Sabtu, 12 November 2011

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Dibanjiri pengunjung pada hujung minggu

Posted:

Dibanjiri pengunjung pada hujung minggu

Dibanjiri pengunjung pada hujung minggu

SUASANA Jalan Chana, Songkhla, Thailand yang agak lenggang pada hari bekerja bertukar wajah setiap Jumaat dan Sabtu.

Seawal pukul 4 petang, jalan sepanjang dua kilometer (km) itu dikunjungi ribuan manusia yang terdiri daripada warga tempatan dan pelancong asing.

Sejak dibuka pada bulan April tahun lalu, lazimnya semakin ramai yang membanjiri Walking Street Songkhla atau dalam bahasa Thailand dikenali sebagai Tae Rak selepas matahari mula terbenam sekitar pukul 6 petang.

Dipisahkan dengan persimpangan Jalan Wichianchom, satu km sebelah kiri Jalan Chana dipenuhi deretan gerai makanan. Variasi makanan tradisional dan moden yang berwarna-warni dan mampu membuat tunas rasa terliur untuk menjamahnya.

Boleh dikatakan hampir semua makanan warisan Selatan Thailand yang didiami masyarakat majmuk, Thai, Melayu Siam dan Cina boleh didapati di Walking Street Songkhla.

Biarpun mempunyai hampir 195 gerai, semua penjaja menjual sajian yang berbeza pada harga yang berpatutan.

Namun tidak semua makanan yang dijual boleh dimakan oleh penganut yang beragama Islam kerana status halalnya agak diragui. Seorang rakyat Malaysia yang sudah tujuh bulan menetap di Songkhla, Mohd. Khairul Nizam memberi tip dalam pencarian makanan halal.

Ujar kakitangan Pejabat Konsulat General Malaysia di Songkhla itu, setiap gerai penjaja Muslim di seluruh wilayah tersebut mempunyai kain pemidang yang menunjukkan lambang bulan dan bintang.


RUMAH Kelahiran Perdana Menteri Thailand ke-16, Jeneral Prem Tinsulanonda antara lokasi bersejarah di Jalan Chana.


"Selain perwatakan dan pemakaian peniaga yang menutup aurat seperti mengenakan tudung kepala, sebahagian gerai Muslim juga mempamerkan sijil pengesahan halal yang dikeluar Majlis Agama Islam Songkhla," beritahunya kepada Kosmo! baru-baru ini.

Delegasi Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) diketuai Timbalan Setiausaha Bandaraya (Teknikal), Azizuddin Alias melakukan kunjung hormat ke Majlis Perbandaran Songkhla (SMC) bagi mengkaji Walking Street Songkhla.

Datuk Bandar Ipoh, Datuk Roshidi Hashim sebelum ini bercadang untuk mengadaptasi konsep Walking Street Songkhla sebagai tarikan pelancongan terbaharu bandar raya yang pernah terkenal dengan perlombongan bijih timah pada tahun depan sempena Tahun Melawat Perak 2012.

Di penghujung Jalan Chana, terdapat sebuah kenderaan utiliti sukan (SUV) yang diubah suai menjadi bar mini. Diletakkan berhampiran replika pintu gerbang Tembok Kota Purba Songkhla, sebahagian pengunjung gemar menjamu selera di dalam bar mini itu kerana keunikannya.

Tarikan

Sebanyak 194 gerai makanan lain dengan saiz dua meter persegi mengamalkan konsep beli dan bawa pulang.

Begitupun, ia tidak menyebabkan pengunjung terus beredar dari Walking Street Songkhla selepas membeli makanan kerana lokasi berkenaan mempunyai banyak tarikan lain.

Di sebelah kanan Jalan Chana pula terdapat 195 gerai menjual barangan antik, cenderamata dan kraftangan buatan tangan masyarakat setempat Songkhla.

Bahagian kedua Walking Street Songkhla yang berkonsepkan gabungan pasar lambak dan pasar larut malam itu membolehkan pengunjung membeli pakaian, aksesori lelaki dan wanita serta kasut pada harga yang lebih rendah di pasaran.


BAR mini yang diubah suai daripada sebuah kenderaan utiliti sukan (SUV) menjadi tarikan kepada pengunjung.


Terdapat juga ruang permainan santai ala pesta ria yang menjadi tarikan kanak-kanak dan remaja berhibur sambil mengharap untuk mendapat beberapa hadiah seperti patung beruang dan minuman dalam tin.

Selain itu, budaya penghibur jalanan subur di kawasan tersebut. Beberapa pengunjung Walking Street Songkhla terpaku melihat seorang kanak-kanak perempuan yang berumur tujuh tahun menggesek biola.

Di satu sudut lain, sekumpulan remaja lelaki belasan tahun berjaya memikat orang ramai dengan persembahan wayang kulit atau Nang Talung dalam bahasa Thai biarpun cuma berbekalkan set yang ringkas.

Seorang pelajar Politeknik Wachira pula cara tersendiri mengatasi perasaan gemuruh dengan meniup seruling di khalayak ramai.

Beberapa kumpulan indie memperkenalkan lagu-lagu ciptaan terbaharu mereka untuk santapan telinga pengunjung Walking Street Songkhla.

Sekumpulan pelajar Universiti Teknologi Rajamangala Songkhla pula mengambil inisiatif membuat kerja amal mengutip derma bagi membantu mangsa banjir di Bangkok.

Mereka tidak sekadar menghulur tabung derma tetapi turut membuat persembahan tarian yang menghiburkan bagi menarik perhatian orang ramai.

"Kebanyakan penghibur jalanan ini terdiri daripada remaja terutama pelajar beberapa institusi pengajian tinggi yang terdapat di Songkhla.

"Bagi mereka, motivasi utama bukan wang tapi bakat seni yang ditonjolkan dihargai," jelas Penasihat Datuk Bandar Songkhla, Kartipas Ruangsong.

Biarpun terletak di jalan yang agak sibuk, kehadiran beberapa penguatkuasa SMC membantu melancarkan aliran trafik dan memudahkan pengangkutan awam seperti teksi yang dikenali sebagai tuk-tuk menurunkan penumpang.

Warisan



Kemudahan tempat letak kereta juga mencukupi menambahkan keselesaan orang ramai mengunjungi lokasi terbabit.

Kartipas berkata, Walking Street Songkhla adalah pusat yang menyatukan elemen budaya, warisan, industri kecil dan sederhana (IKS) dan hiburan masyarakat wilayah tersebut.

"Sambil membeli-belah dan menjamah makanan, pengunjung berpeluang menyaksikan persembahan kebudayaan seperti tarian di pentas khas yang disediakan di tengah-tengah kawasan ini.

"Jika bernasib baik, mereka juga boleh menonton filem popular yang ditayangkan pada layar gergasi. Walking Street Songkhla juga memberi ruang kepada pensyarah dan pelajar universiti setempat menonjolkan penyelidikan mereka di sini," ujarnya.

Di Jalan Chana terdapat tiga lokasi bersejarah. Tiga tarikan sejarah itu ialah Rumah Kelahiran Perdana Menteri Thailand ke-16, Jeneral Prem Tinsulanonda yang menerajui negara Gajah Putih itu dari tahun 1980 hingga 1988.

Galeri yang banyak menyimpan barangan peribadi dan pengkisahan riwayat hidup negarawan Thailand yang kini berumur 91 tahun itu dibuka sehingga pukul 10 malam.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved