Rabu, 13 November 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Azraai pengendali baharu T-Team

Posted:

Azraai pengendali baharu T-Team

Azraai pengendali baharu T-Team

Oleh MANIRAH OTHMAN
manirah.othman@kosmo.com.my

AZRAAI


KEDUDUKAN Mohd. Azraai Khor Abdullah akhirnya terjawab apabila bekas pengendali Perak itu menandatangani perjanjian selama dua tahun dengan T-Team musim depan.

Majlis menandatangani kontrak antara jurulatih berusia 61 tahun itu disaksikan Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT), Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid dan Ketua Pegawai Operasi T-Team, Mohd. Syahnizam Mohd. Zain di pejabat PBSNT, Kuala Terengganu semalam.

Azraai dalam sidang akhbarnya di Kuala Terengganu memberitahu, beliau memilih pasukan itu kerana yakin dengan keupayaan pemain-pemain muda kelab itu yang dilihatnya berpotensi untuk pergi lebih jauh.

"Sebenarnya, sejak tahun lepas lagi saya ada menerima tawaran untuk menyertai T-Team serta Terengganu tetapi akhirnya terpaksa memilih Perak kerana enggan berjauhan dengan keluarga," katanya.

Jurulatih yang mempunyai pengalaman kira-kira 15 tahun itu bagaimanapun memberitahu, keputusan itu akhirnya dibuat selepas mengambil kira pandangan isterinya yang sudah memberi lampu hijau untuk dia bersama pasukan dari Pantai Timur itu.

"Anak-anak juga sudah semakin besar. Lagipun, saya lihat T-Team ini walaupun dibarisi ramai pemain muda memiliki komitmen yang menakjubkan," katanya.

Azraai bakal dibantu bekas pengulas sukan Astro Arena, Azlan Johar untuk membimbing pasukan itu bermula musim depan.

Dalam pada itu, mengenai perancangan bersama pasukan itu, jelasnya, dia mahu T-Team menjadi pasukan yang lebih mantap selain menepati sasaran pengurusan yang mahukan pasukan itu menempatkan diri dalam kelompok lima pasukan teratas dalam saingan Liga Super musim depan.

"Saya sendiri pun ketika ini sudah ada barisan bayangan (kesebelasan utama T-Team) untuk musim depan namun ia masih belum dimuktamadkan lagi kerana ada sesetengah pemain masih belum diputuskan lagi kedudukan mereka dalam pasukan," katanya.

Sementara itu, mengenai ura-ura beberapa nama besar termasuk penyerang Kelantan, Norfarhan Mohamad yang disebut-sebut bakal menyarung jersi T-Team, Azraai enggan membuat sebarang pengesahan.

"Sudah tentu kalau Norfarhan menyertai T-Team, ia satu rahmat yang besar dan satu aset kepada pasukan. Tetapi perkara ini masih di peringkat perbincangan lagi, kita tak boleh membuat sebarang keputusan yang muktamad setakat ini," katanya.

Beliau dijangka memulakan sesi latihan pertama bersama pasukan T-Team minggu depan, namun belum dapat mengesahkan pemain import yang akan menandatangani kontrak bersama T-Team musim depan.

Bakal berdepan penggantungan

Posted:

Bakal berdepan penggantungan

Bakal berdepan penggantungan

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) menegaskan, pihaknya tidak akan berkompromi dengan mana-mana pemain atau pegawai yang didapati melanggar kontrak dengan majikan baharu mereka.

Perkara itu disahkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Status Pemain FAM, Datuk Takiyuddin Hassan semalam.

Menurutnya, perkara tersebut sudah termaktub di dalam undang-undang FAM.

"Dalam terma kontrak, ia harus melibatkan tiga unsur. Pertama, pemain itu haruslah menerima tawaran daripada pasukan.

"Kedua, pemain itu menerima tawaran tersebut dan ketiga, balasan pemain kepada pasukan yang mengikat pemain itu dengan sejumlah wang.

"Kepada mana-mana pihak yang didapati melanggar kontrak, pihak satu lagi (pasukan yang awal berjaya mendapatkan tandatangan borang C-03/2) berhak menuntut ganti rugi.

"Untuk pemain pula, dia bakal berdepan hukuman yang sedia ada dalam peraturan FAM iaitu digantung perlawanan berdasarkan kesesuaian kes.

"Pihak ini harus mengemukakan aduan kepada FAM terlebih dahulu sebelum pihak kami menjalankan siasatan dan menjatuhkan hukuman terhadap pemain-pemain yang didapati bersalah," katanya ketika dihubungi Kosmo!, semalam.

Kosmo! semalam melaporkan, polemik baharu Felda United apabila mereka tidak berpuas hati dengan tindakan dua pemain Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Hairuddin Omar dan Nor Fadzly Alias yang membuat 'pusingan U' selepas bersetuju untuk menandatangani surat persetujuan menyertai Felda United.

Biarpun jurulatih The Settlers, Irfan Bakti Abu Salim mendakwa kedua-dua pemain tersebut telah menandatangani borang C-03/2, Hairuddin dan Nor Fadzly masih kekal menjadi milik The Gladiators.

Untuk memburukkan lagi keadaan, Irfan mengakui kedua-dua pemain tersebut mengambil pendekatan kunci mulut dan beliau mahu menyelesaikan isu tersebut dengan membawa kes berkenaan kepada FAM dalam tempoh terdekat.

Mengulas lanjut, Takiyuddin memberitahu, FAM tidak boleh menyatakan bentuk hukuman sebelum meneliti kes tersebut dengan lebih terperinci.

"Seperti yang saya katakan tadi, pihak kami perlu tengok fakta kes terlebih dahulu. Hukuman tetap ada mengikut peringkat tertentu.

"Pasukan itu bolehlah kemukakan aduan kepada FAM. Jika (pasukan yang awal berjaya mendapatkan tandatangan borang C-03/2) didapati benar, mereka boleh menuntut ganti rugi," ujarnya.

MSN bakal melancarkan Liga Layar Malaysia

Posted:

MSN bakal melancarkan Liga Layar Malaysia

MSN bakal melancarkan Liga Layar Malaysia

MAJLIS Sukan Negara (MSN) akan melancarkan program pembangunan Sukan Pelayaran yang lebih komprehensif dengan memperkenalkan Liga Layar Malaysia dan Program Belia Belayar bagi melahirkan atlet-atlet yang dapat mengharumkan nama negara di peringkat antarabangsa pada masa depan.

Ketua Pengarah MSN, Datuk Seri Zolkples Embong berkata program terbaru itu adalah satu inisiatif yang dijalankan seiring penganjuran Kejohanan Piala Monsoon bagi tujuan menyediakan platform kepada pelayar-pelayar tempatan untuk belajar, bersaing dan mempersiapkan diri untuk menjadi juara dunia.

"Liga Layar Malaysia akan dianjurkan secara liga pusingan di setiap negeri dan pelayar yang mengumpul mata tertinggi akan mewakili negara ke Kejohanan Piala Monsoon. Program ini dijangka dapat dijalankan sepenuhnya mulai tahun depan.

"Program Belia Belayar pula dianjurkan bersempena Liga Layar bertujuan memupuk minat dan memberi pendedahan awal kepada anak-anak muda tempatan untuk menceburi sukan ini, seterusnya mengembangkan bakat mereka ke tahap yang lebih tinggi," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh MSN semalam.

Zolkples berkata, sukan pelayaran adalah antara sukan yang sering menyumbangkan pingat di peringkat antarabangsa khususnya di Sukan SEA dan Sukan Asia, manakala atlet-atlet pelayaran juga pernah melayakkan diri ke Sukan Olimpik menerusi Kevin Lim (Sukan Olimpik 1996, 2000, 2004 dan 2008) serta Mohd. Khairulnizam Mohd. Afendy yang layak ke Olimpik London 2012.

Menurutnya, MSN sentiasa memberikan tumpuan terhadap pembangunan sukan pelayaran sebelum ini terutama dengan menyediakan Pusat Latihan Perahu Layar Kebangsaan Langkawi yang kini digunakan untuk program latihan atlet elit dan pelapis kebangsaan. Setakat ini, seramai 17 atlet elit dan 20 atlet pelapis sedang menjalani latihan di bawah kendalian lima jurulatih sepenuh masa.

"MSN juga dengan kerjasama Majlis Sukan Negeri dan Persatuan Pelayaran Negeri telah menubuhkan 13 pusat latihan di seluruh negara, membabitkan 249 orang atlet. Mereka semua menjalani latihan harian di bawah kendalian 19 orang jurulatih yang telah dikenalpasti.

"Dengan adanya penganjuran Liga Layar Malaysia ini, ia akan memberi peluang dan pendedahan kepada atlet-atlet negeri untuk bersaing secara konsisten, sekali gus dapat meningkatkan prestasi mereka untuk bersaing di kejohanan yang lebih besar.

"Sukan pelayaran perlu mempunyai struktur pertandingan yang tersusun dan kompetitif di semua peringkat. Sehubungan itu penganjuran pertandingan perlu diperbanyakkan bagi membantu atlet-atlet pelapis dan elit negara mematang serta mempersiapkan diri sebelum menghadapi kejohanan yang lebih besar.

"Penganjuran Liga Layar Malaysia itu pula akan menyaksikan sukan ini dapat dipopularkan secara tempatan dan menarik minat anak muda untuk menceburi sukan berkenaan di bawah program Belia Belayar yang dianjurkan secara seiring nanti.

Katanya, penyertaan bagi Program Belia Belayar adalah terbuka kepada kanak-kanak dan remaja tempatan dengan sasaran penyertaan sekurang-kurangnya 2,000 orang di setiap lokasi. Program itu akan diadakan selama empat hari merangkumi gabungan kelas dan sesi di air dengan menekankan aspek-aspek asas pelayaran, demonstrasi pelayaran, latihan dan sesi perlumbaan di kalangan peserta.

Menurut Zolkples, program pembangunan sukan pelayaran terbaru MSN ini juga akhirnya akan dapat mewujud atau menaiktaraf kemudahan sukan pelayaran di seluruh negara, membangunkan saluran bakat sukan ini dengan membuka lebih banyak peluang dan akses kepada generasi muda untuk turut serta selain meningkatkan prestasi atlet sedia ada menerusi liga yang dianjurkan.

Menurutnya, MSN akan bekerjasama erat dengan Persatuan Pelayaran Malaysia untuk menjayakan program berkenaan yang juga bertujuan menambah kemahiran dan pengetahuan jurulatih-jurulatih tempatan agar lebih kompeten di dalam mengendalikan latihan dan persediaan atlet-atlet mereka.

Katanya, Liga Layar Malaysia dan Program Belia Belayar juga akan meningkatkan kualiti dan hasil kerja pegawai-pegawai teknikal sukan berkenaan kerana ia akan membabitkan lebih banyak pertandingan dalam setahun.

Ketua Pengarah MSN itu berkata, Liga Layar Malaysia dan Belia Belayar bagaimanapun tidak dapat diadakan mengikut perancangan awal iaitu di setiap negeri pada tahun ini kerana kesuntukan masa.

Bagaimanapun ia tetap akan diadakan bersempena Kejohanan Piala Monsoon di Kuala Terengganu iaitu pada 15 hingga 18 November ini untuk Liga Layar Malaysia dan penganjuran Belia Belayar pula akan diadakan pada 19 hingga 22 November ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved