Selasa, 26 Februari 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


'Conteng' dinding di Genting Highlands

Posted:

'Conteng' dinding di Genting Highlands

'Conteng' dinding di Genting Highlands

Oleh ALIF ABU BAKAR


DARI kiri: Pengarah Akedemik Kolej IACT Sdn. Bhd., Nicholas Lee; artis grafiti, Ooi Kok Chuen; Pengarah Urusan OMD Malaysia, Margaret Lim, Wei Heng dan Philip sempena pelancaran YNOT - Spark Your Creativity with Graffiti.


CONTENGAN grafiti yang banyak memenuhi dinding di sekitar ibu kota sering kali dikelaskan sebagai satu bentuk gejala vandalisme.

Biarpun hasil kerja artis grafiti tersebut sangat menarik, ia masih kurang mendapat perhatian masyarakat ekoran kekangan lokasi khas bagi mereka berkarya.

Grafiti mereka juga bukanlah sekadar lukisan biasa yang dihasilkan secara suka-suka. Kebanyakannya sarat dengan mesej bersifat peribadi ataupun mewakili suara generasi muda yang tidak dipandang serius.

Menyedari masalah yang dihadapi penggiat seni grafiti tempatan, Resorts World Genting dengan besar hati menganjurkan Pertandingan Seni Grafiti 2013, YNOT - Spark Your Creativity with Graffiti.

"Populariti seni grafiti kian melonjak sejak kebelakangan ini dan kami tahu terdapat ramai artis grafiti berbakat di luar sana. Pertandingan ini mampu bertindak sebagai platform bagi mereka mempertontonkan karya seni mereka kepada orang awam.

"Kami sedar, kawasan khusus untuk grafiti sangat terhad dan ramai yang terpaksa melakukannya secara haram. Penganjuran acara sebegini memberi mereka saluran yang betul untuk menunjukkan bakat," Jelas Naib Presiden Pemasaran Genting Malaysia Berhad, Chow Wei Heng pada satu sidang akhbar di Kolej IACT, Petaling Jaya, Selangor.

Penyertaan bagi pertandingan tersebut telahpun dibuka pada 21 Februari lepas sehingga 13 Mac depan. Mereka yang berminat dikehendaki menghantar satu visual asli berwarna lengkap dengan konsep dan idea bertemakan Keseronokan dan Keterujaan kepada laman rasmi Facebook Resorts World Genting, https://apps.facebook.com/ynot_graffiti.

Pertandingan itu dibahagikan kepada dua kategori iaitu terbuka kepada artis grafiti berumur 18 tahun ke atas dan pelajar institusi pengajian tinggi. Mereka yang mendaftar di bawah kategori pelajar perlu menyertakan salinan kad pelajar bersama hasil karya yang dihantar.

Kesemua penyertaan akan dipaparkan di Facebook bagi membolehkan orang ramai mengundi karya pilihan mereka bermula 15 sehingga 28 Mac depan.

Seramai 20 peserta bagi setiap kategori yang menerima undian tertinggi dan melepasi penilaian panel juri akan bersaing di pusingan akhir. Mereka yang terpilih akan diumumkan di Facebook pada 29 Mac 2013.

Naik Genting


KEKURANGAN kawasan bagi artis grafiti tempatan berkarya mendorong pertandingan YNOT - Spark Your Creativity with Graffiti diadakan. - Gambar hiasan


Selepas kesemua peserta akhir dipilih, mereka akan dibawa ke Genting Highlands bagi bersaing merebut hadiah keseluruhan berjumlah RM40,000. Selama dua hari, iaitu 11 dan 12 April 2013, para peserta diberi masa untuk menghamparkan karya mereka pada 40 ruang dinding di Taman Tema Luar (Outdoor) Resorts World Genting.

"Dinding-dinding yang disediakan adalah berbeza mengikut saiz. Barisan juri yang akan menetapkan sebesar mana ruang yang akan diperoleh setiap peserta. Keputusan itu dibuat berdasarkan penilaian awal terhadap visual asli yang dihantar ketika pendaftaran," jelas konsultan pertandingan tersebut, Philip Wong yang juga seorang artis grafiti tempatan.

Juara bagi kategori terbuka akan membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM3,000 dan pakej percutian Resorts World Langkawi. Pemenang tempat kedua akan menerima wang tunai RM2,000 beserta baucar penginapan tiga hari dua malam di Hotel Awana, Genting. Tempat ketiga pula bakal memenangi wang tunai RM1,000 dan baucar penginapan tiga hari dua malam di Hotel First World, Genting.

Kategori pelajar pula menawarkan hadiah utama berupa wang tunai berjumlah RM1,000 dan baucar penginapan tiga hari dua malam di Hotel First World. Wang tunai RM800 dan baucar tiga hari dua malam di Hotel First World pula menanti pemenang tempat kedua. Tempat ketiga akan menerima wang tunai RM500 dan baucar penginapan tiga hari dua malam di Hotel First World.

Sementara itu, sebanyak tujuh hadiah saguhati berupa baucar penginapan tiga hari dua malam di Hotel First World juga akan diberikan bagi setiap kategori.

Untuk keterangan lanjut tentang pertandingan, layari laman web www.rwgenting.com atau www.facebook.com/resortsworldgenting.

Wajah baharu Uptown Kota Damansara

Posted:

Wajah baharu Uptown Kota Damansara

Wajah baharu Uptown Kota Damansara

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR


SUASANA beli-belah di Uptown Kota Damansara semakin ceria dan menyeronokkan.


WAJAH baharu Bazar Malam Uptown Kota Damansara yang lebih sistematik dan kemas dilihat mampu meningkatkan imej peniaga bazar malam di sana. Pengubahsuaian yang dibuat ke atas lot-lot kedai sedia ada juga memberi impak besar terhadap hasrat pihak pengurusan yang mahu menjadikan ia sebagai salah satu destinasi menarik untuk dikunjungi.

Tampil dengan suasana yang lebih ceria dan segar, bazar tersebut menawarkan pengalaman beli-belah yang mengujakan terutama buat kaum wanita.

Kepelbagaian barangan yang dijual di sana menyebabkan pengunjung rambang mata dalam membuat pilihan.

Pengurus Konsultan Bazar Malam Uptown Kota Damansara atau sebelum ini dikenali sebagai Uptown D'Kota, Siti Hazirah Suwito berkata, proses menaik taraf bazar tersebut sudah bermula sejak awal tahun lalu.

"Proses tersebut terdiri daripada pengubahsuaian aspek fizikal – daripada gerai yang dibina dengan khemah atau kanopi kecil kepada kedai berlantaikan simen dan dinding kaca lutsinar.

"Selain itu, pihak kami juga telah memberi nafas baharu buat medan selera yang ada di sini dengan membawa masuk variasi menu berbeza untuk dipilih oleh pengunjung mengikut kegemaran masing-masing," ujar Siti Hazirah ketika ditemui Kosmo! di Uptown Kota Damansara baru-baru ini.


PELBAGAI koleksi barangan wanita termasuk beg tangan, kasut dan aksesori boleh didapati di sini pada harga yang sangat berpatutan.


Tambah Siti Hazirah, setakat ini terdapat kira-kira 300 peniaga yang mencari rezeki di lokasi tersebut yang sentiasa dipenuhi pengunjung saban malam.

"Hasrat kami adalah untuk menaikkan imej peniaga uptown yang sebelum ini sering dianggap peniaga kelas bawahan kerana menjual barangan yang tidak berkualiti dan sebagainya.

"Justeru, kami akan memastikan produk yang dijual menepati standard sekali gus menepati cita rasa pengunjung yang datang untuk membeli-belah," tuturnya.

Tarik perhatian

Sementara itu, pemilik jenama pakaian Electra, Sya Ramly, 26, mengakui transformasi yang dilaksanakan terhadap Uptown Kota Damansara amat baik untuk peniaga kerana mampu menarik perhatian pengunjung.

Menjual baju dan aksesori wanita bertemakan vintaj dan mengikut fesyen terkini, Sya memberitahu, sambutan yang diterima sangat memberangsangkan.

"Produk yang saya jual di bawah jenama Electra menggunakan pelbagai material seperti fabrik kapas, sifon dan benang bulu biri-biri. Menariknya, ia merangkumi pelbagai saiz daripada XSS hinggalah saiz XXL yang dibeli secara borong dari beberapa negara termasuk China dan Korea. Paling penting harganya sangat berpatutan," ungkapnya sambil tersenyum.

Menjamu selera

Antara keistimewaan lain di sini ialah pengunjung boleh menjamu selera dan melepaskan dahaga selepas penat mencuci mata atau memborong sakan. Pilih sahaja jenis makanan yang digemari, semuanya tersedia di depan mata.

Burger bakar, char kuetiau, nasi ayam, makanan laut, rojak, sup, stimbot dan nasi kukus merupakan variasi menu yang boleh dicuba.


PENIAGA D'Krul Char Kuew Teow, Kamarul Isma Rizal menunjukkan sajian istimewa gerainya.


Peniaga makanan, Sukir Darman, 56, tidak ketinggalan berkongsi hidangan nasi ayam hainan yang sering menjadi pilihan pengunjung untuk dinikmati.

"Alhamdulillah, setiap hari ramai pelanggan yang datang membeli-belah akan singgah untuk mengalas perut dengan sajian ini. Selain itu, minuman istimewa, Milo dinosaur turut menjadi kegemaran mereka," katanya yang mesra disapa Wak Sukir dalam kalangan peniaga di sana.

Dalam pada itu, sebagai usaha mempromosikan destinasi tersebut, pihak pengurusan turut mewujudkan satu laman web khusus untuk bazar berkenaan.

Melalui laman web streetfashionbazaar.wix.com/damansara, orang ramai boleh melayarinya untuk melihat maklumat terkini dan produk yang ditawarkan secara dalam talian.

Pembangunnya, Junaidah Abdul Aziz, 22, berkata, laman web tersebut telah pun beroperasi secara rasmi pada pertengahan Januari lalu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved