Jumaat, 6 Disember 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Pretty Ugly dulu dan sekarang

Posted:

Pretty Ugly dulu dan sekarang

Pretty Ugly dulu dan sekarang

LANGKAH Pretty Ugly bermula sejak tahun 1997. Secara sedar ataupun tidak, sudah 16 tahun band itu berpaut pada dahan-dahan seni yang tumbuh mekar seiring revolusi muzik saban tahun.

Single Diari Seorang Lelaki mempopularkan band yang dianggotai oleh Raizan Zainal Abidin (Neves), Mohammad Raziz Zainal Abidin (Jay), Nik Muhd Histami Nik Mohd Din (Net) dan Ikhwan Ajwad Rawyani (Juad) itu suatu ketika dulu.

Bagaimanapun, bintang Pretty Ugly semakin malap tahun demi tahun. Ibaratnya tiada lagi bisa untuk menangkap halwa telinga pendengar dan tidak ada formula ampuh untuk terus memantapkan jenama mereka.

Mengulas tentang situasi itu, ujar vokalis band Pretty Ugly, Neves, mereka berkembang bersama kelompok peminat yang kini sudah beralih fasa kehidupan tapi sebenarnya masih mampu mencuri hati kelompok remaja.

"Band Pretty Ugly sudah berusia 16 tahun dan pastinya pendengar pada zaman kemunculan kami sudah beralih tangga usia.

"Bagaimanapun, kami adalah band yang mencipta lagu yang tidak terlampau muda atau tua. Kami di pertengahan!

"Kelompok pendengar masih sama dan semakin bertambah setiap masa, cuma kami adalah band yang menggunakan formula sama seperti band baharu tapi bezanya adalah kami muncul lebih awal," katanya berteman Jay dan Juad ketika hadir ke sesi fotografi di Studio Utusan baru-baru ini.

Loncatan gemilang

Neves mengakui Diari Seorang Lelaki merupakan had kegemilangan maksimum yang mampu Pretty Ugly gapai dan usaha untuk mencari single sebaik lagu itu berdepan pancaroba yang tidak bertepi.

"Ada pun sebuah single genre hard rock, Gabra (Rock Bebeh!), yang mendapat maklum balas kurang memberangsangkan. Itu pun ketika album EP terakhir bersama KRU Studios tujuh tahun lalu.

"Malangnya, langkah promosi single ketika itu agak perlahan dan pada masa sama satu persatu band baharu mulai dibentuk.

PRETTY UGLY mengaku perkara yang sukar dilakukan adalah meraih kembali perhatian peminat.


"Memang benar langkah untuk naik semula dan mendapat tempat di hati peminat adalah paling sukar," getusnya.

Ditanya adakah anggota band Pretty Ugly pasif memperjuangkan album setelah dilancarkan kerana masing-masing sudah mempunyai latar belakang karier lain selain bidang seni, celah Jay, itu bukan faktor perdana.

"Karier masing-masing masih sama seperti lima tahun lepas dan selepas album Darabkan Sejuta dilancarkan pada tahun 2011 sambutan tetap kurang menggalakkan.

"Malah, kami kecewa kerana lagu kami kurang diputarkan di radio dan itu menjadi punca utama kenapa Pretty Ugly semakin hilang seri.

"Sifirnya, pendengar akan beli album apabila sesebuah lagu itu menjadi hit setelah sering kali diputarkan di radio. Kami pun pelik kenapa lagu kami jarang diputarkan," luahnya.

Persaingan

Sementara itu, melihat perkembangan pesat band-band baharu yang dianggotai ahli yang lebih muda, Pretty Ugly melihat senario itu satu rentetan perjuangan lepas.

"Ini adalah satu persaingan yang bagus, tercipta mereka disebabkan perjuangan band-band sebelum ini. Kami adalah band pertama yang memecahkan tradisi tahun 2001 yang mencipta lirik moden dalam lagu.

"Sebelum itu semua lirik moden adalah berbahasa Inggeris dan band-band tempatan ketika itu tidak berani mengunakan bahasa pasar yang sempoi, pelik tapi bombastik," tambah Juad.

Dia mengakui, pendengar tempatan tidak gemarkan perubahan dan mahu mengekalkan konsep sama. Kerana itu katanya, ramai peminat yang masih mahukan Pretty Ugly mencipta lagu seperti single hit Diari Seorang Lelaki.

Bagaimanapun, mereka memuji sesetengah band yang tampil bersama eksperimen baharu tapi berjaya mencuri tumpuan pendengar, contohnya Hyper Act yang tampil dengan mood dan genre segar.

Pernahkah Pretty Ugly dibayar murah untuk sesebuah persembahan dan meletakkan kedudukan band itu sekadar di pinggiran?

Jelas Neves, soal bayaran tidak seharusnya dijadikan jenaka kerana hidup mati sesebuah band bergantung pada kekerapan persembahan dan penghargaan penganjur melalui jumlah bayaran.

"Jika tidak mampu membayar, jangan anjurkan acara! Perkara bayaran rendah kepada band-band lama tidak seharusnya berlaku melainkan projek itu untuk membantu pelajar sekolah atau universiti.

"Malah, kami tidak memandang faktor bayaran pun sekiranya ada institusi pendidikan menjemput kami untuk membuat persembahan kerana golongan pelajar dan remaja lebih senang didekati dan lebih menghargai usaha muzik kami.

"Biasanya, selepas membuat persembahan bersama mereka kami akan lebih puas dan sekali gus mendapat kelompok peminat baharu serentak," katanya.

PRETTY UGLY mahu stesen radio memutarkan lagu sama rata untuk memberi peluang kepada semua pemuzik hidup.


Cabaran AIM

Tuah tahun 2013 menjanjikan harapan yang cerah buat Pretty Ugly yang turut tercalon dalam kategori Muzik Video Terbaik, Anugerah Industri Muzik ke-20 (AIM 20).

Kata Neves, muzik video lagu #1 (disebut Nombor Satu) itu dibikin bersama Altimet dengan kos bernilai lebih RM15,000. Maka, sejajar dengan keringat dan nilai yang dilaburkan, mereka meletakkan harapan tinggi.

"Muzik video ini dihasilkan berkonsepkan MTV (muzik televisyen), jadi hasilnya memang akan pelik, lebih banyak grafik dan adakalanya tidak logik.

"Selebihnya kami fokuskan sinematografi dan jalan cerita berdasarkan lirik lagu itu tapi pada masa sama penonton masih mampu mencerna dan memahaminya.

"Istimewanya lagu ini kerana ia dicipta untuk menyuntik semangat cintakan tanah air tanpa mengira bangsa, agama dan kepercayaan politik serta mengajak rakyat Malaysia bersatu-padu," jelas Neves mengenai muzik video yang telah diarahkan oleh Perez Oldskool.

Muzik video #1 bakal berentap bersama empat calon lain dalam kategori sama iaitu Dwihati (Aizat Amdan ft. Yuna), Tanpamu (Amir Jahari), Jauh Ke Syurga (Ana Raffali) dan Fearless Hearts (Mr. Fluff).

Cico selesa status duda

Posted:

Cico selesa status duda

Cico selesa status duda

Oleh KHAIRUL AMRI HASSAN

CICO kini memegang status duda anak satu sejak tiga tahun lalu.


ENAM tahun menyepi daripada industri hiburan tempatan, nama Cico Harahap masih belum terpinggir sepenuhnya.

Jika ditaip namanya di alam maya, pasti pelbagai cerita negatif muncul mengaitkan nama anak tunggal kepada penyanyi terkenal Uji Rashid itu.

Cico atau nama sebenarnya Ezzaq Farrouq Harahap Jamaludin, 36, tidak pantas melatah, malah cuba sebaiknya menjawab dakwaan yang dilemparkan terhadapnya termasuk kononnya berparti liar di sebuah bar di Pulau Perhen- tian, Terengganu.

Ikuti temu bual bersama Cico yang ditemui di set penggambaran drama bersiri Jiwa di Stadium Titiwangsa, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Kosmo!: Menerusi beberapa keping gambar Cico yang tersebar di internet, adakah benar tuduhan menyatakan Cico sering berparti liar?

CICO HARAHAP: Saya bekerja sebagai jurulatih skuba di Pulau Perhentian dan pada waktu malam pula mengutip tin di beberapa buah bar di sepanjang pantai.

Jadi, dalam pada saya tengah kutip tin, kebetulan ada pula peminat yang mahu bergambar bersama saya.

Saya penuhi permintaan mereka tapi tidak disangka pula gambar itu yang tersebar dan keluarlah cerita yang negatif mengenai diri saya. Saya reda saja.

Adakah Cico tertekan apabila cerita sebegini tersebar dan sekali gus menjejaskan nama anda?

Saya tidak tertekan pun sebab suatu ketika dulu ibu saya pernah melalui pelbagai cabaran yang lebih dahsyat dan berpuluh-puluh kali ganda lebih teruk berbanding saya tapi dia masih berdiri sebagai Uji Rashid. Saya tidak marah ataupun sedih dan Alhamdulillah saya masih diberikan tawaran berlakon hingga hari ini.

Cico lebih dikenali dengan imej dan cerita negatif, bagaimanakah anda mengatasi situasi itu?

Saya pernah muda dan macam-macam cerita negatif keluar mengenai diri saya selama bertahun-tahun. Namun, itu yang menyebabkan saya bertambah kuat dan saya tidak pernah rasa mahu berhenti berlakon. Cerita negatif tidak membawa saya kemana-mana, lebih baik fokus kepada kerjaya.

Bercakap mengenai dunia lakonan, setelah sekian lama menghilangkan diri kenapa sekarang baru kembali?

Kebetulan sekarang musim tengkujuh, maka semua aktiviti berkaitan laut diberhentikan seketika. Pada masa yang sama, Kabir Bhatia menawarkan kepada saya untuk berlakon dalam drama Jiwa bersama pelakon-pelakon hebat seperti Kamal Adli, Remy Ishak dan Faizal Hussein. Syukur Alhamdulillah. Lagipun sekarang sudah ramai pelakon, berilah mereka peluang.

Sudi kongsikan peranan Cico dalam drama Jiwa ini?

Saya menjadi sahabat baik kepada Iskan- dar (lakonan Remy Ishak) bernama Zul yang akhirnya berubah karakter pada saat- saat akhir. Saya terima tawaran ini kerana wataknya berwarna-warni dan ini sejujur- nya comeback saya dalam dunia seni.

Beralih pada perkembangan peribadi Cico, khabarnya anda kini sudah tidak lagi bersama isteri anda (Nur Fuziani Abdullah atau Elle). Benarkah?

Ya, kami sudah tiga tahun bercerai. Sebelum ini saya lebih senang untuk tidak menghebahkan mengenai perkara ini kepada orang ramai. Saya merupakan bapa tunggal kepada seorang anak perempuan, Rindu Nur Fitrah.

Mungkinkah selepas tiga tahun bercerai, Cico akan kembali mendirikan rumah tangga dalam masa terdekat?

Saya belum terfikir lagi buat masa sekarang. Saya memang ada berkenalan dengan seorang wanita tapi tidak pasti dia adalah calon yang sesuai untuk dijadikan isteri dan ibu kepada anak saya.

Apa-apa pun, saya selesa dengan kehidupan saya bersama anak saya sekarang dan dia pun sering menemani saya ke set penggambaran.

Os tak puas hati dengan juri

Posted:

Os tak puas hati dengan juri

Os tak puas hati dengan juri


KUMPULAN Kuchai yang tersingkir pada minggu lalu berpendapat, mereka menjadi mangsa keadaan kerana kurang mendapat sambutan peminat.


RANCANGAN realiti komedi popular, Maharaja Lawak Mega 2013 (MLM 2013) sudah memasuki minggu ketiga pertandingan dan persaingan kian rancak antara 14 kumpulan untuk merebut gelaran juara.

Berlangsung penuh megah di Dewan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Jumaat lalu memberi pelbagai emosi kepada penonton tatkala kebanyakan peserta memberi persembahan yang cukup padu sesuai dengan tema mingguan yang berkonsepkan cinta.

Tirai lawak dibuka dengan persembahan kumpulan Zero yang dianggotai oleh tiga beradik dari Sabah, Sharif Kadil Doli Sharif (Atu), Mohd. Syaiful dan Sharif Kunal.

Walaupun hanya jangka waktu yang singkat untuk membuat persembahan, lawak mereka dapat dirasai oleh juri sehingga diberi pujian yang menggalakkan oleh Datuk Yusuf Haslam.

Pentas komedi itu diteruskan dengan lawak jenaka berkonsepkan Bollywood hasil garapan SYJ, kumpulan yang terdiri daripada Shuk, Jihan Musa dan Yassin, sekali gus membuatkan juri tetap, Nora Danish memberi komen positif terhadap persembahan mereka.

Disusuli dengan persembahan mendatar daripada kumpulan Boboi yang menggunakan konsep yang sudah 'basi' walaupun pengkritik tetap dari Singapura, Sheikh Haikal memberi komen ala kadar dengan menyatakan idea yang cuba ditonjolkan agak menarik.

Kumpulan meningkat naik, Wala dan Comey terus menggamatkan pentas itu dengan persembahan unik masing-masing.

Wala yang dianggotai oleh Wan dan Lopz menggunakan konsep segar dalam menyampaikan jenaka sesuai dengan tema cinta manakala Comey yang dianggotai oleh Ropie dan Suhaimi Yusuf turut menonjol dan mendapat komen yang positif daripada pengkritik tetap.

Walaupun mendapat sorakan penonton, kumpulan 'pilihan' MLM 2013, Sepahtu tampil mengecewakan pada minggu ini kerana mesej bersahaja yang dilakukan mengundang rasa bosan manakala persembahan kumpulan Bocey dan Shiro berjaya mencuri perhatian juri dan penonton di dewan MBSA pada malam itu.

Persembahan yang rancak bertukar hambar apabila jenaka yang cuba ditawarkan oleh kumpulan Kucai, Mamu dan Osama gagal dibeli oleh juri tetap dan penonton hanya mampu memberikan sorakan 'kasihan' kepada mereka kerana mutu yang dipersembahkan oleh mereka tidak mencapai standard gelanggang MLM.

Malam itu diteruskan dengan persembahan ceria oleh kumpulan sensasi, Jambu dan kumpulan yang diterbangkan khas dari seberang, Saywho.


JURI terdiri daripada Datuk Yusof Haslam, Nora Danish dan Sheikh Haikal.


Kedua-dua kumpulan tersebut tampil hangat dan berjaya mengundang gelak tawa yang ikhlas daripada penonton, sekali gus mendapat pujian pengkritik tetap.

Figura yang sangat dinantikan pada malam itu, Nabil mengakhiri MLM 2013 untuk minggu ketiga dengan memberi dimensi berbeza terhadap tema cinta secara tidak langsung mengulangi sorakan padu yang diterima pelawak serba boleh asal Negeri Sembilan pada minggu lalu.

Seperti yang dijangka, kumpulan Kucai, Mamu dan Osama terpaksa menduduki tempat tiga terbawah sebelum pengacara MLM 2013, Datuk AC Mizal mengumumkan kumpulan Osama yang dianggotai oleh Mr. Os dan Isma Alif serta Mamat, Munir dan Arin yang menjadi ahli untuk kumpulan Kucai terpaksa disingkirkan.

Merasakan pasukan mereka menjadi mangsa keadaan, Kucai yang diwakili bekas anggota kumpulan Sepah, Mamat tegas menyatakan, lawak yang ditampilkan oleh mereka sudah cukup bagus.

"Kami sudah melakukan sehabis baik, bagaimanapun peminat tetap tidak memberikan sokongan tidak seperti kumpulan lain yang memberi persembahan menyimpang daripada tema cinta mendapat pujian juri," ujar Mamat yang reda ketika ditemui selepas persembahan berakhir.

Menurut Munir, adat pertandingan ada menang dan ada kalah, yang penting Kucai sudah berusaha yang terbaik dan mereka terima segala keputusan.

Kumpulan Osama yang terdiri daripada pelawak senior, menyifatkan kegagalan mereka sudah dijangka dan mengakui tidak meletakkan harapan yang tinggi dalam MLM kali ini.

Pelawak terkenal era 80-an, Mr. Os menyatakan, cita rasa penonton kini jelas berbeza daripada dulu.

"Saya kurang berpuas hati dengan ulasan yang diberikan oleh juri kerana saya mengharapkan komen yang jujur daripada mereka terhadap semua kumpulan.

"Sebagai orang seni yang mempunyai pengalaman luas dalam bidang ini, saya tetap berbangga kerana masih boleh bersaing dengan pelawak-pelawak muda di pentas MLM 2013," ujar Os lagi yang menegaskan akan tetap bergandingan dengan Isma Alif untuk persembahan mendatang.

Secara keseluruhannya, pengkritik tetap, Yusuf Haslam menyifatkan ada penurunan dari segi kualiti yang cuba di- tonjolkan oleh para peserta pada minggu ini.

"Saya mengakui populariti sesebuah pasukan dan individu yang menjadi aras kepada sorakan dan undian penonton tetapi perkara ini tidak pernah mempengaruhi juri untuk menilai persembahan jenaka mereka.

"Walaubagaimanapun, saya menyukai persembahan Wala yang dilihat meningkat naik dari minggu ke minggu dan saya sendiri terkena dengan 'mainan' mereka," kata pengarah tersohor negara itu lagi.

MLM 2013 bersiaran setiap hari Jumaat, pukul 10 malam bermula 15 November lalu di Astro Warna dan Mustika HD juga boleh disaksikan menerusi Astro-on-the-go.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved