Selasa, 21 Mei 2013

Kosmo Online - Infiniti


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Infiniti


Mudah dan senang di bawa ke mana-mana sahaja

Posted:

Mudah dan senang di bawa ke mana-mana sahaja

Mudah dan senang di bawa ke mana-mana sahaja

Oleh SUHANA VERU
suhana.veru@kosmo.com.my

PENGGUNAAN buku elektronik atau e-Book masih kurang popular dalam kalangan masyarakat di negara ini memandangkan tidak ramai yang mahu mengambil inisiatif untuk mencubanya.

Buku elektronik merupakan sejenis medium penyampaian maklumat yang merujuk kepada penggunaan data elektronik sebagai buku, namun rakyat di negara ini dilihat lebih gemar membaca buku fizikal atas faktor kepuasan.

Begitupun, perkara itu tidak menghalang Pengarah Urusan Xentral Methods Sdn. Bhd., Faiz Al-Shahab, 33, melancarkan laman web, portal www.e-sentral.com.my pada tahun lalu.

Portal berkenaan menawarkan pelbagai jenis buku dalam bentuk e-Book. Lebih menarik, bahan bacaan itu boleh dibaca terus menerusi telefon pintar dan komputer.

Mengulas lanjut mengenai e-Book, Faiz memberitahu, portal berkenaan menyediakan lebih 15,000 judul buku dalam bahasa Melayu, Inggeris, Mandarin, Perancis dan Sepanyol.

Namun, fokus utama portal tersebut adalah untuk mempromosikan buku tempatan.

Kebanyakan buku berkisar tentang perniagaan, biografi, komik, teknologi maklumat, novel cinta dan penyiasatan.

Kesemua buku itu pada asalnya merupakan buku yang dicetak oleh syarikat penerbitan tempatan selain bahan daripada penulis bebas.

Akses e-Sentral

Menyentuh mengenai cara untuk membaca buku-buku tersebut, anak jati Selangor itu memberitahu, pembaca perlu melayari laman web di www.e-sentral.com.my menerusi telefon pintar, tablet, komputer dan komputer riba.

Seterusnya, pengguna perlu mendaftarkan nama dan kata laluan. Sebaik selesai berbuat demikian, pengguna berkenaan boleh terus membuat pembelian buku.

Setelah membuat pilihan, pengguna akan dimaklumkan mengenai penerbit, saiz fail, kategori buku dan format selain sinopsis buku berkenaan.

Selain itu, pembaca akan ditanya sama ada mereka mahu membaca menerusi komputer, tablet, iPad, iPhone, atau Android.

Justeru, pembaca dikehendaki mengisi kata laluan dalam e-mel yang terkandung dalam gajet canggih. Sebaik selesai, pengguna akan dikehendaki mengisi semula nama pengguna dan kata laluan yang didaftarkan melalui portal itu.

"Tidak sampai tujuh minit, anda sudah boleh membaca judul buku yang dipilih menerusi telefon atau komputer," katanya ketika ditemui di pejabatnya yang terletak di Cyberjaya, Selangor.

Malahan, pembaca akan diberikan beberapa judul buku secara percuma sebagai percubaan sebelum membuat pembelian namun, bukan semua judul buku.


E-BOOK e-Sentral boleh diakses melalui tablet, komputer riba atau telefon bimbit pintar.


Sistem operasi

Mengenai sistem operasi, aplikasi e-Sentral menggunakan sistem operasi IOS, Android, Cloud dan komputer.

Beliau memberitahu, format operasi aplikasi tersebut ialah e-pub dan ia merupakan format yang berbeza.

Pada kebiasaan, format yang digunakan pada e-Book adalah dokumen mudah alih (PDF).

"Bagaimanapun, kita tidak menggunakan PDF kerana apabila aplikasi menggunakan format itu ia akan melambatkan kerja-kerja memuat turun sekali gus fail tersebut akan menjadi berat.

"Jadi, kami menggunakan format e-pub kerana ia bukan sahaja melindungi setiap e-Book daripada digodam, malah format tersebut lebih ringan berbanding PDF," ujarnya.

Sehubungan itu, beliau berkata, pengguna tidak perlu risau mengenai langkah-langkah perlindungan pada aplikasi itu.

Seseorang pengguna boleh menggunakan tiga akaun berbeza pada tiga gajet berbeza milik mereka sama ada iPad, komputer atau telefon bimbit memandangkan ia menggunakan teknologi pengkomputeran awan atau lebih dikenali cloud computing.

Pelbagai aplikasi

Teknologi itu membenarkan pelbagai aplikasi dijalankan pada variasi jenis platform. Ia tidak lagi tertakluk kepada satu-satu sistem operasi tertentu sahaja.

Ia turut membolehkan pengguna menggunakan sesuatu perisian tanpa perlu melakukan instalasi pada komputer yang ingin digunakan.

"Pengguna cuma perlu menggunakan pelayar internet terkini bagi mengakses e-Book," ujarnya lagi.

Menyentuh mengenai harga, bapa kepada seorang cahaya mata itu berkata, ia dijual pada harga yang murah berbanding buku yang dicetak.

"Kami menjual buku serendah RM2.99 tetapi ia mengikut bab-bab dalam buku itu iaitu setiap bab dijual berasingan.

"Malah, kami juga menjual buku yang berharga RM5. Ia seperti buku cerita yang tidak mengandungi bab," jelasnya sambil memberitahu pihaknya menjual buku dari harga RM2.99 sehingga RM30.


FAIZ menunjukkan kepada salah seorang pelanggannya cara-cara e-Book.


Harga rendah

Buku-buku dijual pada harga rendah disebabkan ia tidak memerlukan kos pencetakan dan pemasaran.

Walaupun ditawarkan pada kos murah, beliau mengakui hanya sekitar 30 peratus pembaca yang berminat terhadap e-Book dan selebihnya masih lagi mengamalkan buku fizikal.

Hakikatnya, peratusan itu menunjukkan rakyat Malaysia tidak menyedari kewujudan dan kecanggihan teknologi e-Book.

"Banyak kelebihan menggunakan e-Book, antara yang menarik contohnya, anda boleh mengeluarkan penanda buku atau bookmark yang membenarkan pengguna terus kepada muka surat yang ditandai apabila membuka buku tersebut," ujarnya lagi sambil memberitahu, pembaca kini tidak perlu lagi berulang-alik ke kedai buku untuk mendapatkan bahan bacaan.

Bukan itu sahaja, jika pengguna ingin membeli buku berkaitan senaman, menerusi e-Book pembaca boleh melihat cara bersenam secara realistik berbanding buku fizikal yang hanya meletakkan gambar mengikut turutan langkah.

Lebih menarik, portal itu memberi peluang kepada penulis-penulis bebas untuk menghasilkan karya mereka melalui e-Book.

Penulis bebas tidak perlu mengeluarkan modal untuk pencetakan.

Langkah itu dilihat salah satu cara untuk mencungkil bakat-bakat baharu dalam bidang penulisan untuk dipromosikan melalui portal tersebut.

Buluh khas untuk beruang panda

Posted:

Buluh khas untuk beruang panda

Buluh khas untuk beruang panda

Oleh SUHANA VERU


BULUH merupakan makanan utama beruang panda.


SEPASANG beruang panda yang dinamakan Fengyi (betina) dan Fuwa (jantan) dijangka tiba di Malaysia pada Disember depan.

Kedua-dua haiwan itu yang berasal dari China dipinjamkan kepada Malaysia untuk tempoh 10 tahun.

Bagaimanapun, peminjaman haiwan itu merupakan simbolik bagi memperingati ulang tahun ke-40 hubungan diplomatik Malaysia-China yang bakal diraikan pada tahun 2014 nanti.

Sebelum ini, bekas Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Douglas Uggah Embas berkata, pasangan panda itu akan ditempatkan di Zoo Negara, Kuala Lumpur yang dilengkapi kemudahan menyamai habitat asal panda tersebut.

Zoo Negara dipilih kerana dilihat sesuai dan mempunyai tenaga pakar untuk memastikan pasangan panda itu hidup selesa.

Justeru, 1Malaysia Development Berhad dan kerajaan Persekutuan akan menjalankan projek pembangunan eksibit khas bagi menempatkan panda berkenaan pada Jun ini di Zoo Negara.

Eksibit yang berkeluasan 0.6 hektar itu akan dilengkapi suhu kurang 24 darjah Celcius.

Menyentuh mengenai pemakanan, beliau memberitahu, makanan utama spesies berkenaan ialah buluh.

Haiwan tersebut memerlukan 25 kilogram buluh sehari, namun hanya terdapat 15 jenis buluh yang dimakan haiwan terbabit.

Antaranya buluh pagar, buluh betung, buluh Siam, buluh perut buddha, buluh botol, buluh semantan, buluh madu dan buluh galah.

Dalam menyediakan pemakanan untuk haiwan tersebut, Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM), Kepong, Kuala Lumpur bertanggungjawab untuk membantu terutama membekal buluh.

Skop tugas institut itu khususnya dalam mengenal pasti spesies buluh tempatan yang boleh dimakan oleh haiwan tersebut dan menanam spesies buluh yang sesuai di negara ini.


KAKITANGAN FRIM, Zoo Negara dan pelajar MSU berganding bahu menanam beratus-ratus pokok buluh di Zoo Negara.


Tanggungjawab besar

Menyedari menggalas tanggungjawab yang besar, kira-kira 100 orang kakitangan yang terdiri daripada FRIM, Zoo Negara dan pelajar dari Management and Science University (MSU) menyertai program gotong-royong menanam buluh pada 16 April lalu di Zoo Negara.

Sebanyak 200 pokok buluh Siam (Thyrsostachys siamensis) telah ditanam dalam beg plastik.

Kesemua benih pokok itu ditanam di kawasan plot lereng bukit yang terletak di Zoo Negara.

Seorang pelajar MSU, Nuradilla Abu Bakar, 23, berkata, buat pertama kali dia menanam pokok buluh dan ia merupakan satu pengalaman yang menyeronokkan.

"Penganjuran program yang melibatkan penyertaan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) sekurang-kurangnya membantu pihak FRIM dan Zoo Negara menanam pokok buluh dengan lebih banyak.

"Lagipun, kita perlu memperbanyakkan usaha menanam pokok buluh untuk menampung pemakanan beruang panda itu selama 10 tahun," ujarnya.

Selain usaha menanam pokok buluh, FRIM juga telah menghantar tiga orang penyelidik ke Bifengxia Panda Base, Ya'an di China pada 17 Mac lalu.

Tujuan penghantaran penyelidik itu ke negara berkenaan bagi mendalami pengetahuan mengenai tabiat dan jenis buluh yang dimakan oleh haiwan tersebut.

Jenis buluh

Bagi mengetahui jenis buluh yang dimakan oleh haiwan itu, penyelidik telah membawa lima sampel buluh iaitu buluh Siam, pagar, madu, galah dan semantan.

Pegawai Penyelidik Cawangan Pengurusan Hutan Ladang, Bahagian Bioteknologi FRIM, Abd. Razak Othman berkata, pihaknya mendapati haiwan tersebut lebih gemar makan batang buluh jenis galah dan pagar berbanding semantan.

Ia berikutan, kulit buluh galah dan pagar mudah dikopek haiwan tersebut selain gemar memakan daun dan ranting buluh madu.

"Kami membawa kelima-lima jenis buluh ini sahaja berdasarkan pengalaman Zoo Chiang Mai, China dan Zoo Singapura. Kami dimaklumkan oleh kedua-dua zoo tersebut, haiwan itu boleh makan kelima-lima jenis buluh berkenaan," katanya.

Dalam lawatan itu, pihaknya mendapati, haiwan tersebut gemar makan buluh yang muda berusia antara 18 bulan hingga dua tahun.

"Selain buluh, kami mendapati haiwan tersebut turut diberikan kek buluh yang diadun dengan fiber buluh serta vitamin yang lain. Ia sebagai penambahan nutrien dalam makanan untuk haiwan itu," ujarnya sambil memberitahu ia juga turut makan epal dan lobak.

Bagaimanapun, beliau berkata, kajian lebih lanjut mengenai jenis pemakanan haiwan itu perlu dilakukan lagi.

Galaxy S4 lebih canggih

Posted:

Galaxy S4 lebih canggih

Galaxy S4 lebih canggih


TELEFON pintar paling ditunggu-tunggu di pasaran, Samsung Galaxy S4 akhirnya memasuki pasaran Malaysia pada April lalu.


PENERAJU global dalam media dan teknologi digital, Samsung Electronics Co. Ltd. telah melancarkan Galaxy S4 baru-baru ini.

Pengarah Urusan Samsung Malaysia, Kwan Jae Hoon berkata, pihaknya yakin model terbaharu itu akan mengatasi jualan Galaxy S3.

Ia berikutan, telefon pintar itu dilengkapi dengan kamera belakang 13 megapiksel, teknologi Gorilla Glass Corning 3 yang mampu merekodkan bunyi dengan lebih jelas.

Malah, ia juga dilengkapi dengan teknologi Airview yang membolehkan operasi skrin dail pantas dengan mengeluarkan gambar daripada nombor satu hingga sembilan.

Selain berukuran 7.9 milimeter, skrin bersaiz lima inci dan bateri seberat 170 gram, ia juga mempunyai paparan Super AMOLED berdefinisi penuh pertama di dunia.

Bukan itu sahaja, pihaknya turut memperkenalkan aplikasi terbaharu iaitu S Translator.

"Aplikasi canggih ini membantu pengguna telefon pintar yang berdepan dengan masalah bahasa," katanya.

Sehubungan itu, bagi yang berminat untuk mendapatkan telefon pintar ini, bolehlah mengunjungi semua premis terpilih termasuk di kaunter syarikat telekomunikasi.

Ia boleh didapati dengan harga serendah RM2,199 menerusi pilihan warna hitam dan putih.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved