Ahad, 16 Oktober 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Jangan bedah di luar negara

Posted:

Jangan bedah di luar negara

Jangan bedah di luar negara

Oleh SUHANA MD. YUSOP
suhana.yusop@kosmo.com.my

TIONG LAI (tiga dari kiri) merasmikan sambutan Minggu Kesedaran Pendermaan Organ 2011 di Stadium UKM, Bangi semalam.


BANGI – Para pesakit yang menjalani pembedahan transplan organ di luar negara tanpa kelulusan Kementerian Kesihatan tidak lagi akan dibekalkan ubat anti-penolakan atau immunosuppressant yang diberikan secara percuma seperti sebelum ini mulai Januari 2012.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, hanya pesakit yang menjalani pembedahan di dalam negara akan dibekalkan dengan ubat anti penolakan itu oleh hospital kerajaan seumur hidup.

Katanya, langkah itu berikutan ramai pesakit yang berbuat demikian terutama di hospital yang tidak diiktiraf, mengalami pelbagai komplikasi.

Ekoran itu, kerajaan terpaksa membelanjakan kos yang tinggi bagi ubat anti penolakan itu iaitu antara RM800 hingga RM1,000 sebulan bagi seorang pesakit untuk meneruskan hidup.

"Kita tahu ada yang pergi ke luar negara secara senyap-senyap dan membuat pembedahan transplan organ dan kemudian pulang dan kita bagi ubat untuk mereka meneruskan hidup.

"Memandangkan banyak berlaku pemerdagangan organ di luar negara dan kita tidak mahu sesiapa terlibat, kerajaan memutuskan tidak menyokong penerimaan organ di luar negara tanpa kelulusan," katanya di sini semalam.

Beliau sebelum itu merasmikan Sambutan Minggu Kesedaran Pendermaan Organ Peringkat Kebangsaan 2011 di Stadium Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di sini.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kesedaran Awam Pendermaan Organ, Tan Sri Lee Lam Thye; Naib Canselor UKM, Prof. Tan Sri Dr. Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar.

Untuk rekod, jumlah mereka yang membuat pembedahan transplan organ di luar negara adalah sebanyak 834 orang di China, 57 orang di India dan Singapura manakala 23 orang di Australia dan Rusia sejak 10 tahun lalu.

Tambah Tiong Lai, kerajaan menggalakkan pesakit membuat pembedahan transplan organ di dalam negara kerana kita mempunyai pakar yang mahir dan peralatan hospital canggih.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Wajib minta kebenaran mahkamah

Posted:

Wajib minta kebenaran mahkamah

Wajib minta kebenaran mahkamah

Oleh ADHAM SHADAN
adham.shadan@kosmo.com.my


khairul anam Che Ibrahim (depan) bersama abang sulungnya, Khalilullah (kanan) ketika hadir di Kompleks Balai Islam Lundang, Kota Bharu semalam.


KOTA BHARU – Mahkamah Tinggi Syariah di sini semalam memerintahkan jutawan syarikat bas Ekspres Mutiara supaya mendapatkan kebenaran bertulis daripada mahkamah terlebih dahulu jika beliau mahu melakukan transaksi terhadap harta sepencarian bersama arwah isterinya bernilai jutaan ringgit yang kini dituntut oleh kesemua 11 orang anaknya.

Keputusan tersebut dibuat oleh Hakim Abu Bakar Abdullah Kutty selepas Che Ibrahim Che Ismail, 56, selaku responden memberitahu mahkamah bahawa beliau tidak berhasrat untuk menjual, melupus atau memindah milik hartanya dan hal itu diterima baik anak-anaknya.

Abu Bakar dalam penghakimannya berpendapat anak-anak jutawan tersebut yang hadir di mahkamah semalam mempunyai hak dan berkepentingan dalam kes itu.

"Dengan itu, saya arahkan supaya responden kena dapatkan perintah bertulis daripada mahkamah sekiranya mahu menjual, memindah milik atau melupus harta yang dipertikaikan itu," kata Abu Bakar.

Anak kelima Che Ibrahim iaitu Khairul Anam, 26, yang tampil pada prosiding di mahkamah bersama abang sulung, Khalilullah, 31 bagi mewakili sembilan adik-beradik lain akur dengan keputusan mahkamah itu.

"Kalau bapa saya tidak mempunyai hasrat sebegitu, tidak apalah.

"Tapi saya harap kenyataannya itu direkodkan dan sekiranya bapa saya memungkirinya, tindakan menghina mahkamah boleh dikenakan ke atasnya," ujar Khairul Anam yang kini merupakan peniaga kecil-kecilan.

Ketika ditanya Abu Bakar apakah pembangunan yang mahu dilakukan akan menjadikan nilai hartanah itu terus bertambah, Che Ibrahim berkata: "Ya diyakini nanti akan terus bertambah."

Abu Bakar membuat keputusan itu dalam prosiding permohonan anak-anak jutawan berkenaan untuk mendapatkan perintah interim inter parte bagi menghalang responden daripada melakukan sebarang transaksi terhadap harta berkenaan.

Kes induk iaitu saman tuntutan harta sepencarian tersebut akan didengar pada 22 November ini.

Che Ibrahim hadir di mahkamah semalam dan diwakili peguam Alawi Mohd. Rashid.

Sejurus kes tersebut selesai diputuskan, Alawi menyuarakan permohonan anak guamnya di depan hakim supaya mahkamah melarang media daripada membuat liputan terhadap kes itu kerana ia boleh menjejaskan reputasi perniagaan responden.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Jangan sabotaj calon pilihan BN

Posted:

Jangan sabotaj calon pilihan BN

Jangan sabotaj calon pilihan BN

Oleh RAIS YEOP JOHARI
rais.johari@kosmo.com.my


NAJIB (tengah) bersalaman dengan orang ramai pada majlis penutup Konvensyen BN 2011 peringkat Negeri Sembilan di Seremban semalam.


SEREMBAN – Pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) akan datang, para pemimpin dan penyokong Barisan Nasional (BN) di semua peringkat diingatkan agar tidak mensabotaj calon pilihan BN, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Katanya, beliau mahu semua ahli dan pemimpin BN memberi sokongan tidak berbelah bagi kepada calon yang terpilih bagi memastikan kemenangan BN pada pilihan raya itu.

"Saya ingatkan sekali lagi, jangan sabotaj calon kita. Beri mereka (calon) sokongan yang padu.

"Kerja bersungguh-sungguh, buat aku janji di dalam hati masing-masing bagi memastikan parti kita menang pada PRU-13 akan datang," katanya ketika berucap pada majlis penutup Konvensyen BN 2011 peringkat Negeri Sembilan di sini semalam.

Turut hadir Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan, Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek dan Presiden MIC, Datuk G. Palanivel.

Ujar beliau, bekas wakil rakyat atau mereka yang disebut-sebut menjadi calon tetapi tidak dipilih sebagai calon BN pada pilihan raya tersebut turut diingatkan agar tidak berbuat demikian.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved