Khamis, 15 November 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Kembar hilang di malam hari

Posted:

Kembar hilang di malam hari

Kembar hilang di malam hari

Oleh SHAHNI FARHANA MAT SAHIR
berita@kosmo.com.my


CHE SOM (kiri) menunjukkan pakaian bayi yang telah dibeli oleh Norliana di Kampung Kelut, Jabi, Pokok Sena, Kedah semalam.


POKOK SENA – Penantian lima tahun seorang suami untuk menimang cahaya mata sulung musnah apabila kembar perempuan dalam kandungan isterinya didakwa hilang secara misteri pada Isnin lalu.

Kejadian tidak diduga itu didakwa menimpa Norliana Manaf, 28, semasa dia bermimpi ketika dia tidur di rumah ibunya, Che Som Endut, 57, di Kampung Kelut, Jabi di sini malam kelmarin.

Lebih mengejutkan, rekod pemeriksaan bulanan kandungannya di Klinik Kesihatan Bukit Jambul, Pulau Pinang turut dipercayai hilang pada malam yang sama.

"Pada malam berkenaan, saya bermimpi lima wanita berjubah mendekati saya sambil membacakan sesuatu sebelum mereka hilang selepas azan Subuh berkumandang.

"Apabila terjaga, saya mendapati perut yang selama ini besar dan berat, tiba-tiba berasa ringan dan kempis.

"Saya mula syak ada benda yang tidak kena berlaku lalu mengejutkan suami saya, Aziz Hussein untuk memberitahu apa yang berlaku.

"Apabila saya pergi ke Klinik Kesihatan Pokok Sena untuk tujuan pemeriksaan pada kira-kira pukul 9 pagi esoknya, bayi dalam kandungan saya disahkan sudah hilang. Saya hanya mampu menangis," cerita Norliana kepada pemberita di sini semalam.

Dia yang tinggal di Bukit Jambul, Pulau Pinang, dijadual bersalin pada 3 November lepas.

Berikutan itu, dia mengambil keputusan untuk tinggal di rumah ibunya sejak sebulan lalu untuk tujuan bersalin.

Menjelaskan lebih lanjut, Norliana berkata, suaminya yang berusia 27 tahun telah membawanya membuat ujian pengimbasan di Klinik Kesihatan Bukit Jambul sebelum ini yang memaklumkan dia mengandung kembar perempuan.

"Bagaimanapun semasa kakitangan Klinik Kesihatan Pokok Sena menghubungi Klinik Kesihatan Bukit Jambul untuk mengesahkan dakwaan saya itu, mereka dimaklumkan bahawa rekod tersebut telah hilang," ujarnya.

Norliana turut dibawa menemui pengamal perubatan tradisional oleh keluarga dua hari lalu untuk mendapat kepastian mengenai kejadian itu.

"Mereka memaklumkan perkara sama seperti doktor iaitu anak saya hilang dalam kandungan," katanya.

Suami durjana tipu isteri

Posted:

Suami durjana tipu isteri

Suami durjana tipu isteri

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina.majid@kosmo.com.my


NORA (kiri) dan Michael Tay menunjukkan salinan laporan polis serta dokumen pinjaman yang menggunakan tandatangan palsu di Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU - Detik perkenalan seorang jururawat dan seorang doktor hingga membawa ke gerbang perkahwinan disangkakan membawa bahagia berpanjangan tetapi rupa-rupanya mengundang derita berpanjangan.

Demikian nasib malang seorang janda kerana dia bukan saja ditinggalkan suaminya tanpa diberi nafkah malah lelaki yang pernah bersumpah sehidup semati dengannya itu turut bertindak kejam memalsukan tandatangannya untuk membuat pinjaman sehingga membuatkan wanita itu bakal diisytiharkan muflis.

Nora Ahmad, 42, yang merupakan jururawat di sebuah pusat hemodialisis di Senai dekat sini ketika menceritakan kisah perit hidupnya berkata, kepincangan hidupnya bermula ketika rumah tangga yang dibina oleh suaminya yang juga merupakan seorang doktor mengalami keretakan sejak tahun 2005.

"Hampir lapan tahun lamanya dia meninggalkan saya dan empat orang anak tanpa pesan dan rupa-rupanya dalam tempoh itu dia sudah berkahwin tiga iaitu pada tahun 1998, 2006 dan pada tahun 2009, saya difahamkan dia melangsungkan perkahwinan di Thailand bersama pasangannya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di pejabat Timbalan Pengerusi Biro Aduan Awam MCA Cawangan Johor Bahru, Michael Tay Chee Boon di sini semalam.

Pada 12 Jun lalu, ibu tunggal ini dikejutkan dengan surat berdaftar yang dikirimkan oleh sebuah bank di sini yang menyatakan dia bakal diisytiharkan muflis dan namanya akan disenaraihitamkan oleh Bank Negara jika hutang pinjaman tidak dilangsaikan.

"Saya tertanya-tanya apa kesalahan saya dan bila semakan dibuat, rupa-rupanya bekas suami saya telah meletakkan nama saya sebagai penjamin tanpa pengetahuan saya untuk membeli mesin pengimbas berharga RM35,000 pada 3 Januari 2007 yang lalu.

"Yang lebih membuatkan saya marah, dia telah memalsukan tandatangan saya. Sekarang, pihak bank terus memburu saya untuk membayar semula pinjaman itu yang kini sudah mencecah RM58,000," kata jururawat yang baru saja bercerai dengan suaminya yang berumur 44 tahun yang berasal dari Pontian pada Februari lalu.

Apabila tembelang jahat lelaki beristeri empat itu pecah, Nora memberitahu, bekas suami yang pernah memiliki dua buah klinik di Senai terus menyembunyikan diri dan kali terakhir dia sempat bercakap dengan suaminya ialah pada Jun lalu dengan pelbagai alasan diberi.

"Saya sudah tak mampu menanggung bebanan ini, ia bukan masalah saya tetapi saya telah diperdaya dengan bekas suami dan saya minta dia tampil selesaikan kemelut ini," rayunya yang telah membuat laporan polis di Balai Polis Senai di sini.

Mengulas lanjut mengenai kemelut ini, Michael berkata, pihaknya akan membantu Nora untuk mendapatkan peguam bagi memohon agar menangguhkan seketika prosiding kes yang akan berlangsung pada 19 Disember ini.

"Selain menggesa bekas suami Nora supaya tampil, saya ingin meminta penjelasan pihak bank berkenaan mengapa pihak penjamin tidak dipanggil bersama ketika surat perjanjian ditandatangani?," soalnya.

Sultan Pahang dukacita

Posted:

Sultan Pahang dukacita

Sultan Pahang dukacita


SULTAN AHMAD SHAH


KUANTAN - Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah meluahkan rasa kecewa dan dukacitanya terhadap kenyataan seorang pemimpin pembangkang mengenai isu kebebasan beragama termasuk orang Melayu baru-baru ini.

Menyifatkan kenyataan itu sebagai mengarut dan tidak masuk akal, baginda juga kesal dengan pihak terbabit yang terlalu lantang bercakap mengenai agama tanpa memperhalusi kesannya kepada masyarakat terutamanya umat Islam.

"Sebagai ketua agama Islam dan pemerintah negeri Pahang, saya berasa sedih dan dukacita (dengan kenyataan itu). Kita tidak boleh terlampau lantang sangat pasal agama ini.

"Saya nasihatkan agar rakyat tidak mendengar cakap-cakap sebegitu dan perlu memikirkan perkara itu dengan sehalus-halusnya," titah baginda kepada pemberita selepas majlis sambutan Maal Hijrah peringkat negeri di sini semalam.

Baginda bertitah, sebagai seorang Islam, kenyataan berkaitan agama Islam tidak boleh dibuat sesuka hati tanpa merujuk kepada pihak yang lebih arif.

"Tidak semestinya orang yang mahir tentang Islam boleh bercakap mengenai Islam, saya juga mahir dan boleh juga bercakap mengenai Islam tapi kita ada majlis agama Islam, ulama kita semua bijak bestari sebab itu saya tak berani bercakap," titah baginda.

Pada 3 November lepas, portal berita Malaysiakini melaporkan Anggota Parlimen Lembah, Pantai Nurul Izzah Anwar sebagai berkata, rakyat tidak seharusnya dipaksa menganut agama tertentu dan perkara ini juga patut terpakai kepada orang Melayu.

"Apabila anda bertanya saya, tiada paksaan dalam beragama... bagaimana seseorang itu boleh berkata, maaflah, ini (kebebasan beragama) hanya terpakai kepada orang bukan Melayu, ia sepatutnya diguna pakai secara sama rata," kata Nurul Izzah yang juga Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat.

Beliau berkata demikian pada forum bertajuk Negara Islam: Versi Mana; Tanggungjawab Siapa? di Subang Jaya pada 3 November lalu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved