Khamis, 16 Jun 2011

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Gastronomi Peranakan di Paya Serai

Posted:

Gastronomi Peranakan di Paya Serai

Gastronomi Peranakan di Paya Serai


FLORENCE mengalu-alukan kedatangan orang ramai ke Paya Serai untuk menikmati hidangan Baba Nyonya.


WARISAN Peranakan di Melaka yang semakin dikenali tidak pernah gagal menarik minat orang ramai mendekati budaya kacukan dan masakannya yang eksotik.

Mahu budaya dan masakan Peranakan Baba dan Nyonya lebih dikenali, restoran Paya Serai, Hotel Hilton Petaling Jaya dengan bangganya membawa sifu masakan Baba Nyonya, Chef Florence Tan untuk berkongsi ilmu masakannya dengan tetamu selain menyediakan hidangan air tangannya buat pengunjung di Paya Serai.

Membawa aura budaya Peranakan ke kota, Paya Serai bukan sahaja tampil dengan pelbagai hidangan masakan Nyonya yang menarik malah turut membawakan kehalusan seni dan kraftangannya sepanjang Jun ini.

Komuniti Peranakan wujud hasil daripada perkahwinan campur antara orang Melayu tempatan dan imigran China pada abad ke-15 dan ke-17.

Menariknya, masakan Peranakan membawa pengaruh ramuan dan cara masakan Melayu serta Cina yang lebih popular dengan nama, masakan Nyonya.

Sebagai otai masakan tradisional Nyonya, Florence merupakan pakar rujuk utama apabila menyentuh tentang masakan tersebut. Beliau juga merupakan duta masakan ke Jepun, Hong Kong, Perancis, England, New York dan lain-lain negara.

Keghairahan dan dedikasinya terhadap dunia masakan menyebabkan Florence berpeluang tampil dalam rancangan masakannya sendiri di stesen-stesen televisyen tempatan mahupun di luar negara.

Berpegang pada standard masakan yang tinggi, Florence menggunakan kemahiran dan ilmunya untuk memelihara masakan tradisional tersebut supaya legasi dan ketulenannya dapat dinikmati oleh orang ramai serta generasi akan datang.

"Masakan Nyonya sesuai untuk semua orang kerana ia mempunyai pelbagai rasa. Ada rasa pedas, manis, masam dan masin.

"Masakan Baba Nyonya ini merupakan gabungan masakan orang Cina dan Melayu. Cara masakan Cina yang menggunakan herba dan rempah-ratus masakan Melayu," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Tambah Florence, bagi memastikan kelestarian masakan Baba Nyonya, dia tidak lokek jika ada yang bertanyakan mengenai resipi tradisi masakan tersebut.

Antara masakan Baba Nyonya yang popular ialah udang masak lemak, ayam pong teh, itik tim, ikan chuan chuan, gerang asam, pong tauhu dengan sengkuang, ayam cincalok, nasi kembuli, sambal jantung pisang, popia basah dan banyak lagi hidangan yang bakal merangsang nafsu selera anda. - NURUL IZZA ROSLY

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kulit selembut sutera bersama Lux

Posted:

Kulit selembut sutera bersama Lux

Kulit selembut sutera bersama Lux


RANGKAIAN Soft & Smooth dihasilkan dengan ekstrak protein sutera dan buah-buahan bagi memancarkan kejelitaan semula jadi kulit.


KEPADA yang mengimpikan kulit selembut sutera, Lux kini memperkenalkan rangkaian mandian badan terbarunya, Soft & Smooth yang menjadikan kulit lembut, halus dan gebu.

Rangkaian Soft & Smooth dihasilkan dengan ekstrak protein sutera dan buah-buahan bagi memancarkan kejelitaan semula jadi dan membangkitkan rasa sensual dalam diri setiap wanita dengan menjadikan kulit lembut dan berseri-seri.

Kemewahan, tarikan dan rasa sensual rangkaian Soft & Smooth Lux baru dapat dinikmati dalam dua varian iaitu Lux Soft Touch dan Lux Velvet Touch.

Lux Soft Touch diperkaya dengan ekstrak protein sutera eksklusif dan krim buah ceri yang melembapkan dan membantu mengekalkan lembapan pada kulit manakala Lux Velvet Touch pula diperbuat daripada campuran ekstrak protein sutera dan krim aprikot. Formula tersebut membentuk lapisan berkrim nipis pada kulit sekali gus menjadikan kulit terasa lembut, licin dan gebu seperti kulit bayi.

Rangkaian mandian badan terbaharu itu melengkapkan rangkaian Fine Fragrance Eliksir yang dilancarkan oleh bintang selebriti Lux baru, Nur Fazura yang dijadualkan membuat penampilan di pasar raya besar Mydin USJ, Subang Jaya pada 1 Julai ini dari pukul 3 petang hingga 5 petang.

Harga produk mandian Lux ini dijual pada harga RM5.90 untuk 220 mililiter (ml), RM8.90 (600ml) dan RM14.90 (700ml).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved