Isnin, 17 Oktober 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Shah Alam pasti bergelora

Posted:

Shah Alam pasti bergelora

Shah Alam pasti bergelora

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa@kosmo.com.my

IRFAN (kanan) memberi taklimat kepada pemainnya mengenai persiapan bagi menghadapi Selangor di Stadium Shah Alam malam ini.


STADIUM Shah Alam bakal bergelora malam ini apabila dua pasukan berstatus 'gergasi' membuat perhitungan pada separuh akhir pertama dalam kempen Piala Malaysia 2011.

Mereka mempunyai satu misi yang sama iaitu memburu tempat ke final piala paling berprestij itu.

Terengganu tampil dengan label sebagai pasukan Gergasi Pantai Timur selepas kejayaan menumbangkan musuh tradisinya, Kelantan, Jumaat lalu. Terengganu akan turun selaku pasukan pelawat menentang Selangor yang sinonim dengan gelaran Gergasi Merah Kuning.

Ibarat buku bertemu ruas, pertembungan separuh akhir pertama malam ini turut menjadi gelanggang percaturan buat Irfan Bakti dan P. Maniam dalam merencana skuad terbaik yang terdiri daripada barisan pemain kebangsaan.

Bagi Irfan, dia begitu menghormati reputasi Selangor selaku juara Piala Malaysia sebanyak 32 kali, namun tanpa ada rasa gentar, mereka bersedia melenyapkan impian pasukan lawan yang memburu 'Misi 33'.

Katanya, kejayaan menyingkirkan Kelantan tempoh hari adalah amaran awal buat mana-mana pasukan di Malaysia agar lebih menghormati kemampuan Terengganu.

"Sejak dari awal saingan lagi saya sudah katakan yang kami tidak takut untuk bertemu mana-mana pasukan termasuklah Selangor.

"Saya memiliki barisan pemain berbakat dengan corak permainan menyerang yang begitu sistematik. Paling penting, pemain Terengganu tidak sedikit pun gentar dengan sorakan padu penyokong lawan," katanya kepada Kosmo! semalam.

Enggan mendedahkan strategi yang bakal dipraktikkan, Irfan sebaliknya memberi kepercayaan kepada kesebelasan utama yang bakal diturunkan malam ini untuk bermain secara berpasukan.

Jelasnya, kekuatan sebenar Terengganu adalah kepada corak permainan berpasukan sepertimana yang dipamerkan ketika aksi suku akhir lalu.

"Kami mempunyai pakej sebagai sebuah pasukan. Semangat dan keyakinan pemain adalah senjata kami lebih-lebih lagi selepas kemenangan ke atas Kelantan.

"Namun, saya tetap mengharapkan sentuhan beberapa pemain terutamanya di bahagian tengah yang dikemudi Joseph Kalang Tie dan Ashaari Shamsuddin. Selain itu, kehadiran semula Ismail Faruqi dan pertahanan muda, Zubir Azmi memberi lebih banyak pilihan kepada saya," katanya lagi.

Apa yang pasti, bahagian tengah pasukan Terengganu malam ini bakal menjadi faktor penentu kepada kemaraan pasukan itu Joseph Kalang dan Ashaari dengan menjadi taruhan.

Abdul Manaf Mamat dan Abdul Hadi Yahya pula akan mengetuai barisan serangan Terengganu sementara Mazuki Yusof kebal sebagai kapten di jentera pertahanan.

"Kami tidak boleh tenggelam dengan serangan pasukan Selangor serta sokongan padu penyokong mereka kerana ia hanya akan memberi tekanan kepada kami.

"Kami perlu bermain tenang dan fokus sambil menggunakan setiap peluang yang ada untuk dibawa ke perlawanan kedua nanti," jelas Irfan.

Full content generated by Get Full RSS.

T-Team sudah bersedia elak perangkap lawan

Posted:

T-Team sudah bersedia elak perangkap lawan

T-Team sudah bersedia elak perangkap lawan

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa@kosmo.com


BARISAN pemain T-Team gigih menjalani latihan menjelang aksi menentang Negeri
Sembilan di Kuala Terengganu malam ini.


DI sebalik pujian melambung, jurulatih T-Team, Yunus Alif mula merasai debaran apabila anak-anak buahnya akan turun melayan kunjungan Negeri Sembilan pada aksi separuh akhir pertama Piala Malaysia malam ini.

Tanpa sebarang harapan di awal musim, pasukan yang berpengkalan di Kuala Terengganu itu mula melakar kemasyhuran dengan layak ke separuh akhir, sekali gus menjadi satu-satunya wakil kelab yang berada dalam kelompok empat terbaik.

Kini, T-Team hanya selangkah untuk merasai nikmat final Piala Malaysia dengan Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu bakal menjadi saksi kepada cabaran pertama pasukan itu.

Menurut Yunus, tahap keyakinan pemain-pemainnya kini berada pada tahap seratus peratus dan hanya menunggu peluang untuk menjadikan impian mereka satu realiti.

Namun katanya, para pemain juga diingatkan agar tidak terlalu leka di sebalik kejayaan melangkah ke separuh akhir kerana misi menentang Negeri Sembilan bukanlah satu tugas mudah.

"Berada di separuh akhir sudah memberi kepuasan kepada saya, tetapi kami perlu teruskan usaha kami kerana pejuangan pasukan belum selesai.

"Kami sentiasa menghormati Negeri Sembilan kerana mereka merupakan lawan yang kental dengan barisan pemain penuh bakat. Sejarah juga sudah membuktikan pasukan lawan begitu menyerlah di pentas Piala Malaysia sejak beberapa tahun lalu," kata Yunus kepada Kosmo! semalam.

Apa yang dijanjikan kata beliau, adalah sebuah pasukan yang mampu menyerap tekanan dan dalam masa sama memberikan kemenangan.

Jelasnya, satu-satunya peluang T-Team untuk melakar sejarah mara ke final Piala Malaysia adalah dengan memenangi perla- wanan di Kuala Terengganu malam ini.

"Jika kami lepasi aksi di sini (Kuala Terengganu) dengan keputusan membanggakan, maka ia akan memberi semangat baharu kepada kami pada pertemuan kedua di Paroi nanti," jelasnya.

Yunus turut menekankan corak bermain secara menyerang akan dipraktikan pada perlawanan malam ini dalam misi memburu jaringan besar.

"T-Team memang dikenali sebagai sebuah pasukan yang menyerang dan kami perlu gunakan kelebihan ini. Namun, kami juga perlu berhati-hati agar tidak terperangkap dengan corak permainan lawan yang dibarisi ramai pemain berpengalaman."

Full content generated by Get Full RSS.

Selangor tanpa Amri

Posted:

Selangor tanpa Amri

Selangor tanpa Amri

Oleh HELMI TALKAH
helmi.talkah@kosmo.com.my


AMRI (kiri) terpaksa berehat seminggu akibat kecederaan.


SELANGOR terpaksa mengenepikan kapten, Mohd. Amri Yahyah menjelang pertemuan menentang Terengganu pada aksi separuh akhir pertama kempen Piala Malaysia 2011 di Stadium Shah Alam malam ini.

Ini kerana, bekas penyerang kebangsaan itu masih belum pulih daripada masalah kecederaan di bahagian lutut kanannya yang dialami ketika berdepan Perak pada aksi suku akhir kedua di Stadium Perak, Jumaat lalu.

Jurulatih Selangor, P. Maniam yang mengesahkan mengenai perkara tersebut berkata, hasil ujian imbasan yang dilakukan semalam mendapati Amri mengalami Medial Collateral Ligament (MCL) dan perlu berehat untuk tempoh sekurang-kurangnya seminggu sebelum boleh kembali diturunkan.

"Kami (Selangor) terpaksa mengenepikan khidmat Amri. Atas nasihat daripada doktor dia perlu berehat se- kurang-kurangnya selama seminggu sebelum boleh kembali beraksi.

"Itu pun bergantung terhadap proses pemulihannya. Jika semuanya berjalan dengan lancar dia mungkin boleh diturunkan kembali pada separuh akhir kedua di Kuala Terengganu nanti," kata Maniam ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Bagaimanapun, Maniam enggan menekan butang panik apabila kehilangan khidmat tonggak serangan utamanya itu kerana beliau kini sudah memiliki dua calon yang dilihat mampu mengisi kekosongan yang ditinggalkan Amri.

Jelas Maniam, tanpa Amri, beliau kemungkinan akan mempertaruhkan kepercayaan kepada dua bekas penye- rang kebangsaan, Rudie Ramli dan Azidan Sarudin bagi menerajui jentera serangan skuad Gergasi Merah.

"Saya sudah cuba Rudie dan Azidan ketika sesi latihan hari ini (semalam) dan antara mereka berdua akan menggantikan tempat Amri tetapi aya hanya akan membuat keputusan sebelum perlawanan bermula.

"Apa yang saya harapkan, siapa bakal diturunkan nanti boleh beraksi dengan baik dan menjaringkan gol buat pasukan," jelas Maniam.

Dalam pada itu, beliau turut meng- ingatkan empat barisan pemain pertahanannya agar memberi tumpuan sepenuhnya pada pertemuan menentang Terengganu itu.

Bagi Maniam, Terengganu memiliki jentera serangan yang bijak mencipta peluang bagi menjaringkan gol apatah lagi pengendali mereka, Irfan Bakti mempunyai pengalaman luas dalam mengatur strategi perlawanan.

"Kami memang mahu mencatatkan kemenangan pada perlawanan esok (malam ini) apatah lagi beraksi di laman sendiri.

"Namun, dalam keghairahan mencari gol, benteng pertahanan kami juga perlu kekal fokus bagi mengekang segala asakan daripada jentera serangan Terengganu yang bila-bila masa boleh mengudang padah kepada kami," tambah Maniam.

Beliau dijangka bakal menurunkan empat pertahanan yang sama ketika berdepan Perak iaitu Mohd. Nasriq Baharom, Mohd. Asraruddin Putra Omar, Mohd Razman Roslan dan P. Gunalan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved