Sabtu, 2 Mac 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Senjata api teman tidur pelari kudung

Posted:

Senjata api teman tidur pelari kudung

Senjata api teman tidur pelari kudung

Susunan NOOR SYAHIDATOOL AQMA MOHD. NOOR

REEVA sering menulis isu rogol dan penderaan wanita dalam Twitter miliknya.


EBERAPA bulan sebelum Reeva Steenkamp menjadi kekasih atlet paralimpik terkenal Afrika Selatan yang memakai dua bilah kaki palsu, Oscar Pistorius, model cantik itu dilihat berlatih menembak di sebuah lapang sasar di negara itu.

Selepas memakai sungkup telinga dan cermin mata pelindung, wanita berambut perang itu memegang erat pistol a 9mm dengan kedua-dua belah tangannya sebelum melepaskan tembakan.

Ironinya, senjata a 9mm seperti itulah yang dikatakan digunakan oleh Pistorius untuk menembak Reeva pada Hari Kekasih, 14 Februari lalu. Reeva mati selepas terkena tiga das tembakan.

Gambar Reeva sedang menembak itu menunjukkan betapa dia sudah terbiasa dengan senjata api dan dengan itu dia mudah berasa selesa dengan lelaki seperti Pistorius yang sentiasa menyimpan senjata api di rumahnya.

Senjata api dimiliki oleh kebanyakan pemilik rumah di Pretoria yang mencatat kadar jenayah yang tinggi termasuk rompakan. Pistorius dipercayai menyimpan empat pucuk senjata api selain kayu kriket di katil bilik tidurnya.

Pistorius kini sedang didakwa di mahkamah kerana membunuh penghias kulit depan majalah FHM itu. Pistorius bagaimanapun mendakwa dia melepaskan tembakan kerana menyangka Reeva penceroboh yang masuk ke rumahnya.

Pistorius menjadi pengumpul tegar senjata api dengan menyertai kelab pengumpul senjata api dan membeli beberapa koleksi senjata api termasuk pistol jenis a .500 Magnum yang digelar oleh pengeluarnya sebagai pistol paling berkuasa yang pernah dihasilkan.

Pada penghujung tahun 2012, ketika dia menyulam cinta bersama Reeva yang kemudian ditembak dan dibunuhnya, Pistorius menjadi semakin obses dengan hobinya itu.

Pistorius sememangnya menggemari senjata dan hasil temu bual agensi berita Associated Press (AP) bersama pengumpul senjata api yang lain menunjukkan Pistorius sangat dedikasi bermain senjata api selama 12 bulan sebelum dia bertindak menembak teman wanitanya itu.

Lesen

Menurut Naib Pengerusi Persatuan Pengumpul Senjata Api Lowveld, John Beare yang menerima Pistorius sebagai ahli berbayar pada April lalu, bintang trek itu bukan sahaja memohon lesen untuk memiliki senjata lebih daripada satu tetapi dia sebenarnya mahu membeli senjata-senjata itu.


PISTORIUS menangis semasa pertama kali dihadapkan ke mahkamah Afrika Selatan pada 15 Februari lalu.


Dia dan Pistorius diperkenalkan di sebuah hotel di Johannesburg, Afrika Selatan pada Januari tahun lalu.

Seorang peguam yang juga pakar dalam undang-undang senjata api, Martin Hood, memberitahu, jika Pistorius tidak menjadi pengumpul senjata api, dia boleh dikenakan tindakan di bawah undang-undang Afrika Selatan yang mengehadkan pemilikan senjata api sebanyak empat pucuk sahaja bagi mempertahankan diri.

Pengerusi Senjata Api dan Pengumpul Peluru Afrika Selatan, Carvel Webb menambah, dengan berlakunya tragedi itu, Pistorius sudah memenuhi syarat yang diperlukan untuk diterima sebagai pengumpul senjata api dan dia mula mengumpul senapang separa automatik.

Pistorius tidak pernah menyembunyikan minatnya terhadap senjata api. Seorang wartawan yang melawatnya di rumahnya di Pretoria dan mendapati Pistorius menyimpan senjata api di tepi katilnya.

Dia juga berlatih menembak untuk Sukan Olimpik London 2012 di Afrika Selatan dan Eropah tetapi dia kurang dikenali sebagai pengumpul senjata api.

Ujar John, dia memerhatikan Pistorius berlatih menembak sebanyak dua kali tetapi tidak melihat apa-apa petanda yang menunjukkan dia boleh menjadi ancaman.

"Dia tidak akan melakukan apa-apa yang tidak rasional sekiranya memegang senjata api, kerana saya akan menyedarkannya dengan segera," jelasnya kepada AP.

Pistorius menyatakan, dia menyangka teman wanitanya itu adalah seorang penceroboh dan dia melepaskan tembakan ketika Reeva berada di tandas rumahnya.

Menurut Pusat Senjata Api Kebangsaan Perkhidmatan Polis Afrika Selatan, lesen bagi pistol a 9mm milik Pistorius dikeluarkan pada bulan September 2010 dan didaftarkan untuk tujuan mempertahankan diri.


PISTORIUS yang digelar Blade Runner memulakan larian untuk acara 400 meter lelaki pada Sukan Olimpik London, Ogos lalu.


Mahir

"Saya sukar untuk mempercayai berlaku perbuatan yang salah, tetapi dia boleh mempunyai sisi gelap, mungkin juga ada sesuatu yang tidak kena," kata John.

Presiden Penembak di Timur Laut Itali, Roberto Siriu, berkata Pistorius tidak kelihatan seperti mahir menggunakan senjata api.

Pistorius pernah ditembak di Tolmezzo, Itali, bandar berdekatan Gemona ketika berehat daripada menjalani latihan.

Pada November 2011, Pistorius memuat naik gambar dirinya menembak menggunakan senapang di Tolmezzo, dengan memberitahu dia berjaya mendapatkan 95 peratus skor menembak dari jarak 300 meter.

Dia turut membuat status di laman sosial Twitter yang dia akan kembali ke Tolmezzo untuk menembak menggunakan senapang vintaj.

Kes jenayah berprofil tinggi melibatkan senjata api milik individu sering menggemparkan dunia mutakhir ini. Selain negara-negara Afrika, Amerika Syarikat (AS) ialah antara negara maju yang sedang berusaha menggubal undang-undang baharu bagi mengekang pemilikan senjata api.

Disember lalu, seorang lelaki bersenjata melepaskan tembakan rambang dan membunuh 20 orang kanak-kanak dan enam orang dewasa di sebuah sekolah di Connecticut, AS.

Sebelum itu, seorang lelaki bertopeng melontar gas pemedih mata ke dalam sebuah pawagam yang menayangkan filem terbaharu Batman - The Dark Knight Rises di Denver AS, sebelum melepaskan tembakan ke arah penonton, menyebabkan 12 terbunuh dan 50 lagi cedera.

Mesin dialisis buatan sendiri

Posted:

Mesin dialisis buatan sendiri

Mesin dialisis buatan sendiri


BIARPUN Xue Peng kini tidak menyumbang apa-apa kepada keluarga, namun seisi keluarganya akan bergilir-gilir mengepam oksigen untuk dia terus bernafas.


TANPA bantuan alat perubatan yang canggih, mana mungkin seorang penghidap penyakit buah pinggang mampu bertahan untuk terus hidup. Begitu juga bagi seorang yang perlu bergantung kepada alat bantuan pernafasan untuk terus bernafas.

Namun hal itu tidak mustahil kepada dua orang lelaki di China. Biarpun tidak mampu menggunakan alat rawatan canggih akibat kesempitan wang, mereka terus hidup menggunakan mesin perubatan yang dibuat sendiri hingga kini.

Hu Song Wen yang menghidap penyakit buah pinggang, kini masih bernafas biarpun sekadar bergantung kepada mesin dialisis yang direka sendiri selama 13 tahun. Bagi Fu Xue Peng pula, dia telah menyambung hidup dengan alat bantuan pernafasan manual sejak lima tahun lalu.

Dua orang lelaki di luar bandar China itu dan ahli keluarga mereka menjadi begitu inovatif semata-mata meneruskan hidup akibat kesempitan wang.

Song Wen yang tinggal di perkampungan Qutang, wilayah Jiangsu di timur China bersama ibunya yang berusia 81 tahun terpaksa bergantung kepada sebuah alat dialisis usang selepas tidak mampu membayar kos perubatan.


JARI-JEMARI Min Zu rosak akibat mengepam gas oksigen kepada anaknya pada setiap hari secara bergilir-gilir dengan ahli keluarga yang lain.


"Kos membuat rawatan menggunakan alat yang saya buat ini hanya 60 yuan (RM30). Ia lebih murah sebanyak 12 peratus daripada kos rawatan hospital," katanya yang menghidap penyakit buah pinggang sejak 20 tahun lalu.

Mesin itu bertindak sebagai sebuah buah pinggang yang terdiri daripada dua bahagian yang dihubungkan menerusi membran iaitu struktur seperti filem yang membenarkan partikel tertentu melepasinya.

Mesin itu beroperasi dengan cara darah akan dipam pada separuh mesin yang sebahagian daripada strukturnya terdiri daripada perkakasan dapur itu. Manakala cecair dialisis dipam pada bahagian yang satu lagi.

"Saya menghasilkan sendiri cecair dialisis dengan mencampurkan bahan-bahan pottasium klorida, sodium klorida dan sodium hidrogen karbonat (bikarbonat) bersama air suling.

"Ketika rawatan, dua tiub akan dimasukkan pada lengan yang dihubungkan kepada mesin dialisis itu. Seterusnya, darah akan dipam ke salah satu tiub untuk ditapis dan memasuki semula tubuh melalui tiub yang satu lagi," katanya yang menggunakan mesin itu setiap tiga kali seminggu.

Bagaimanapun doktor pernah memberi amaran kepada Song Wen tentang tindakan itu yang akan memberi risiko besar kepadanya. Apatah lagi dia meletakkan mesin itu di dalam bilik air yang dikhuatiri kotor.

"Kata doktor, ia berisiko untuk mendapat jangkitan teruk selain komplikasi jangka masa panjang kerana tidak menggunakan air steril. Tetapi saya tidak mempunyai pilihan lain," katanya.

Jelas Song Wen, dia tidak akan mengalah biarpun dua orang daripada rakannya meninggal dunia setelah menghasilkan sendiri mesin seperti yang digunakannya.

Bagi seorang lelaki lain di wilayah Zhejiang di timur China pula, dia terpaksa menggunakan alat bantuan pernafasan secara manual selama lima tahun untuk meneruskan hidup setelah terlibat dalam kemalangan jalan raya.

Fu Xue Peng, 30, mengalami kecacatan sistem saraf yang menyebabkan dia lumpuh seluruh tubuh sehingga tidak mampu untuk bernafas sendiri. Dia terpaksa menggunakan alat bantuan pernafasan bagi menyumbang oksigen.


ADIK bongsu Xue Peng memperoleh idea membina sebuah mesin mengepam oksigen ini menerusi rancangan televisyen.


Dia yang sebelum itu ditempatkan di Hospital Besar Taizhou, Zhejiang, China terpaksa dibawa pulang kerana keluarganya tidak mampu menanggung kos hospital berjumlah 10,000 yuan (RM5,000) seminggu. Wang pampasan insurans bernilai 300,000 yuan (RM15,000) akibat kemalangan itu juga habis untuk kegunaan tersebut.

"Kami hanya membeli sebuah beg injap ventilasi dan mengepam oksigen dengan menggunakan tangan sejak lima tahun lalu," kata ibunya, Wang Lin Qin ringkas.

Untuk memastikan lelaki itu terus hidup, seluruh ahli keluarganya termasuklah ibu bapa, dua orang kakak dan adik iparnya akan bergilir-gilir mengepam beg pernafasan itu sebanyak 18 kali seminit. Sekiranya mereka berhenti mengepam selama tiga minit, nyawa Xue Peng akan melayang kerana tidak mendapat oksigen.

"Ia sangat memenatkan. Tangan kami pun sudah pecah kerana tidak henti mengepam oksigen," kata ayahnya, Fu Min Zu.

Bagaimanapun mereka bertuah kerana adik bongsu Xue Peng telah memperoleh idea daripada sebuah rancangan televisyen yang memaparkan cara membuat sebuah mesin yang ringkas.

Dengan terhasilnya alat motor tersebut, beban mereka sekeluarga yang sebelum ini terpaksa mengepam alat tersebut tidak kira siang dan malam itu sekurang-kurangnya dapat dikurangkan.

Motor itu beroperasi apabila sebuah batang besi disambungkan kepada alat pengepam tersebut dan ia akan beroperasi mengepam sebanyak 18 kali seminit.

Bagaimanapun, penghasilan alat tersebut bukan menjadi penyelesaian buat mereka sekeluarga kerena ia akan dioperasikan pada waktu malam sahaja kerana menelan kos penggunaan elektrik yang tinggi. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved