Khamis, 15 Disember 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Pencuri mangsa belot dibelasah

Posted:

Pencuri mangsa belot dibelasah

Pencuri mangsa belot dibelasah

Oleh KAMARUDIN HAMZAH
berita@kosmo.com.my

SUSPEK curi kereta yang dibelasah penduduk Kampung Limbungan, Besut Isnin lalu kelihatan lemah ketika ditemui semalam.


BESUT – Seorang penjenayah yang menjadi mangsa belot rakan sendiri bukan sahaja ditinggalkan selepas cubaan mencuri kereta tidak berhasil malah dia cedera teruk selepas kepalanya dijadikan karung tinju oleh penduduk yang membelasahnya baru-baru ini.

Kejadian malang pukul 5 pagi Isnin lalu itu berlaku apabila suspek berusia 37 tahun tersebut bersama seorang lelaki dan seorang wanita cuba melarikan sebuah kereta jenis Proton Wira Aeroback milik seorang lelaki berumur 32 tahun di Kampung Limbungan dekat sini.

Insiden disedari oleh pemilik kereta sebaik terdengar bunyi enjin kenderaannya yang dihidupkan oleh salah seorang suspek. Kesemua suspek datang ke situ dengan menaiki sebuah kereta Proton Iswara.

Sebaik keluar, dia mendapati seorang wanita berada di tempat duduk pemandu sebelum suspek terus melarikan keretanya.

Dia bersama penduduk kemudian berlari untuk mengejar wanita itu sebelum ternampak dua rakan wanita itu sedang menolak kereta Iswara mereka yang tiba-tiba rosak tidak jauh dari rumahnya.

Dua lelaki itu yang terkejut cuba melarikan diri sebelum salah seorangnya dapat ditangkap lalu dibelasah hingga kepalanya berlumuran darah.

Ketua Polis Daerah Besut, Supritendan Kamaruddin Mohd. Zakaria ketika dihubungi memberitahu, polis menemui kereta mangsa yang ditinggalkan di tepi jalan di Kampung Nail, Kuala Besut pada pukul 8.30 malam kira-kira enam kilometer dari rumah mangsa.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Ibu bapa sibuk, anak boleh sakit mental

Posted:

Ibu bapa sibuk, anak boleh sakit mental

Ibu bapa sibuk, anak boleh sakit mental

Oleh SITI KAMILAH MUSTAPHA
kamilah.mustapha@kosmo.com.my

PUTRAJAYA – Ramai remaja dan kanak-kanak di negara ini mengalami masalah kesihatan mental disebabkan perubahan gaya hidup masyarakat termasuk ibu bapa sibuk bekerja dan tidak mengambil tahu masalah yang dihadapi anak-anak.

Menurut Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tong Lai, isu masalah kesihatan mental kanak-kanak berusia lima hingga sembilan tahun meningkat daripada 12.3 peratus pada tahun 1996 kepada 19.1 peratus tahun ini.

"Peningkatan yang sama juga berlaku di kalangan remaja berusia 15 dan 16 tahun daripada 13.4 peratus pada 1996 kepada 22.2 peratus pada tahun ini," katanya pada satu sidang akhbar di sini semalam.

Masalah tersebut dikesan melalui Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) oleh Kementerian Kesihatan yang menunjukkan peningkatan terhadap isu kesihatan mental di kalangan golongan berkenaan pada tahun ini berbanding kajian 2006.

Tinjauan itu turut menunjukkan peningkatan terhadap masalah obesiti, diabetes, tekanan darah tinggi, tabiat merokok, pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan di kalangan masyarakat negara ini.

Tiong Lai memberitahu, kajian itu walaupun tidak mengkaji punca berlakunya peningkatan berkenaan tetapi beliau berpendapat masalah kesihatan mental itu berpunca daripada ramai ibu bapa yang sibuk bekerja dan tiada masa mengetahui masalah yang dihadapi anak-anak mereka.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Muhammad Ali bimbang pengambilalihan KFC

Posted:

Muhammad Ali bimbang pengambilalihan KFC

Muhammad Ali bimbang pengambilalihan KFC

Oleh IKHWAN IDERIS
ikhwan.ideris@kosmo.com.my


KERATAN Kosmo! semalam.


KUALA LUMPUR – Bekas Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation (JCorp), Tan Sri Muhammad Ali Hashim (gambar) menzahirkan kebimbangannya mengenai tawaran pengambilalihan KFC Holdings Bhd. (KFCH) dan QSR Brands Bhd. (QSR) oleh JCorp.

Sambil menyatakan belum mendapat maklumat penuh berhubung perkara tersebut, Muhammad Ali berkata, beliau secara peribadi berpendapat tawaran pengambilalihan tersebut adalah tidak perlu.

"Sekiranya matlamatnya adalah untuk mengurangkan bebanan hutang JCorp, terdapat banyak cara lain, banyak lagi aset lain yang tidak penting boleh dijual.

"Kenapa tidak dijual sahaja aset-aset lain yang kurang strategik dan tidak begitu penting kepada orang Melayu, kenapa hendak ditumpukan kepada KFCH dan QSR?

"KFCH dan QSR kini bukan lagi milik JCorp sahaja tetapi milik orang Melayu, janganlah pula sampai ia akhirnya terlepas ke tangan orang lain," katanya selepas menghadiri seminar Wakaf: Mentakrifkan Semula Hartanah dan Pertumbuhan anjuran Yayasan Iqra di sini semalam.

Beliau mengulas mengenai laporan JCorp dan CVC Capital Partners yang merupakan sebuah firma ekuiti persendirian antarabangsa menerusi entiti yang diwujudkan untuk tujuan khas, Massive Equity Sdn. Bhd. (ME) menyerahkan surat tawaran kepada Badan Pengarah KFCH dan QSR untuk mengambil alih 100 peratus perniagaan dan aktiviti perusahaan kedua-dua syarikat tersebut termasuk semua aset dan liabiliti.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved