Rabu, 1 Jun 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


TUDM bakal miliki helikopter baharu

Posted:

TUDM bakal miliki helikopter baharu

TUDM bakal miliki helikopter baharu


HELIKOPTER EC725 akan berkhidmat dengan TUDM pada tahun 2013 manakala pesawat pengangkut Airbus A400M (gambar kecil) bakal diterima pada tahun 2015.


BUTTERWORTH – Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) akan memiliki helikopter, sistem persenjataan dan radar pertahanan udara baharu mulai tahun depan bagi memantapkan peranannya sebagai peneraju unggul menangkis sebarang ancaman luar terhadap negara.

Panglima TUDM, Jeneral Tan Sri Rodzali Daud berkata, TUDM juga akan menggunakan perkhidmatan helikopter EC725 mulai 2013 bagi meningkatkan keupayaan tugas-tugas mencari dan menyelamat.

Seterusnya, mulai tahun 2012 hingga tahun 2014, sistem persenjataan dan radar pertahanan udara merupakan aset baharu yang akan diperoleh bagi meningkatkan lagi keupayaan pesawat canggih TUDM dalam operasi pertahanan dan pertempuran di udara.

Perolehan pesawat pengangkut Airbus A400M pula dijadual diterima mulai 2015, kata Rodzali dalam ucapannya sempena sambutan Hari Ulang Tahun TUDM ke-53 di Pangkalan Udara TUDM Butterworth di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Detik bersejarah Rentap Futsal Kosmo! disaji melalui panorama 360 darjah

Posted:

Detik bersejarah Rentap Futsal Kosmo! disaji melalui panorama 360 darjah

Detik bersejarah Rentap Futsal Kosmo! disaji melalui panorama 360 darjah


PANORAMA Maya Rentap Futsal Kosmo! menyediakan pemandangan kejohanan dengan lebih dekat di laman web www.kosmofutsal.com/maya.


KUALA LUMPUR – Orang ramai yang tidak berpeluang menyaksikan kejohanan Rentap Futsal Putrajaya 2 Kosmo! baru-baru ini tidak perlu kecewa kerana momen-momen penting acara itu telah dirakam dari pelbagai sudut sepanjang kejohanan tersebut berlangsung.

Detik bersejarah acara sukan itu dirakam oleh seorang jurufoto berpengalaman dari Petaling Jaya, Jimin Lai, 36, dalam bentuk istimewa iaitu memotret foto dengan imej 360 darjah yang pertama kali diperkenalkan di Malaysia.

Jurufoto bebas itu berkata, melalui laman interaktif Panorama Maya Rentap Futsal Kosmo!, orang ramai boleh menyaksikan melalui Internet suasana kejohanan itu secara radius yang merangkumi sudut atas dan bawah.

"Untuk melihat panorama itu, orang ramai boleh lawati laman web http://www.kosmofutsal.com/maya/.

"Pengguna akan disajikan dengan pelbagai gambar menarik sepanjang kejohanan berlangsung seolah-olah mereka berada di Kompleks Futsal 1Malaysia, Putrajaya.

"Melalui imej itu juga, pengguna turut diberi pilihan menukar mod imej yang dikehendaki dan mereka boleh membuat pilihan lokasi yang diinginkan di bahagian menu sebelah kiri skrin," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Jimin yang merupakan pengasas 360 VR Shots dan memiliki VR Panorama Studio pernah berkhidmat di The Star, Reuters, AFP dan beberapa penerbitan majalah seperti Asiaweek.

Antara detik yang menjadi pilihan Jimin ialah rakaman gambar secara 360 darjah ketika Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyepak bola, suasana pertandingan pada waktu malam serta kemeriahan di sekitar gerai pameran.

"Walaupun Panorama Maya Rentap Futsal Kosmo! menggunakan perisian Adobe Flash, pengguna komputer tablet iPad dan iPhone tidak perlu risau kerana ia juga boleh dilihat melalui gajet tersebut setelah proses ubah suai dilakukan," ujarnya.

Orang ramai yang inginkan maklumat lanjut mengenai perkhidmatan Panorama Maya Rentap Futsal Kosmo! boleh menghubungi Jimin di talian 012-656 3535.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Larangan import produk Taiwan dicemari kimia

Posted:

Larangan import produk Taiwan dicemari kimia

Larangan import produk Taiwan dicemari kimia


UNI-PRESIDENT ASPARAGUS JUICE


KUALA LUMPUR – Produk makanan dan minuman dari Taiwan yang dicemari kimia di(-2-ethylhexyl) phthalate (DEHP) dan di-isononyl phthalate (DINP) dilarang masuk ke negara ini.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, antara produk yang dilarang daripada diimport ialah Uni-President Asparagus Juice keluaran syarikat Uni-President Enterprises Corp. Taiwan.

"Bagi produk makanan lain yang diimport dari Taiwan seperti jus buah-buahan, jeli, jem, yogurt dan minuman sukan, tindakan pemantauan dijalankan di pasaran dan pintu masuk negara ini," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

DEHP dan DINP adalah bahan kimia yang digunakan dalam pembuatan plastik untuk menjadikannya lebih lembut.

Bahan itu dipercayai dipindahkan ke dalam makanan semasa proses pembuatan, pembungkusan dan penyimpanan serta boleh menyebabkan kecelaruan hormon dan barah.

Tiong Lai berkata, pihaknya telah dimaklumkan oleh Taiwan Food and Drug Administration (FDA) mengenai beberapa produk makanan dari negara itu yang disahkan tercemar dengan DEHP dan telah dieksport ke Malaysia.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved