Jumaat, 22 November 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Makan malam amal bantu umat Islam

Posted:

Makan malam amal bantu umat Islam

Makan malam amal bantu umat Islam


FAUZIAH (dua dari kanan) bersama para sukarelawan pada sidang akhbar sempena majlis makan malam amal Rose2Rose 2013 di ibu negara baru-baru ini.


PERTUBUHAN bukan kerajaan (NGO), Aqsa Syarif Berhad mengajak orang ramai menyumbang bagi membantu meringankan kesengsaraan yang dialami umat Islam di Palestin, Syria dan Rohingya di Myanmar.

Sumbangan itu boleh dibuat menerusi pembelian meja pada majlis makan malam amal Rose2Rose 2013 yang akan diadakan pada 7 Disember ini di Menara Felda, Platinum Park, Persiaran KLCC, Kuala Lumpur.

Bertemakan Secure & Warmth, majlis itu akan diisi pelbagai aktiviti menarik, antaranya, pameran fotografi Lensa Gaza & Syria, persembahan artis tersohor, jualan amal, persembahan budaya Rohingya dan kehadiran penceramah khas dari Palestin iaitu Dr. Azzam Tamimi.

Penasihat majlis itu, Dr. Fauziah Mohd. Hasan berkata, Azzam akan berkongsi pengalaman dan pengetahuan beliau mengenai kesengsaraan umat Islam di ketiga-tiga tempat tersebut.

"Kami berharap melalui penjualan meja dan lain-lain aktiviti dapat mengumpul dana sebanyak RM1.5 juta untuk dibahagikan kepada ketiga-tiga negara berkenaan.

"Keadaan semakin teruk di Syria dengan hampir satu juta kanak-kanak menjadi pelarian dan cedera akibat serangan pihak tentera kerajaan. Ketibaan musim sejuk tidak lama lagi pasti menambahkan lagi kesengsaraan mereka terutama yang masih terperangkap dalam negara sendiri," kata Fauziah yang juga Timbalan Pengerusi Aqsa Syarif Berhad.

Tapak gerai

Katanya lagi, Projek Khas Rose2Rose (R2R) digerakkan pada tahun lepas berjaya membina dua buah pusat komuniti wanita di Gaza hasil dana yang diperoleh daripada pelbagai aktiviti seperti penjualan pin R2R, wakaf, dan makan malam amal pada 2012.

"Para usahawan dijemput untuk menyewa lebih 20 tapak gerai yang disediakan. Aktiviti jualan akan bermula dari 2 petang pada hari majlis makan malam tersebut. Selain itu, sebuah buku akan dilancarkan dan orang ramai boleh menyumbang melalui pembelian iklan yang akan dimuatkan di dalam buku tersebut," katanya.

Kata Fauziah lagi, untuk tahun ini, R2R telah menaja sebuah makmal sains di Sekolah Perempuan Islam As Sayidda Khadijah di Deir Balah, Gaza manakala untuk wanita di Baitulmuqadis, pasukan R2R telah mengenal pasti satu projek untuk menghasilkan pastri, jeruk dan sayuran sejuk beku.

"Aqsa Syarif Berhad telah menyumbang lebih RM22 juta sejak ia mula beroperasi pada bulan Februari 2010. Sumbangan itu diperoleh hasil penglibatan dalam pelbagai projek membabitkan lima sektor iaitu makanan, perubatan, pendidikan, infrastruktur dan bantuan sosioekonomi.

"Oleh kerana, keadaan yang mendesak di Syria dan Rohingya, R2R berhasrat untuk melebarkan capaiannya kepada wanita dan kanak-kanak Syria serta Rohingya tanpa memberhentikan sokongan kepada Palestin," katanya.

Mengulas lanjut, Fauziah berkata, hasil daripada kutipan majlis makan amal Rose2Rose 2013 itu akan digunakan untuk menyediakan keperluan untuk musim sejuk/tengkujuh, menubuhkan pusat komuniti wanita yang boleh dijadikan sebagai pusat menjahit, kaunseling dan tadika di khemah atau dalam bangunan yang sesuai, membantu membaiki atau membina rumah (tempat perlindungan) tetap atau sementara serta membeli ubat-ubatan. - FARHANA HANIM MOHD. MYDIN

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved