Ahad, 16 Oktober 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Psikologi jadi penentu

Posted:

Psikologi jadi penentu

Psikologi jadi penentu

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa@kosmo.com.my

PEMAIN-PEMAIN Terengganu meraikan kejayaan mereka melangkah ke separuh akhir Piala Malaysia 2011 selepas meranapkan impian Kelantan di Kota Bharu malam kelmarin.


TEKA-TEKI mengenai siapa lebih layak memegang status sebagai gergasi Pantai Timur 2011 akhirnya terjawab.

Kelmarin, Terengganu membuktikan mereka lebih layak memegang status itu selepas mengesahkan kemaraan ke pusingan separuh akhir setelah menewaskan musuh tradisi yang juga juara bertahan, Kelantan pada pertembungan klasik suku akhir Piala Malaysia 2011.

Kejayaan itu hadir selepas anak-anak buah Irfan Bakti berjaya mengikat tuan rumah dengan keputusan 2-2 di Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bahru sekali gus mara dengan kemenangan agregat 5-3.

Apa yang pasti, kemenangan itu jelas membuktikan betapa anak-anak buah Irfan Bakti memiliki pakej lengkap dari segi fizikal dan mental.

Tanpa berselindung, Irfan mendedahkan bahawa kejayaan mereka mengikat Kelantan dengan keputusan 2-2 di Kota Bharu banyak didorong oleh faktor psikologi yang diterapkan dalam diri sebelas pemain utamanya.

"Saya orang Kelantan dan saya pernah bermain untuk Kelantan, jadi saya tahu di mana kekuatan dan kelemahan pasukan Kelantan.

"Semua akui bahawa Kelantan mempunyai kekuatan luar biasa yang tidak ada pada pasukan lain iaitu faktor penyokong. Mana-mana pemain atau pasukan yang gagal menyerap tekanan daripada ribuan penyokong Kelantan pasti akan tumbang," katanya kepada Kosmo! Ahad semalam.

Pada perlawanan suku akhir kedua kelmarin, kesebelasan utama Terengganu diketuai Marzuki Yusof terpaksa berdepan ribuan penyokong Kelantan yang membentuk gelombang merah di Stadium Sultan Muhammed IV.

Bagaimanapun, perancang berbisa, Ashaari Shamsuddin berjaya menutup mulut para penyokong Kelantan menerusi dua gol jaringannya pada babak pertama permainan.

"Dua hari sebelum perlawanan di Kota Bharu ini, saya telah mengingatkan para pemain agar kuatkan mental dan psikologi. Jangan tunduk kepada sorakan penyokong lawan dan jangan sesekali fikirkan mengenai kehadiran mereka.

"Alhamdullilah, pemain telah lakukan apa yang sepatutnya dan berjaya menyerap setiap sorakan penyokong lawan sehingga berakhir 90 minit permainan. Kekuatan inilah yang sangat-sangat saya hargai daripada para pemain," tambah Irfan.

Dalam pada itu, Irfan turut memuji sikap profesional Abdul Manaf Mamat yang sedia diturunkan pada perlawanan kelmarin sekalipun masih diselubungi kesedihan ekoran kematian bapa tersayang 24 jam sebelum aksi di Kota Bharu.

"Saya tidak memaksanya untuk bermain, tetapi dia (Manaf) tetap mahu diturunkan dan sedia memberi fokus kepada perlawanan.

"Kehadirannya jelas menyuntik semangat para pemain dan ia sesuatu yang luar biasa apabila melihat pasukan kami bermain dengan baik," jelasnya.

Mengulas pertemuan menentang Selangor pada aksi separuh akhir 18 Oktober ini, Irfan menganggapnya sebagai satu lagi pertembungan genting berdasarkan reputasi dan kebangkitan yang dipamerkan pasukan lawan.

"Kami akan mendapat kembali khidmat Ismail Faruqi dan Zubir Azmi pada perlawanan itu dan ia memberi lebih banyak pilihan kepada saya untuk menurunkan barisan terbaik," ujarnya lagi.

Full content generated by Get Full RSS.

T-Team bukan lagi 'penumpang'

Posted:

T-Team bukan lagi 'penumpang'

T-Team bukan lagi 'penumpang'

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa@kosmo.com.my


PASUKAN T-Team (jersi putih) kini tidak boleh lagi dilabel sebagai pasukan 'penumpang' dalam liga bola sepak tanah air.


SIAPA sangka pasukan yang pernah dilabel sebagai 'penumpang' selain penuh dengan kontroversi dalaman kini sudah selangkah untuk mencipta kemasyhuran dalam bola sepak Malaysia.

Kelmarin, T-Team yang berpangkalan di Kuala Terengganu muncul satu-satunya pasukan berstatus kelab yang masih bersaing di pentas Piala Malaysia apabila mengesahkan slot ke pusingan separuh akhir.

Kejayaan bersejarah itu dilakar hasil kemenangan agregat 4-2 ke atas finalis tiga kali, Sabah sekali gus meletakkan T-Team dalam lipatan sejarah apabila buat pertama kali berada dalam slot empat pasukan terbaik.

Dengan penuh tenang, jurulatih- nya, Yunus Alif menyifatkan keja- yaan itu adalah hasil kerja keras pihak pengurusan, jurulatih dan pemain yang sama-sama mempunyai nekad untuk menjulang nama T-Team.

"Siapa sangka kami boleh pergi sejauh ini dan saya rasa semua pihak pasti terkejut. Sejak dari awal saingan lagi saya telah meng- ingatkan para pemain bahawa kami hanya ada satu peluang untuk mencipta kejayaan dan peluang itu ada pada Piala Malaysia.

"Kami gagal dalam saingan Liga Super dan terkandas awal dalam persaingan Piala FA.

"Jadi, pemain perlu berubah dan bekerja keras untuk memasti- kan misi meraih satu piala pada musim ini menjadi kenyataan," kata Yunus kepada Kosmo! Ahad semalam.

Beliau secara jujur turut menga- kui, pasukan kendaliannya kini telah mencapai prestasi terbaik dalam bola sepak seperti mana diinginkan oleh mana-mana jurulatih.

Bagaimanapun katanya, beliau terpaksa menunggu untuk satu tempoh yang lama sebelum melihat kebangkitan T-Team dalam bola sepak Malaysia.

"T-Team merupakan sebuah pasukan yang mengamalkan sistem menyerang dan jika dilihat kepada statistik jaringan dalam Piala Malaysia, kami merupakan pasukan paling banyak menjaringkan gol.

"Seharusnya kredit diberikan kepada para pemain yang begitu cekal dan bersungguh-sungguh walaupun pasukan ini kerap dilabel sebagai pasukan underdog," jelasnya.

Pada aksi suku akhir kedua di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu kelmarin, T-Team berjaya menewaskan Sabah 2-1 hasil jaringan Fitri Omar dan Zairo Anuar sekali gus mara ke separuh akhir dengan agregat 4-2.

Kemenangan itu membolehkan T-Team menghitung pertemuan dengan bekas juara, Negeri Sembilan pada aksi separuh akhir pertama 18 Oktober ini.

"Kami tidak kisah siapa lawan kami di separuh akhir kerana misi kami adalah untuk memenangi setiap perlawanan. Kami telah pergi sejauh ini dan sudah pasti kami tidak mahu berhenti di sini.

"Pemain juga telah berikrar untuk berjuang habis-habisan dan saya harap semangat ini dapat di- teruskan sehingga kami menjejaki pentas final," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Kelantan terpaksa akur

Posted:

Kelantan terpaksa akur

Kelantan terpaksa akur

Oleh KHAIRI MOHAMAD
khairi.mohamad@kosmo.com.my

KEKALAHAN pada aksi suku akhir kedua Piala Malaysia 2011 kepada Terengganu malam kelmarin terus melenyapkan impian Kelantan untuk mempertahankan kejuaraan yang diraih mereka musim lalu.

Kejayaan mengikat kedudukan 2-2 di gelanggang sendiri tidak membawa erti apa-apa buat skuad The Red Warriors itu apabila terpaksa tunduk dengan agregrat 3-5.

Kelantan gagal mempertahankan kejuaraan Piala Malaysia yang dimenangi musim lalu sele- pas tunduk dengan agregat 3-5 kepada Terengganu biarpun berjaya mengikat kedudukan 2-2 pada perlawanan suku akhir kedua di Kota Bharu malam kelmarin.

Perlawanan malam kelmarin menyaksikan Kelantan dikejutkan dengan dua gol oleh pasukan Terengganu hasil jaringan Ashaari Samsuddin pada minit ke 18 dan 39

sebelum Kelantan menyamakan kedudukan melalui Azamuddin Akil pada minit ke 54 dan sepakan penalti ketua pasukan, Badri Radzi pada minit ke 70.

Di sebalik kekecewaan tersebut, Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa, masih optimis dengan masa depan pasukannya dan menjanjikan kebangkitan pada musim depan.

Menurutnya, Terengganu layak untuk menang selepas mempamerkan aksi yang cukup konsisten biarpun beraksi di hadapan ' 'lautan tentera merah' yang membanjiri Stadium Sultan Muhammed IV.

"Terengganu layak untuk menang. Kita ucapkan selamat maju jaya dan Kelantan kena mula merancang untuk tahun depan. Mereka (Terengganu) layak untuk untuk menang dan kita kena menghormatinya.

"Kita gagal, dalam sukan kalah adalah gagal. Kita kena terima hakikat kalah kepada pasukan yang lebih baik. Terengganu bermain dengan lebih baik," katanya ketika ditemui semalam.

Tambahnya, kelebihan nyata berpihak kepada Kelantan kerana beraksi di hadapan puluhan ribu penyokong sendiri namun, terpaksa akur dengan melepaskan dua gol untuk Terengganu mendahului dengan lebih selesa.

Jelasnya, kesilapan barisan pertahanan jelas membuatkan kedudukan Kelantan lebih tertekan ketika mereka perlu mencari dua gol untuk mengimbangi perlawanan selepas tewas di Kuala Terengganu dengan 3-1, Isnin lalu.

"Kita main tempat sendiri dengan penyokong yang penuh dan segala-galanya, tapi kita masih melepaskan dua gol kerana pertahanan kita membuat kesilapan berbanding barisan pertahanan Terengganu.

"Kelantan kena pandang ke depan, setakat ini kita belum putuskan siapa yang akan menyarung jersi Kelantan musim depan. Kita juga sedang mencari pemain import yang bagus," jelasnya.

Katanya, sesi pemilihan pemain akan terus berjalan terutama untuk mencari pemain import yang sesuai dan beberapa perlawanan persahabatan akan dijalankan untuk menguji pemain-pemain yang akan dipilih.

"Kita terlalu sibuk dengan Piala Malaysia sebelum ini dan selepas semuanya berakhir, kita akan fo

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved