Selasa, 25 Oktober 2011

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Pistol dalam peti surat rumah

Posted:

Pistol dalam peti surat rumah

Pistol dalam peti surat rumah

25/10/2011 7:44pm

GEORGETOWN — Seorang lelaki terkejut apabila menemui sepucuk pistol dalam peti surat rumahnya di Bandar Baru Air Hitam di sini, hari ini.

Beliau yang enggan dikenali berkata, kejadian itu berlaku pada pukul 3.30 petang semasa beliau turun ke tingkat bawah rumah flatnya untuk memeriksa peti suratnya.

"Sebaik saya membuka peti surat, saya ternampak pistol berkenaan dan terus memaklumkan kepada anggota keluarga di rumah," katanya kepada pemberita di sini.

Dia yang berusia lingkungan 40-an berkata, beliau yang masih terkejut dengan penemuan pistol berkenaan turut melaporkannya kepada polis.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Timur Laut, ACP Gan Kong Meng ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung penemuan pistol jenis Smith & Wesson. — Bernama

Full content generated by Get Full RSS.

Unit khas polis banteras jenayah syariah?

Posted:

Unit khas polis banteras jenayah syariah?

Unit khas polis banteras jenayah syariah?

25/10/2011 7:43pm

KUALA LUMPUR — Ahli akademik di negara ini mencadangkan agar Polis Diraja Malaysia (PDRM) menubuhkan sebuah unit khas bagi membanteras jenayah syariah yang semakin berleluasa di negara ini.

Penolong Profesor Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Dr. Shamrahayu Abd Aziz berkata, unit itu penting terutama bagi membanteras kegiatan penyebaran agama bukan Islam kepada umat Islam di negara ini.

"Polis sebelum ini telah bekerjasama baik dengan penguat kuasa syariah negeri, bagaimanapun, kita perlu sesuatu yang lebih formal bagi memperkukuh usaha membanteras jenayah syariah ini," katanya kepada pemberita hari ini.

Beliau berkata, demikian selepas membentangkan kertas kerja bertajuk 'Teori dan Realiti Kebebasan Beragama Dalam Perlembagaan Persekutuan' pada Seminar Kedudukan Islam Dalam Perlembagaan Persekutuan di Dewan Besar Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM).

Shamrahayu berkata, menurut Seksyen 3 dan Seksyen 20 Akta Polis 1994, PDRM mempunyai kuasa untuk menjalankan apa sahaja undang-undang yang berkuat kuasa di negara ini.

"Undang-Undang Syariah atau berkaitan Syariah juga merupakan undang-undang berkuat kuasa. Jadi, kita ada dua mekanisma, satu penguat kuasa jabatan agama Islam (negeri) dan penguatkuasaan polis. Dua mekanisma ini mampu kukuhkan usaha banteras jenayah syariah," katanya.

Beliau berkata, PDRM mampu memperkukuh usaha membanteras jenayah syariah kerana kuasa yang meluas di seluruh negara berbanding kuasa penguat kuasa syariah yang terhad di sesebuah negeri sahaja.

Katanya, PDRM juga perlu terlibat dalam usaha membanteras jenayah Syariah kerana ia mampu menggugat ketenteraman awam dengan menyebabkan kecelaruan terhadap masyarakat di negara ini. — Bernama

Full content generated by Get Full RSS.

Peluang wanita ceburi perniagaan luas

Posted:

Peluang wanita ceburi perniagaan luas

Peluang wanita ceburi perniagaan luas

25/10/2011 7:27pm

MELAKA 25 Okt. — Datin Seri Rosmah Mansor berkata, kerajaan telah menyediakan banyak peluang kepada wanita untuk terlibat secara aktif dan menyumbangkan kepada kemajuan ekonomi negara.

Isteri Perdana Menteri berkata, bahawa menerusi Perusahaan Kecil dan Sederhana, usahawan wanita diberi peluang menceburi pelbagai skim selain mendapat kemudahan sokongan daripada pelbagai kementerian dan agensi kerajaan.

"Contohnya, Amanah Ikhtiar Malaysia, telah menyediakan dana untuk 200,000 usahawan wanita sejak ia ditubuhkan pada 1987.

"Pinjaman mikro lain termasuk TEKUN dan Skim Pembiayaan Ekonomi Luar Bandar telah memberi manfaat kepada 40,000 usahawan wanita," katanya dalam ucap utama menerusi persidangan video ketika melancarkan Konvensyen Antarabangsa Wanita Dalam Perniagaan di sini hari ini.

Rosmah berkata, Model Baru Ekonomi yang diperkenalkan oleh kerajaan tahun lepas akan memberi lebih banyak peluang kepada wanita dalam bidang perniagaan dan keusahawanan.

Beliau mencadangkan agar wanita menerokai industri perkhidmatan dan aktiviti berdasarkan maklumat seperti dalam bidang komunikasi, pendidikan, pelancongan, teknologi hijau dan ICT.

Seramai 350 orang menyertai persidangan tiga hari itu. — Bernama

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved