu berkhidmat untuk UCI, walhal saya boleh berbuat demikian. Beliau beri saya masa untuk berfikir pada waktu itu.

Sebenarnya selepas memegang jawatan Setiausaha Agung ACC dan Presiden ACA (Persatuan Berbasikal ASEAN), saya umpama seorang penumpang yang sedang bersiap-siap untuk menunggu pesawat mendarat di landasan lapangan terbang. Saya umpama menunggu pengumuman kapten pesawat bahawa 'kita akan mendarat sebentar lagi'.

Namun, Hee Wook begitu bijak meyakinkan saya, malah beliau tegaskan bahawa usia bukan satu faktor kenapa saya tidak mampu untuk menyumbang idea kepada UCI. Beliau juga tegaskan bahawa usaha saya untuk memastikan empat negara di rantau Ocenia termasuk Australia dan New Zealand bergabung dan menyertai

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved