Sabtu, 23 Mac 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Projek perumahan di luar bandar

Posted:

Projek perumahan di luar bandar

Projek perumahan di luar bandar


NAJIB (dua dari kanan) mendengar penerangan daripada Say Jim (kiri) mengenai projek Rimbunan Kaseh di Tanjung Besar, Kuala Lipis semalam. Turut kelihatan Adnan (kanan).


KUALA LIPIS – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pembangunan kawasan luar bandar berkonsepkan pembinaan projek perumahan dan ekonomi pada alaf 21 merupakan transformasi kerajaan dalam memastikan kehidupan masyarakat luar bandar setanding di bandar.

Katanya, transformasi yang dilaksanakan kerajaan Barisan Nasional (BN) sejak dahulu hingga kini itu juga bagi memastikan masyarakat luar bandar dapat keluar daripada kepompong kemiskinan dan seterusnya menikmati pendapatan RM1,000 ke atas sebulan.

"Konsep pemodenan ini telah berjaya dan landskap dah berubah di kawasan luar bandar termasuk di Felcra, Felda dan RISDA.

"Kita mahu gaya dan cara hidup bandar dan moden di bandar dibawa ke luar bandar, bukan pembangunan fizikal sahaja tetapi mencakupi sifat menyeluruh pembangunan abad ke-21," katanya ketika berucap merasmikan projek Rimbunan Kaseh di Tanjung Besar dekat sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Ketua pengganas Sulu ditangkap

Posted:

Ketua pengganas Sulu ditangkap

Ketua pengganas Sulu ditangkap

KERETA perisai berantai, Adnan meneruskan rondaan keselamatan berikutan dakwaan kehadiran beberapa orang pengganas Sulu di sekitar Kampung Kembara Sakti, Lahad Datu semalam.


LAHAD DATU – Gerakan pengganas Sulu kini lumpuh berikutan penangkapan ketua utama mereka berpangkat jeneral lima bintang di sebuah kawasan paya bakau Kampung Sri Melor Bugaya, Semporna dekat sini awal pagi semalam.

Suspek dikenali sebagai Datu Amirbahar Hushin Kiram, berusia 40-an dikatakan anak saudara kepada ketua pengganas Sulu, Jamalul Kiram III dan memiliki kad pengenalan Filipina.

Ketika serbuan pada pukul 1.30 pagi itu, dia dan isteri, Gina Taves Kiram yang bersembunyi di satu kawasan paya cuba melarikan diri tetapi gagal. Difahamkan Amirbahar juga merupakan Menteri Pertahanan Suluk.

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, pasukan keselamatan turut menahan seorang penduduk tempatan dan isterinya yang menjadi tali barut yang berperanan menyediakan segala keperluan kepada pengganas berkenaan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Persediaan PRU-13 siap 90 peratus

Posted:

Persediaan PRU-13 siap 90 peratus

Persediaan PRU-13 siap 90 peratus


ABDUL AZIZ melakukan demonstrasi dakwat kekal di Bilik Gerakan SPR di Putrajaya baru-baru ini.


BENTONG – Semua persediaan bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) antaranya dari segi logistik, penyediaan premis dan pemilihan petugas kini berada pada tahap lebih 90 peratus siap.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof berkata, pihaknya kini hanya menunggu pembubaran Parlimen dan selepas penetapan tarikh penamaan calon dan hari pengundian, baki persiapan PRU akan disiapkan sepenuhnya.

"Semua telah disediakan termasuk undang-undang juga yang perlu dipinda, borang, kemudahan ICT (teknologi komunikasi maklumat), pegawai, petugas telah dikenal pasti, dilatih, diberi taklimat dan diberi latihan amal.

"Semua perkara kita sudah rancang dengan teliti, latihan telah dibuat, semangat telah diberi dan bajet telah ada," katanya selepas memberikan ucapan pada majlis taklimat akhir PRU-13 bagi Pegawai Pengurus dan Penolong Pegawai Pengurus Wilayah Persekutuan dan Putrajaya dekat sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved