Selasa, 20 September 2011

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Jurulatih Selangor K. Devan letak jawatan

Posted:

Jurulatih Selangor K. Devan letak jawatan

Jurulatih Selangor K. Devan letak jawatan

20/09/2011 9:05pm

KUALA LUMPUR – K. Devan meletak jawatan sebagai jurulatih bola sepak Selangor berkuat kuasa hari ini, berikutan aksi hambar Gergasi Merah Kuning itu sepanjang kempen tahun ini.

Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) Datuk Hamidin Amin yang dihubungi hari ini mengesahkan peletakan jawatan Devan itu.

Permohonan Devan untuk meletak jawatan sebagai jurulatih itu diterima sebulat suara anggota jawatankuasa FAS yang mengadakan mesyuarat khas semalam, katanya.

Beliau berkata, teraju utama pasukan itu kini diambil alih penolong jurulatih P. Maniam.

Selangor gagal memenangi sebarang piala sepanjang tahun ini, selain berdepan kemungkinan tersingkir awal dalam kempen Piala Malaysia kali ini.

Devan menjadi jurulatih bola sepak Selangor dari Oktober 2008. – Bernama

Produk inovasi UTeM raih anugerah khas

Posted:

Produk inovasi UTeM raih anugerah khas

Produk inovasi UTeM raih anugerah khas

20/09/2011 8:46pm

MELAKA — Produk inovasi ciptaan pensyarah Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) Motorcycle Coordinate Localization System Using GPS Technology meraih Anugerah Khas pada Persidangan Dan Ekspo Ciptaan Institusi Pengajian Tinggi Antarabangsa 2011 di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Produk inovasi itu dicipta oleh pensyarah Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Muhammad Herman Jamaluddin dan Nurul Akma Mohd. Idris.

Muhammad Herman berkata, produk itu berupaya memberi lokasi motosikal melalui sistem pesanan ringkas (SMS) dengan menggunakan teknologi pengesanan global (GPS) dalam tempoh hanya 19 saat.

"Produk ini bukan sahaja boleh dipasang pada motosikal malah boleh digunakan pada kenderaan lain seperti kereta dan bas bagi tujuan pemantauan dan pengesanan lokasi dengan cepat dan tepat," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Beliau berkata, melalui produk itu pemilik kenderaan atau syarikat pengangkutan boleh mengetahui lokasi kenderaan dengan mudah di samping menjimatkan kos operasi.

Pada pertandingan itu pasukan penyelidik UTeM turut berjaya memperoleh tiga pingat emas, enam perak dan empat gangsa melalui produk inovasi yang dipertandingkan.

Sementara itu Naib Canselor UTeM, Prof. Datuk Ahmad Yusoff Hassan berkata, kejayaan penyelidik universiti itu membuktikan hasil inovasi dari Malaysia mampu memberi impak besar kepada perkembangan teknologi masa kini.

Beliau berkata, UTeM sentiasa menggalakkan dan menggandakan usaha untuk mempelopori bidang penyelidikan berteraskan teknologi tinggi bagi merealisasikan visi ke arah universiti teknikal yang kreatif dan inovatif terkemuka di dunia. — Bernama

Syabas perlu tambah loji untuk elak krisis

Posted:

Syabas perlu tambah loji untuk elak krisis

Syabas perlu tambah loji untuk elak krisis

20/09/2011 7:38pm

PETALING JAYA — Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) perlu menambah loji rawatan airnya bagi mengelakkan keadaan bekalan air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya menjadi kritikal pada 2015.

Pengarah Eksekutif Projek Syabas, Sanusi Sulaiman berkata, permintaan air di tiga wilayah berkenaan semakin meningkat, terutama pada waktu puncak seperti musim perayaan berikutan pertambahan penduduk.

Berdasarkan trend enam tahun lepas dari 2005 hingga 2010, dengan kadar pertumbuhan permintaan 3.5 peratus setahun, kapasiti rizab air perlu ditambah 10 peratus bagi menampung keperluan dan mempercepatkan tempoh pemulihan jika berlaku gangguan, katanya, di sini hari ini.

Beliau yang bercakap pada persidangan meja bulat, berkata buat masa ini kapasiti pengeluaran air di 33 loji rawatan sedia ada berjumlah 4,326 juta liter sehari (JLH) berbanding purata permintaan 4,197 JLH.

Pertambahan loji rawatan akan meningkatkan kapasiti pengeluaran air sebanyak 105 juta liter, katanya.

Beliau juga berkata, pada masa ini tiga kawasan di Lembah Klang iaitu sekitar Petaling Jaya, Hulu Langat, selatan Kuala Lumpur dan Klang sedang mengalami kekurangan bekalan air.

"Kalau kita tidak buat segera (loji), masalah akan jadi lebih rumit," kata Sanusi. — Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved