Khamis, 30 Jun 2011

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Pilihan raya damaikan negara Gajah Putih

Posted:

Pilihan raya damaikan negara Gajah Putih

Pilihan raya damaikan negara Gajah Putih

Susunan NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my



SELEPAS tujuh tahun berdepan dengan pergolakan yang tiada berpenghujung akibat sengketa antara kumpulan berbaju merah dengan kumpulan berbaju kuning, rakyat Thailand akhirnya akan menentukan nasib negara mereka Ahad ini.

Rakyat Thailand akan menggunakan kuasa yang ada sebagai pengundi dalam pilihan raya umum untuk menentukan siapakah yang akan memimpin negara Gajah Putih itu.

Selain pergelutan kepimpinan politik di tengah Bangkok, pilihan raya itu juga penting dalam mencari jalan penamat konflik berlarutan di wilayah yang majoriti rakyatnya beragama Islam di selatan Thailand.

Apa yang pasti, di sebalik kehangatan parti-parti utama yang bertanding dalam pilihan raya umum pada kali ini yang turut berkempen di selatan Thai, masih ramai penduduk di wilayah itu merasakan ia tidak akan membawa masa depan lebih cerah kepada mereka.

Mengundi tidak

"Semua parti itu lebih kurang sama, sesetengahnya lebih baik sedikit, setengahnya lebih teruk sedikit tetapi kesemua mereka melayan kami dengan buruk," kata seorang lelaki Islam berusia 48 tahun yang datang mendengar ucapan Perdana Menteri, Abhisit Vejjajiva yang mengadakan kempen memancing pengundi.

Bagi Pranee Chindaphet, 46, yang kehilangan adik dalam satu serangan pada bulan Mei lalu pula memberitahu, dia masih tidak mengetahui siapa yang akan diundi- nya.

"Ini kerana saya tidak merasai kehanga- tan pilihan raya, malah tidak ada sesiapa yang datang menjenguk saya," katanya.

"Saya akan mengundi tidak," kata seorang lelaki Islam, Peng, 50, yang akan membiarkan kertas undi kosong.

"Orang dalam kerajaan tidak pernah mengotakan janji kempen mereka. Justeru, saya sudah bosan dengan politik," katanya.

Bagaimanapun, kerajaan mendakwa, keadaan di wilayah selatan Thailand semakin baik.

"Terdapat langkah yang jelas telah diambil ke arah mewujudkan keamanan dan kestabilan.

"Kini sikap saling mempercayai lebih ketara antara penduduk dengan pegawai tempatan," kata Abhisit kepada AFP semasa membuat lawatan singkat ke selatan Thai.


SOKONGAN terhadap Abhisit tetap tinggi lantaran kemampuannya mengekang Thailand daripada terus dilingkari kekacauan beberapa tahun ini.


Dalam pada itu, penganalisis meramalkan perpecahan yang melanda masyarakat Thailand sekarang akan menjadi bertambah buruk selepas pilihan raya pada Ahad ini.

Keadaan tersebut hanya akan berubah jika musuh-musuh ketat politik bersetuju menghormati keputusan pengundian.

Tidak ramai pemerhati percaya bahawa pemenang pilihan raya akan mengambil alih kuasa dengan lancar selepas memenangi pengundian yang bakal diadakan pada 3 Julai ini.

Abhisit lawan adik Thaksin

Pilihan raya kali ini bakal menyaksikan pertarungan sengit antara Parti Demokrat pimpinan Perdana Menteri, Abhisit Vejjajiva dengan parti pembangkang, Pheu Thai yang diterajui bekas Perdana Menteri, Thaksin Shinawatra yang menampil- kan adik perempuannya, Yingluck Shina- watra.

Ramai pemerhati khuatir penunjuk perasaan akan kembali melancarkan protes jalanan pada beberapa bulan akan datang.

"Pilihan raya ini akan mencetuskan lebih banyak keganasan dan kekacauan kerana tidak kira siapa yang membentuk kerajaan, sama ada Pheu Thai atau Demo- krat, penunjuk perasaan yang menentang parti-parti tersebut akan membanjiri jalan raya.

"Perkembangan itu bermakna tiada satu parti boleh mendakwa mendapat mandat yang sah daripada seluruh rakyat Thai," kata penyelidik kanan di Universiti Prayap Chiang Mai, Paul Chambers.

Satu lagi faktor adalah penyelewengan pilihan raya yang sudah lama menjadi tradisi negara tersebut.

Hanya sebuah pertubuhan antarabangsa dan tiada kerajaan asing akan menghantar pemerhati bagi mengikuti perjala- nan pilihan raya Thailand kali ini.

Impak pergolakan politik

Tokoh perniagaan Thai yang menjadi ahli lembaga pengarah beberapa syarikat dan Bursa Saham Thailand, Aswin Kongsiri berkata, adalah sangat penting pilihan raya itu dilihat seberapa adil yang boleh.

"Jika satu pihak menganggapnya tidak adil, disebabkan campur tangan tentera, pembelian undi atau undi palsu, pihak yang kalah boleh melancarkan protes jalanan," katanya.

Dalam pada itu, Pengerusi Dewan Pernia- gaan Thailand, Dusit Nontanakorn berkata, terlalu banyak peluang melibatkan sektor pelancongan, pelaburan dan kepimpinan hilang akibat perbalahan politik.

Beliau menambah, ahli-ahli politik perlu mempelajari untuk meninggalkan kepenti- ngan diri sendiri dan berhenti bertengkar antara satu sama lain semata-mata kerana keuntungan mereka.


KELEMBUTAN dan kecantikan Yingluck dikatakan mampu menarik sokongan warga Thailand.


"Sejak lima tahun lalu, sektor perniagaan telah menderita apabila ahli-ahli politik hanya bersaing dan menjatuhkan antara satu sama lain tanpa memacu kemajuan negara," kata Dusit yang turut pernah menyokong kempen bebas rasuah.

Pengerusi Lembaga Pelancongan Thailand, Piyaman Techapaiboon pula berharap ahli- ahli politik dapat meninggalkan kepentingan peribadi dan membawa semula keceriaan pada wajah rakyat Thailand kerana pelanco- ngan merupakan sektor pertama yang merasai tempias pergolakan politik.

"Daripada kepungan lapangan terbang antarabangsa sehingga bantahan berlarutan dan pembakaran di pusat bandar Bangkok telah mengakibatkan keyakinan pelancong merudum kerana memikirkan risiko keselamatan mereka," kata Piyaman.

Beliau berkata, sektor pelancongan telah menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi, malah memberi peluang kepada enam juta penduduk dan menjana hasil tahunan sehingga satu trilion baht (RM98 juta).

"Kami membuat rayuan ini bukan kerana kepentingan kami tetapi untuk semua indi- vidu dan industri," ujarnya lagi.

Timbalan Ketua Setiausaha Persekutuan Industri Thailand, Kriengkrai Teeranokul pula memberitahu, pelabur asing telah menunjukkan keengganan untuk melabur di negara itu dan mencari peluang pela- buran di negara lain di rantau ini.

"Sudah tiba masanya semua pihak berdamai dalam mengatasi konflik dan keganasan supaya dapat fokus terhadap masa depan yang lebih cerah untuk Thailand.

"Pada 2015, penubuhan Komuniti Ekonomi Asia Tenggara (ASEAN) akan menyaksikan kebebasan pengaliran modal dan mobiliti rakyat. Justeru, jika perniagaan tidak boleh bertahan dalam tahun-tahun akan datang, pengangguran akan berlaku di negara ini," kata Kriengkrai. – Agensi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved