Rabu, 27 Februari 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


PRU-13 dijangka cipta rekod

Posted:

PRU-13 dijangka cipta rekod

PRU-13 dijangka cipta rekod

Oleh JUNHAIRI ALYASA
junhairi.alyasa@kosmo.com.my

WAN AHMAD (duduk di tengah) bersama Pengarang Kosmo!, Baharom Mahusin (duduk di kiri), Pengurus Jabatan Pengarang Kumpulan Utusan, Syed Agil Syed Jaafar (duduk di kanan) serta para pengarang dan wartawan Kosmo! bergambar pada majlis Taklimat Pilihan Raya Umum ke-13 di Kompleks Sri Utusan, Bangi semalam.


BANGI – Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) yang bakal diadakan tidak lama lagi dijangka menyaksikan peningkatan jumlah peratusan rakyat keluar mengundi dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjangkakan lebih 80 peratus daripada 13.29 juta pengundi berdaftar akan berbuat demikian pada pilihan raya itu.

Angka tersebut jika berjaya dicapai bakal mencatat peratusan jumlah keluar mengundi paling tinggi dalam sejarah pilihan raya negara. Jumlah tersebut adalah berdasarkan bilangan pengundi berdaftar yang diwartakan pada 22 Februari lalu.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar berkata, terdapat empat faktor utama mengapa lebih ramai rakyat akan keluar mengundi pada PRU-13 berbanding peratusan yang keluar mengundi pada PRU-12 iaitu cuma pada kadar 72 peratus.

"Faktor pertama ialah daftar pemilih sekarang merupakan yang dikemas kini secara berterusan iaitu pengundi yang telah meninggal dunia selepas rekod kematian disahkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dikeluarkan daripada daftar pemilih.

"Ketika PRU-12, tidak dinafikan wujud pengundi yang telah meninggal dunia tetapi nama mereka yang ada dalam daftar pemilih tidak dapat dikeluarkan kerana SPR tidak menerima pengesahan kematian daripada JPN," katanya kepada Kosmo!.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Penduduk rindukan kampung

Posted:

Penduduk rindukan kampung

Penduduk rindukan kampung

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa.lakawa@kosmo.com.my


MOHD. SUHAILI (dua dari kanan) dan penduduk mengaminkan doa selepas penyampaian bantuan makanan di Kampung Tanjung Batu, Lahad Datu semalam.


LAHAD DATU – Penduduk di Kampung Tandou dekat sini yang diceroboh sekumpulan orang asing bersenjata api sejak 16 hari lalu meminta pihak terbabit agar segera meninggalkan kampung mereka.

Seorang penduduk, Akasah Abusammah, 34, berkata, mereka sudah rindukan rumah masing-masing yang terpaksa dikosongkan sejak insiden pencerobohan oleh kumpulan yang menggelar diri mereka sebagai Askar Diraja Sulu itu.

"Kami rindukan kehidupan normal seperti sebelum ini bersama keluarga di kampung halaman.

"Saya meletakkan harapan tinggi kepada pihak berkuasa agar dapat mencari jalan penyelesaian kepada insiden tersebut," katanya ketika ditemui selepas menerima bantuan makanan di Kampung Tanjung Batu di sini semalam.

Kira-kira 250 penduduk dari Kampung Bilis, Kampung Lok Buani, Kampung Tanjung Batu, Kampung Tanjung Labian dan Kampung Tanjung Tanagian menerima bantuan beras, ayam, biskut dan tepung.

Bantuan kepada penduduk di lima kampung yang terletak berhampiran lokasi kejadian itu diserahkan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Tungku, Datuk Mohd. Suhaili Said.

Akasah yang bekerja sebagai petani memberitahu, dia terpaksa berpindah ke rumah saudaranya di Kampung Tanjung Labian di sini ekoran bimbang keselamatannya dan keluarga terancam.

Katanya, dia juga berharap pencerobohan itu dapat ditamatkan tanpa sebarang kejadian tidak diingini.

Sementara itu, Mohd. Suhaili memberitahu, walaupun dilanda kebimbangan, rata-rata penduduk di lima kampung itu melahirkan rasa syukur dengan jaminan keselamatan yang diberikan pihak berkuasa.

"Kita hanya meminta semua penduduk agar bersabar dan banyakkan berdoa supaya kejadian yang berlaku di kampung mereka dapat diselesaikan dengan aman," ujarnya.

Dalam kejadian 12 Februari lalu, lebih 100 orang asing bersenjata api yang disahkan daripada keturunan Sultan Sulu telah menceroboh Kampung Tandou yang terletak di dalam kawasan Felda Sahabat, kira-kira 130 kilometer dari bandar Lahad Datu.

Kumpulan itu telah diarahkan meninggalkan kampung tersebut oleh pihak berkuasa Malaysia, namun sehingga semalam mereka masih belum berbuat demikian.

PM minta pengamal media sosial patuhi etika

Posted:

PM minta pengamal media sosial patuhi etika

PM minta pengamal media sosial patuhi etika


NAJIB (empat dari kanan) dan Rais (dua dari kiri) bergambar bersama para pengamal media sosial di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Pengamal media sosial perlu bersikap lebih matang dan bertanggungjawab apabila menggunakan kemudahan baharu itu, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Sambil menyatakan sikap optimistik beliau terhadap media sosial dan kesannya kepada masyarakat, Najib berkata, adalah sesuatu yang menyedihkan jika media sosial tidak terikat langsung dengan sebarang etika.

Kata beliau, etika dan tanggungjawab yang datang bersama media sosial adalah sama pentingnya bagi masyarakat dalam memanfaatkan kepentingannya.

"Adalah sesuatu yang menyedihkan sekiranya tidak wujud sebarang etika dalam konteks media sosial ini," katanya pada Minggu Media Sosial Malaysia anjuran Dewan Media Sosial Malaysia (MSMC) di sini semalam.

Acara itu turut dihadiri Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim dan pengasas serta Presiden MSMC, Shahul Hameed Shaik Dawood.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved