Isnin, 4 Februari 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Tiada pengecualian – FAM

Posted:

Tiada pengecualian – FAM

Tiada pengecualian – FAM

AZZUDDIN (kiri) bersalaman dengan Azmi selepas pertemuan di Wisma FAM semalam bagi membincangkan isu pendaftaran pemain baharu Selangor PKNS, Nazmi Faiz.


HASRAT Selangor PKNS menggunakan khidmat 'arkitek' muda negara, Muhammad Nazmi Faiz Mansor ketika saingan Liga Super kembali bersambung pada 16 Februari ini tidak kesampaian.

Semalam, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) kekal dengan keputusan hanya membenarkan Nazmi, 19, beraksi selepas pendaftaran pemain Liga Malaysia (Liga M) dibuka semula pada 8 hingga 22 April depan.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad berkata, keputusan badan induk itu bukannya ekoran terkilan dengan tindakan Nazmi membuat keputusan menamatkan kontrak selama tiga tahun bersama kelab Portugal, S.C. Beira-Mar baru-baru ini.

Sebaliknya tegas beliau, Nazmi tidak terkecuali dengan peraturan sedia ada yang ditetapkan badan induk itu terhadap mana-mana pemain sebelum ini.

"Peraturan tetap peraturan, ia bukannya berlandaskan emosi FAM selaku badan induk semata-mata ekoran tindakan Nazmi.

"Dia hanya boleh beraksi pada April depan selepas memperoleh sijil perpindahan antarabangsa (ITC) daripada kelab yang diwakilinya sebelum ini," katanya kepada pemberita di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Turut hadir ialah Penolong Setiausaha Agung FAM, Ahmad Fuad Daud dan pengurus pasukan Selangor PKNS, Azmi Adnan.

Begitupun, Nazmi yang hadir bersama bapanya, Mansor Mustapha dilihat tergesa-gesa meninggalkan Wisma FAM tanpa sempat ditemu ramah media.

Sabtu lalu, Nazmi sah menandatangani kontrak selama tiga tahun dengan PKNS selepas menamatkan kontraknya bersama S.C. Beira-Mar atas dasar persetujuan bersama.

Begitupun, nilai perpindahan itu tidak didedahkan manakala Nazmi juga enggan memberitahu sebab sebenar dia meninggalkan kelab Portugal itu.

Mengulas lanjut, Azzuddin memberitahu, status Nazmi sebagai pemain Harimau Muda juga akan dirujuk ke mesyuarat Jawatankuasa Status FAM dalam masa terdekat.

Jelas beliau, mana-mana pemain yang beraksi bersama kelab lain sama ada di dalam atau di luar negara sepatutnya kembali ke pangkuan pasukan asal masing-masing.

Begitupun, Azzuddin membayangkan keputusan Jawatankuasa Status bakal berpihak kepada Nazmi sekiranya pemain itu mahu beraksi bersama Selangor PKNS.

"Berdasarkan pengalaman sebelum ini (kes Affize Faisal Mamat) yang mahu beraksi bersama Angkatan Tentera Malaysia, pemain berhak menentukan pasukan mana yang mereka mahu wakili.

"Biarpun Nazmi sepatutnya kembali ke pangkuan Harimau Muda, kami tiada kuasa menghalang hasratnya beraksi bersama Selangor PKNS," katanya.

PKNS akur keputusan FAM

Posted:

PKNS akur keputusan FAM

PKNS akur keputusan FAM

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

"BERJAYA mendapatkan pemain bintang seperti Muhammad Nazmi Faiz Mansor juga sudah cukup menggembirakan kami, seolah-olah 'bulan jatuh ke riba'.

"Jadi, kami menghormati keputusan FAM dan akan menunggu sehingga April depan."

Demikian kata pengurus pasukan Selangor PKNS, Azmi Adnan selepas rayuan mereka kepada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) untuk membenarkan Nazmi beraksi pada 16 Februari ini, ditolak badan induk bola sepak negara itu semalam.

Azmi memberitahu, Nazmi akan kekal menjalani latihan bersama pemain Selangor PKNS yang lain bagi mengekalkan prestasinya.

Buat masa ini katanya, pihaknya akan merujuk kepada FAM bagi menyelesaikan isu sijil perpindahan antarabangsa (ITC) Nazmi bersama S.C. Beira-Mar.

"Segala urusan termasuk ujian perubatan juga akan dilakukan oleh pihak kami sebelum pendaftaran pemain dibuka semula April depan.

"Kami tidak rugi apa-apa biarpun Nazmi hanya boleh beraksi dua bulan lagi, yang paling penting kariernya tidak terjejas," katanya.

Azmi memberitahu, Nazmi mungkin memperkuatkan Selangor PKNS dalam aksi persahabatan menentang Johor di gelanggang lawan pada Jumaat ini tetapi ia terpulang kepada percaturan jurulatih, Abdul Rahman Ibrahim.

"Saya harap peminat dan penyokong Nazmi dapat hadir beramai-ramai memberikan sokongan kepada Selangor PKNS selepas ini.

"Dia pemain muda yang berbakat dan mempunyai masa depan yang cerah. Saya percaya kehadirannya dapat membantu kami merealisasikan sasaran menempatkan diri dalam kelompok lima pasukan terbaik dalam saingan Liga Super musim ini," katanya.

FAM tetap 'sayang' Rajagobal

Posted:

FAM tetap 'sayang' Rajagobal

FAM tetap 'sayang' Rajagobal

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


BARISAN pemain skuad Harimau Malaya sudah bersedia untuk berdepan Qatar pada aksi pembuka tirai kempen kelayakan Piala Asia 2015 di Doha esok.


SUKA atau tidak, Datuk K. Rajagobal tetap menjadi 'anak emas' Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Apa tidaknya, kedudukan beliau sebagai jurulatih masih tidak terjejas sekalipun Harimau Malaya tewas kepada Qatar dalam aksi pembuka tirai kempen kelayakan Piala Asia 2015 di Stadium Jassim Hamad, Doha esok.

Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Azzuddin Ahmad berkata, badan induk itu sentiasa mempercayai kredibiliti Rajagobal yang menggalas tanggungjawab itu sejak Julai 2009.

Menurut beliau, aksi berdepan Qatar bukannya penentu masa depan Rajagobal, sebaliknya FAM akan menunggu sehingga kempen kelayakan tamat sebelum membuat sebarang keputusan.

"Kalau kalah (berdepan Qatar), kena terimalah. Kami tetap akan menunggu sehingga hujung tahun. Sebagai majikan, kami sentiasa percaya dengan kemampuan Rajagobal.

"Biarpun perlawanan itu merupakan sebahagian daripada KPI (indeks prestasi utama) Rajagobal, kami perlu menilai secara keseluruhan," katanya.

Ketika ini, masa depan Rajagobal selaku jurulatih dilihat berada di ambang bahaya ekoran krisis kecederaan beberapa pemain utama Harimau Malaya seperti Mohd. Safee Sali dan Norshahrul Idlan Talaha dan tugas penggempur kini digalas Amri Yahyah dan Khyril Muhymeen Zamri.

Bagaikan 'meludah ke langit', kata-kata Rajagobal sebelum ini yang akan meletak jawatan sekiranya gagal membantu Harimau Malaya juga seolah-olah 'menanti masa' sebelum menjerat diri sendiri.

Beliau dilaporkan berkata sedemikian selepas dikecam hebat pemerhati bola sepak tempatan gara-gara gagal mempertahankan trofi Piala Suzuki AFF tahun lalu.

Begitupun kata Azzuddin, pihaknya tetap menuntut penjelasan Rajagobal sekiranya gagal mara ke pusingan akhir Piala Asia 2015.

"Beliau masih perlu memberikan penjelasan (jika gagal) tetapi ada baiknya membenarkan Rajagobal melaksanakan tugasnya terlebih dahulu.

"Tidak perlu membuat sebarang andaian selagi tugas beliau belum tamat. Sebagai manusia biasa, sudah tentu (Rajagobal) terkilan jika berterusan dihentam," katanya.

Selepas bertemu Qatar nanti, Harimau Malaya bakal berdepan dua lagi pasukan Asia Timur iaitu Yemen dan Bahrain pada 22 Mac dan 15 Oktober depan.

Dalam pada itu, Azzuddin mengesahkan masih belum menerima sebarang usul daripada mana-mana pihak berhubung panel pemilihan pemain yang bakal mewakili skuad kebangsaan selepas ini.

Begitupun jelas beliau, kewujudan panel itu dikhuatiri menimbulkan pelbagai masalah lain termasuk mengehadkan kuasa mana-mana jurulatih kebangsaan selepas ini.

"Berdasarkan pengalaman saya sebagai pemain sebelum ini, saya khuatir timbul masalah lain jika panel pemilihan dilaksanakan."

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved