Isnin, 25 Julai 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Sebar ideologi jihad di Internet

Posted:

Sebar ideologi jihad di Internet

Sebar ideologi jihad di Internet

Oleh ATIKAH DALI
atikah.mohddali@kosmo.com.my


IBU bapa disaran mengawasi anak-anak mereka yang melayari Internet kerana dikhuatiri mereka terpengaruh dengan blog dimiliki kumpulan militan. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Ancaman beberapa kumpulan militan di negara ini belum berakhir. Jika dahulu kumpulan-kumpulan tersebut merekrut anggota dengan menghantar orang baharu menghadiri usrah sulit kini cara merekrut dikesan lebih mudah iaitu melalui Internet.

Perkembangan teknologi maklumat itu secara tidak langsung memberi ruang dan peluang kepada rangkaian militan yang mempunyai kaitan dengan Al-Qeeda meneruskan misi mereka menubuhkan negara Daulah Islam Nusantara. Satu sumber keselamatan berkata, dari tahun 2000 hingga kini, dikesan terdapat 6,000 buah blog di miliki beberapa kumpulan militan yang menyebarkan ideologi Salafiah Jihadiah. Salafiah Jihadiah merupakan satu ideologi yang memperjuangkan sebuah negara Islam melalui perjuangan bersenjata.

Individu yang mendokong ideologi itu menolak demokrasi, sistem pilihan raya termasuk perlembagaan Malaysia yang dianggap tidak Islamik atau murtad. "Blog-blog yang diwujudkan oleh kumpulan militan ini menyasarkan golongan muda dan pertengahan kerana kumpulan tersebut lebih cenderung melayari Internet dalam urusan kerja seharian mereka," kata sumber keselamatan itu kepada Kosmo! baru-baru ini.

Selain Jemaah Islamiah (JI), kumpulan militan lain menggunakan blog bagi menyebar dan merekrut anggotanya ialah Jemaah Ansarut Tauhid, Al-Qaeda dan Al-Shabab. Sumber keselamatan itu berkata, pada permulaan operasi, penulisan di dalam blog-blog terbabit hanya berkisar mengenai hal-hal berkaitan dengan penindasan umat Islam di Palestin, Iraq dan Afghanistan serta kaedah-kaedah mempertahankan Islam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Denda RM3,000 ponteng puasa

Posted:

Denda RM3,000 ponteng puasa

Denda RM3,000 ponteng puasa

OlehSHAHRULANOOR ISHAK
shahrulanoor.ishak@kosmo.com.my


Sikap segelintir umat Islam enggan berpuasa pada bulan Ramadan boleh dituduh hina Islam. - Gambar hiasan.


KUANTAN - Umat Islam yang ditangkap oleh penguat kuasa Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) atas kesalahan tidak berpuasa pada Ramadan ini boleh dituduh hina Islam dan bakal berhadapan dengan hukuman lebih berat. Ketua Bahagian Penguat Kuasa JAIP, Raffli Abdul Malek berkata, mengikut kesalahan di bawah Seksyen 170 Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang, mereka yang ditangkap kerana tidak berpuasa boleh didenda maksimum RM3,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya sekali kerana menghina Islam.

Katanya, hukuman melalui Seksyen 137 dan Seksyen 170 terhadap kaki ponteng puasa itu perlu untuk memastikan kesalahan tersebut tidak dilakukan sesuka hati kerana ia mencemar maruah kesucian Islam. "Tindakan lebih berat berbanding sebelum ini turut dikenakan terhadap peniaga yang menjual makanan kepada mereka yang tidak puasa," katanya di sini semalam. Tambah beliau, sebelum ini orang Islam yang disabit kesalahan tidak berpuasa Ramadan didenda maksimum RM500 atau tiga bulan penjara atau kedua-duanya sekali, manakala penjual makanan pula berdepan hukuman denda tidak lebih RM1,000 atau enam bulan penjara atau kedua-dua mengikut Seksyen 137 enakmen sama.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Enam bulan untuk patuhi peraturan pasang beg udara

Posted:

Enam bulan untuk patuhi peraturan pasang beg udara

Enam bulan untuk patuhi peraturan pasang beg udara


SEMUA kenderaan baharu perlu dilengkapi dengan beg udara mulai 1 Januari 2012.


SHAH ALAM - Kerajaan bersedia menawarkan tempoh enam bulan untuk pekilang dan pemasang kenderaan di negara ini yang tidak mampu mematuhi peraturan baharu untuk memasang beg udara dalam kenderaan mereka pada 1 Januari tahun depan. Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha berkata, kementerian itu bersedia berbincang dengan dua pihak berkenaan dan menawarkan tempoh lanjutan itu secara kes demi kes. "Kita sedia berikan kelonggaran masa, mungkin enam bulan untuk mereka mematuhi peraturan tersebut.

"Kita bukan tidak memikirkan yang wajar, jika anda ada masalah untuk mematuhi, datang untuk bincang dengan kita," katanya selepas melancarkan cawangan baharu Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) di sini semalam. Beliau berkata, semua kenderaan kecuali pacuan empat roda akan dikehendaki dipasang dengan beg udara mulai tahun depan sebagai salah satu usaha mengurangkan kematian akibat kemalangan jalan raya.

Katanya, kajian yang dilakukan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (Miros) menunjukkan bahawa beg udara dan tali pinggang keledar boleh membantu untuk menyelamatkan nyawa semasa kemalangan jalan raya. Cho Ha memberitahu, dua syarikat pengeluar kereta nasional iaitu Perusahaan Otomobil Nasional (Proton) dan Perusahaan Otomobil Kedua (Perodua) telah memberikan jaminan untuk memastikan mereka mematuhi peraturan baharu itu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved