Rabu, 19 Oktober 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Had pendapatan RM7,000

Posted:

Had pendapatan RM7,000

Had pendapatan RM7,000

PENINGKATAN had harga rumah di bawah Skim Rumah Pertamaku membolehkan orang ramai membeli hartanah yang lebih selesa. – Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Kerajaan menimbang untuk menaikkan had kelayakan pendapatan isi rumah daripada RM3,000 sebulan sekarang kepada RM7,000 untuk membolehkan orang ramai membeli kediaman lebih selesa di bawah Skim Rumah Pertamaku.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Donald Lim Siang Chai berkata, kajian menaikkan had pendapatan pemohon skim tersebut sebanyak dua kali ganda itu sedang dijalankan dengan institusi kewangan.

"Kita sedang kaji had kelayakan sekitar RM6,000 hingga RM7,000 sebulan," katanya kepada pemberita selepas pelancaran aplikasi mudah alih 'Kurnia One Touch' di sini semalam.

Katanya, kajian semula itu adalah sejajar dengan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa membentangkan Bajet 2012 yang menaikkan had pinjaman di bawah skim itu daripada RM220,000 kepada RM400,000.

Siang Chai memberitahu, kementerian itu sedang menunggu maklum balas dari bank-bank berkaitan cadangan tersebut.

"Kami telah meminta pihak bank memberikan kami angka yang mereka rasa selesa jika seseorang itu perlu meminjam lebih banyak wang (di bawah skim itu), katanya.

Sementara itu, Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) mengalu-alukan inisiatif menaikkan had pendapatan isi rumah di bawah pindaan skim itu dengan syarat ia tidak memberi kesan meningkatkan kadar hutang.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Menu Rakyat perlu berkualiti

Posted:

Menu Rakyat perlu berkualiti

Menu Rakyat perlu berkualiti


SEORANG pengusaha restoran, Aziz Md. Zain menunjukkan Menu Rakyat 1Malaysia di restorannya di Alor Setar.


KUALA LUMPUR – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan diminta memastikan mutu dan kualiti makanan yang ditawarkan di premis atau restoran yang menyertai program Menu Rakyat 1Malaysia sentiasa berada pada tahap yang baik.

Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr. Ma'amor Osman berkata, walaupun harga yang ditawarkan murah namun, ia bukan alasan untuk pengusaha menyediakan makanan yang tidak berkualiti.

"Kita minta kementerian yang berkenaan memantau semua restoran yang terlibat dari segi perkhidmatan, mutu makanan dan pastikan kedai-kedai ini konsisten.

"Kita tidak mahu sekejap buka sekejap tutup," katanya.

Beliau diminta mengulas mengenai program Menu Rakyat 1Malaysia yang dilancarkan kerajaan pada 7 Julai lalu sebagai sebahagian daripada usaha mengurangkan beban rakyat ekoran kos sara hidup yang semakin meningkat.

Menerusi inisiatif itu, harga sarapan pagi di Semenanjung ialah RM2 dan RM2.50 untuk Sabah, Sarawak serta Labuan manakala untuk makan tengah hari, harga di Semenanjung ialah RM4 dan RM5 untuk Sabah, Sarawak dan Labuan.

Ma'amor juga mencadangkan agar pelepasan cukai diberi kepada restoran berkenaan sebagai menghargai peranan mereka dalam membantu kerajaan mengurangkan beban rakyat terutama golongan berpendapatan rendah.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Misteri kontena berat terungkai

Posted:

Misteri kontena berat terungkai

Misteri kontena berat terungkai

Oleh ATIKAH DALI
atikah.mohddali@kosmo.com.my


Toyota Hilux antara kenderaan yang banyak menjadi sasaran sindiket mencuri kenderaan antarabangsa untuk dieksport ke luar negara.


KUALA LUMPUR – Curiga dengan berat empat buah kontena yang diisytiharkan berisi peralatan pam air membawa kepada penemuan 12 buah trak pikap Toyota Hilux curi yang dalam proses dieksport ke luar negara.

Rahsia kegiatan jenayah itu terbongkar apabila polis membuat serbuan di Pelabuhan Klang di sini pada Isnin lalu.

Ketika ditemui, kesemua 12 buah kenderaan yang dianggarkan bernilai RM90,000 setiap sebuah itu dalam proses dieksport ke luar negara dipercayai untuk pasaran di Kingston, Jamaica.

Setiap sebuah kontena itu diisi dengan tiga buah kenderaan Toyota Hilux. Setiap kenderaan itu pula disusun atur dengan cara kenderaan itu digantung pada bumbung kontena.

Ia bertujuan menjimatkan ruang kontena bagi mengisi lebih banyak kenderaan curi untuk dieksport.

Difahamkan, perkara tersebut terbongkar selepas kakitangan yang bertugas di pelabuhan itu curiga dengan berat kandungan setiap kontena tersebut yang diisytihar berisi pam air.

Semua barangan itu disebut untuk dihantar ke Bangkok, Thailand.

Satu sumber berkata, polis sedang menjalankan siasatan bagi mengenal pasti pemilik setiap kenderaan tersebut tetapi tidak menolak kesemua kenderaan itu dicuri di sekitar Selangor dan Negeri Sembilan.

"Sebelum dieksport setiap kenderaan itu dihantar ke sebuah gudang di Kampung Baru Subang untuk tujuan pembungkusan sebelum dimasukkan ke dalam kontena.

"Kita percaya kesemua Toyota Hilux itu akan diseludup ke negara-negara luar termasuk di Asia Barat," kata sumber itu kepada Kosmo! di sini semalam.

Namun Bangkok dipercayai dijadikan sebagai negara transit sebelum semua kenderaan curi itu dihantar ke negara-negara di Asia Barat.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved