Rabu, 6 Mac 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


10 mayat pengganas ditemui

Posted:

10 mayat pengganas ditemui

10 mayat pengganas ditemui

AHMAD ZAHID dan Hishammuddin menunjukkan gambar mayat pengganas yang ditemui di Kampung Tanduo pada sidang akhbar di Lahad Datu semalam.


LAHAD DATU - Operasi mencari dan menggeledah Ops Daulat yang masuk hari kedua di Kampung Tanduo di sini semalam menemui sepuluh mayat kumpulan pengganas Sultan Sulu dengan sembilan daripada mayat itu sudah berulat dan berbau busuk.

Sembilan daripada mayat itu ditemui dalam satu lubang besar yang ditutup dengan kayu dipercayai ditanam oleh kumpulan pengganas sebelum mereka berjaya menyelinap keluar meninggalkan Kampung Tanduo kelmarin.

Mayat sembilan pengganas yang ditemui di dalam lubang itu disahkan sebagai sebahagian daripada 12 mayat anggota pengganas yang mati dalam pertempuran dengan pasukan keselamatan pada 1 Mac lalu. Dalam pertempuran tersebut, dua anggota polis turut terbunuh.

Sehingga semalam, pasukan keselamatan belum menemui mayat pengganas yang terbunuh dalam serangan udara yang dilancarkan menggunakan lapan buah jet pejuang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) kelmarin.

Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Tan Sri Zulkefili Mohd. Zin berkata, satu lagi mayat yang ditemui dalam operasi penggeledahan merupakan mayat pengganas yang ditembak mati pada pukul 6.45 pagi semalam.

"Sembilan mayat yang ditemui dalam satu lubang besar di kampung itu merupakan mayat sekumpulan 12 pengganas yang ditembak mati pada hari Jumaat lalu.

"Buat masa ini pasukan forensik sedang mengesan baki tiga lagi mayat yang mungkin ditanam atau berada di tempat lain," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.

Menurut beliau, operasi mencari dan menggeledah di kampung berkenaan yang bermula sejak petang kelmarin turut menemui beberapa senjata api milik musuh.

"Kita terpaksa menggeledah beberapa kawasan lagi untuk mencari senjata-senjata yang mungkin ditanam atau disembunyikan pengganas itu," kata beliau.

Dalam pada itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar mengesahkan telah berlaku dua lagi pertempuran antara pasukan keselamatan dengan kumpulan pengganas di kampung tersebut pagi semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

4 disyaki pengganas dicekup

Posted:

4 disyaki pengganas dicekup

4 disyaki pengganas dicekup


ANGGOTA pasukan keselamatan memberkas seorang lelaki disyaki pengganas Sultan Sulu di Sri Jaya, Simunul, Semporna.


SEMPORNA - Empat lelaki yang dipercayai anggota pengganas Sultan Sulu ditahan oleh polis di Kampung Sri Jaya, Simunul yang terletak kira-kira lima kilometer dari sini semalam.

Kesemua lelaki berusia antara 20 hingga 50-an itu ditahan dalam operasi dan serbuan yang dilakukan dari pukul 11 pagi hingga pukul 1 petang.

Satu sumber berkata, serbuan itu dilakukan hasil maklumat risikan dan orang awam yang mendakwa terdapat pergerakan luar biasa pada waktu senja dan malam dua hari lalu di kampung tersebut.

Bertindak atas maklumat tersebut, sumber itu memberitahu, sepasukan polis menyerbu Kampung Sri Jaya dan menggeledah sebuah rumah di kampung tersebut.

"Pemeriksaan di rumah yang digeledah berjaya menahan dua lelaki dipercayai anggota pengganas, namun polis tidak menemui sebarang senjata di dalam rumah atau di kawasan sekitar rumah itu," kata sumber itu.

Selepas itu, sumber tersebut memberitahu, polis menahan dua lagi lelaki juga dipercayai daripada kumpulan pengganas di kawasan belukar di kampung berkenaan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

2,000 penduduk terpaksa pindah

Posted:

2,000 penduduk terpaksa pindah

2,000 penduduk terpaksa pindah


PENDUDUK Kampung Tanjung Labian, Lahad Datu semalam menerima bantuan makanan ekoran pencerobohan pengganas yang belum berakhir.


LAHAD DATU - Insiden pencerobohan yang berlaku di Kampung Tanduo di sini sejak 24 hari lalu memaksa kira-kira 2,000 penduduk dari lapan buah kampung di kawasan sekitar yang dilanda krisis itu meninggalkan rumah masing-masing.

Kesemua penduduk dari Kampung Tanduo, Labian, Kampung Tanjung Batu, Sungai Bilis, Lok Buani, Lok Sembuang, Tagupi dan Tanagian kini ditempatkan di penempatan sementara di Dewan Endera Budi dan Bandar Fajar Harapan dekat sini.

Ketua Pengarah Penerangan, Datuk Ibrahim Abdul Rahman (gambar kecil) berkata, seramai 600 penduduk ditempatkan di Dewan Endera Budi, manakala 1,603 penduduk yang lain pula menumpang di beberapa buah rumah di Bandar Fajar Harapan.

Menurut beliau, penduduk yang meninggalkan rumah masing-masing kini hidup dalam keadaan tertekan kerana bimbang dengan keselamatan mereka.

"Kita sedar dengan kesukaran yang dihadapi penduduk ekoran kejadian pencerobohan yang berlaku di Kampung Tanduo.

"Saya difahamkan ada sebuah rumah di Fajar Harapan terpaksa dikongsi bersama oleh kira-kira 60 orang penduduk," kata beliau ketika melakukan lawatan ke kawasan perumahan tersebut di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved