Ahad, 6 November 2011

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Pegawai KKM berdepan tindakan tatatertib ekoran laporan audit

Posted:

Pegawai KKM berdepan tindakan tatatertib ekoran laporan audit

Pegawai KKM berdepan tindakan tatatertib ekoran laporan audit

06/11/2011 7:10pm

KUALA LUMPUR 6 Nov — Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mungkin mengenakan tindakan tata tertib terhadap beberapa pegawai yang mendorong pembayaran awal dibuat bagi bekalan peralatan kesihatan yang belum diterima bernilai RM708,220.

Ketua Setiausahanya, Datuk Kamarul Zaman Md Isa berkata tindakan itu disyorkan sebuah jawatankuasa siasatan yang ditubuhkan pada 19 Mei 2011.

Laporan Ketua Audit Negara 2010 baru-baru ini mendedahkan pengurusan perolehan bagi peralatan Jabatan Rehabilitasi Hospital Queen Elizabeth di Kota Kinabalu, Sabah, adalah tidak teratur apabila bayaran bagi perolehan tahun 2007 dibuat sebelum peralatan diterima.

"Jawatankuasa siasatan mengesyorkan pegawai-pegawai yang mengesahkan kesempurnaan bekalan yang diterima dikenakan tindakan tata tertib kerana mengesahkan bekalan telah diterima secara sempurna, dan mendorong bayaran dibuat bagi bekalan yang belum diterima melibatkan amaun RM708,220," kata Kamarul Zaman dalam satu kenyataan hari ini.

Dalam pada itu, beliau berkata kementerian mengenakan denda RM2.196 juta terhadap kontraktor berhubung kelewatan penyerahan peralatan bagi perolehan "Next Generation Communication System" (NGCS) bertujuan menaik taraf sistem komunikasi di hospital dan institusi KKM.

- Bernama

Full content generated by Get Full RSS.

Kolej KDM jadi kolej minyak dan gas

Posted:

Kolej KDM jadi kolej minyak dan gas

Kolej KDM jadi kolej minyak dan gas

06/11/2011 3:28pm

KOTA KINABALU 6 Nov. – Sebuah syarikat pengambilan tenaga pakar dalam industri minyak dan gas mencadangkan supaya projek cadangan Kolej Kadazandusun Murut (Kolej KDM), yang akan dibina di Kaingaran, Tambunan, dijadikan kolej minyak dan gas bagi melengkapkan Pusat Latihan Petroleum Kimanis (KTS).

Ketua Pegawai Eksekutif C.N Dumo Consulting Worldwide Sdn Bhd Aminudin Sajadi berpendapat ini merupakan satu pilihan bagi membantu memenuhi keperluan tenaga terlatih dalam industri minyak di Sabah.

"Yang jelas, Sabah masih mengalami kekurangan tenaga terlatih bagi industri minyak dan gas dan saya percaya Kolej KDM yang dicadangkan itu boleh menyumbang atau mengambil kesempatan daripada industri yang sedang berkembang itu bagi melahirkan lebih ramai tenaga terlatih.

"Lokasi (Kolej KDM yang dicadangkan di Tambunan) itu bukan satu masalah. Apa yang jelas, KTS masih tidak mencukupi kerana kita memerlukan lebih banyak pusat latihan atau kolej bagi melahirkan pekerja atau tenaga kerja terlatih. Selain daripada menawarkan kursus berkaitan industri minyak dan gas bagi satu peringkat sijil, buat permulaan, Kolej KDM mungin boleh menawarkan kursus yang mempunyai permintaan," katanya kepada Bernama, di sini, hari ini.

Aminuddin, yang menghadiri Forum Minyak dan Gas Sabah, di sini baru-baru ini dan menceburi bidang ini lebih daripada 20 tahun berkata masa depan bagi industri minyak dan gas Sabah adalah cerah dan ini amat baik bagi penduduk tempatan dalam soal peluang pekerjaan.

Pada 22 Mei, tahun ini, Timbalan Ketua Menteri Sabah Tan Sri Joseph Pairin Kitingan mengumumkan bahawa Kolej KDM akan dibina di Kaingaran di sini. - Bernama

Full content generated by Get Full RSS.

Dua lelaki ditahan selepas menyamun

Posted:

Dua lelaki ditahan selepas menyamun

Dua lelaki ditahan selepas menyamun

06/11/2011 3:24pm

KUALA LUMPUR – Dua lelaki yang menyamun seorang pemandu kereta di Jalan Parlimen di sini awal pagi Sabtu berjaya ditahan di Jalan Ipoh tidak lama kemudian.

Kedua-duanya yang berumur sekitar 30-an yang menaiki sebuah motosikal ditahan polis selepas menyamun pemandu berkenaan yang berumur 64 tahun dalam kejadian 4 pagi itu.

Menurut Ketua Polis Daerah Sentul, ACP Zakaria Pagan, kedua-dua suspek menyamun pemandu itu setelah menahan kereta mangsa.

Mereka mendakwa mangsa telah melanggar motosikal mereka dan meminta ganti rugi.

"Mangsa yang panik dengan keadaan itu terus mengikut arahan tersebut dengan menyerahkan sebuah telefon bimbit dan wang tunai berjumlah RM30.

"Namun mangsa kemudiannya naik berang dengan tindakan kedua-dua suspek, lalu mengejar mereka dengan keretanya hingga ke Jalan Ipoh sebelum keretanya bergesel dengan motosikal suspek," katanya.

Beliau berkata akibat geselan itu, kedua-dua suspek jatuh ke atas jalan dengan salah seorang daripada mereka cedera di tangan.

Seorang lagi suspek yang berang dengan kejadian itu telah memecahkan cermin kereta mangsa dengan menggunakan topi keledarnya, katanya.

Zakaria berkata pada masa yang sama, sebuah kereta peronda polis melalui kawasan itu dan akhirnya menahan kedua-dua suspek.

Beliau berkata kedua-duanya kini ditahan reman selama tujuh hari dan kes itu disiasat di bawah Seksyen 395 Kanun Keseksaan kerana menyamun.

Motosikal yang dinaiki suspek didapati merupakan motosikal curi, katanya.

Kedua-dua suspek tidak mempunyai rekod jenayah lampau, tambahnya. - Bernama

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved