Jumaat, 5 Oktober 2012

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Internet fiber serendah RM138 sebulan

Posted:

Internet fiber serendah RM138 sebulan

PELANGGAN boleh melayari internet lebih pantas dengan pelan internet fiber daripada Maxis.


PENERAJU penyedia telekomunikasi bersepadu Malaysia, Maxis Berhad (Maxis) terus menyediakan perkhidmatan internet fiber yang paling mampu dimiliki di Malaysia dengan harga promosi baharu Julai lalu.

Kini, pelanggan pasca bayar Maxis boleh menikmati internet fiber yang berkelajuan tinggi untuk serendah RM138 setiap bulan untuk pakej 10Mbps.

Pengguna lain boleh mendapatkan pakej yang sama pada hanya RM148 sebulan.

Ketua Kediaman dan Jalur Lebar Maxis, Ebru Dorman berkata, sebagai pakej yang paling murah di pasaran untuk perkhidmatan internet fiber 10Mbps, kami berbangga untuk menyediakan para pelanggan kami pengalaman yang benar-benar bernilai yang boleh dikongsi bersama dengan keluarga.

"Selain mempunyai perkhidmatan internet yang pantas dan boleh dipercayai, pelanggan juga boleh menikmati penjimatan besar dengan tawaran promosi kepada 1.2 juta kediaman dan pejabat di seluruh negara.

"Bagi memenuhi keinginan pengguna untuk kelajuan yang lebih pantas, di Maxis kami mengakui bahawa dengan pakej yang lebih rendah daripada 10Mbps, pelanggan mungkin tidak mendapat pengalaman terbaik dalam menjalankan aplikasi yang menggunakan banyak data," ujarnya.

Melalui pakej menarik itu, Maxis membolehkan pelanggan menikmati pengalaman yang lebih baik untuk pelbagai perkhidmatan dalam talian daripada melayari laman sosial sehinggalah yang memerlukan jalur lebar tinggi.

Aktiviti seperti memuat naik dan memuat turun kandungan video, permainan dalam talian, persidangan video dan lain-lain aplikasi web yang lebih canggih, semuanya boleh dilakukan pada masa yang sama.

"Ini menunjukkan komitmen kami ke arah menyokong keperluan pelanggan untuk perkhidmatan jalur lebar berkelajuan tinggi dengan pelan-pelan yang menarik," tambah Dorman.

Pakej Maxis Home Fibre Internet 10Mbps disediakan dengan lebih nilai untuk pelanggan seperti panggilan tanpa had ke talian tetap Maxis, 100 minit percuma kepada nombor mudah alih Maxis dan 100 minit percuma kepada nombor tetap dan mudah alih di destinasi panggilan terus antarabangsa (IDD) terpilih.

Tambahan pula, pelanggan pasca bayar Maxis mendapat tambahan 100 minit percuma pada telefon mudah alih mereka setiap bulan untuk membuat panggilan ke mana-mana nombor Maxis atau Hotlink.

Perkhidmatan Maxis Fibre Internet dibina menggunakan teknologi gentian ke rumah dan disediakan kepada 1.2 juta kediaman dan pejabat di Lembah Klang dan kawasan terpilih di Pulau Pinang, Johor Bahru, Ipoh dan Melaka.

Piuter abadikan budaya Cina

Posted:

Piuter abadikan budaya Cina

Oleh NASRI JAMALUDIN
mohdnasri.jamaludin@kosmo.com.my

REKAAN ini amat istimewa kerana berasaskan budaya dan seni dinasti Cina.


DIKENALI sebagai Perbendaharaan Budaya Cina, The National Palace Museum di Taiwan merupakan 'rumah besar' yang menempatkan sebanyak 670,000 hasil seni dan artifak Cina.

Koleksi di muzium itu mempunyai sejarah yang panjang iaitu membabitkan 5,000 tahun sejarah China yang pastinya amat bernilai tinggi.

Peminat-peminat sejarah termasuk pengunjung dari dalam dan luar Taiwan amat teruja apabila dapat menatap sendiri keistimewaan koleksi di muzium berkenaan. Ia merupakan salah sebuah muzium terbesar di dunia.

Sebagai contoh, salah satu artifak porselin di muzium tersebut adalah pasu biru Dinasti Qing. Ia diperbuat daripada batu kapur daripada zaman Jingdezhen.

Pasu itu terbahagi kepada dua iaitu bahagian luar dan dalam. Apabila bahagian atas pasu bahagian luar diputar, pasu di bahagian dalam akan turut berpusing membolehkan lukisan ikan emas dan flora boleh dilihat menerusi panel yang terbuka pada permukaan pasu itu.

Justeru, kehebatan artifak itu telah mencetuskan idea kepada Royal Selangor International Sdn. Bhd. (Royal Selangor) untuk bekerjasama dengan pihak muzium berkenaan.

Hasil kerjasama itu, koleksi aksesori rumah dan peribadi yang menampilkan keindahan seni dan budaya Cina telah dilancarkan dikenali sebagai The Imperial Collection.

ROYAL SELANGOR bekerjasama dengan The National Palace Museum di Taiwan bagi menghasilkan koleksi piuter dikenali The Imperial Collection.


Pereka-pereka Royal Selangor memberi nafas baharu berkonsepkan kontemporari terhadap 14 hasil seni dan artifak daripada Dinasti Song hingga ke Dinasti Qing.

Koleksi tersebut terdiri daripada set teko teh, bekas teh, kole, bekas minuman, bingkai gambar, lapik gelas, plak dan juga aksesori peribadi seperti loket dan kafling.

Setiap barangan ditanda dengan logo Royal Selangor dan The National Palace Museum.

"Kami amat berbangga dan gembira kerana dapat bekerjasama dengan The National Palace Museum Taiwan. Koleksi artifak yang besar ini telah menjadi inspirasi kepada pereka-pereka kami untuk mencipta satu koleksi yang kontemporari.

"Kami berharap rekaan ini dapat mencetus minat orang ramai di seluruh dunia terhadap seni dan budaya Cina," kata Pengarah Eksekutif Royal Selangor, Yong Yoon Li.

Diasaskan pada tahun 1885, Royal Selangor terkenal dengan hasil pertukangan yang halus dan rekaan piuter yang inovatif.

Sebelum ini, syarikat berkenaan pernah bekerjasama dengan Victoria and Albert Museum of London dan pereka bertaraf antarabangsa seperti Eric Magnussen, Nick Munro dan Freeman Lau.

Royal Selangor juga merupakan syarikat yang pertama bekerjasama dengan The National Palace Museum di Asia Tenggara dalam menghasilkan koleksi produk seumpama itu.

PEREKA-PEREKA Royal Selangor memberi nafas baharu terhadap artifak Cina dengan berkonsepkan kontemporari.


Pengarah Eksekutif Pemasaran Royal Selangor, Chen Tien Yue berkata, beberapa koleksi yang dihasilkan adalah berasaskan budaya Cina dan harganya bermula dari RM150 dan ke atas.

"Rekaan koleksi ini sangat istimewa kerana memuatkan elemen kebudayaan Cina, tetapi berimej moden. Kita yakin minat orang ramai terhadap koleksi ini sentiasa ada. Kita juga merancang untuk memasarkan di negara lain seperti Australia," katanya.

The Imperial Collection boleh didapati sejak 28 September lalu di kedai-kedai Royal Selangor, pengedar yang berdaftar dan juga di laman web, royalselangor.com.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved