Sabtu, 17 Disember 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Chong Wei tersungkur

Posted:

Chong Wei tersungkur

Chong Wei tersungkur

CHONG WEI dikejutkan oleh Chen Long pada pusingan separuh akhir semalam.


LIUZHOU, China - Juara bertahan, Datuk Lee Chong Wei tersingkir daripada Kejohanan Badminton Siri Super Dunia akhir 2011 selepas tunduk kepada pemain muda China, Chen Long 16-21, 21-16, 18-21 semalam.

Diletakkan sebagai pilihan utama, Chong Wei diramal bertemu musuh utamanya, Lin Dan pada final hari ini dan sudah pastinya menjadi pertemuan yang dinanti-nantikan peminat badminton dunia.

Begitupun, hajat tersebut tidak kesampaian kerana Chen Long, 22, beraksi dengan baik untuk menewaskan pemain No. 1 dunia itu.

Chen Long melakukan 24 pukulan smash ke atas Chong Wei dalam permainan yang memakan masa selama satu jam 19 minit itu.

Chong Wei yang telah memenangi kesemua tiga edisi kejohanan penutup musim badminton ini dilihat menguasai permainan jaring dengan 14 kali mengutip mata berbanding Chen Long hanya lapan mata.

Namun, kekuatan smash pemain No. 2 China itu menjadi senjata utama terhadap kemenangannya semalam.

Pada separuh akhir perseorangan wanita pula menyaksikan pilihan utama dari China, Wang Yihan menewaskan rakan senegara, Wang Xin dengan straight set 21-19, 21-16.

Kejohanan akhir musim itu menampilkan lapan pemain perseorangan dan beregu terbaik dunia dan akan memasuki aksi final hari ini. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

BAM bimbang prestasi pemain No.1 negara

Posted:

BAM bimbang prestasi pemain No.1 negara

BAM bimbang prestasi pemain No.1 negara

GAYA permainan jaguh badminton negara, Datuk Lee Chong Wei bukan lagi menjadi ancaman kepada pemain China.

Dalam beberapa kejohanan kebelakangan ini, pemain perseorangan No. 1 dunia itu sering 'diperbudakkan' oleh musuh tradisinya dari negara Tembok Besar itu.

Bukan setakat Lin Dan yang berjaya meleburkan aksi cemerlang Chong Wei, malah pemain muda China pun nampaknya mampu menggulingkan reputasi pemain kelahiran Pulau Pinang itu.

Pemain China dikatakan sudah bijak membaca gaya permainan Chong Wei dan kelemahan yang ada pada pemain utama negara itu dipergunakan oleh pemain lawan untuk menewaskannya.

Persatuan Badminton Malaysia (BAM) sudah menyedari hakikat tersebut dan tanpa berlengah lagi, badan induk sukan badminton negara mengambil langkah drastik untuk memulihkan 'semangat' Chong Wei.

Sebagai langkah awal, BAM akan bekerjasama dengan Institut Sukan Negara (ISN) untuk merangka satu program khas buat Chong Wei dan pemain lainnya yang lebih mengutamakan kepada aspek kekuatan mental dan teknikal.

Presiden BAM, Datuk Seri Nadzmi Mohd. Salleh (gambar) berkata, ia merupakan satu langkah baharu bagi membantu Chong Wei mengubah strategi permainan agar ia sukar dibaca oleh pihak lawan.

"Kali ini kami dan ISN akan membantu Chong Wei dari segi teknikal iaitu cuba mempertingkatkan gaya permainan Chong Wei agar dia mampu memberi saingan kepada pencabar-pencabar utamanya.

"ISN mempunyai kelengkapan yang baik dari segi saintifik untuk melihat permainan Chong Wei sekali gus menganalisis gaya permainannya," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat exco BAM di Bukit Kiara, semalam.

Tambah Nadzmi lagi, dengan adanya bantuan ISN dalam program latihan Chong Wei, kami yakin beliau mampu melakar kejayaan di Sukan Olimpik nanti.

Setiausaha Kehormat BAM, Ng Chin Chai pula berkata, kami telah berbincang dengan pihak ISN sebelum ini dan telah merancang untuk melakukan satu program latihan kepada Chong Wei.

"Ia merupakan satu latihan intensif yang lebih mengutamakan aspek teknikal tetapi kami juga mahu meningkatkan tahap fizikalnya," katanya.

Semalam, Chong Wei dihampakan pemain muda China, Chen Long pada peringkat separuh akhir Kejohanan Badminton Siri Super Dunia Akhir di Luizhou, China.

Chong Wei tewas dalam permainan tiga set 16-21, 21-16, 18-21.

Menurut Chin Chai, cara permainan Chong Wei seperti sudah dibaca oleh pihak lawan terutamanya dari China kerana kita boleh lihat Lin Dan dan Cheng Long menggunakan gaya agak sama ketika menewaskan pemain No. 1 negara ini.

Chin Chai berkata, setiap kali ketika perlawanan membabitkan Chong Wei, hampir enam kamera telah digunakan untuk merakam pergerakan Chong Wei untuk melihat strategi permainannya.

"Kita sudah tahu puncanya dan kita sedang berusaha untuk mencari penyelesaiannya. Saya berharap dengan bantuan ISN kali ini, kita mampu menentang mereka semula.

"Sebenarnya, Chong Wei sudah berada di tahap yang sangat tinggi tetapi kita perlu berusaha sedikit sahaja lagi untuk membantunya," jelasnya.

Ketika ditanya mengenai persediaan BAM untuk menghadapi Piala Thomas dan Piala Uber yang akan berlangsung pada Februari 2012 di Macau, Presiden BAM menjelaskan bahawa pemain-pemain yang akan terpilih akan disenaraikan pada akhir Januari.

"Kami akan menghantar pasukan yang terbaik berdasarkan prestasi mereka sehingga Januari tahun depan, kita tiada masa lagi untuk melakukan percubaan atau pendedahan kepada mereka," kata Nadzmi.

Beliau turut mengumumkan bahawa BAM telah berjaya memenangi bidaan untuk menganjurkan Piala Sudirman 2013.

Full content generated by Get Full RSS.

Hoki: Ranking skuad negara meningkat

Posted:

Hoki: Ranking skuad negara meningkat

Hoki: Ranking skuad negara meningkat

SKUAD hoki negara berjaya memperbaiki kedudukan ranking dunia apabila melonjak satu anak tangga daripada kedudukan ke-14 kepada kedudukan ke-13 dalam senarai yang dikeluarkan Persekutuan Hoki Antarabangsa (FIH) bagi hujung tahun 2011 dan permulaan 2012.

Kali terakhir Malaysia berada di posisi yang sama ialah pada 2005 sebelum mengalami kemerosotan prestasi dengan silih berganti menghuni tangga ke-14 dan ke-15 dalam masa enam tahun kemudian.

Pencapaian terbaik skuad hoki negara dalam ranking dunia sebelum ini ialah menduduki tempat keempat pada tahun 1975, kelapan (2002), kesepuluh (2003) dan kesebelas (2004).

Jurulatih negara, Tai Beng Hai menjelaskan, kedudukan ranking ke-13 dunia ini adalah hasil daripada prestasi yang memberangsangkan anak-anak buahnya termasuk kejayaan memenangi pingat perak di temasya Sukan Asia 2010 dan juga pingat gangsa di Trofi Juara-Juara Asia 2011, September lalu.

"Buat kali pertama sejak beberapa tahun yang lalu, kita akhirnya berjaya memperbaiki ranking ke posisi 13 daripada 14," kata Beng Hai.

"Malah, buat kali pertama juga kita berjaya mengumpul lebih seribu mata dalam sistem kutipan mata yang diperkenalkan FIH.

"Jadi bagi saya, ini adalah bukti bahawa skuad hoki kita telah banyak meningkat dan berada dalam prestasi terbaik sejak dua tahun lepas sehingga berjaya memperbaiki kedudukan ranking dunia," jelasnya lagi ketika ditemui pada Majlis Penyerahan Insentif Kejohanan Cabaran Juara-Juara I di Kuala Lumpur, semalam.

Pada kejohanan Cabaran Juara-Juara I yang berlangsung di Afrika Selatan baru-baru ini, Malaysia berjaya mencapai sasaran menduduki tempat kelima.

Ranking baharu dunia dikeluarkan oleh FIH selepas beberapa kejohanan utama antarabangsa, iaitu kira-kira tiga atau empat kali setahun sejak diperkenalkan pada 2003.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved