Isnin, 20 Januari 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Klik internet secara bijak

Posted:

Klik internet secara bijak

Klik internet secara bijak

ENENG FARIDAH bimbang dengan trend golongan remaja hari ini yang menyatakan cinta mereka kepada pasangan menerusi laman maya.


KEHIDUPAN masyarakat pada hari ini sinonim dengan penggunaan internet. Tidak dinafikan internet mempunyai banyak manfaat, namun orang ramai perlu menggunakannya dengan baik kerana ia mampu mencipta impak negatif.

Lebih membimbangkan, golongan remaja dan kanak-kanak juga turut bebas mengakses internet.

Justeru, ibu bapa perlu memantau aktiviti anak-anak kerana dikhuatiri perbuatan di laman web boleh menjejaskan masa hadapan mereka.

Sebagai contoh, klip-klip yang dimuat naik, gambar-gambar, ungkapan dan ucapan di laman sosial akan kekal sampai bila-bila selagi tidak dikeluarkan.

Menurut Ketua Bahagian Jangkauan dan Penglibatan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Eneng Faridah Iskandar, pihaknya ingin mendidik golongan muda supaya lebih berhati-hati ketika melayari internet.

"Kami akan memperkenalkan submodul baharu dengan kerjasama Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) iaitu 'Klik Bijak@PLKN kepada pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).


Eneng Faridah berucap di hadapan jurulatih PLKN sempena program Latihan Intensif Jurulatih PLKN di Kem Latihan Cancun Park, Pasir Mas, Kelantan baru-baru ini.


"Kumpulan sasar utama bagi program ini ialah remaja dan sudah tiba waktunya kami membawa program ini memasuki PLKN yang mempunyai kira-kira 72,000 pelatih bagi sesi tahun ini," katanya.

Beliau berkata demikan pada program Latihan Intensif Jurulatih PLKN di Kem Latihan Cancun Park, Pasir Mas, Kelantan, baru-baru ini.

Dalam pada itu, Eneng Faridah berkata, golongan remaja kini semakin galak menyatakan cinta kepada pasangan di laman maya untuk tontonan umum sehingga ada yang sanggup memuat naik gambar intim di atas katil.

Katanya lagi, menurut satu kajian, sebanyak 54 peratus pengguna internet merupakan golongan belia dan kebanyakan mereka dilahirkan dalam dunia digital.

"Golongan ibu bapa pula merupakan golongan migrasi digital menjadikan pengetahuan terhadap teknologi tersebut terlalu cetek.

"Oleh itu, bukan sahaja golongan muda harus dididik, ibu bapa juga harus mengambil tahu aktiviti anak-anak mereka di internet agar perkara yang tidak sepatutnya terjadi dapat dielakkan," katanya.

Dengan modul ini, SKMM berharap kumpulan sasar tersebut akan lebih terdidik supaya tidak menjadi mangsa jenayah siber dengan menerapkan apa yang patut dan tidak patut dilakukan di internet.

"Pendek kata, kami mahu generasi akan datang supaya klik dengan lebih bijak dan memahami isu keselamatan, kewaspadaan dan juga tanggungjawab," katanya.

Tambahnya, objektif utama program 'Klik Dengan Bijak' adalah untuk melahirkan pengguna celik media, mewujudkan rasa tanggungjawab dalam kalangan pengguna internet supaya beretika, kepentingan kawal selia kendiri dan mewujudkan persekitaran yang selamat untuk menggunakan internet. - JULIA ISMAIL

Belon udara panas kembali ke Putrajaya

Posted:

Belon udara panas kembali ke Putrajaya

Belon udara panas kembali ke Putrajaya


FIESTA Belon Udara Panas Antarabangsa Putrajaya ke-6 ini akan menghimpunkan belon udara panas pelbagai bentuk menarik dari negara luar.


FIESTA Belon Udara Panas Antarabangsa Putrajaya ke-6 bakal kembali di Presint 2, Putrajaya menjelang Mac depan. Acara kekeluargaan yang menyeronokkan itu akan mengisi kalendar tarikan Putrajaya selama empat hari bermula 27 hingga 30 Mac tahun ini.

Menerusi fiesta kali ini, enam belon udara panas berwarna-warni dengan bentuk istimewa akan menjadi tarikan utama. Antaranya ialah Buzzy, belon raksasa hijau dan pasangan lebah (Bees) dari Amerika Syarikat, belon berbentuk kon ais krim dari Belgium dan belon bentuk hati yang didatangkan dari Taiwan.

Tidak ketinggalan, belon paling digemari tahun lalu dari Belgium yang menampilkan karakter daripada rantaian filem sains fiksyen popular, Star Wars iaitu Darth Vader.

Seperti tahun yang sebelumnya, fiesta tahun ini juga akan melibatkan pertandingan persahabatan antara pengemudi belon udara panas yang dipanggil Trofi Rudy. Di negara luar, perlawanan itu digelar Hare & Hound.

Pengumuman fiesta itu diadakan bersempena dengan majlis pelancaran Kalendar Acara 2014 oleh Perbadanan Putrajaya. Fiesta belon udara panas adalah salah satu daripada 88 acara yang akan berlangsung di Putrajaya sepanjang tahun ini.

"Kami amat berbesar hati kerana diberi peluang sekali lagi mengadakan fiesta ini dan secara tidak langsung meletakkan Putrajaya dalam peta antarabangsa sebagai destinasi wajib dikunjungi bagi acara belon udara panas.

"Kami percaya acara tempatan seperti ini mampu meningkatkan prestij negara di mata pelancong asing khususnya di rantau Asia Tenggara," jelas Pengerusi fiesta tersebut, Mohammad Sobri Saad.

Kemasukan ke fiesta itu adalah percuma dan pengunjung dinasihatkan untuk menggunakan KLIA Transit ke Putrajaya. Orang awam yang menaiki pengangkutan awam ini akan menikmati diskaun sehingga 35 peratus bagi tiket pergi balik sepanjang empat hari fiesta tersebut.

Dari stesen Putrajaya, orang awam boleh menaiki bas Nadi Putra yang akan membawa penumpang terus ke tapak fiesta.

Mereka yang menggunakan khidmat MyTeksi pula akan menikmati promosi diskaun tambang sebanyak RM15 apabila menempah teksi ke lokasi fiesta tersebut menerusi aplikasi telefon pintar MyTeksi.

Untuk keterangan lanjut, sila layari laman web www.myballoonfiesta.com.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved