Ahad, 2 September 2012

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Transformasi WRX STI

Posted:

Transformasi WRX STI

Oleh SHAWKATH AZDE

SEBUT sahaja nama Subaru, sudah pasti sukan rali menjelma dalam minda. Kaitan itu timbul kerana itulah platform yang melonjakkan populariti produk keluaran syarikat subsidiari Fuji Heavy Industries Ltd. (KHI) di Jepun dalam pasaran global.

Sejarah sukan rali Subaru bermula menerusi beberapa penampilan dalam Kejohanan Rali Dunia (WRC) seawal tahun 1980. Senario menjadi lebih serius dengan penubuhan Subaru World Rally Team (SWRT) pada tahun 1989.

PERSOALAN sama ada WRX STI akan diteruskan pengeluarannya selepas tahun 2013 masih menjadi tanda tanya sehingga kini.


Selama 19 tahun SWRT berkecimpung dalam WRC. Pada awalnya, pasukan SWRT menggunakan model Subaru Legacy sebagai jentera perlumbaan sebelum bertukar kepada Impreza mulai 1993.

Impreza membantu pasukan berkenaan menggondol enam kejohanan WRC dalam kategori pemandu dan pengeluar. Bagaimanapun, SWRT terpaksa menarik diri pada 2008 ekoran kemelesetan ekonomi dunia.

Sungguhpun begitu, pembabitan dalam sukan rali membantu kelahiran varian WRX dan STI. Varian WRX (World Rally Experimental) membabitkan pemasangan sistem pengecas turbo pada rangkaian model Subaru. Bagi Impreza, sudah tujuh versi WRX dihasilkan.

ENJIN Boxer WRX STI sedan berupaya menghamburkan kuasa sehingga 300PS.


STI (Subaru Tecnica International) pula merupakan unit yang bertanggungjawab menghasilkan jentera berprestasi tinggi. Pendek kata, mereka ditugaskan untuk melaksanakan modifikasi pada model standard WRX.

Sentuhan STI membabitkan penalaan enjin, suspensi dan transmisi. Versi STI menempah nama dalam sukan rali dan meraih populariti dalam kalangan pelumba-pelumba jalanan.

Saban tahun, ada sahaja pembaharuan disuntik kepada model Impreza WRX atau WRX STI. Antaranya transformasi kosmetik, peralatan, prestasi dan pengendalian. Sebanyak tiga generasi Impreza WRX STI dihasilkan bermula 1992 hingga 2011.

Di Malaysia, kenderaan Subaru dibawa masuk oleh pengedar tunggalnya, Motor Image Malaysia Sdn. Bhd. (Motor Image). Buat masa ini, tiga keluarga Subaru ditawarkan iaitu Legacy, Impreza dan Forester.

Sejak beroperasi 11 tahun lalu, syarikat itu sudah menjual sebanyak 200 unit Subaru pelbagai model. Model yang mendahului jualan dalam rangkaian Subaru di Malaysia ialah Forester.

Baru-baru ini, Motor Image membawa masuk kereta ikonik Subaru edisi 2011. Kali ini, ia bukannya jenis hatchback seperti tahun 2008. Subaru mengembalikan bentuk asalnya iaitu sedan.


SUSUN atur butang kawalan ternyata kelihatan kemas dan memudahkan dikecapi pemandu.


Perubahan nama

Malah namanya juga diubah. Bukan lagi sebagai Impreza WRX STI tetapi hanya Subaru WRX STI. Rasional pengguguran perkataan Impreza adalah untuk menjadikan Impreza dan WRX dua keluarga berbeza.

Kuasa WRX STI dijana oleh enjin petrol Boxer 2.5 liter DOHC dengan pengecas turbo yang kemudiannya disalurkan kepada sistem pacuan empat roda simetri (Symmetrical AWD).

Anda boleh memilih sama ada transmisi manual atau automatik. Kedua-duanya menawarkan kombinasi kestabilan pengendalian dan pecutan responsif.

Jurutera Subaru mengemaskini wajah WRX STI. Bampar hadapan yang sedikit lebar memiliki sudut tepi yang lebih tajam. Gril baharu dengan jaring hitam menyerlahkan lagi penampilannya.

Bampar itu turut membantu menyalurkan udara ke bahagian enjin dan intercooler turbo. Fungsi sama turut dimainkan oleh scoop yang ada di atas hud enjin.

Pelindung tayar jentera tersebut dilengkapi sil bagi membantu kemasukan udara serta menarik keluar haba panas dari kawasan enjin dan sistem brek.

Spoiler dan peresap belakang melengkapkan proses pengaliran udara. Kesemua komponen itu membantu faktor aerodinamik (downforce) ketika jentera dipandu pada kelajuan tinggi.

Pembaharuan WRX STI turut melibatkan sistem suspensi. Ketinggian jentera direndahkan menerusi pengunaan sesendal pillow-ball pada bahagian hadapan dan sesendal keras pada subbingkai belakang.


TEMPAT duduk jentera ini dibaluti material Alcantara dan kulit.


Penetapan ciri dan mode pemanduan jentera berkenaan boleh diubah mengikut kemahuan pemandu. Segala tetapan boleh dibuat menerusi tombol SI-Drive yang ada di sebelah brek tangan.

Ruang kokpit didominasi oleh tona hitam dengan kekemasan perak. Pencahayaan lampu merah daripada butang-butang kawalan dan panel meter membuktikan sifat agresifnya.

Model WRX STI yang diperuntukkan untuk pasaran tempatan cuma 20 unit sahaja. Percaya atau tidak, semua jentera itu sudah ditempah pelanggan.

Buat masa ini, Motor Image mempunyai lima bilik pameran, pusat jualan serta alat ganti di Kuala Lumpur, Petaling Jaya (Selangor) dan Plentong (Johor).

Motor Image baru-baru ini membuka dua cawangan baharu masing-masing di Cheras (Kuala Lumpur) dan Bukit Mertajam (Pulau Pinang). Jumlah pelaburan bagi kedua-dua premis itu melebihi RM2 juta.

Tidak lama lagi, satu kenderaan crossover bakal memasuki pasaran Malaysia iaitu Subaru XV. Kenderaan dalam segmen C itu bakal dipasang di Segambut dengan kadar pengeluaran minimum sebanyak 5,000 unit setahun.

Perkembangan semasa itu memberi tafsiran seolah-olah Subaru semakin serius dalam industri automotif di Malaysia. Hanya masa menentukan sama ada perkara itu menjadi nyata atau sebaliknya.

Beraya dengan Honda CR-V

Posted:

Beraya dengan Honda CR-V

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN

SUV keluaran Honda ini menawarkan pemanduan yang mantap menerusi sistem pacuan semua rodanya (AWD).


HARI RAYA AIDILFITRI datang lagi. Seperti biasa, setiap kali balik raya saya ditemani oleh kereta yang disediakan oleh pengeluar kenderaan berbeza. Tahun ini, Honda Malaysia menawarkan Honda CR-V untuk dibawa pulang.

Walaupun bukannya model baharu, saiznya yang besar, senang dikendalikan dan selesa dipandu membuatkan sesiapa pun faham kenapa CR-V masih popular dalam kalangan pengguna di Malaysia.

Bagi saya yang lahir dalam keluarga besar, sambutan hari raya tidak pernah sama. Ada sahaja aktiviti yang dibuat bagi mengeratkan lagi hubungan silaturahim antara ahli keluarga dan ipar-duai. Justeru, SUV itu nyata amat berjasa sepanjang seminggu bercuti serta pergi menziarah sanak saudara yang berada di Kuantan dan Pekan, Pahang.

Tahun ini, kemeriahan Hari Raya Aidilfitri ditambah dengan majlis kenduri akikah untuk anak saudara kembar, Areefa Rushd dan Adeeba Rushd Khairul Rusdi. Biarpun bukanlah kenduri besar, kepenatan serta kelam-kabutnya boleh tahan juga.

Jentera itu tidaklah digunakan untuk mengangkut kambing yang menjadi juadah kenduri. Tetapi ia pastinya menjadi pengangkutan utama untuk pergi ke sana sini membeli kelengkapan untuk majlis tersebut.

Selain ruang kabin yang luas untuk menampung lima orang dengan selesa, ruang kargonya juga tidak mengecewakan. Habis semua beg pakaian, kuih raya dan makanan boleh disumbat ke dalamnya tanpa banyak masalah.

Selesai kenduri dan menziarah sanak saudara, saya sekeluarga mencari idea untuk menghabiskan cuti yang masih berbaki. Akhirnya, semua bersetuju untuk pergi ke pantai, sambil makan-makan dan membuat barbeku di sana.

Memandangkan kami sudah biasa dengan pantai di sekitar Kuantan dan Pekan, ideanya adalah untuk pergi ke pantai lebih jauh. Lagi pun, sudah lama tidak berkonvoi dan berjalan jauh bersama keluarga. Jadi inilah masa yang terbaik untuk melakukannya. Apatah lagi kereta yang ada boleh memuatkan semua ahli keluarga tanpa ada sesiapa pun tertinggal.

Destinasi pada pagi itu ialah ke Terengganu, lebih spesifiknya pantai di Rantau Abang. Sebagaimana yang diketahui, Terengganu memang memiliki lokasi atau pantai yang bersih dan cantik. Lagi pun, dalam perjalanan pulang boleh membeli keropok lekor dan otak-otak yang memang sedap rasanya.

Perjalanan mengambil masa kira-kira tiga jam, agak lama kerana trafik yang agak sesak dan kami perlu memastikan tiada kereta yang tertinggal terlalu jauh. Secara peribadinya, saya kurang gemar berkonvoi. Tetapi untuk Hari Raya Aidilfitri kali ini saya terpaksa menjadikannya satu pengecualian.

Sedikit informasi tentang Rantau Abang. Terletak di kira-kira 22 kilometer (km) dari Dungun dan 80km dari Kuala Terengganu, Rantau Abang merupakan antara lokasi pelancongan paling popular di Terengganu dalam kalangan rakyat Malaysia serta pelancong asing.

Penyu leatherback

Popularinya banyak disumbang oleh kehadiran penyu-penyu spesies leatherbacks yang mendarat untuk bertelur di antara Mei dan Ogos. Namun begitu, kemeriahannya tidak bertahan lama.

Contohnya, sekitar tahun 1950-an wujud lebih 11,000 lokasi penyu bertelur. Angka itu bagaimanapun jatuh menjunam kepada kurang sepuluh lokasi pada tahun 1999. Menurut laman web journeymalaysia.com situasi itu disebabkan oleh beberapa faktor.

Antaranya, sikap penduduk tempatan yang tidak menghormati makhluk tersebut dengan naik ke atas belakangnya, menyuluh mata penyu menggunakan lampu suluh, menarik sirip dan macam-macam lagi.

Itu belum dicampur dengan masalah pencemaran. Bukan sedikit penyu yang tersangkut pada jaring dan membunuh mereka. Aktiviti menjual telur penyu yang masih berlaku sehingga ke hari ini oleh penduduk tempatan juga dilihat menyumbang kepada masalah tersebut.

Apa yang pasti, tanpa penyu Rantau Abang tiada tarikan yang benar-benar mampu membuatkan orang ramai berpusu-pusu untuk mengunjunginya. Saya juga kecewa dengan sikap segelintir pengunjung yang tidak menitikberatkan aspek kebersihan.

Sampah boleh dilihat dengan jelas di tepi pantai, terutama di tempat orang ramai membuat unggun api bagi tujuan barbeku. Bukan sekadar plastik dan sisa makanan dibiarkan berterabur, malah lampin terpakai pun ada dibuang di sana.

Namun, harus diakui bahawa Rantau Abang masih memiliki pantai yang cantik dan mendamaikan.

Menyentuh mengenai CR-V yang dipandu itu pula, ia merupakan SUV yang berada dalam generasi ketiga. Pernah menjadi antara SUV buatan Jepun paling popular di Malaysia, CR-V diminati kerana ciri pemanduan dan pengendaliannya seperti sebuah sedan.

Honda Malaysia menawarkan CR-V yang dipasang dengan enjin i-VTEC bersesaran 2.0 liter. Mampu menjana kuasa sehingga 150PS dan tork maksimum 190Nm, ia diagih menerusi kotak gear lima kelajuan automatik yang cukup lancar.

Model itu mengaplikasikan pacuan semua roda (AWD). Menawarkan kualiti cengkaman yang baik di atas jalan raya walau apa jua kondisinya, sistem itu bagaimanapun sedikit sebanyak mengorbankan aspek penjimatan bahan api. Tetapi ia tidaklah sampai anda perlu pergi ke stesen minyak terlalu kerap.

Terdiri daripada warna luaran seperti putih, titanium, perak dan hitam jentera itu ditawarkan pada harga RM145,948 seunit tidak termasuk insurans.

Memang benar, CR-V itu sudah berada di hujung hayatnya kerana generasi keempatnya sudah dijual sejak Disember 2011 di Jepun dan beberapa pasaran lain. Apatah lagi model sekarang telah diperkenalkan sejak tahun 2007. Jadi mungkin sudah tiba masanya untuk ia mengundur diri.

Biarpun begitu, jangan lupa bahawa CR-V sebuah kenderaan yang versatil, seronok dipandu dan pastiya akan terus disukai sampai bila-bila.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved