Sabtu, 1 September 2012

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Meneroka khazanah diiktiraf dunia

Posted:

Meneroka khazanah diiktiraf dunia

Oleh AMMAR JAZLAN MAD LELA
ammar.jazlan@kosmo.com.my

MALAYSIA sememangnya terkenal dengan pelbagai tarikan pelancongannya yang unik dan tersendiri. Daripada warisan sejarah silam, keindahan alam semula jadi, kejernihan pantai dan pulau-pulau serta kepelbagaian budaya masyarakatnya telah menarik jutaan pelancong dari seluruh dunia.

Kepelbagaian produk pelancongan yang ditawarkan di negara ini bukan sahaja mengundang kebanggaan rakyat, malah turut mendapat pengiktirafan dunia.

Sedar atau tidak, Malaysia kini mempunyai empat Tapak Warisan Dunia yang diiktiraf oleh Pertubuhan Pelajaran, Sains, dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO).

Ia sekali gus menjadikan negara ini sebaris dengan negara-negara lain yang pernah menerima pengiktirafan sedemikian sebelum ini.

Horizon minggu ini cuba meneroka empat lokasi Tapak Warisan Dunia yang berupaya mengangkat nama Malaysia di persada antarabangsa.

Taman Negara Gunung Mulu

Terletak di sebelah utara negeri Sarawak, Taman Negara Gunung Mulu (TNGM) merupakan salah satu daripada destinasi pelancongan yang terkenal di Malaysia.

Mempunyai keluasan lebih 544 kilometer persegi, ia mula diwartakan sebagai taman negara pada 3 Oktober 1974.

Dengan dikelilingi tiga buah gunung iaitu Gunung Mulu (2,376 meter), Gunung Api (1,750 meter) dan Gunung Benarat (1,585 meter), Taman Negara Mulu mempunyai kepelbagaian bio yang menakjubkan.

Kawasan hutan yang terdiri daripada jenis paya gambut, rawa, dipterokap, lumut serta tumbuhan gunung menempatkan ribuan spesies flora dan fauna.

Puncak Pinnacles pula menjadi mercu tanda bagi Gunung Mulu. Bagi mereka yang sukakan cabaran, bolehlah cuba mendaki ke puncaknya yang dipenuhi bantuan dan ngarai dalam yang terhasil secara semula jadi.

Tatkala berada di TNGM jangan lupa mencuba aktiviti penerokaan gua yang menjadi identitinya selama ini. Di banjaran Mulu sahaja terdapat 76 buah gua secara keseluruhan di mana hanya 24 buah sahaja yang baru diteroka oleh pengembara.

Antara gua yang wajib dikunjungi pastinya Sarawak Chamber. Ia cukup besar dan luas serta dikatakan mampu memuatkan lapan jet jumbo 747.

Tidak cukup dengan itu, pengunjung juga boleh meneroka beberapa tarikan lain yang tidak kurang hebatnya seperti Gua Rusa atau Gua Air Jernih.

Bagi pencinta alam semula jadi, perasaan kagum pasti hadir melihat keunikan formasi stalagmit dan stalagtit serta pelbagai arca yang terhasil akibat proses geomorfologi yang berlaku. Ia diwartakan sebagai Tapak Warisan Dunia pada November 2000.

Taman Kinabalu

RUMAH Teh Bunga di Jalan Hutton ini menyimpan pelbagai kisah sejarah silam di George Town.


Kunjungan ke Sabah seakan tidak lengkap sekiranya berkunjung ke Taman Kinabalu. Memakan masa kira-kira dua jam perjalanan dari Kota Kinabalu, taman negara seluas 75,370 hektar itu menjanjikan pelbagai tarikan kepada pengunjung yang mahu lari jauh daripada riuh dan hingar kota.

Terdapat pelbagai aktiviti yang boleh dilakukan di situ antaranya, mendaki Gunung Kinabalu setinggi 4,095 meter dan diiktiraf sebagai gunung kelima tertinggi di Asia Tenggara.

Sejak Sir Hugh Low melakukan pendakian yang pertama menawan puncak gunung itu pada tahun 1851, saban tahun ia terus menggamit ribuan pendaki dari dalam dan luar negara.

Kepelbagaian bio yang amat tinggi di taman ini menyebabkan ia diwartakan sebagai taman negara pada tahun 1964.

Dianggarkan Taman Kinabalu mempunyai antara 5,000 hingga 6,000 spesies tumbuhan berbunga, 621 spesies paku-pakis dan lebih 1,000 spesies orkid sekali gus menjadikan ia terkenal dalam kalangan penyelidik dari seluruh dunia.

Keunikan dan kepelbagaian yang ditawarkan menyebabkan ia turut diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO pada Disember tahun 2000.

Bandaraya Melaka dan George Town

Terletak di perairan Selat Melaka, bandar raya Melaka dan George Town merupakan contoh bandar kolonial bersejarah yang cukup menarik untuk dilawati di negara ini.

Menjadi laluan perdagangan terpenting di rantau ini satu ketika dahulu, kedua-dua bandar raya itu memaparkan warisan kepelbagaian budaya serta tradisi Asia dan Barat yang masih terpelihara, tempat pertembungan pelbagai agama dan budaya.

Kehadiran pelbagai elemen melalui aktiviti perdagangan itu diterjemahkan melalui keunikan seni bina bangunan, masyarakat, bahasa, perayaan, tarian, busana, seni dan muzik, makanan serta cara hidup seharian

Di Melaka misalnya, pengunjung berpeluang meneroka keunikan dan tradisi masyarakat Baba Nyonya, Chetti, Portugis dan Chingay yang masih diamalkan sehingga kini.

Di samping itu, bandar raya itu juga terkenal dengan warisan peninggalan penjajah daripada era kolonial Portugis, Belanda dan Inggeris.

Antara bangunan yang terkenal di situ ialah A Famosa, kota yang dibina Portugis sebaik sahaja berjaya menawan Melaka pada tahun 1511.

Menjadi bandar raya kedua terbesar di Malaysia dengan bilangan penduduk melebihi 700,000 orang, George Town banyak dipengaruhi penjajahan Inggeris bermula pada tahun 1786.

Dianggarkan terdapat lebih 4,000 bangunan bersejarah di bandar raya itu yang berunsurkan era kolonial, Islam, Cina, Anglo India dan sebagainya.

Antara bangunan warisan yang menjadi tumpuan pelancong ialah Rumah Syed Al-Atas, Tokong Khoo Kongsi, Masjid Melayu Lebuh Acheh dan Tokong Yap.

Pada Julai 2008, Melaka dan George Town telah diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO bagi kategori tapak budaya.

Lembah Lenggong

LEMBAH Lenggong menyimpan sejarah tamadun manusia yang dipercayai wujud sekitar 1.83 juta tahun lalu.


Sejak penemuan rangka Perak Man pada 2001 dan Perak Woman pada 2004, nama Lembah Lenggong yang terletak di daerah Hulu Perak terus dikenali di peringkat antarabangsa.

Penemuan-penemuan saintifik yang dilakukan oleh penyelidik tempatan sebelum ini telah membuka pintu rahsia kehidupan masyarakat awal di rantau ini.

Ia terbukti menyimpan rahsia besar sejarah kehidupan manusia dan sejarah tamadun manusia yang pernah wujud dipercayai sekitar 1.83 juta tahun lalu.

Kawasan itu juga dipercayai menjadi laluan keluar terawal manusia dari Afrika menuju ke Australia selain dianggap 'ibu kota' Malaysia.

Bukit Bunuh misalnya, menjadi pilihan penempatan awal manusia kerana ia kaya dengan pelbagai sumber alam dan keperluan untuk menyediakan peralatan batu.

Penemuan kapak genggam pada tahun 2009 membuktikan kawasan itu merupakan satu-satunya tapak manusia Paleolitik yang berfungsi sebagai bengkel membuat alat batu.

Di samping itu, terdapat beberapa bukti lain yang turut dijumpai di sekitar Kota Tampan dan Gua Teluk Kelawar seperti tembikar, peralatan gangsa dan sebagainya.

Pada 1 Julai yang lalu, Lembah Lenggong telah diwartakan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO menjadikan, ia tapak keempat seumpamanya di negara ini.

Bagi pengunjung yang mahu melihat kesemua artifak itu dengan lebih dekat bolehlah berkunjung ke Muzium Arkeologi Lenggong di Kota Tampan, Mukim Temelong, Lenggong.

Dibuka sepenuhnya pada tahun 2001, ia merupakan muzium prasejarah pertama di negara ini.

Hotel mewah di jantung Putrajaya

Posted:

Hotel mewah di jantung Putrajaya

Oleh AMMAR JAZLAN MAD LELA

JIKA mahu merasai keenakan aneka makanan Itali asli bolehlah berkunjung Tuscany Restaurant & Pizza Bar.


DIREKA khusus untuk mereka yang mementingkan cita rasa mewah dan penuh eksklusif, Hotel Marriot Putrajaya sememangnya mempunyai auranya yang tersendiri.

Berdiri megah di tengah-tengah pusat pentadbiran ulung negara Putrajaya, tidak hairanlah hotel yang beroperasi sejak 10 tahun lalu itu sentiasa menggamit pengunjung dan pengembara bisnes yang mahu merasai suasana percutian santai di pinggir kota.

Sebaik sahaja menjejakkan kaki ke situ, mata seakan terpukau melihat binaannya yang diinspirasikan daripada gabungan seni bina Mediterranean dan Moorish.

Bertaraf lima bintang, Hotel Marriot Putrajaya menawarkan 488 bilik dan suite secara keseluruhan.

Terdapat beberapa jenis bilik yang ditawarkan bergantung kepada bajet pengunjung bermula daripada Deluxe (380 unit), Executive Deluxe (70 unit) dan Exclusive Suites (30 unit).

Ruang bilik tampak kemas dan selesa dengan susun atur perabot yang moden dan kotemporari. Penggunaan warna bertema bumi pada sudut dinding menyerlahkan pesonanya.

TERAPI urutan ala Bali di Dewi Sri Spa mampu meredakan kelesuan selepas seharian beraktiviti.


Dari kamar masing-masing pengunjung disajikan panorama padang golf 27 lubang yang menghijau.

Sepanjang menginap di situ, pengunjung juga berpeluang menggunakan pelbagai kemudahan yang disediakan antaranya pendingin hawa, peti ais mini, televisyen satelit, telefon dan akses jalur lebar 24 jam sehari.

Jamu selera

Selain keselesaan di tempat tidur, hotel itu juga terkenal dengan pelbagai kulinari yang ditawarkan di beberapa kafe, restoran dan lounge.

Di Terrace Cafe, pengunjung bakal disajikan dengan hidangan tempatan dan antarabangsa untuk sarapan pagi, makan tengah hari atau makan malam.

Penggemar kuisin Cina dan Jepun tidak perlu mengeluh untuk mencari makanan kegemaran mereka kerana ia boleh diperoleh tatkala berkunjung ke Restoran Summer Palace atau Restoran Midori.

Pengunjung boleh menikmati hidangan secara bufet pada harga yang sangat berpatutan.

Apa yang lebih penting, pengunjung khususnya yang beragama Islam tidak perlu risau ketika menjamu selera kerana kedua-dua restoran itu menyediakan hidangan 100 peratus halal.

Bagi yang mahu bertukar selera, bolehlah ke Tuscany Restaurant & Pizza Bar. Ia menawarkan aneka makanan Itali asli yang dihidangan chef-chef berpengalaman seperti piza, pasta dan makaroni.


PERINCIAN setiap ruang hotel begitu dititikberatkan di Hotel Marriot Putrajaya.


Jika mahu sekadar bersantai bersama teman-teman sambil menikmati snek ringan, Lobby Lounge and Karaoke adalah jawapannya. Di samping mendengar alunan muzik, pengunjung juga boleh berkaraoke di bilik khas yang disediakan.

Tidak sekadar itu, pengunjung juga boleh mencuba pelbagai kemudahan dan aktiviti riadah yang disediakan di hotel ini. Pengunjung boleh bersenam di gimnasium atau sekadar mengasah bakat sukan di gelanggang tenis dan skuasy.

Kepada tetamu yang mahu merasai pengalaman dimanjakan sambil merehatkan badan, jiwa dan minda boleh berkunjung ke Dewi Sri Martha Tilaar yang menawarkan suasana rehat di dalam persekitaran yang tenang dan mendamaikan.

Serahkan badan anda kepada tangan-tangan yang pakar untuk rawatan seperti aroma terapi, urut, merias kuku, skrub badan, terapi hidro dan sebagainya.

Dengan haruman bunga segar dan persekitaran yang menenangkan, terapi urutan Bali yang disediakan meredakan kelesuan badan selepas seharian beraktiviti.

Hotel Marriot Putrajaya juga pilihan ideal untuk lokasi mesyuarat, seminar dan persidangan. Dewan utamanya, Marriot Grand Putrajaya Ballroom mampu memuatkan sehingga kira-kira 2,500 tetamu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved