Sabtu, 24 November 2012

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Trek F1 burung unta

Posted:

Trek F1 burung unta

Trek F1 burung unta

KUNJUNGAN ke Jelita Ostrich Farm yang terletak di Seremban, Negeri Sembilan pada mulanya disambut dengan edisi pengenalan yang agak mengelirukan.

Ini kerana kru Jurnal sedia maklum ladang ternakan ini terkenal dengan burung unta tetapi diberi penerangan perihal burung kasawari pula.

"Jangan khuatir, ini sebagai mukadimah semata-mata tetapi burung kasawari sebenarnya termasuk dalam spesies burung unta.

"Penjelasan ini bagi mengelakkan orang ramai yang keliru antara kedua-dua jenis burung ini," kata penyelia ladang Syed Azran Syed Abdullah, 48.

Namun, sebaik sahaja menyusuri lebih mendalam di Jelita Ostrich, ketinggian burung unta sebenarnya lebih tinggi berbanding manusia normal sendiri.

Berat badan haiwan ini boleh mencecah sehingga 150 kilogram (kg). Ia gemar mematuk tetapi jangan khuatir kerana burung ini tidak bergigi.

Menurut pemilik Jelita Ostrich, S.S Abraham, pengunjung perlu berhati-hati dengan tendangan burung ini yang kuat iaitu sehingga mencapai ukuran 225kg.

Kekuatan tendangan itu boleh mengoyakkan pintu kereta.

"Istimewanya, otaknya hanya sekitar 40 gram. Namun, haiwan ini didakwa burung yang terbesar, terkuat dan terpantas di dunia.

"Ia juga memiliki sifat penyesuaian yang baik terhadap iklim serta pemakanan yang berbeza," tutur Abraham.

Memiliki kulit yang tebal, tahan lasak dan lembut, burung unta dianggap sebagai haiwan yang paling mewah serta berkualiti.

Malah, kesemua bahagian burung unta ada nilai komersial.

Menurut Abraham, kulitnya sesuai dibuat beg, dompet, kasut dan jaket.

Dagingnya pula sama seperti daging lembu, tinggi kandungan protein serta rendah kolesterol. Telurnya juga berharga tinggi iaitu sekitar RM100 sebiji.


PERLUMBAAN burung unta merupakan salah satu tarikan di Jelita Ostrich.


Cuba sendiri

Katanya lagi, bulunya boleh digunakan sebagai penyapu bulu dalam industri automobil dan komputer sementara bulu yang berwarna putih digunakan dalam industri fesyen.

"Jari kakinya boleh digunakan dalam industri batu permata untuk menghasilkan kilauan malah tendonnya dapat menggantikan tendon manusia yang rosak.

"Selain itu, lemaknya boleh digunakan untuk produk pencuci rambut, minyak urut dan losen," katanya.

Terbukti, burung unta mempunyai senarai kelebihan yang panjang tetapi tidak sempurna rasanya sekadar melawat ladang jika tidak merasai pengalaman menunggang burung yang obses dengan benda-benda berkilat ini.

Seorang guru dari Tapah, Perak, Khairiyatul Muhammad Muridun, 25, memberitahu, beliau menunggang burung itu seperti menunggang seekor kuda.

"Kedua-dua matanya ditutup terlebih dulu supaya ia tidak berasa cemas.

"Selain itu, terdapat kaedah tertentu untuk menunggangnya iaitu penunggang perlu memegang kedua-dua kepak burung itu sambil meregang badan kita ke belakang," katanya.

Cerita Khairiyatul, ramai pekerja ladang itu yang membantu, jadi beliau tidak risau akan keselamatan dirinya.

"Dalam masa kurang seminit, saya telah memperoleh sijil boleh menunggang burung unta. Ini peluang yang tidak harus dilepaskan begitu sahaja," katanya.

Bagi Camelia Mohamed Fazly, 7, beliau tidak menyangka telur burung unta boleh mencecah berat sehingga 1.5kg.

"Sampai lenguh tangan memegangnya tetapi saya tidak tahu yang telur ini tidak akan pecah walaupun dipijak oleh individu seberat 150kg.

"Malah, sebiji telur mampu medimakan oleh 10 orang, cuma harganya agak mahal dan berbau busuk sedikit," katanya.

Mohd. Ezam Abdul Majid, 11, pula hairan melihat burung unta berlumba kerana selama ini dia hanya menyaksikan kuda berlumba.

"Rupa-rupanya burung ini berlari laju. Kalau kita mahu burung itu membelok ke kanan, kita perlu menutup mata kirinya dan begitulah sebaliknya," katanya.

Dia juga kagum dengan kaedah untuk memberhentikan haiwan itu.

"Tengkuk burung ini perlu ditarik ke belakang bagi menyuruh haiwan itu berhenti. Jika tidak dikawal, ia boleh berlari sejauh 10 kilometer tanpa henti.


TELUR burung unta boleh menampung berat 150kg.


Produk

"Jika saya menggunakan burung ini sebagai kenderaan mungkin boleh balik ke kampung di Tapah, Perak," katanya.

Di ladang ini terdapat sebuah litar lumba burung unta yang dikenali sebagai Formula One Ostrich Track. Ia litar pertama seumpamanya di Malaysia.

Burung unta boleh berlari sehingga 70 kilometer sejam. Mungkin disebabkan kehidupannya yang aktif, ia kurang lemak. Bagaimanapun, lemak yang ada banyak manfaatnya.

"Antara produk yang boleh dihasilkan daripada lemak burung unta ialah krim muka, losen tangan, pencuci rambut serta pencuci muka.

"Ada pelanggan yang mendakwa minyak pati burung unta mampu mengatasi keguguran rambut.

"Tapi saya tidak pernah menguji keberkesanannya walaupun rambut saya sendiri kini hampir botak," ujar Abraham berseloroh.

Selain menjual produk burung unta di ladang itu, Abraham turut menjualnya kepada syarikat tertentu.

"Ada banyak aktiviti di ladang ini. Antaranya, menunggang burung unta, memijak telurnya dan bergambar dengan haiwan itu," katanya.

Satu produk baharu yang bakal diperkenalkan di sini ialah inap ladang yang menyerupai program homestay.

"Projek itu meliputi pembinaan calet serta kawasan rekreasi dan perkemahan," jelas Abraham.

Terdapat lebih 50 ekor burung unta di Jelita Ostrich. Jelas Abraham, salah satu keunikan burung unta ialah umurnya boleh mencecah sehingga 80 tahun.

"Harganya pula boleh mencecah RM10,000 seekor," katanya sambil menambah, ladang itu mempunyai tukang sembelih bertauliah dengan kerja penyembelihan dilakukan di dalam ladang berkenaan.


ABRAHAM menunjukkan produk hasil lemak burung unta seperti produk pencuci rambut, minyak urut dan losen.


Bercerita mengenai burung unta, dia menganggap haiwan itu seperti isteri keduanya.

"Tidur pun boleh mengigau burung unta sehingga isteri saya marah. Walaupun kena tendang beberapa kali sehingga badan-badan lebam, saya tidak kisah," cerita Abraham.

Sengatan maut ikan pari

Posted:

Sengatan maut ikan pari

Sengatan maut ikan pari

Oleh MOHD. AFIQ ZULKIFLI



BARU-BARU ini, kita dikejutkan dengan berita seorang pesara tentera mati akibat disengat ikan pari.

Akhbar melaporkan, Rashid Arshad, 55, disengat pari pada tangan kanannya ketika dia cuba menanggalkan ikan tersebut daripada pukatnya. Rashid berjaya mendapatkan rawatan di Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru tetapi meninggal dunia selepas koma selama 48 jam.

Dalam insiden hampir sama di Terengganu, seorang pemuda terpaksa menanggung derita selama lapan tahun gara-gara sengat pari yang tersisa di bahagian punggungnya. Penderitaan pemuda itu berakhir setelah sekumpulan pakar berjaya mengeluarkan bisa itu pada tahun lalu.

Juga mengenai pari, pakar hidupan liar tersohor dari Australia, Steve Irwin meninggal dunia dalam tempoh kurang 10 minit selepas dadanya tertusuk duri ikan pari gergasi pada 2006.

Mengulas mengenai bahaya bisa ikan pari yang enak dimasak asam pedas, Pensyarah Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Dr. Mazlan Abd. Ghaffar berkata, kematian akibat tertusuk bisa ikan pari merupakan fenomena terpencil malah tidak ada sebarang laporan khusus membabitkan kes itu di Malaysia.

"Ikan pari bukanlah sejenis haiwan pembunuh tetapi kes-kes kematian berlaku ini berpunca apabila ikan tersebut bertindak agresif setelah ia berasa terancam," katanya kepada Jurnal baru-baru ini.

Menurutnya, jumlah bisa pada pari berbeza mengikut saiz ikan pari.

"Jika besar saiz ikan pari, maka jumlah kuantiti bisa yang dihasilkan juga banyak.

"Dalam kes Rashid di Muar, Johor itu, kemungkinan besar mangsa menarik jaring ketika berada di dalam air laut sekali gus menyebabkan ikan pari sangat aktif.

"Kebiasaan nelayan menjala ikan di laut di bawah paras aras pinggang. Apabila dibawa ke darat, ikan itu tidak akan memberi ancaman yang besar," ceritanya.


DURI ikan pari berbentuk seperti gergaji bermata halus namun bisanya terletak pada lendir.


Tambah Mazlan, mangsa mungkin berdepan komplikasi dengan penyakit lain termasuk penyakit tekanan darah tinggi.

Katanya, kebanyakan mangsa yang terkena sengat ikan pari akan berasa sakit dan mula bengkak serta berdenyut.

"Perkara utama yang boleh dilakukan adalah dengan menyapu cuka kemudian dapatkan rawatan perubatan di hospital berdekatan.

"Paling penting, mangsa tidak boleh panik kerana ia pasti menyebabkan keadaan lebih serius," katanya.

Seorang kaki pancing, Ismail Faisal mempunyai cerita tersendiri setiap kali dia hendak mendaratkan pari. Ismail yang sudah memancing lebih dua dekad mendakwa, ikan pari merupakan antara spesies ikan yang berbisa.

Bagaimanapun, sengatan pari tidaklah sampai boleh menyebabkan nyawa melayang, katanya.

"Kematian yang berlaku mungkin berpunca daripada alahan seseorang terhadap bisa sengatan ikan itu.

"Memang kita akan terasa kesakitan apabila disengat pari tetapi tak pernah pula kawan-kawan saya mati disengat pari," katanya yang pernah disengat ikan pari sebanyak tujuh kali sepanjang pengalamannya sebagai pemancing profesional.

Hampir senada dengan Ismail, Presiden Persatuan Pemancing Malaysia (PeMM), Ridzuan Ghazali berkata, lendir pada duri pari merupakan toksin yang berbahaya.

Tegasnya, kematian kemungkinan boleh berlaku apabila terkena pada tempat saluran darah utama.

"Allahyarham Rashid mati mungkin disebabkan bisa pari memasuki nadi tangan kanan sebelum merebak ke jantung. Biasanya, sengatan ikan pari akan meninggalkan nanah dan membawa bau busuk jika tidak dirawat dengan segera," katanya.

Kentut termahal dunia

Posted:

Kentut termahal dunia

Kentut termahal dunia


MEMBUANG angin didakwa baik untuk kesihatan seseorang.


BAU kentut yang pekat pasti meloyakan tekak sesiapapun termasuk seorang warga Sweden, Göran Andervass.

Namun, lelaki pendiam yang berumur 53 tahun ini berjaya mendapatkan pampasan sebanyak AS$100,000 (RM305,832) hanya kerana dia tidak tahan dengan bau kentut seorang pelanggannya.

Jurukomputer Bank Sweden itu dalam satu perbicaraan di mahkamah pada 2003 memberitahu, seorang pelanggan bank membuang angin semasa mereka mengadakan perbincangan tetapi bau yang amat busuk mencetuskan satu pertengkaran.

Peristiwa itu bukan sahaja menarik perhatian rakan sekerjanya tetapi pengurus bank bertugas.

Andervass dan pelanggan yang juga seorang lelaki itu kemudian dipanggil ke bilik majikannya untuk menjelaskan apa sebenarnya yang telah berlaku.

Malangnya, pelanggan itu berkeras mengatakan dia tidak kentut. Hasilnya, Andervass dipecat dengan alasan sengaja mereka cerita.

Namun, lelaki ini tidak berpuas hati dan menuntut gantirugi di mahkamah. Hakim mengarahkan majikan Andervass membayar gantirugi sebanyak RM305,832 kerana memecatnya tanpa alasan yang kukuh.

Lain pula halnya yang berlaku di Florida, Amerika Syarikat (AS).

Kentut kambing

Seorang pelajar sebuah sekolah digantung daripada menaiki bas sekolah selama tiga hari gara-gara melepaskan kentut yang amat busuk.

Kejadian pada Mac 2009 itu menyebabkan pemandu bas berkenaan mengisi satu borang kelakuan tidak senonoh dengan mendakwa tindakan remaja berusia 15 tahun itu turut menyebabkan pelajar lain sesak nafas di dalam bas.

Pegawai sekolah Polk County, Florida berkata, kesalahan kentut tidak digariskan dalam peraturan, namun kentut menyebabkan kekacauan di dalam bas tertakluk dalam peraturan.

Bagaimanapun pelajar terbabit menafikan dakwaan itu dan mengatakan bukan dia yang melepaskan angin.

Kes-kes lucu berkaitan melepaskan kentut turut membabitkan haiwan.

Di Sydney, Australia, seorang penternak membuat panggilan kecemasan setelah terhidu 'gas bocor' namun sangkaannya meleset setelah diberitahu ia adalah bau kentut babi peliharaannya.

Seramai 15 anggota dan dua jentera bomba dikerah ke ladang yang terletak di Axedale, Victoria.

"Kami menjumpai seekor babi betina bersaiz besar dengan anggaran berat 120 kilogram. Kami percaya gas bocor itu datang daripada babi tersebut.

"Walaupun tidak terhidu gas tersebut kami dapat mendengar bunyi kentut keluar dengan jelas, lucu sungguh," kata pegawai bomba, Kapten Peter Harkins.

Tambahnya, pemilik babi tersebut kelihatan malu manakala petugas bomba mengambil masa untuk menenangkan diri.

"Kami menangani kes itu dengan profesional tetapi kami ketawa terbahak-bahak sebaik tiba di balai," kata Harkins.

Di New Zealand, para penternak ladang perlu membayar ganti rugi kepada negara dalam bentuk cukai setiap kali ternakan mereka khususnya lembu membuang angin.

Ia menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan para penternak. Dakwa penternak, apalah salahnya jika lembu melepaskan kentut.

"Kentut merupakan satu perkara yang sudah menjadi lumrah semua kehidupan," kata salah seorang penternak.

Sekeras mana pun bantahan yang disuarakan, kerajaan Wellington telah pun menguatkuasakan undang-undang pelik itu.

Kentut cegah kanser

Peraturan itu merupakan sebahagian daripada agenda kerajaan bagi memenuhi komitmen di bawah Protokol Kyoto.

Menerusi perundingan itu, New Zealand bersetuju untuk mengurangkan pemanasan global.

Salah satunya ialah meminimumkan pengeluaran gas metana. Metana (CH4) dibebaskan semasa penghasilan arang batu, gas asli, hidrokarbon dan daripada kentut haiwan ternakan.

Dalam satu kajian lain, kambing, lembu dan rusa menghasilkan sejumlah besar gas metana melalui kentut dan sendawa.

Berikutan itu, haiwan ternakan di New Zealand dipercayai menghasilkan pembebasan gas metana lebih 90 peratus.

Dianggarkan, seekor lembu akan mengeluarkan purata 350 liter metana dan 1,500 liter karbon dioksida sehari melalui kentut serta sendawa.

Seorang doktor dari Perancis pula mendakwa kentut mampu mencegah penyakit kanser.

Malah, Dr. Frederic Saldmann menyarankan kepada semua masyarakat dunia supaya memberanikan diri untuk membuang angin.

"Baik daripada mulut (sendawa) mahupun daripada 'bawah' (kentut) perbuatan itu boleh mengurangkan risiko mendapat penyakit kanser.

Beliau dalam buku tulisannya Le Grand Menage menjelaskan, gas yang terdapat dalam tubuh manusia lazimnya akan keluar melalui dua cara.

Pertama melalui mulut yang diistilahkan sebagai sendawa dan kedua daripada bawah iaitu kentut.

Saldmann menganjurkan agar semua orang boleh mengeluarkan kedua-duanya secara spontan, bila-bila masa saja yang diinginkan, tanpa menahan dan melakukannya dengan cara sembunyi-sembunyi kerana malu.

"Ini kerana, membuang gas daripada tubuh sebanyak dua liter dalam sehari merupakan satu perkara yang semulajadi serta baik untuk kesihatan.

"Jangan memandai-mandai untuk menahan kentut atau sendawa kerana ia berbahaya, terutama bagi kelangsungan usus besar," kata Saldmann.

Tambahnya, menahan udara di dalam perut secara klinikal dikenal pasti akan meningkatkan penyakit jantung.

"Gas itu juga menyebabkan organ-organ di dalam badan terjejas jika tidak dilepaskan mengikut masa yang ditetapkan," katanya. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved