Sabtu, 6 April 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Korea Utara beri amaran

Posted:

Korea Utara beri amaran

Korea Utara beri amaran

SEBUAH trak melintasi peralatan pertahanan peluru berpandu Patriot milik tentera Amerika Syarikat (AS) di Pangkalan Tentera Udara AS di Osan, selatan Seoul, Korea Selatan semalam.- REUTERS


MOSCOW - Korea Utara menyatakan bahawa pihaknya tidak dapat memastikan keselamatan semua kedutaan asing di Pyongyang selepas 10 April depan.

Negara itu mendesak Britain, Rusia dan beberapa negara Eropah lain untuk mengosongkan kedutaan masing-masing ekoran peningkatan pergerakan senjata nuklear di Korea Utara ketika ini.

Beberapa negara di Eropah semalam melaporkan telah menerima sepucuk surat yang meminta semua kakitangan kedutaan masing-masing dikeluarkan dari Pyongyang.

"Bermula dari 10 April, pemerintah Korea Utara tidak dapat memberi jaminan keselamatan terhadap beberapa kedutaan dan organisasi antarabangsa di negara berkenaan yang kini sedang dalam konflik.

"Pada pemahaman kami, bahawa Korea Utara meminta kedutaan asing di negara itu keluar berbanding menasihatkan kami untuk meninggalkan negara berkenaan," kata seorang jurucakap Pejabat Luar Britain.

Jurucakap itu berkata, Britain telah mengingatkan Korea Utara berhubung tanggungjawabnya menerusi Konvensyen Vienna untuk melindungi misi-misi diplomatik.

Rusia yang mempunyai hubungan rapat dengan Korea Utara turut menerima mesej daripada negara itu.

Tentera Korea Utara sebelum ini memberi amaran bahawa ia telah diberi kuasa untuk menyerang Amerika Syarikat (AS) dengan menggunakan senjata nuklear yang lebih kecil dan ringan.

Tindakan itu merupakan ancaman terbaharu Korea Utara terhadap AS sejak beberapa minggu kebelakangan ini.

Ketegangan itu turut melibatkan Korea Selatan yang melancarkan latihan ketenteraan dengan AS.

Korea Utara turut mengancam untuk melancarkan semula Perang Korea yang sebelum ini berakhir pada tahun 1953.

Tentera AS turut menghantar beberapa pesawat kalis radar ke Korea Selatan sebagai persediaan untuk menghadapi peperangan dengan Korea Utara.

Peperangan itu berakhir menerusi perjanjian damai yang ditandatangani kedua-dua pihak di Panmunjom yang terletak di sempadan kedua-dua buah negara.

Perjanjian itu dilaksanakan selepas tentera Korea Utara menyerang Korea Selatan pada tahun 1950.

Ketegangan itu mula tercetus sebelum ini selepas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenakan sekatan barang mewah ke atas Korea Utara selepas ia melancarkan ujian nuklear ketiga pada Februari lalu.

Korea Utara yang menggunakan ideologi komunis dipimpin Kim Jong-un yang berusia dalam lingkungan 30-an selepas bapanya, Kim Jong-il meninggal dunia pada April tahun lalu. - Agensi

Beyonce jadi tumpuan di Havana

Posted:

Beyonce jadi tumpuan di Havana

Beyonce jadi tumpuan di Havana


BEYONCE (memegang kamera) dan Jay-Z yang memakai topi bersiar-siar di Old Havana di Havana kelmarin.- AP


HAVANA - Kehadiran pasangan penyanyi terkenal dari Amerika Syarikat, Beyonce dan Jay-Z di Cuba menjadi tumpuan sejumlah peminatnya di sini kelmarin.

Beyonce dan Jay-Z berada di sini bagi menyambut sambutan ulang tahun perkahwinan mereka yang kelima.

Sejumlah peminat sanggup menunggu mereka di luar sebuah hotel bagi melihat kedua-dua selebriti tersebut bersiar-siar.

Pada malam Rabu lalu, mereka turut dikerumuni puluhan peminat di restoran La Guarida.

Beyonce yang berusia 31 tahun itu memakai pakaian berwarna kuning dengan corak hitam dan putih manakala Jay-Z, 43, memakai baju berlengan pendek dan berseluar pendek sambil menghisap sebatang cerut.

Beberapa anggota polis turut mengawal orang ramai yang berasak-asak untuk menyaksikan kedua-dua selebriti tersebut semasa mereka bersiar-siar di sini.

Kedua-dua mereka turut dikawal beberapa pengawal peribadi.

Sebahagian peminat mengambil kesempatan merakamkan gambar kedua-dua selebriti tersebut dengan menggunakan telefon bimbit.

Pasangan tersebut berkahwin pada 4 April 2008 dan mereka dikurniakan seorang anak, Blue Ivy Carter. - Agensi

Bangkai gajah yang dilapah ditemui di dalam hutan

Posted:

Bangkai gajah yang dilapah ditemui di dalam hutan

Bangkai gajah yang dilapah ditemui di dalam hutan


BANGKAI seekor gajah ditemui di dalam hutan di daerah Minh Hoa, wilayah tengah Quang Binh, Vietnam pada Ahad lalu.- AFP


HANOI - Bangkai seekor gajah betina yang telah dilapah ditemui di sebuah hutan di daerah Minh Hoa, wilayah tengah Quang Binh, Vietnam pada Ahad lalu.

Menurut media tempatan, kulit, ekor, dua gading dan dua telinga gajah tersebut bagaimanapun tidak ditemui pada bangkai tersebut.

Beberapa pegawai renjer berkata, haiwan tersebut ketika hidup dianggarkan seberat empat tan, 3.2 meter (m) panjang dan setinggi 1.3m.

Mereka berkata, gajah tersebut mungkin telah mati dibunuh sehari atau dua hari selepas bangkai haiwan itu ditemui. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved