Ahad, 17 Mac 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


330 juta pengguguran di China

Posted:

330 juta pengguguran di China

330 juta pengguguran di China

SEKEPING poster untuk menggalakkan dasar satu anak satu keluarga di China.


BEIJING - Hampir 330 juta pengguguran telah dilakukan di China dalam tempoh 40 tahun lalu sejak ia melaksanakan langkah mengekang pertambahan penduduk, menurut perangkaan rasmi negara.

China merupakan negara berpenduduk paling ramai di dunia.

Data di laman web kementerian kesihatan awal tahun ini menunjukkan dari tahun 1971 hingga 2010, sejumlah 328.9 juta pengguguran dilakukan di China yang mempunyai 1.35 bilion penduduk.

Beijing menyatakan bahawa dasar satu anak yang diperkenalkan pada awal tahun 1980-an berjaya mengekang masalah penduduk berlebihan di samping melonjakkan pertumbuhan ekonomi negara.

Dasar tersebut bagaimanapun mengecualikan sebahagian keluarga di pedalaman, etnik minoriti dan pasangan yang masing-masing merupakan anak tunggal.

Namun, gesaan agar dasar itu dihapuskan semakin meningkat ekoran tenaga kerja yang berkurangan dan peningkatan bilangan warga emas di China.

Sebelum ini, beberapa pertubuhan hak asasi manusia mengkritik tindakan keras pemerintah dalam melaksanakan dasar satu anak satu keluarga tersebut.

Di bawah dasar itu, keluarga di bandar dibenarkan memiliki cuma seorang anak manakala keluarga di pedalaman dibenarkan mempunyai anak kedua jika anak sulong mereka ialah perempuan.

Mereka yang melanggar peraturan tersebut perlu membayar sejumlah denda. - AFP

Jurucakap Kiram nafi Azzimuddie larikan diri

Posted:

Jurucakap Kiram nafi Azzimuddie larikan diri

Jurucakap Kiram nafi Azzimuddie larikan diri

MANILA - Jurucakap Jamalul Kiram III semalam menafikan bahawa Raja Muda Azzimuddie Kiram telah melarikan diri ke tanah airnya, Filipina.

Pada bulan lalu, Azzimuddie mengetuai lebih 200 pengganas menceroboh Sabah di Malaysia untuk menuntut negeri berkenaan.

Pengganas-pengganas Jamalul Kiram telah bertempur dengan pasukan keselamatan di Sabah kerana mendakwa negeri itu milik Kesultanan Sulu berdasarkan faktor sejarah.

Kumpulan tersebut membina sebuah kem di Sabah pada 12 Februari lalu untuk melaksanakan tuntutan mereka sekali gus mencetuskan isu diplomatik dan keselamatan kepada Manila dan Kuala Lumpur.

Konfrontasi itu meletus menjadi pertempuran dengan pasukan keselamatan Malaysia pada 1 Mac lalu.

Beberapa laporan dari Malaysia memetik panglima angkatan tentera negara itu, Tan Sri Jeneral Zulkifeli Mohd Zin sebagai berkata bahawa Azzimuddie telah meninggalkan pengikutnya dan melarikan diri ke Filipina.

Ketua Polis Malaysia, Tan Sri Ismail Omar memberitahu wartawan Malaysia bahawa laporan yang diterima menunjukkan raja muda itu tidak lagi bersama kumpulannya di Sabah.

Namun, jurucakap Jamalul Kiram, Abraham Idjirani menafikan kedua-dua laporan tersebut.

Dalam satu jawapan bertulis kepada agensi berita dpa, dia berkata: "Itu tidak benar. Dia (Azzimuddie) masih berada di Sabah."

Dalam pada itu, polis di Tawi-Tawi iaitu pulau di wilayah Mindanao yang paling dekat dengan Sabah masih mencari tanda-tanda bahawa Azzimuddie mungkin melarikan diri ke sana. - dpa

Tiga angkasawan ISS mendarat di Kazakhstan

Posted:

Tiga angkasawan ISS mendarat di Kazakhstan

Tiga angkasawan ISS mendarat di Kazakhstan


ANGKASAWAN NASA, Ford (kanan) dan kosmonaut Rusia, Novitskiy serta Tarelkin (kiri) ditutup dengan selimut selepas keluar daripada kapsul Soyuz di timur laut bandar Arkalyk, Kazakhstan kelmarin.


ARKALYK - Tiga angkasawan selamat kembali ke Bumi dari Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) semalam apabila kapsul angkasa lepas Rusia yang membawa mereka mendarat di kawasan padang rumput steppe di Kazakhstan, kata pusat kawalan misi berkenaan.

"Pendaratan berlaku!," kata pusat kawalan misi di Rusia yang disiarkan oleh Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Amerika (NASA).

Beberapa pasukan penyelamat kemudian bergegas untuk mencari kapsul Soyuz yang membawa angkasawan NASA, Kevin Ford dan dua jurutera penerbangan Rusia, Oleg Novitskiy serta Evgeny Tarelkin.

"Semua kru itu berasa normal semasa penerbangan dan pendaratan, angin mereka juga baik," kata beberapa agensi berita Rusia yang memetik kenyataan komentator rasmi pusar kawalan misi tersebut yang dikenali sebagai Ekspedisi 34.

Ketiga-tiga angkasawan itu mendarat dalam cuaca mendung pada pukul 7.06 pagi di timur laut bandar ini semalam.

Mereka sebelum ini berada di ISS yang berharga AS$100 bilion (RM312 bilion) itu selama 144 hari sejak Oktober tahun lalu.

Kini, tinggal tiga angkawan yang mengendalikan stesen angkasa lepas tersebut yang diketuai oleh warga Kanada, Chris Hadfield.

Mereka akan berada di ISS hingga Mei depan. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved