Sabtu, 9 Februari 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Skuad hoki negara terpaksa korban cuti Tahun Baru Cina

Posted:

Skuad hoki negara terpaksa korban cuti Tahun Baru Cina

Skuad hoki negara terpaksa korban cuti Tahun Baru Cina

CHUA Boon Huat (kiri) terpaksa melupakan perayaan Tahun Baru Cina demi tugas dengan skuad hoki negara.


SKUAD hoki lelaki senior negara bakal turun dalam tiga siri perlawanan persahabatan menentang pasukan kebangsaan Ireland bermula hari ini di Stadium Hoki Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur.

Siri perlawanan ujian tersebut diadakan bagi memberi peluang kepada beberapa pemain veteran serta pemain muda menunjukkan peningkatan mereka.

Selepas beberapa bulan ketua jurulatih, Paul Revington mengambil alih pasukan kebangsaan, siri ujian itu diharap dapat meningkatkan momentum serta prestasi pasukan yang sebelum ini mencatatkan keputusan membanggakan bermula pada Cabaran Hoki Juara-Juara 1 di Argentina tahun lepas serta Trofi Juara-Juara Asia.

Beberapa pemain senior yang 'digugurkan sementara' sebelum ini, kembali disenaraikan untuk perlawanan ujian kali ini seperti Mohd. Amin Abd. Rahim, Chua Boon Huat, Jivan Mohan dan Ismail Abu.

Selain itu, pemain veteran dan berpengalaman negara, Chua Boon Huat terpaksa melupakan seketika perayaan Tahun Baru Cina yang disambut hari ini kerana terpaksa memikul tanggungjawab lebih besar bagi mengharumkan nama negara.

"Perlawanan ujian itu penting buat barisan kejurulatihan memberi pendedahan antarabangsa buat pemain-pemain negara serta memperbaiki sebarang kekurangan yang ada.

"Kami tidak menyenaraikan penjaga gol, S. Kumar dan penyerang, Faizal Shaari yang masih bermain di Liga Hoki India manakala Nabil Fiqri, Izwan Firdaus dan Hafifi Hafifiz masih cedera manakala Baljit Singh masih bercuti kerana baru melangsungkan perkahwinan," kata pengurus pasukan, George Koshy.

Menurut Koshy, turut tidak disenaraikan kali ini ialah M. Jiwa, Mohd. Noor Faeez Ibrahim, Mohd. Syamim Yusof dan Mohd. Sallehin Ghani.

"Selain itu juga, jurulatih ingin menggunakan perlawanan ujian ini bagi menguji pemain-pemain baharu yang tidak tersenarai ke Argentina dan Doha dahulu.

"Selepas tiga aksi ini, kami masih ada dua perlawanan ujian menentang New Zealand sebelum jurulatih mengumumkan senarai penuh yang akan menggalas cabaran pada Kejohanan Hoki Piala Sultan Azlan Shah bulan depan," kata Koshy.

Dalam pada itu, pasukan negara bakal menghadapi dua kejohanan besar tahun ini iaitu separuh akhir Liga Hoki Dunia di Johor Bahru dan Piala Asia di Ipoh yang mana kedua-duanya menawarkan tiket ke pusingan akhir Piala Dunia 2014.

Senarai skuad negara:

Amir Farid, Azlan Misron, Chua Boon Huat, Faiz Helmi, Ismail Abu, Jivan Mohan, Kairulnizam Ibrahim, Roslan Jamaluddin (penjaga gol), Hazrul Faiz, Sukri Mutalib, Izad Hakimi, Fitri Saari, Shahrun Nabil (kapten), Amin Rahim, Azammi Adabi, Ramadan Rosli, Amerullah Aziz, Marhan Jalil, Razie Rahim, Norhizzat Sumantri, Tengku Ahmad Tajudin.

FAM akan jelaskan kepada MSN

Posted:

FAM akan jelaskan kepada MSN

FAM akan jelaskan kepada MSN

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

SETIAUSAHA Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Azzuddin Ahmad bersedia untuk bertemu dengan Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Seri Zolkples Embong dalam masa terdekat.

Pertemuan tersebut adalah usaha FAM untuk menjelaskan situasi sebenar yang berlaku ketika lawatan skuad Harimau Muda ke Australia baru-baru ini, yang didakwa sebagai 'ditipu' oleh ejen yang mengendalikannya.

Isu tersebut timbul apabila skuad Harimau Muda yang dijadualkan menentang juara Liga Australia, Brisbane Roar tetapi perlawanan tersebut tidak dapat diadakan atas sebab yang tidak dapat dielakkan.

Sebagai ganti, skuad muda negara telah menentang pasukan bawah 18 Queensland Academy pada perlawanan terakhir siri Jelajah Australia itu.

Skuad negara telah dimaklumkan bahawa Brisbane Roar tidak dapat melayan kunjungan Harimau Muda disebabkan masalah kecederaan yang menimpa pemain- pemain utama mereka.

Selain itu, Brisbane Roar dikatakan tidak mahu mengambil risiko untuk menentang Harimau Muda sebagai usaha memberikan tumpuan kepada aksi kelayakan Liga Juara-Juara AFC menentang kelab Thailand, Buriram United pada Rabu depan.

Biarpun insiden itu telah diperjelaskan oleh Pengarah Teknikal Queensland Foot-ball Club, Gary Phillips yang turut mengakui kesal dengan perubahan pada saat-saat terakhir, namun peminat bola sepak tempatan sukar untuk menerima alasan tersebut.

Mengulas lanjut, Azzuddin menegaskan yang beliau akan bertemu dengan Zolkples bagi memperjelaskan keadaan situasi sebenar dialami skuad Harimau Muda pada lawatan tersebut agar ia tidak menimbulkan keraguan kepada mana-mana pihak.

"Saya menghormati Zolkples sebagai Ketua Pengarah MSN, dan adalah lebih baik jika kami duduk semeja untuk memperjelaskan situasi sebenar yang dihadapi Harimau Muda (sepanjang berada di Australia).

"Saya akan membuat kunjungan hormat ke atas beliau dalam masa terdekat, dan saya akan menjelaskan perkara ini secara lebih berhemah dan bukan melalui media," katanya ketika dihubungi semalam.

Tambah Azzuddin, perancangan untuk menghantar skuad Harimau Muda ke Australia itu telah rancang dengan rapi dan bukannya dibuat sesuka hati.

"Dakwaan 'tipu' itu tidak wujud sebenarnya. FAM telah merancang persiapan Harimau Muda dalam tempoh yang lama dan ia adalah satu kesilapan teknikal ketika mereka berada di sana."

Butler nafi pilih pemain beraksi di Eropah

Posted:

Butler nafi pilih pemain beraksi di Eropah

Butler nafi pilih pemain beraksi di Eropah

Oleh MANIRAH OTHMAN
manirah.othman@kosmo.com.my


BUTLER mengakui tidak terlibat dengan pemilihan pemain untuk beraksi di Eropah.


JURULATIH T-team, Peter James Butler menafikan diberi tanggungjawab memilih dua pemain untuk beraksi dengan kelab bola sepak Portugal, S.C. Biera- Mar secara kontrak seperti dilaporkan sebuah portal berita sukan semalam.

Sebaliknya jurulatih berkenaan memberitahu, hanya segelintir sahaja kenalannya di beberapa buah kelab bola sepak di Eropah bertanyakan tentang pemain Malaysia yang layak untuk dihantar ke sana.

Menurut Butler, beliau tidak terlibat langsung dengan perkara tersebut dan tanggungjawabnya hanyalah melatih pemain T-Team serta membangunkan pasukan itu sebelum boleh melakukan sebarang tugasan lain.

"Mereka (rakan jurulatih di Eropah) tanya saya ada tak pemain yang boleh saya cadangkan (hantar ke Eropah) dan saya kata, tanggungjawab saya hanya bersama T-Team serta melahirkan pemain-pemain yang hebat dan bukannya mencari pemain untuk diperkenalkan kepada rakan- rakan di Eropah.

"Saya juga beritahu mereka, kalau ada pemain T-Team yang cukup berkualiti, mental juga kuat, saya akan hantar mereka ke England bukan untuk kontrak tetapi untuk mendapatkan pengalaman sahaja," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada sesi T-Team bertemu peminat di pasar raya Sabasun di Kuala Terengganu semalam.

Menurut Butler, mengenai pemain yang boleh dihantar berlatih bersama kelab di Eropah, ia perlu dilakukan penuh teliti, bukan sahaja dengan melihat prestasi permainan mereka tetapi perlu diuji dari segi mental agar mereka boleh menerima tekanan dari segenap segi.

"Saya tidak mahu malu (jika memilih pemain), sebab pemain kita mungkin ada bakat tetapi tidak kuat dari segi mental untuk bermain di sana.

"Jika ada kes seperti (Muhammad Nazmi Faiz), bukan hanya kita yang malu tetapi turut memalukan semua pihak," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved