Jumaat, 21 Jun 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


1,000 orang dikhuatiri terkorban

Posted:

1,000 orang dikhuatiri terkorban

1,000 orang dikhuatiri terkorban

DERETAN kenderaan yang terkandas selepas hujan lebat di negeri Uttarakhand, utara India pada Selasa lalu.- reuters


DEHRADUN - Tentera India meningkatkan usaha untuk memasuki beberapa buah kampung dan bandar yang terputus hubungan akibat banjir kilat dan tanah runtuh di utara negara itu semalam, kata beberapa pegawai.

Mereka memberi amaran, sekurang-kurangnya 1,000 orang dipercayai terkorban dalam bencana kali ini.

Beberapa helikopter dan hampir 10,000 askar telah dikerah untuk memindahkan pelancong dan penziarah agama yang terkandas selepas banjir akibat hujan monsun melanda negeri Uttarakhand hujung minggu lalu.

Pasukan tentera itu dikerah untuk memberikan bantuan perubatan, kejuruteraan dan kepimpinan, kata pihak tentera dalam satu kenyataan.

Sejumlah rumah, bangunan dan kenderaan runtuh atau hanyut dibawa air banjir dan tanah runtuh manakala beberapa jambatan serta jalan kecil turut musnah.

Menurut pihak tentera, perkembangan tersebut menyebabkan sekitar 65,000 orang terkandas di beberapa tempat suci penganut Hindu di pedalaman negeri itu.

Hujan lebat luar biasa turun di Uttara- khand dan ibu kota India, New Delhi sejak hujung minggu lalu.

Sekurang-kurangnya 138 orang terbunuh di serata Uttarakhand dan dua negeri jiran- nya yang juga dilanda banjir dan tanah runtuh.

"Kami menganggarkan lebih 1,000 orang telah terkorban dengan mayat mereka bergelimpangan di merata-rata tempat," kata pengerusi yayasan kuil Hindu di bandar Kedarnath dan Badrinath, Ganesh Godiyal.

Sementara itu di negara jiran India, Nepal, sebanyak 22 orang terbunuh sejak beberapa hari lalu dalam insiden tanah runtuh dan banjir kilat juga disebabkan oleh hujan lebat.

Perdana Menteri India, Manmohan Singh memberitahu kelmarin bahawa keutamaan diberikan untuk menyelamatkan mereka yang masih terperangkap di samping membantu lebih 10,000 orang yang telah dipindahkan ke lokasi selamat.

Pihak berkuasa membina 40 buah kem sementara bagi menempatkan penduduk dan pelancong yang dipindahkan.

Sebanyak 18 buah helikopter turut digunakan untuk membawa mangsa-mangsa banjir ke kem tersebut. - AFP

Kualiti udara Singapura cecah tahap bahaya

Posted:

Kualiti udara Singapura cecah tahap bahaya

Kualiti udara Singapura cecah tahap bahaya


SEORANG pekerja memakai topeng muka untuk melindungi diri daripada jerebu yang melanda Singapura semalam.- AP


SINGAPURA - Kualiti udara di Indonesia merosot ke tahap berbahaya semalam selepas jerebu akibat pembakaran hutan di Indonesia menyelimuti pulau ini sekali gus mengganggu aktiviti perniagaan dan pengangkutan.

Di Lapangan Terbang Antarabangsa Changi di sini, masa lebih lama diperlukan untuk pendaratan dan pelepasan pesawat ekoran jarak penglihatan yang terhad.

Kerja-kerja di beberapa tapak pembinaan turut perlahan dengan rangkaian makanan ringan McDonald's menggantung perkhidmatan penghantaran di pulau ini.

Setakat pukul 1 tengah hari semalam, Indeks Pencemaran Udara (IPU) di sini melonjak kepada 371 sekali gus menandakan kualiti udara mencapai tahap berbahaya.

Takat IPU melebihi 300 menandakan udara berbahaya manakala bacaan antara 201 hingga 300 menunjukkan kualiti udara amat tidak sihat.

Dalam pada itu, kerajaan Singapura mahu pemerintah Indonesia bertindak menangani krisis tersebut.

"Tiada negara atau badan korporat yang berhak mencemari udara sehingga menyebabkan kesihatan dan kesejahteraan rakyat Singapura terjejas," kata Menteri Alam Sekitar dan Sumber Air, Vivian Balakrishnan di laman Facebooknya.

Menurut Balakrishnan, Singapura telah menghantar beberapa pegawainya bagi membincangkan masalah jerebu tersebut di ibu negara Indonesia, Jakarta.

Masalah itu berpunca daripada pembakaran hutan di Pulau Sumatera yang terletak di barat pulau ini dan Malaysia.

Pembakaran hutan itu berlaku pada musim panas antara Jun hingga September bertujuan untuk membersihkan tanah bagi penanaman kelapa sawit.

Bacaan IPU di sini sejak dua hari lalu melebihi paras tertinggi 226 yang direkodkan pada 1997 apabila jerebu akibat pembakaran hutan di Indonesia mengganggu laluan kapal dan perjalanan udara di Asia Tenggara.

Dalam pada itu, beberapa pegawai Indonesia cuba menyalahkan syarikat-syarikat negara ini berhubung kebakaran hutan tersebut.

"Apa yang kami tahu terdapat beberapa pelabur asing dari Singapura terlibat dalam pembakaran hutan itu," kata seorang pegawai kanan Kementerian Perhutanan Indonesia, Hadi Daryanto.

Namun, tiga syarikat di sini yang diberikan konsesi tanah di Indonesia iaitu Wilmar International Ltd, Golden Agri-Resources Ltd dan First Resources Ltd menafikan mereka melakukan pembakaran hutan untuk meratakan tanah.

Ketiga-tiga syarikat menyatakan, proses tersebut dilakukan secara mekanikal tanpa melibatkan pembakaran hutan. - Reuters

3,500 pekerja kilang di Dhaka diganggu hantu

Posted:

3,500 pekerja kilang di Dhaka diganggu hantu

3,500 pekerja kilang di Dhaka diganggu hantu


PARA pekerja kilang kain ini didakwa masih trauma dengan kejadian sebuah kompleks kain, Rana Plaza yang runtuh sebelum ini.- Agensi


DHAKA - Seramai 3,500 pekerja kilang kain di sini terpaksa berhenti melakukan kerja masing-masing apabila tempat kerja itu diserang hantu dan mengganggu mereka.

Justeru, para pekerja berkenaan enggan meneruskan kerja kerana pihak pengurusan kilang enggan mengambil langkah sewajarnya untuk menghalau hantu tersebut.

Inspektor polis kawasan industri Gazipur, Showkat Kabir berkata, pemilik sebuah kilang kain di sini dipaksa untuk berdoa dan mengedarkan makanan kepada fakir miskin pada Rabu lalu.

Usaha itu diharap dapat menghalau hantu yang sering mengganggu para pekerja di kilang berkenaan.

Kira-kira 3,500 pekerja berhenti melakukan kerja mereka di sebuah kilang di Gazipur di utara Dhaka baru-baru ini.

Para pekerja itu kemudian bertindak memusnahkan kelengkapan perabut kilang bagi memaksa pemilik kilang bertindak menangani masalah tersebut.

Para pekerja kilang mendakwa mereka diganggu makhluk halus semasa berada di dalam tandas wanita.

"Semua pekerja, pemilik dan pengurus kilang akan menyertai majlis doa itu. Kilang akan beroperasi semula pada hari Khamis (semalam) selepas dua hari ditutup kerana gangguan hantu," katanya. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved