Sabtu, 19 Januari 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Penangan nasi lemak cili bilis

Posted:

Penangan nasi lemak cili bilis

Penangan nasi lemak cili bilis

NASI lemak sambal tumis cili bilis ini mendapat sentuhan resipi keluarga Hashim.


RASA nasi yang kurang lemak tetapi enak dan aroma sambal tumisnya sudah cukup untuk menambat selera sesiapa sahaja yang pertama kali mencuba nasi lemak air tangan Hashim Ismail, 50.

Gerainya, Nasi Lemak Cili Bilis di Medan Selera Persiaran Gurney, Pulau Pinang bukan calang-calang kerana hidangan itu dinobatkan sebagai Juara Nasi Lemak pada Pertandingan Penang Hawker Masters 2012 pada November lalu.

Pertandingan yang julung-julung kali diadakan itu menghimpunkan para penjaja yang diiktiraf makanannya sedap oleh orang ramai sahaja dan diadili para juri profesional sebelum peserta terbaik berentap di pentas akhir.

Bagi kategori nasi lemak, sebanyak 11 penjaja bersaing tetapi hanya tiga yang dipilih untuk merebut gelaran.

Walapun baru tiga tahun berniaga, keenakan nasi lemak Hashim berjaya menewaskan dua pencabarnya untuk membawa pulang wang tunai RM2,000 seterusnya tersenarai dalam buku pelancongan negeri sebagai nasi lemak yang wajib dirasai.

Beliau yang pertama kali menyertai pertandingan seumpamanya sama sekali tidak menyangka muncul sebagai pemenang.

Menurut Hashim, rahsia keenakan nasi lemaknya ialah kerana menggunakan santan kelapa sawit dan bukannya santan kelapa. Memasak cara itu menjadikan nasinya sedap dan tidak mudah basi selain kandungan kolesterolnya rendah.

KEENAKAN nasi lemak Hashim Ismail tersenarai dalam buku pelancongan Pulau Pinang sebagai hidangan yang wajib dinikmati.


Sambalnya pula disediakan secara tradisional iaitu menggunakan cili yang digiling dengan lesung. Hasilnya sambal yang dimasak lebih sedap dan tahan lama.

"Sambalnya pula dimasak dengan bahan-bahan campur resipi keluarga. Ia menjadikan sambal tumis cili bilis ini lain daripada yang lain.

"Ayam pula digoreng bersalut tepung menjadikannya garing dan sedap dikunyah.

"Sebelum berniaga, saya beberapa kali membuat kajian dan penyelidikan bagi mendapatkan ramuan bagi menghasilkan nasi lemak yang bukan sahaja menepati cita rasa, malah menggunakan bahan-bahan yang lebih sihat," ujarnya.

Setiap hari, Hashim dibantu isterinya, Suriyati Sutan, anak jati Tanjung Tokong yang adakalanya tidak menang tangan melayan pelanggan yang ingin mencuba nasi lemak mereka selepas pertandingan tersebut.

Ujarnya, selepas menyertai pertandingan itu, jualan nasi lemaknya meningkat sekali ganda, termasuklah daripada pelanggan bukan Melayu selain pelancong asing yang mahu mencuba menu tradisi tersebut.

Pelanggan boleh memilih tiga set hidangan berbeza iaitu nasi lemak sambal yang hanya berharga RM2.50, nasi lemak telur goreng berharga RM3 atau nasi lemak ayam goreng, RM5.

Gerai Nasi Lemak Cili Bilis dibuka setiap hari bermula pukul 5 petang hingga 12 malam dan orang ramai yang ingin mendapatkan maklumat lanjut boleh melayari laman web www.cilibilis.com.my. - ZAKI SALLEH

Terapi solat bantu mengubah sikap

Posted:

Terapi solat bantu mengubah sikap

Terapi solat bantu mengubah sikap


IBADAH solat seperti yang diajarkan oleh Rasulullah SAW merupakan salah satu medium yang membentuk akhlak mulia. - Gambar hiasan


MINDA yang dikurniakan oleh Allah lazimnya digunakan oleh manusia yang bijak dan memikirkan tentang usaha membangunkan diri serta masyarakatnya.

Namun, semua itu hanya boleh terlaksana dengan syarat minda dilatih untuk berfikir ke arah kejayaan. Ibadah solat, seperti yang diajarkan oleh Rasulullah SAW merupakan salah satu medium yang membentuk akhlak mulia. Tanpa disedari, kuasa minda melalui solat yang khusyuk mampu mengubah mental individu terbabit.

Menyedari pentingnya kuasa minda itu, Pusat Perundingan dan Latihan, Institut Kefahaman Islam Malaysia (PPLI IKIM) menganjurkan bengkel Kuasa Minda : Ubah Sikap Melalui Solat pada 23 Februari 2013. Bengkel yang akan diadakan di Dewan Besar IKIM itu turut memberi pendedahan tentang potensi minda dan cara-cara menggunakannya.

Pada masa yang sama, bengkel ini mengajak peserta membaiki solat ketika musafir agar ibadah tersebut dapat dilaksanakan dengan berkesan.

Antara tajuk-tajuk yang akan dibincangkan ialah Falsafah Solat, Ibadah Solat Ketika Bermusafir dan Ibadah Solat Ketika Sakit. Penceramah terdiri daripada Pengarah Eksekutif, GI Motivation & Training Sdn. Bhd., Zul Ramli Mohamed Razali dan Ustaz Mohd. Arif Abdul Samat.

Bengkel ini terbuka kepada semua lapisan masyarakat terutama kepada mereka yang berminat memperbaiki, mempelajari dan mendalami ibadah solat.

Yuran penyertaan ialah RM250 seorang termasuk sarapan dan makan tengah hari. Potongan sebanyak lima peratus akan diberi kepada penyertaan berkumpulan seramai tiga orang dan ke atas.

Maklumat lanjut sila hubungi Urusetia Program, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), No. 2, Langgak Tunku melalui Jalan Duta, 50480 Kuala Lumpur.

Anda juga boleh hubungi talian 03-6204 6200/323/324/325 atau 016- 279 6410 atau e-mel program@ikim.gov.my atau jie@ikim.gov.my.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved