Selasa, 22 November 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Pemain, pegawai dikurnia RM30,000

Posted:

Pemain, pegawai dikurnia RM30,000

Pemain, pegawai dikurnia RM30,000

Jurulatih skuad bawah 23 tahun negara, Ong Kim Swee bersama anak-anak buahnya menerima sambutan meriah penyokong skuad kebangsaan sejurus tiba dari Jakarta di Terminal Penerbangan Tambang Murah, Sepang semalam.


PELUH pun belum kering, ganjaran RM30,000 telah menanti setiap pemain dan pegawai pasukan bawah 23 tahun (B-23) negara sebaik mempertahankan pingat emas Sukan SEA 2011 kelmarin.

Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd. Amin berkata, presiden, Sultan Ahmad Shah berkenan mengurniakan wang ganjaran itu bagi mengenang jasa kesemua pegawai dan pemain yang bertungkus-lumus menewaskan Indonesia menerusi sepakan penalti 4-3 selepas kedua-dua pasukan terikat 1-1 dalam aksi sebenar permainan di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta.

Menurutnya, baginda bertitah, kemenangan kali ini juga begitu istimewa lantaran menang dalam dua perlawanan menentang Indonesia di Stadium Gelora Bung Karno.

"Ia merupakan kurniaan peribadi baginda yang berkenan memberikan ganjaran RM30,000 setiap seorang kepada semua pemain termasuk pegawai.

"Pada masa sama, FAM juga akan memberikan ganjaran kepada kesemua pemain tidak kira yang beraksi ataupun tidak pada masa terdekat ekoran kejayaan mereka," katanya.

Hamidin yang juga Pengerusi Jawa- tankuasa Pertandingan Tempatan FAM sebelum itu mempengerusikan mesyuarat berhubung Liga Malaysia (Liga-M) 2012 di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Turut hadir Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad dan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan FAM, Datuk Afandi Hamzah.

Hamidin memberitahu, skuad bimbi- ngan Ong Kim Swee juga akan berlepas ke Sydney, Australia selama dua minggu pada pertengahan Disember depan bagi diuji sekurang-kurangnya tiga kelab terkemuka di sana.

Dalam pada itu, nasib sama ada dua pasukan, impian Pahang dan Perlis untuk kembali semula ke saingan Liga Super selepas tersingkir ke saingan Liga Perdana musim depan juga masih samar.

Menurut Hamidin, buat masa ini pihaknya masih belum membuat keputusan sama ada mahu menambah bilangan 14 pasukan yang telah layak ke Liga Super, dan sebarang maklumat lanjut berhubung perkara itu hanya akan diketahui selepas ia dibentangkan ke mesyuarat Exco tidak lama lagi.

"Mengikut perbincangan awal, 14 pasukan akan bersaing dalam saingan Liga Super bagi musim depan sebelum hanya 12 pasukan sahaja yang akan bertanding pada 2013," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

'Emas bukan faktor nasib'

Posted:

'Emas bukan faktor nasib'

'Emas bukan faktor nasib'


PARA pemain Malaysia melonjak kegembiraan selepas penjaga gol Indonesia, Kurnia Meiga (terbaring) gagal menyelamatkan sepakan penalti Baddrol kelmarin.


JAKARTA - Dua kali berturut-turut memenangi 'ibu emas' temasya Sukan SEA bukan disebabkan faktor nasib atau tuah semata- mata.

Selepas skuad bola sepak bawah 23 tahun (B-23) negara mengakhiri penantian selama 20 tahun dengan meraih emas pada Sukan SEA 2009 di Vientiane, Laos, malam kelma- rin giliran Harimau Muda pula menggapai emas di Stadium Gelora Bung Karno.

Kemenangan 4-3 ke atas Indonesia menerusi penentuan sepakan penalti selepas kedua-dua pasukan terikat 1-1 sehingga tamat masa tambahan, membuktikan betapa Malaysia kini semakin digeruni dan dicemburui pihak lawan di pentas Asia Tenggara.

Namun, satu persoalan yang timbul malam kelmarin iaitu bagaimana skuad kendalian Ong Kim Swee mampu menyerap setiap tekanan, bukan sahaja daripada barisan Garuda Muda, malah penyokong-penyokong fanatik Indonesia.

"Inilah yang saya bangga dengan karakter yang dimiliki setiap pemain. Mereka tidak sedikit pun menunjukkan rasa gugup walaupun terpaksa mengharungi perlawanan dengan ejekan dan cemuhan penyokong Indo- nesia.

"Sebelum perlawanan bermula lagi, mental pemain-pemain telah diuji apabila bas yang kami naiki diserang penyokong-penyokong Indonesia.

"Cuba kamu (pihak wartawan) bayangkan, bagaimana pemain-pemain muda saya mampu mengatasi tekanan yang begitu dahsyat," jelas Kim Swee ketika ditemui sejurus tamat perlawanan malam kelmarin.

Mengulas lanjut, Kim Swee berkata, beliau telah memberi kata-kata semangat kepada barisan Harimau Muda sebelum turun beraksi di hadapan hampir 100,000 penyokong tuan rumah.

"Saya kata kepada para pemain, inilah masanya kita mengajar Indonesia. Tindakan penyokong Indonesia itu membuktikan mereka tidak menghormati raja kita, lagu kebangsaan kita, bendera kita dan ahli keluarga.

"Jadi, para pemain saya telah membuktikan malam ini (malam kelmarin), mereka tidak pernah gentar dengan sebarang teka- nan daripada orang luar," katanya.

Kim Swee mengakui, kejayaan anak-anak buahnya itu cukup manis apabila mereka dapat mempertahankan pingat emas yang dimenangi di Laos dua tahun lalu.

"Kejayaan ini membuktikan kemenangan Malaysia meraih emas di Laos bukan kerana nasib. Ini membuktikan pengurusan yang cukup baik serta dedikasi daripada semua pihak," kata Kim Swee.

Skuad kendalian Kim Swee hadir ke Jakarta dengan reputasi tinggi bersandarkan kepada kejayaan meraih pingat emas pada Sukan SEA 2009.

Antara kunci utama kejayaan Harimau Muda sudah pasti penampilan beberapa tonggak senior yang diterajui kapten, Baddrol Bakhtiar serta beberapa pemain yang menjulang skuad senior menjuarai Piala Suzuki AFF penghujung tahun lalu.

"Sebelum kami tiba di Jakarta, kami sudah bersedia menerima segala kesulitan dan para pemain juga sudah bersedia dari segi mental.

"Ternyata kehadiran pemain-pemain senior banyak membimbing pemain muda yang pertama kali beraksi pada Sukan SEA. Ini merupakan karakter yang cukup baik kerana purata pemain negara berusia 20 tahun," ujarnya.

Pada temasya kali ini, Kim Swee membariskan enam pemain yang pernah menikmati kejayaan dua tahun lalu iaitu Baddrol, Mohd. Asraruddin Putra Omar, Mohd. Muslim Ahmad, Mahali Jasuli, K. Gurusamy dan Ahmad Fakri Saarani.

Kim Swee turut menyenaraikan Khairul Fahmi Che Mat, Mohd. Fadhli Shaas selain Asraruddin, Muslim dan Mahali yang membarisi skuad senior negara pada kempen Piala Suzuki AFF 2010.

"Saya bernasib baik kerana selain adanya pemain-pemain berpengalaman, majoriti pemain yang ada telah bersama dengan saya sejak awal tahun lagi. Ini membolehkan saya membuat persiapan terbaik bagi menghadapi Sukan SEA," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Skrip berbeza 2009, 2011

Posted:

Skrip berbeza 2009, 2011

Skrip berbeza 2009, 2011


IMBAS KEMBALI... Skuad bimbingan Rajagobal menamatkan penantian selama 20 tahun Malaysia apabila memenangi pingat emas acara bola sepak di Laos pada 2009.


JAKARTA - Andai pasukan bola sepak negara kendalian Datuk K. Rajagobal mempunyai skrip tersendiri sebelum meraih pingat emas pada temasya Sukan SEA 2009 di Vientiane, Laos, skuad Harimau Muda bimbingan Ong Kim Swee pula ada jalan cerita berbeza ketika membawa pulang emas malam kelmarin.

Diimbas kembali rentetan kejayaan skuad negara dua tahun lalu, anak- anak buah Rajagobal bermula langkah kanan apabila membelasah Timor Leste 11-0 pada aksi pembukaan Kumpulan A.

Bagaimanapun, momentum itu gagal diteruskan apabila tewas 1-3 kepada Vietnam, gara-gara keputusan 'berat sebelah' pengadil dari Korea Selatan, Kim Jong-Hyeok se- hingga mengundang kemarahan kem negara.

Mujur skuad kendalian Rajagobal kembali bangkit dengan melakar kemenangan 4-0 ke atas Kemboja sebelum membenam juara 13 kali, Thailand 2-1, sekali gus muncul naib juara Kumpulan A untuk layak ke separuh akhir.

Pada aksi separuh akhir, skuad negara di- letakkan sebagai pilihan ketika membuat perhitungan dengan Laos yang menyaksikan mereka merakamkan kemenangan 3-1.

Mungkin sudah suratan, anak-anak buah Rajagobal kembali berentap dengan Vietnam di pentas final, sekali gus menjadi me- dan buat mereka membalas dendam keka- lahan di peringkat kumpulan.

Ternyata segala keperitan dan kekecewaan mereka terbalas apabila jaringan sendiri pemain Vietnam, Mai Xuan Hop ketika perlawanan berbaki lima minit memastikan skuad negara menang tipis 1-0.

Kejayaan itu sekali gus mengakhiri penan- tian skuad negara selama 20 tahun untuk meraih pingat emas acara bola sepak yang dianggap paling berprestij pada temasya Sukan SEA.

Dua tahun berlalu, kini anak-anak buah Kim Swee tampil dengan satu misi iaitu mempertahankan pingat emas yang dimena- ngi skuad negara di Laos.

Tugas Kim Swee pada mulanya tampak sukar sebaik undian dikeluarkan apabila barisan Harimau Muda diundi dalam 'kumpulan maut' bersama Indonesia, Thailand, Singapura dan Kemboja.

Diundi bersama Indonesia dan Thailand khususnya sudah tentu memberi gambaran awal betapa Harimau Muda bakal berdepan dengan tugas mencabar berdasarkan repu- tasi yang dimiliki kedua-dua pasukan tersebut.

Memulakan kempen dengan menentang Singapura, Harimau Muda dilihat masih ter- cari-cari rentak untuk 'mengaum' di Stadium Gelora Bung Karno apabila sekadar mencatat keputusan seri tanpa jaringan.

Bagaimanapun, Harimau Muda mula mendapat rentak 'sang juara' apabila mene- waskan Thailand 2-1 sebelum membelasah Kemboja 4-1.

Biarpun laluan ke separuh akhir tampak terbuka luas, anak-anak buah Kim Swee tampil dengan semangat juang yang tinggi apabila membenam ego Indonesia di hada- pan penyokong sendiri hasil kemenangan 1-0 pada aksi terakhir Kumpulan A.

Kejayaan tersebut menyaksikan mereka tampil selaku juara Kumpulan A, sekali gus membuat perhitungan dengan naib juara Kumpulan B, Myanmar pada peringkat separuh akhir.


ANAK-ANAK buah Kim Swee berjaya mempertahankan pingat emas yang dimenangi Malaysia di Laos dua tahun lalu selepas menewaskan Indonesia pada final Sukan SEA 2011 malam kelmarin.


Seperti diramal, Harimau Muda berjaya meloloskan diri ke babak final apabila mela- kar kemenangan 1-0 dan Indonesia menanti mereka dalam persaingan memburu emas selepas skuad Garuda Muda itu menang 2-0 ke atas Vietnam dalam satu lagi saingan se- paruh akhir.

Seakan-akan sudah lali dengan ejekan dan provokasi para penyokong Indo- nesia, Harimau Muda tampak lebih dominan berbanding Garuda Muda pada aksi final malam kelmarin.

Ketinggalan 0-1 hasil jaringan tonggak pertahanan Indonesia, Kurniawan Dwi Cahyo seawal minit kelima, barisan Harimau Muda tidak sedikit pun menunjuk- kan tanda-tanda mahu mengalah lebih awal.

Sebaliknya, mereka tampil dengan rentak bertenaga sehingga akhirnya berjaya memperoleh gol penyamaan menerusi tandukan terbang Mohd. Asraruddin Putra Omar pada minit ke-35.

Bagaimanapun, kedua-dua pasukan gagal menambah jaringan sehingga tamat masa tambahan sehingga perlawanan dilanjutkan menerusi penentuan sepakan penalti.

Sekali lagi Harimau Muda tidak gentar de- ngan sorakan penyokong-penyokong Indonesia apabila kapten Baddrol Bakhtiar, Ma- hali Jasuli, Mohd. Fandi Othman dan Ahmad Fadhli Shaas berjaya menyempurnakan sepakan penalti, manakala sepakan yang dilakukan Ahmad Fakri Saarani berjaya diselamatkan penjaga gol Indonesia, Kurnia Meiga.

Dengan Indonesia hanya memperoleh gol menerusi Titus Bonai, Egi Melgiansyah dan Abdul Rahman, manakala rembatan Kurniawan terkena tiang gol dan ketangkasan penjaga gol, Khairul Fahmi menepis sepakan Ferdinan Sinaga, ia sudah memadai buat Harimau Muda melakar kemenangan 4-3.

Kejayaan tersebut dianggap cukup manis dan penuh bermakna buat Kim Swee dan skuad Harimau Muda biarpun mereka terpaksa mengharungi pelbagai halangan dan rintangan sepanjang berada di bumi Jakarta.

Dengan masalah lokasi latihan yang jauh dari hotel penginapan rasmi, selain terpaksa mengharungi jadual yang padat, anak-anak buah Kim Swee membuktikan mereka memiliki kualiti dan karakter sebagai juara.

Paling meninggalkan kesan dan diingati skuad Harimau Muda sudah pasti insiden bas yang dinaiki mereka diserang ratusan penyokong Indonesia kira-kira dua jam sebelum aksi final malam kelmarin.

Sejurus tamat perlawanan, para pemain negara dibawa menaiki Barracuda - kereta perisai milik polis Indonesia - untuk pulang ke hotel penginapan di Hotel Sultan, kira-kira satu kilometer dari stadium sebelum mereka terus berlepas ke tanah air dengan menaiki pesawat sewa khas milik AirAsia.

Biarpun masih dimamah keletihan, barisan wira Harimau Muda harus kembali mengalihkan fokus mereka di tengah padang apabila dijadualkan menentang Syria pada aksi kelayakan Olimpik 2012 di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam ini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved