Isnin, 18 Mac 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Lagi keganasan di Selatan Thai

Posted:

Lagi keganasan di Selatan Thai

Lagi keganasan di Selatan Thai

BEBERAPA pegawai polis memeriksa kereta yang dinaiki Mayi remuk selepas terbabas akibat menjadi sasaran serangan gerila pemisah di daerah Si Sakhon, Narathiwat semalam.


NARATHIWAT - Seorang anggota pertubuhan pentadbiran mukim Tamayung, Mayi Adae, 64, terbunuh dalam satu serangan bersenjata di daerah Si Sakhon di sini pagi semalam, kata polis.

Menurut akhbar Bangkok Post, jurucakap Balai Polis Si Sakhon, Preecha Ratchayotha berkata, serangan itu berlaku pada pukul 10 pagi di Jalan Rueso-Si Sakhon di mukim Sako.

Menurut beberapa saksi, ketika Mayi dalam perjalanan pulang dari pasar di Si Sakhon ke rumahnya, dia telah diekori sebuah trak Nissan berwarna hitam.

Beberapa orang yang berada di belakang trak bertindak melepaskan tembakan ke arah kereta mangsa dengan menggunakan selaras senjata AK-47.

Tembakan itu mengenai kepala dan badan Mayi.

Kereta yang dipandunya terbabas dan merempuh tiang elektrik.

Salah seorang penyerang berjalan ke keretanya dan melepaskan satu lagi tembakan ke kepala mangsa untuk memastikan dia mati sebelum melarikan diri.

Pada Jumaat lalu, satu letupan kuat bom tepi jalan telah meragut nyawa tiga anggota polis di daerah Ruso, Narathiwat.

Serangan terbaharu itu berlaku dua minggu menjelang rundingan damai pihak berkuasa Thai dengan gerila-gerila Barisan Revolusi Nasional berlangsung di Malaysia.

Bom seberat 90 kilogram yang disembunyikan di kaki sebuah jambatan meletup menyebabkan trak berkenaan musnah.

Jurucakap tentera di selatan negara ini, Kolonel Pramote Promin berkata, serangan itu dipercayai dilakukan oleh gerila-gerila yang menentang dialog damai itu yang akan di adakan di Malaysia pada 28 Mac ini.

"Terdapat anggota-anggota pemisah yang tidak bersetuju ketua mereka menyertai proses damai itu. Justeru, mereka cuba mencetuskan lebih banyak kekacauan," katanya.

Penentangan kerana menuntut autonomi lebih besar meletus di beberapa wilayah di selatan negara ini yang bersempadan dengan Malaysia sejak sembilan tahun lalu.

Kejadian tembakan dan pengeboman berlaku hampir setiap hari di selatan negara ini. - Agensi

Aquino kritik dalang ceroboh Sabah

Posted:

Aquino kritik dalang ceroboh Sabah

Aquino kritik dalang ceroboh Sabah


AQUINO (tengah) tiba pada majlis tamat latihan anggota-anggota kadet Akademi Tentera Filipina di bandar Baguio semalam.


MANILA - Presiden Filipina, Benigno Aquino III semalam bertindak mengkritik dalang yang mencetuskan ketegangan di Lahad Datu, Sabah, lapor akhbar dalam talian Rappler.com.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya semasa merasmikan majlis tamat latihan 124 orang kadet di Akademi Tentera Filipina di bandar Baguio.

Aquino melemparkan kritikan terbaharunya itu terhadap mereka yang merancang operasi menawan Sabah apabila pemimpin puak pengganas Sulu, Jamalul Kiram III menghantar kira-kira 180 hingga 400 pengikutnya pada Februari lalu.

Beliau membidas Jamalul Kiram dan mendakwa tindakannya itu sebahagian daripada konspirasi.

Biro Siasatan Kebangsaan (NBI) telah memulakan siasatan dan bertindak menghantar sepina kepada jurucakap Jamalul Kiram, Abraham Idjirani bagi memberi keterangan berhubung siasatan konspirasi di Sabah.

Bagaimanapun, Idjirani tidak hadir sebaliknya memberikan surat mengenai sebab dia tidak dapat datang untuk memberikan keterangan pada minggu lalu.

Penasihat Jamalul Kiram, Pastor 'Boy' Saycon turut dipanggil dan telah memberikan keterangan kepada para pegawai NBI.

Dalam ucapannya itu, Aquino mengkritik Jamalul Kiram kerana pentingkan diri sendiri dan menjadi punca kepada semua masalah yang berlaku.

"Adakah dalang-dalang terbabit berfikir bahawa tindakan mereka akan menjejaskan penduduk majoriti?" tanya Aquino.

Menurut Presiden itu, tindakan Jamalul Kiram telah menyebabkan kira-kira 800,000 nyawa rakyat negara ini di Sabah dalam keadaan bahaya.

"Adakah dalang-dalang tersebut menimbangkan sebarang perkara itu semasa melakukan hasutan dan membesar-besarkan situasi semasa mereka mengumpulkan dana yang diperlukan untuk membeli bot, minyak, makanan, senjata dan peluru?

"Kamu (semua kadet itu) sepatutnya tahu fakta itu menerusi kelas logistik. Kamu mengetahui berapa banyak persediaan yang diperlukan untuk menghantar 200 orang bagi menyeberangi laut dan melengkapkan mereka dengan senjata. Apa yang difikirkan mereka di sebalik insiden itu?," katanya.

Beliau berkata, sebagai penjaga keamanan negara, anggota-anggota tentera tidak sepatutnya membiarkan emosi mempengaruhi pertimbangan mereka.

Presiden itu berkata, pendekatan yang dilakukan Jamalul Kiram bagi menuntut Sabah dengan kekerasan tidak akan menyelesaikan isu dengan Malaysia tetapi hanya akan meningkatkan konflik itu.

"Masalah akan menjadi lebih banyak masalah jika anda cuba untuk menyelesaikannya dengan cara paksaan dan kebencian.

"Kita memerlukan keikhlasan dan perbincangan yang mendalam jika kita mahu untuk mencapai penyelesaian yang betul.

"Kita tahu betapa kompleksnya isu ini. Adakah Perdana Menteri Malaysia (Datuk Seri Najib Tun Razak) dengan mudah akan memberikan Sabah (kepada Filipina) yang telah lama berada di bawah pemerintahan negara itu?," soalnya.

Aquino berkata, sesiapa yang menjadi dalang dengan merancang untuk memulakan krisis itu di Sabah sepatutnya menggunakan pendekatan berlandaskan undang-undang dan keamanan.

Krisis di Sabah itu bermula apabila sekumpulan pengikut Jamalul Kiram menuntut tanah yang dianggap sebagai warisan nenek moyang mereka di Lahad Datu.

Pertempuran kemudian meletus dengan mengakibatkan sejumlah kematian selepas para pengganas tersebut bertempur dengan pasukan keselamatan Malaysia sejak Februari lalu. - Agensi

Penumpang terapung di dalam pesawat

Posted:

Penumpang terapung di dalam pesawat

Penumpang terapung di dalam pesawat


BEBERAPA penumpang gembira semasa mereka membuat pelbagai pergerakan ketika terapung.


BORDEAUX - Sejumlah penumpang mengalami pengalaman terapung di dalam sebuah pesawat Airbus A330 Zero-G di Perancis pada Jumaat lalu.

Mereka mengalami pengalaman itu dalam tempoh 22 saat selepas pesawat tersebut terbang dalam keadaan mendongak sebelum ia menurun semula ke arah bumi.

Setiap penumpang membayar tiket yang berharga kira-kira 6,000 euro (RM24,482) untuk menaiki pesawat tersebut yang berlepas dari Lapangan Terbang Bordeaux-Merignac di sini.

Ia merupakan penerbangan graviti sifar pertama pernah dibuat di Eropah.

Para penumpang itu bukan terdiri daripada angkasawan dan saintis sebaliknya merupakan orang awam.

Penerbangan graviti sifar itu sebelum ini pernah ditawarkan kepada orang awam di Amerika Syarikat dan Rusia. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved