Jumaat, 11 Januari 2013

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Malaysia rumah kedua Lotus

Posted:

Malaysia rumah kedua Lotus

Malaysia rumah kedua Lotus

SEWAKTU menghadiri majlis perasmian bilik pameran sulung Lotus di Sungai Penchala, Kuala Lumpur Selasa lalu, saya tertarik dengan ucapan Penasihat Proton Holdings Bhd. (Proton), Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Antara intipatinya termasuklah Group Lotus plc. (Group Lotus) pernah menjadi beban kepada Proton. Lebih menyedihkan lagi apabila sepanjang pemilikannya dalam tempoh 15 tahun, entiti perniagaan itu gagal menjana keuntungan kepada Proton.

Mantan Perdana Menteri Malaysia juga mengesahkan Proton berdepan kesukaran untuk mengendalikan Group Lotus selepas kematian pengasas dan bekas Pengerusi DRB-HICOM Bhd. (DRB-HICOM), Tan Sri Yahaya Ahmad.

Yahaya ialah tokoh korporat bumiputera yang menjayakan pembelian syarikat jenama ikonik United Kingdom itu pada tahun 1996. Beliau meninggal dunia dalam satu kemalangan helikopter di Kuala Lipis, Pahang pada 3 Mac 1997.

Turut terkorban dalam nahas itu ialah Puan Sri Rohana Othman, 49, (isteri Yahaya) dan juruterbang Mejar (B) Azlizan Abdul Manas, 32.

Nama Proton kembali hangat pada tahun lalu ekoran bidaan empat penjuru untuk mengambil alih syarikat pengeluar kenderaan nasional itu. DRB-HICOM diumumkan sebagai pemilik baharu Proton.


SISTEM pembesar suara ditempatkan di belakang tempat duduk pemandu dan penumpang.


Ini bermakna, Group Lotus secara tidak langsung sudah berpindah tangan kepada DRB-HICOM. Konglomerat itu perlu membuat keputusan kritikal sama ada mahu menyimpan syarikat 'lesu' itu atau menjualnya semula kepada pihak yang berminat.

"Banyak tawaran diterima untuk pembelian Group Lotus sewaktu DRB-HICOM mengambil alih syarikat tersebut. Tetapi DRB-HICOM tidak mahu menjual dan hendak membuatkan Lotus kembali menjana keuntungan," kata Mahathir.

Keputusan menyimpan dan memulihkan semula jenama berkenaan memang satu cabaran yang cukup besar. Jika salah percaturan, kesannya pasti amat mendalam buat DRB-HICOM.

"Ia bukan sesuatu yang mudah. Harapan saya adalah untuk memulihkan Group Lotus dalam tempoh dua tahun. Inilah cabaran buat pengurusan kami," kata Pengarah Urusan Kumpulan DRB-HICOM dan Pengerusi Eksekutif Proton, Datuk Seri Mohd. Khamil Jamil pada sidang akhbar selepas majlis pelancaran bilik pameran Lotus di Sungai Penchala.

Pusat pameran sulung


ENJIN Exige S menggunakan khidmat pengecas lampau Harrop HTV 1320.


Sebelum ini, kereta dan barangan Lotus menumpang ruang di dalam kompleks Proton Centre of Excellence di Subang Jaya, Selangor.

Maaf kata, nampak macam sebuah muzium Lotus pun ada.

Kini, Group Lotus sudah ada premis sendiri. Pembukaan pusat pameran Lotus Cars Malaysia di atas tanah seluas 10,520 meter persegi tepat pada masanya.

Premis itu terbahagi kepada tiga bangunan utama. Pertama, bilik pameran serta jualan seluas 1,060 meter persegi yang menempatkan kenderaan baharu dan terpakai.

Blok kedua ialah pusat servis Lotus. Berkeluasan 1,009 meter persegi, ia berupaya menampung sehingga 20 buah kereta pada setiap hari.

Ketiga, pusat pelanggan interaktif yang menyemarakkan gaya hidup Lotus. Ruang seluas 372 meter persegi itu juga digunakan untuk acara Lotus termasuk konvoi, perlumbaan serta tempat latihan pemanduan lanjutan dan defensif.

"Terdapat sebanyak 140 buah bilik pameran Lotus di seluruh dunia dengan 65 peratus daripadanya merupakan pusat 3S (jualan, servis dan alat ganti)," tambah Mohd. Khamil.


SUSUN atur dalam kokpit Exige S cukup ringkas dan penggunaan material aluminium ternyata mudah dilihat ketika berada dalam kabin.


Sempena pembukaan pusat pameran yang menelan belanja RM7 juta itu, Proton turut memperkenalkan dua model baharu Lotus untuk pasaran tempatan iaitu Exige S dan Elise S.

Jentera sport Exige S didatangkan dalam dua varian iaitu roadster dan coupe. Kerangka kedua-dua model itu diperbuat daripada aluminium.

Exige S dengan reka bentuk aerodinamik dilengkapi pakej kit iaitu pemisah angin bahagian hadapan, peresap dan spoiler belakang.

Kedua-dua varian mengguna pakai enjin melintang DOHC V6 dual VVT-I 3.5 liter dengan pengecas lampau Harrop HTV 1320 berserta teknologi Eaton TVS.

Kotak gear enam kelajuan transmisi manual menjadi pelengkap rangkaian kuasa tersebut. Jentera dua pintu itu berupaya mencecah kelajuan maksimum 274 kilometer sejam (km/j).

Keupayaan memberhentikan jentera disandarkan kepada sistem brek AP-Racing empat omboh yang akan mencengkam cakera brek pada keempat-empat roda.

Elise S pula dilengkapi enjin melintang DOHC empat silinder sebaris DVVT-I dengan pengecas lampau Magnuson R900 berserta teknologi Eaton TVS. Transmisi yang dipadankan adalah manual enam kelajuan.


BARISAN kenderaan Lotus kini ditempatkan dalam satu blok khas di bilik pameran berkenaan.


Model itu berupaya memecut dari titik pegun hingga 100km dalam tempoh 4.6 saat. Kuasa maksimum dapat dihamburkan adalah 217hp@6,800rpm. Tork puncak adalah 250Nm@4,600rpm.

Harga jualan varian roadster Lotus Exige S adalah RM452,030 seunit. Versi coupe pula berharga RM467,230 sebuah.

Lotus Elise S ditawarkan pada harga RM332,300 sebuah. Jaminan diberikan untuk kenderaan Lotus adalah selama tiga tahun atau jarak perbatuan 100,000km (mana-mana tiba dahulu).

Harga bagi ketiga-tiga produk baharu itu tidak termasuk insurans, cukai jalan, yuran pendaftaran, yuran pemeriksaan dan lain-lain.

Apa yang pasti, Lotus kini bukan Lotus yang lama. Jenama itu sedang melalui proses pemulihan. Hala tuju Lotus kini terletak pada kebijaksanaan Proton dan DRB-HICOM. Semoga berjaya!

Spacy lebih selesa

Posted:

Spacy lebih selesa

Spacy lebih selesa

Oleh SHAWKATH AZDE


KANAN: Spacy berwarna oren ternyata pilihan tepat bagi mereka yang mahukan kelainan.


MENEMPUH kesesakan lalu lintas dalam kawasan bandar ternyata antara situasi yang cuba dielakkan oleh ramai pengguna jalan raya. Pelbagai cara digunakan untuk lari daripada situasi berkenaan.

Ada beberapa rakan saya yang merujuk aplikasi dalam peranti mudah alih seperti Waze dan mendengar laporan trafik menerusi radio dalam kenderaan masing-masing untuk mengetahui status semasa keadaan trafik.

Ikut sahaja jalan raya atau laluan alternatif, anda tetap berhadapan dengan masalah sama. Kesesakan itu satu fenomena biasa apatah lagi dalam kawasan bandar.

Kesesakan lalu lintas bukannya masalah besar buat pemilik jentera dua roda. Manakan tidak, itulah kenderaan paling menyenangkan untuk menuju ke sesuatu destinasi.

Lebih mudah lagi, jika anda menunggang sebuah skuter. Tidak perlu bermain gear atau klac tangan. Pulas sahaja pendikit minyak, jentera sudah mula meluncur.

Baru-baru ini, Boon Siew Honda menambah skuter baharu dalam rangkaian produknya iaitu Spacy. Skuter itu dilancarkan bersama Honda PCX150 pada bulan Oktober lalu di Kuala Lumpur.


ENJIN juga boleh dihidupkan dengan menggunakan penendang kaki.


Sebut sahaja namanya, sudah pasti anda tahu apa kelebihan Spacy. Jentera kecil itu menawarkan ruang simpanan barangan yang cukup besar iaitu seluas 18 liter di bawah tempat duduk.

Spacy juga dilengkapi tangki minyak yang boleh menyimpan 5.2 liter petrol. Jadi, anda tidak perlu terlalu kerap mengunjungi stesen petrol bagi pengisian semula bahan api.

Enjin pada model itu didakwa mampu mencatat perjalanan sejauh 41.5 kilometer (km) bagi setiap liter. Data itu dipetik daripada spesifikasi yang diberikan Boon Siew Honda.

Saya peluang untuk menunggang uji Spacy baru-baru ini. Lokasi tunggangan sekitar bandar Kuala Lumpur dan Selangor.

Sistem pengoperasiannya sama seperti skuter konvensional lain. Tarik tuli brek kiri dan tekan butang penghidup enjin. Cara lain, guna sahaja penendang kaki yang disediakan.

Sewaktu tunggangan dari premis Boon Siew Honda di Kepong menuju Jalan Chan Sow Lin, pendikit minyak diperah sehingga maksimum.

Kedua-dua tapak kaki saya ternyata terasa gegaran hasil daripada enjin empat lejang bersesaran 108cc. Keupayaan kuasa kilas Spacy masih memuaskan.

Meter minyak yang penuh kemudiannya sudah menurun satu per empat setelah tunggangan antara 80 km sejam (km/j) hingga 100 km/j sejauh kira-kira 16km. Kelajuan maksimum hanyalah 100 km/j.

Spacy bukannya dibina untuk kelajuan. Jentera itu bertujuan tunggangan harian yang santai dengan keselesaan.


RUANG simpanan barangan di bawah pelana boleh memuatkan sebuah topi keledar full-face tanpa sebarang masalah.


Hamburan kuasa sememangnya sudah cukup untuk tunggangan dalam bandar. Pelananya bersaiz sederhana dan empuk pastinya satu keselesaan jika anda menunggang bagi tempoh sedikit panjang.

Meskipun seberat 99 kilogram, saya tidak berasa kekok untuk mengambil lap pada selekoh dengan kelajuan munasabah atau memotong kenderaan berat.

Kestabilan Spacy dibantu dengan padanan sistem suspensi teleskopik hadapan manakala tugas imbangan belakang ditampung penyerap hentak tunggal (pada bahagian kiri).

Tugas memberhentikan jentera diserahkan kepada set brek cakera hadapan dan jenis drum di belakang. Kedua-dua memainkan tugas dengan cemerlang.

Tiga solekan warna ditawarkan untuk Spacy iaitu hitam, merah dan putih. Jika inginkan warna oren, anda perlu bersabar sehingga bulan Mac ini.

Harga atas jalan termasuk insurans adalah sebanyak RM4,999 seunit. Jaminan diberikan selama dua tahun atau jarak perbatuan 20,000km (yang mana tiba dahulu).

Myvi Passo

Posted:

Myvi Passo

Myvi Passo

Oleh IRWAN ASRI MOHD NOR


WAJAH hadapan ternyata kelihatan cukup kemas selepas melalui transformasi kosmetik.


DI Malaysia, kalau dalam satu hari tidak jumpa Perodua Myvi memang tak sah. Malah di negeri yang kebanyakan kenderaannya ialah trak pikap seperti Sabah, ada juga Myvi 'terselit' di tengah-tengah bandar. Di kampung jangan ceritalah. Memang Myvi yang boleh kita jumpa.

Antara faktor penyumbangnya adalah kebanyakan pelajar kolej atau universiti apabila tamat sahaja pengajian dan dapat kerja terus beli Myvi. Ditambah pula sekarang ada skim beli kereta untuk graduan, lagi senang untuk mereka memilikinya.

Myvi yang dipaparkan dalam kolum Modifikasi minggu ini bukan calang-calang. Maksud saya, untuk berada pada tahap kereta yang diubah suai sehingga begini rupa, dia punya duit sudah mengalir macam air terjun, bukan tahap air paip lagi.

Walaupun alat ganti Myvi semakin hari semakin murah terutamanya bodypart, masih ada sebilangan aksesori tetap mahal harganya. Namun, ada kalangan orang yang main kereta itu memang duitnya banyak. Jadi, setakat hendak beli barang berharga beribu-ribu ringgit bukan masalah besar untuk mereka.

Kereta itu milik seorang kawan yang enggan namanya dikenali. Dia membeli Myvi kerana hobinya mengubah suai kereta. Macam biasa, kereta itu adalah sebuah Myvi standard. Tetapi anda faham-faham sahajalah kalau duduk dalam kelompok peminat tegar model Japan Domestic Market (JDM), takkan hendak guna bodykit Bumifiber? Memang kena gelaklah.


BREK jenis Brembo Skyline GTR 4Pot digunakan bagi memberhentikan jentera ini.


Myvi itu keluaran tahun 2007. Apa yang tinggal sekarang hanyalah casisnya yang berdaftar dengan geran Perodua. Barang-barang lain semua sudah ditukar dengan bahagian Passo yang datang daripada bermacam-macam versi.

Enjin K3VET

Baiklah. Kita mulakan dengan bahagian enjin. Enjin asal kereta itu dikeluarkan dan digantikan dengan enjin K3VET. Enjin K3VET asalnya daripada Myvi seorang rakannya yang memang berada dalam keadaan sangat baik.

Kepala silindernya telah siap diganti dengan kepala silinder Alza 1.5, turbo jenis bearing dan throttle body 1.5 Vios. Aksesori enjinnya boleh tahan banyaknya iaitu blow-off HKS SSQV, bubble tank, oil catch tank Cusco, hos-hos Samco dan akhir sekali E-Manage.

E-Manage memang sangat berguna untuk tetapan enjin tidak kira sama ada enjin berkuasa atau kurang berkuasa. Ia juga digunakan untuk menjimatkan minyak atau disesuaikan dengan kualiti petrol RON95.

Kotak gear adalah daripada model Daihatsu YRV tiptronik. Ekzos digantikan oleh HKS Hi Power Super Silent. Sudahlah berkuasa, senyap pula. Disebabkan oleh kuasa tadi, pemiliknya tidaklah malu hendak memasangkan brek hadapan jenis Brembo Skyline GTR 4Pot.

Kalau main Myvi, orang takkan tanya ada berapa kuasa kuda, berapa boost dan berapa laju boleh pecut. Sebaliknya, main Myvi mesti ada gaya. Justeru, dari segi aksesori dan kosmetik, dia memilih bodypart Passo Racy TRD Sport M yang merupakan darjat tertinggi Passo sebelum tahun 2007.


LAMPU sportlight menjadikan wajah hadapan Myvi kelihatan lebih sporty.


Memang terbaik

Walaupun sudah ada versi facelift, tetapi masih ramai yang setuju bahawa bodykit itu nampak lebih sporty dengan spotlight bulat di bahagian bawahnya. Peralatan lain yang turut dipasang pada kit depan kereta ialah parking pole dan lips karbon Sport M. Panel batang yang melintang di belakang nombor plat itu rupa-rupanya jenama Modellista. Memang terbaik.

Melihat bahagian sisi kereta, anda boleh lihat cermin sisi model facelift sebab ada lampu isyarat membelok, skirting model Racy, visor Passo OEM, penutup tempat isi minyak dan banyak lagi.

Percaya atau tidak, semua cermin dan hendal krom adalah daripada Passo. Bahagian belakang menggunakan Spoiler TRD jenis karbon replika, bampar belakang Racy dan apron aftermarket untuk disesuaikan dengan bampar Racy tadi. Sekali pandang nampak macam bampar OEM dari kilang dan seperti konsep Move RS.

Rim? Ya. Apa yang membezakan Myvi biasa dengan Myvi peminat tegar JDM pastinya rim yang bagus. Tidak ada apa yang lebih bagus melainkan TE37, empat lubang dengan lebar 7.5 inci, offset depan belakang dan PCD100.


RIM TE37 menjadi pilihan tepat jika inginkan konsep modifikasi JDM.


Harganya tak usah tanyalah. Paling penting boleh dapat atau tidak. Rim itu dipadankan dengan tayar Bridgestone Adrenalin bersaiz 205/40/17. Apabila sudah guna rim 17 inci, maksudnya sangatlah Mitsubishi Pajero kalau tidak direndahkan. Kereta itu menggunakan suspensi jenis boleh laras jenama TEIN.

Bahagian dalaman sudah tentu macam-macam benda boleh pasang. Benda wajib ialah papan pemuka TRD lengkap dan meter RPM daripada model sebelum facelift. Tidak lupa kemasan pintu jenama Racy, kolum shift jenis tombol krom, tempat duduk red dot Racy, perehat tangan Passo, karpet Racy dan stereng Momo yang payah nak jumpa itu. Meter tambahan adalah jenis Defi tulen.

Kalau sudah sampai tahap seperti ini, ia boleh dikatakan sebagai sebuah Myvi Passo yang lengkap. Cakap banyak tak guna, kalau kena terserempak dengan orang kaya silap-silap boleh dapat harga luar biasa.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved