Sabtu, 23 Februari 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


John McClane kembali!

Posted:

John McClane kembali!

John McClane kembali!

AKTOR yang dilihat masih segak pada usia 58 tahun, Bruce Willis sememangnya merupakan antara pelakon gred A terunggul di Hollywood.

Pengaruh dan aura Willis sebagai 'pelakon filem pecah panggung' mulai tercetus sudah tentu selepas dia muncul sebagai John McClane menerusi filem Die Hard pada tahun 1988.

Filem yang dihasilkan dengan kos cuma AS$28 juta (RM90 juta) itu kemudiannya meraih kutipan pecah panggung mencecah RM451 juta.

Selepas itu berturut-turut muncul sekuelnya iaitu Die Hard 2: Die Harder pada tahun 1990 yang mengumpul kutipan sebanyak RM768 juta sebelum diikuti Die Hard: With A Vengeance (1995/RM1.1 bilion), Live Free Or Die Hard (2007/RM1.2 bilion) dan terbaharu pada tahun ini, A Good Day To Die Hard yang sudah meraih kutipan mencecah RM80 juta pada minggu pertama tayangannya baru-baru ini.

Tidak pernah letih berulang kali membawakan watak John McClane, kata Willis, Die Hard cukup dekat di hatinya dan dia tidak kisah andai khidmatnya diperlukan untuk siri Die Hard yang keenam.

"Filem Die Hard yang menaikkan nama saya dan saya cukup sayangkan filem ini. Mungkin ada siri yang keenam, tunggu dan lihat sahaja," katanya.

Watak John McClane yang merupakan seorang suami dan bapa penyayang kepada anak-anaknya dilihat cukup hidup dilakonkan Willis. Bagaimanapun, Willis menegaskan dirinya bukan John McClane.

"Sebagai bapa dalam dunia realiti cukup senang untuk saya menghayati perasaan John McClane setiap kali keluarganya diancam bahaya.

"Namun, saya hanya aktor bukannya John McClane. Mustahil untuk saya menyelamatkan dunia sebagaimana aksi John McClane di layar perak yang menjadi hero kepada semua orang.

"Saya hanyalah seorang lelaki tua yang berusia 58 tahun dan cuba menghabiskan sisa-sisa kehidupan dengan melakukan perkara yang hebat serta bermakna buat semua orang yang menyayangi saya," balasnya.

Tambah Willis, sepanjang berlakon dalam filem Die Hard, sekuel filem kelima yang menggabungkannya dengan aktor muda, Jai Courtney sebagai anak lelakinya memecah rekod sebagai filem lakonannya paling banyak memusnahkan kereta.

"Memang cukup seronok berlakon kembali dalam siri Die Hard kerana filem ini membenarkan saya memandu di atas bumbung kereta lain dan memusnah kereta tanpa risau tentang kosnya," luah Willis sambil ketawa.

Lonjakan kerjaya

BUKAN sebarang tua. Willis membuktikan dirinya masih memiliki aura pelakon filem pecah panggung menerusi filem terbaharunya, A Good Day To Die Hard.


Sebelum meraih pendapatan jutaan ringgit, Willis terlebih dulu pernah bekerja di kilang sebagai pengawal keselamatan sebaik sahaja tamat persekolahan.

Bagaimanapun bidang lakonan yang mula diceburi sejak di sekolah tinggi menjadi minat utamanya sehingga dia mendaftar sebagai pelajar lakonan di Universiti Mont State di New Jersey.

"Sebenarnya pada zaman sekolah tinggi, saya telah mula aktif dalam bidang teater tetapi saya dapati belajar di universiti agak membosankan, jadi saya berhenti.

"Saya bawa diri ke kota New York dengan harapan untuk menjadi pelakon tetapi untuk berjaya dalam satu uji bakat bukan mudah. Selepas berlakon dalam teater Heaven and Earth pada tahun 1977, barulah kerjaya saya mula menampakkan hasilnya," katanya.

Tuah Willis bermula pada tahun 1980 apabila berjaya mendapatkan watak dalam filem, The First Deadly Sin, dan selepas itu dia mula terlibat dengan lebih banyak filem dan drama bersiri di televisyen.

Walaupun berjaya dengan tiga sekuel filem Die Hard, kerjaya Willis merosot pada tahun 1990-an kerana tidak ada filem lakonannya selepas itu yang berjaya mencecah kutipan pecah panggung.

Namun, kerjaya Willis diselamatkan oleh filem arahan Michael Bay, Armageddon (1998) yang mengumpul kutipan pecah pangggung sebanyak RM1.8 bilion.

"Saya rasa mempunyai kawalan terhadap perjalanan kerjaya saya tetapi kadangkala apa yang diharapkan tidak menjadi. Justeru, saya bersyukur dengan apa yang dikecapi hari ini.

"Seorang pelakon pernah bercakap kepada saya, pergi lakonkan watak yang paling sukar di layar lebar, kemudian barulah boleh berlakon watak yang lebih kecil hanya untuk berseronok. Sekarang saya sedang berseronok," ujarnya.

Aktor yang telah memenangi pelbagai anugerah termasuk Pelakon Lelaki Pilihan dalam anugerah People's Choice Awards ini mengakui akan tiba masanya dia meninggalkan dunia lakonan.

"Memang diakui, saya harus berhenti berlakon pada satu tahap kerana semua orang akan mati. Saya tidak terkecuali. Selagi saya sihat, saya akan memaksa diri ini untuk bekerja daripada fikir diri semakin tua.

"Sebelum sampai waktu itu, saya harus lakukan yang terbaik untuk peminat dan keluarga. Saya inginkan sesuatu yang lebih besar daripada apa yang kerjakan hari ini. Apa yang pasti saya tidak akan menceburi bidang politik kerana politik tidak pernah menjadi pilihan saya," tuturnya.

Suami dan bapa penyayang

Turun dan naik kerjayanya sama seperti kehidupan peribadinya. Selepas berkahwin selama 13 tahun dengan aktres Demi Moore dan dikurniakan tiga orang anak perempuan, Rumer, 25, Scout, 22, dan Tallulah. 20, mereka bercerai pada tahun 2000.

Biarpun sudah bercerai, Willis dan bekas isterinya masih berkawan baik demi anak-anak mereka. Bahkan, Willis turut menghadiri perkahwinan Moore bersama Ashton Kutcher.

KEHIDUPAN Willis kini banyak berubah selepas mengahwini Emma.


Tidak lama selepas itu Willis bercinta dengan aktres Brooke Burns pada tahun 2004, bagaimanapun hubungan mereka hanya bertahan selama 10 bulan sebelum berpisah.

Masih percaya kepada perkahwinan, Willis akhirnya berkahwin dengan model kelahiran Britain, Emma Heming yang 24 tahun lebih muda daripadanya pada 21 Mac, 2009.

Hanya tiga orang anak perempuannya, Moore dan Kutcher yang dijemput hadir pada majlis perkahwinannya itu. Pada April tahun lalu, isterinya telah melahirkan anak perempuan yang diberi nama Mabel Ray Willis.

Sejak kelahiran Mabel Ray, Willis dilihat banyak berubah. Sebelum ini dia agak baran dan tidak mengambil peduli sesi temu ramah bersama media tetapi kini, dia cukup berbeza.

"Dahulu saya akui berlagak pandai dan sukar untuk bersama keluarga walaupun saya cukup sayangkan anak-anak saya. Sekarang saya lebih banyak tersenyum apabila teringatkan Mabel, ya saya menjadi lelaki yang lebih sopan (ketawa).

"Salah satu perkara yang memudahkan saya sebagai bapa adalah saya kekalkan dengan bentuk tubuh dan cergas supaya saya boleh berlari serta melompat ketika bermain dengan anak kecil saya. Jika sibuk, saya akan bangun seawal mungkin untuk menatap wajahnya.

"Isteri saya Emma adalah seorang ibu dan isteri yang baik. Di rumah, dia bos dan dia lebih bijak daripada saya. Pendapatnya paling penting untuk saya dalam segala hal. Saya amat cintakan dia," luahnya.

Sibuk dengan keluarga baharunya tidak bermakna Willis melupakan tiga orang anak perempuannya ketika bersama dengan Moore.

"Ada suatu ketika, saya tidak tahu apa yang akan jadi pada anak saya apabila mereka dewasa. Kini, saya berbangga mereka menjadi wanita yang mempunyai nilai moral yang tinggi dan etika.

"Mereka baik, sopan dan bijak. Saya dan Moore besarkan mereka dengan baik sekali. Jika diberi pilihan, saya lebih suka menjadi seorang bapa daripada pelakon," ujarnya yang bersyukur berpeluang menimang anak lagi pada usia setengah abad.

Sasaran berbeza Zivilia

Posted:

Sasaran berbeza Zivilia

Sasaran berbeza Zivilia

Oleh NOOR ASHREEN ISMAIL


MENERUSKAN kesinambungan lagu hit mereka, Ashiteru, Zivilia Band kini muncul dengan single terbaharu, Ashiteru 2.


MUNGKIN ramai lagi yang kurang mengenali nama Zivilia Band ini. Namun, jika disebut lagu Aishiteru, pasti ramai yang tahu mengenai lagu hit Indonesia itu.

Justeru, kemunculan Zivilia Band pada sidang akhbar di Hard Rock Café, Kuala Lumpur baru-baru ini merupakan suatu pendedahan yang lebih meluas buat tiga anak muda yang menganggotai kumpulan itu iaitu Zulkifli, Idham dan Obot.

Meneruskan kesinambungan Aishiteru, Zivilia Band kini muncul dengan single kedua mereka, Aishiteru 2.

Ujar vokalis dan pencipta kedua-dua lagu Aishiteru dan Aishiteru 2, Zulklifli atau Zul: "Jika Aishiteru mengisahkan tentang rindu kepada kekasih kerana berada jauh di negara lain, Aishiteru 2 pula berkisar tentang pertemuan namun cinta yang cuba dipertahankan terkandas akhirnya.

"Saya akui, ia ditulis berdasarkan pengalaman hidup saya sendiri. Sebenarnya lagu Aishiteru merupakan sebuah trilogi. Ini kerana akan ada satu lagu kesinambungannya iaitu Aishteru 3 dan rasanya itu merupakan yang terakhir," tutur Zul.

Apabila ditebak persoalan mengapa dia masih menggunakan judul yang sama untuk ketiga-tiga single tersebut, ujarnya, ia adalah kerana sememangnya sudah menjadi impian dirinya selama ini mahu menggunakan judul yang sama untuk banyak lagu.

Selain itu, bicara Zul, hakikatnya, menggunakan judul yang sama bagi beberapa lagu berlainan adalah lebih sukar berband menggunakan judul yang berbeza.

"Walaupun pernah dikritik, Zivilia Band tidak ada idea banyak untuk judul lagu, namun hakikatnya itulah yang menjadi cabaran buat band ini," kata Zul lagi.

Zul pernah ditipu

ZIVILIA BAND terdiri daripada Obot, Zul dan Idham.


Dalam pada itu dedah Zul, sebelum bersama Zivilia Band di bawah naungan Nagaswara Music Corp. pada tahun 2010, single Aishiteru sudah berkemandang menerusi corong-corong radio tempatan Indonesia.

"Saya pernah merakam single Aishiteru pada tahun 2008 sebelum wujudnya kumpulan Zivilia ini.

"Setelah merakamnya di studio, saya perdengarkan kepada teman-teman saya. Tidak dinafikan, ternyata lagu ini dapat diterima ramai.

"Justeru, mereka menyebarkannya sehinggalah ia diputarkan di corong-corong radio. Namun, ketika itu pendengar tidak mengenali kami dan memberikan pelbagai judul untuk lagu ini," ceritanya yang turut merakam lagu ini sebanyak dua kali sebelum ia meraih populariti bermula pada tahun 2009.

Katanya lagi, dia pernah ditipu oleh individu yang tidak bertanggungjawab kononnya ingin membantunya untuk bernaung di bawah label syarikat rakaman terkemuka.

"Mereka mahu peruntukan sejumlah wang kononnya untuk membuat perbelanjaan bagi mengenali orang kuat syarikat label serta penerbit terkenal.

"Namun, ternyata saya ditipu dan saya tidak mendapat apa-apa pulangan. Tetapi, setelah lagu ini melonjak dan dikenali, saya juga mula berasa optimis bahawa saya boleh menemui kejayaan dengan single tersebut," cerita Zul mengimbau kenangan ketika ingin memulakan karier sebagai sebuah band.

Mila tertekan album tiada sambutan

Posted:

Mila tertekan album tiada sambutan

Mila tertekan album tiada sambutan

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA

MILA lega apabila lagu terbaharunya iaitu duet bersama Nubhan yang berjudul, Cinta Kasih kini semakin kerap diputarkan menerusi corong-corong radio.


DUA tahun berturut-turut Mila Jirin terlibat dalam penganjuran Karnival WOW!, Putrajaya, malah penyanyi kecil molek itu turut membuat persembahan pada kedua-dua konsert karnival tersebut. Namun pada tahun ini, Mila tidak lagi membuat persembahan dan hanya bertindak sebagai penganjur acara tahunan yang diadakan sempena sambutan Hari Wilayah Persekutuan itu.

Tidak kecewa, sebaliknya Mila faham pihak pengurusan juga mahukan kelainan dan ada senarai artis baharu untuk mengadakan persembahan pada konsert Karnival WOW! yang bakal berlangsung pada 28 Februari hingga 3 Mac ini.

"Dua tahun lalu syarikat Mila iaitu Luvmila Corporation Sdn. Bhd. (LCSB) berpeluang untuk membantu menjayakan Karnival WOW Putrajaya. Mila juga mengadakan persembahan pada konsert karnival tersebut. Tahun ini, bezanya, Mila tidak buat persembahan tetapi hanya terlibat dengan kerja-kerja di belakang tabir sahaja.

"Mila faham, mereka juga ada senarai artis lain untuk konsert itu nanti," ujarnya ketika ditemui pada majlis pelancaran Karnival WOW Putrajaya yang berlangsung di sana, baru-baru ini.

Antara artis yang bakal mengadakan persembahan pada malam konsert itu nanti ialah Aizat, Azlan & The Typewriter, Najwa Latif, Mas Idayu, Datuk M. Daud Kilau, Datuk Jeffry Din dan Reshmonu.

Mengulas mengenai karnival anjuran Perbadanan Putrajaya (PPj) itu, kata Mila, tahun ini banyak penambahbaikan dari segi acara dan program untuk setiap lapisan masyarakat.

Menggunakan tema Undiscovered Jewel, ujar Mila, pelbagai acara menarik bakal disajikan kepada para pengunjung seperti pertunjukan bunga api, peluang menaiki helikopter, menyertai sukaneka, cabutan bertuah, pertunjukkan silap mata, tarian akrobatik Cina, konsert mini untuk Gaza dan bermacam-macam lagi.

Pengisian Karnival WOW Putrajaya mempunyai enam komponen utama iaitu pameran di Pavilion PPj, gerai pameran agensi kerajaan serta gerai jualan dan aktiviti syarikat korporat.

Album tak laku

Mengulas mengenai kerjaya nyanyiannya, akui Mila, dia sedar dirinya kurang berada di media-media cetak dan elektronik malah lagu-lagunya juga tidak diputarkan di corong-corong radio.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved