Sabtu, 22 September 2012

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Tentera dua negara padu kehebatan

Posted:

Tentera dua negara padu kehebatan

LATIHAN ketenteraan ini adalah untuk mengukuhkan strategi pertahanan bagi kepentingan keselamatan kedua-dua buah negara terlibat.


SUASANA di Bukit Dugong, Kampung Tamalang, Kudat, Sabah menjadi tegang apabila saki-baki markas tentera musuh negara Nagasor diserbu pihak anggota keselamatan baru-baru ini.

Kesemua mereka yang dianggarkan berjumlah 40 orang itu dikehendaki kerana dipercayai mendarat di perairan daerah ini sejak awal September lalu dalam misi menawan Negeri Di Bawah Bayu.

Pegawai Memerintah yang membawa Batalion ke-22 Rejimen Askar Melayu Diraja (22 RAMD), Leftenan Kolonel Mohd. Yusri Abdul Manap turut disertai satu kompeni berkekuatan 100 orang dari pasukan 642 Tentera Nasional Indonesia (TNI).

Dengan strategi tersusun, pecahan anggota dilakukan bagi melancarkan serangan daripada tiga penjuru iaitu kiri, kanan dan belakang bukit dalam usaha memusnahkan kumpulan tersebut yang digerakkan sejak pukul 7.30 pagi

Biarpun diserang dengan pelbagai bedilan bertali arus daripada musuh tersebut melalui Mesingan General Multi Purpose (GPNG), anggota tentera darat tidak pernah gentar dan bertindak melakukan serangan balas.

Ternyata, serangan itu membuahkan hasil apabila berjaya membunuh satu demi satu pihak musuh. Balingan bom asap digunakan dalam mengaburi penglihatan kumpulan pengacau keamanan itu.

Sesekali kedengaran arahan dikeluarkan melalui radio perhubungan oleh semboyan dalam berkomunikasi dengan anggota terlibat agar terus maju demi memastikan Ops Bukit Dugong itu berjaya sepenuhnya.

Tidak sampai 10 minit, satu bahagian di sebelah kiri bukit telah berjaya ditawan anak-anak buah Mohd. Yusri apabila Prebet Abdul Rahman Baginda dan Perajurit Kelas 2, Suratman menurunkan bendera musuh sebagai simbolik tempat telah ditawan.

DARI KIRI: Mohd. Zaki bersama Ridwan dan Ranjit menggenggam tangan masing-masing pada majlis penutup Eksesais Kekar Malindo.


Latihan bersama

Hakikatnya, semua tindakan dan serangan yang dilakukan kedua-dua pihak hanyalah simulasi sempena Latihan Bersama Tentera Malaysia-Indonesia Eksesais Kekar Malindo di Sikuati.

Bagaimanapun, 'peperangan' penuh mendebarkan itu telah memuaskan hati Panglima 1 Divisyen Infantri Mejar Jeneral, Datuk Mohd. Zaki Mokhtar dan Panglima Daerah Militer 12 Tanjungpura (Pangdam), Mayor Jenderal TNI Ridwan yang memerhatikan operasi itu dari atas bukit tersebut.

Menurut Mohd. Zaki, pujian harus diberikan kepada pasukan terbabit yang berjaya membentuk keseragaman dalam mengatasi perbezaan kaedah terutamanya apabila melibatkan gabungan tentera dua negara.

"Biarpun setiap negara mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing, Ekesais Kekar Malindo adalah platform terbaik dalam bertukar maklumat, teknik dan pengalaman kepada anggota kedua-dua negara.

"Secara tidak langsung, dapat melakukan penambahbaikan dan transformasi dalam mengatur gerak operasi sebagai satu pasukan," katanya.

Beliau turut yang menyifatkan eksesais itu mencapai objektifnya, memberikan pujian kepada Panglima 5 Briged Brigedier Jeneral Datuk Ranjit Singh selaku Pangarah Eksesais tesebut dan kepada semua pegawai serta anggota.

KESEMUA yang terlibat dalam Latihan Bersama Tentera Malaysia - Indonesia, Eksesais Kekar Malindo merakamkan gambar kenangan.


Hubungan akrab

Penganjuran eksesais secara dwitahunan yang dianjurkan buat kali ke 36 sejak tahun 1976 itu menunjukkan perhubungan akrab telah terjalin antara Angkatan Tentera Darat Malaysia dan TNI.

Kerjasama kedua-dua pihak itu bermula sejak awal bulan ini dan berakhir pada 12 September.

Dalam pada itu, pandangan positif turut disuarakan Ridwan yang mengakui latihan bersama kedua-dua pihak mampu mengatasi segala isu berkaitan dengan operasi di sempadan.

Katanya, keupayaan merancang dan mengatur gerak pasukan dalam melaksanakan serangan telah dinilai baik yang seterusnya mampu meningkatkan tahap profesinalisme tentera.

Jelasnya, kedudukan itu dapat meningkatkan keyakinan untuk bergerak secara berpasukan bagi menyempurnakan mana-mana misi bantuan bersama-sama.

"Kita tahu sememangnya terdapat isu-isu 'murahan' yang sengaja ditimbulkan oleh pihak tertentu untuk menggoyangkan hubungan ini.

"Namun, kita sentiasa berhati-hati dan meneliti setiap isu yang ditimbulkan dengan matang agar tiada ia tidak berpanjangan dan memecahbelahkan kerjasama utuh antara TDM dan TNI selama ini," katanya. - MOHD. YUNUS YAKKUB

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved