Isnin, 20 Januari 2014

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Peluang anak hidup berdikari

Posted:

Peluang anak hidup berdikari

Peluang anak hidup berdikari

Ibu bapa kini mencari pendekatan baharu dalam mendidik anak-anak dengan menghantar mereka menyertai kem-kem pada musim cuti persekolahan.

PESERTA kem seperti ini lazimnya dilatih untuk survival diri termasuk mencari makanan.


TAIP sahaja aktiviti musim cuti sekolah di internet, tidak kira di laman carian Google, Yahoo atau MSN, pelbagai pilihan program berkenaan dapat kita lihat.

Ibu bapa hanya perlu menilai setiap tawaran mengikut kemampuan, kesesuaian masa dan minat kanak-kanak atau remaja yang akan melibatkan diri kelak. Lazimnya, ibu bapa yang mahu menghantar anak ke aktiviti musim cuti sekolah mengharapkan sesi lebih panjang supaya anak mereka dapat menerap lebih banyak ilmu.

"Saya membuat pencarian di internet tentang kursus musim cuti sekolah yang mampu memberikan pengalaman terbaik tentang kehidupan dan berkonsepkan alam semula jadi," kata Vivian Cheung, 45, dari Puchong, Selangor ketika ditemui di Janda Baik, Pahang, baru-baru ini.

Ketika itu, dia sedang bermesra bersama anak tunggalnya, Calista Cheong, 8, sebelum ditinggalkan di sebuah rumah di perkampungan itu selama tiga hari dua malam.

"Jaga diri baik-baik. Jangan bangun lewat. Sesuaikan diri dengan keadaan di sini. Kalau lapar, beritahu Uncle Nick," katanya sambil melambaikan tangan kepada anaknya yang berada di pintu masuk sebuah bilik.

Calista turut ditemani beberapa rakan lain termasuk sepupunya. Kesemua mereka mendaftarkan diri bagi menyertai Kem Musim Cuti yang juga dikenali sebagai Summer Camp di bawah kelolaan pelatih kem, Nick Tan.

Vivian walaupun pertama kali berpisah dengan anaknya, dia yakin keputusan itu adalah terbaik bagi memberi pendedahan kepada anaknya.

Katanya, kanak-kanak zaman sekarang terlalu manja. Kehidupan mereka terlalu senang dan leka dengan dunia gajet. Justeru itu, Vivian mengambil keputusan menghantar anaknya ke kem cuti sekolah.

"Saya mahu anak saya menjadi lebih matang, hidup dikelilingi hutan, sungai, nyamuk, mandi air sejuk dan tanpa pendingin hawa. Keadaan tersebut diharapkan dapat menyedarkan anak saya tentang kekurangan orang lain dan kelebihan diri sendiri," jelasnya.

Matlamat

Menurut Nick, kem cuti sekolah yang dianjurkan oleh My Summer Camp Malaysia itu bukan sekadar tinggal di rumah kampung kerana inti pati program tersebut mempunyai matlamat yang lebih tinggi.

"Di Malaysia, kita tidak boleh mengikut perubahan musim seperti di luar negara kerana mereka cenderung melakukan aktiviti ketika cuti musim panas. Kita di sini lebih bertumpu pada cuti sekolah sepanjang bulan Disember, Mei, Jun dan September. Justeru itu, ia bukan sekadar melibatkan permainan pengembaraan atau aktiviti luar sahaja.

"Saya mengendalikan kursus ini buat kali kedua selepas percubaan pertama melibatkan pelajar-pelajar sebuah sekolah antarabangsa pada 14 hingga 27 Julai lalu. Program kali ini, membabitkan kanak-kanak tempatan berusia seawal lapan tahun," ujar Nick.

Kem cuti sekolah yang dirancang sejak lebih setahun lalu itu dirangka mengikut keperluan tempatan. Katanya, buat masa ini, dia hanya menjalankan kem buat tempoh singkat walaupun kem seumpama itu di luar negara membabitkan masa berminggu-minggu.

"Sebaik saya merangka program dan mengepos di laman web, saya tidak sangka sambutan menggalakkan daripada ibu bapa. Ibu bapa pada hari ini mahu mendedahkan anak-anak kepada persekitaran luar yang lari daripada rutin harian anak-anak mereka," ujar Nick.


KEM-KEM berkaitan keagamaan banyak dijalankan pada musim cuti sekolah dan mendapat sambutan baik daripada ibu bapa. - Gambar hiasan


Minat

Nick yang merupakan seorang akauntan bertauliah, mula melibatkan diri mengendalikan aktiviti lasak pada usia 25 tahun. Minat yang mendalam dalam bidang tersebut membuatkannya terus berusaha merangka program-program cuti sekolah yang menarik dan sesuai untuk masyarakat tempatan.

"Saya turut menguruskan kem-kem latihan membabitkan kanak-kanak dan dewasa selain syarikat korporat. Ia dilakukan bersama beberapa fasilitator lain," katanya lagi.

Para peserta yang mengikuti program tersebut dikenakan bayaran sebanyak RM350 seorang termasuk makan, minum, tempat tinggal, aktiviti dan perubatan. Menurut Nick, kadar bayaran tersebut amat berpatutan.

Lazimnya, harga pasaran semasa bagi kem seumpama itu yang berlangsung selama dua minggu melebihi RM4,500 seorang.

"Saya pernah mengendalikan dua kanak-kanak dan seorang remaja dari Arab Saudi secara peribadi untuk kem musim panas pada bulan Julai lalu. Mereka datang sendiri dan tinggal bersama saya selama sebulan. Bapa mereka meletakkan tanggungjawab sepenuhnya ke atas saya sebagai penjaga dan saya mendedahkan mereka dengan pelbagai aktiviti termasuk budaya tempatan," katanya.

Manfaat

Dengan bayaran keseluruhan sebanyak RM35,000, Nick memberitahu ketiga-tiga budak yang berusia tujuh, 11 dan 14 tahun itu dilatih membabitkan aspek kemahiran, cara hidup, pengembaraan dan pelancongan domestik, disiplin diri dan sebagainya.

"Ini bukti jelas betapa kem-kem seperti ini mempunyai sambutan termasuk dari luar negara. Mereka memilih Malaysia kerana unsur geografi. Jadi, jika ia dipanjangkan kepada kanak-kanak dan remaja di sini, pasti akan memberi manfaat," katanya.

Malah, pada kem cuti sekolah pertama yang dijalankan melibatkan pelajar sekolah antarabangsa juga membabitkan kebanyakan pelajar luar negara.

Menceritakan lanjut tentang kem tersebut, Nick memberitahu, ia meliputi kegiatan luar dan juga aktiviti akademik seperti kelas bahasa dan kelas-kelas berkaitan pendidikan atau pembelajaran.

Dua fasilitator yang membantu Nick pada hari tersebut ialah Norhafniza Nordin, 29, dan Muhammad Hadzirun Hasmi, 19.

Norhafniza memberitahu, kebanyakan peserta yang mengikuti program berkenaan di Janda Baik adalah dalam kalangan keluarga berada.

Dalam pada itu, seorang peserta, Puvanesan Sandranesan, 10, berkata, dia amat tertarik dengan lokasi kem yang seumpama sebuah kawasan perkampungan.

"Bapa yang mahu saya sertai kem ini. Ia merupakan program pertama saya sertai di luar sekolah dan saya teruja untuk mengikutinya terutama membabitkan aktiviti lasak," katanya yang telah mendapat beberapa kawan baharu.

Bagi Marcus Cheaong, 10, dari Rawang berkata, dia berasa bimbang untuk tinggal bersendirian tanpa ibu bapa, namun pada masa yang sama teruja untuk mengikuti kem berkenaan.

"Walaupun saya selalu lambat bangun tidur, tetapi ketika mengikuti kem ini saya berazam untuk berubah dan mengikuti semua aktiviti yang dirancang," kata Marcus.

Kem galak pemikiran kognitif

Posted:

Kem galak pemikiran kognitif

Kem galak pemikiran kognitif


PESERTA kem dilihat mempamerkan prestasi diri yang menakjubkan khususnya dalam aspek pembangunan pemikiran kognitif. - Gambar hiasan


KEWUJUDAN banyak kem musim cuti sekolah di negara ini mampu menyumbang dalam mewujudkan golongan muda yang berdikari, berdisiplin dan mempunyai keyakinan diri yang tinggi.

Perunding Psikologi Keluarga dan Guaman Syarie, Suzana Ghazali yang turut menyokong kewujudan kem seumpama itu, namun mengingatkan ibu bapa agar memantau objektif, bentuk aktiviti, peserta dan panel terlibat.

"Dari segi usia penyertaan pula biarlah berusia 10 tahun ke atas kerana kanak-kanak pada usia tersebut lebih mampu menjaga diri sendiri," katanya.

Suzana yang pernah menjadi panel kem seumpama itu berkata, beliau mendapati kanak-kanak lebih teruja untuk belajar mengenai kehidupan kerana proses pembelajaran berlaku secara tidak rasmi tanpa elemen membosankan.

Justeru, katanya, pelbagai manfaat boleh diperoleh antaranya, disiplin diri, pengurusan masa, membentuk sikap dan akhlak baik ketika bergaul sesama rakan sebaya serta meningkatkan keyakinan diri untuk tampil di khalayak ramai.

Bukan itu sahaja, pembabitan kanak-kanak dalam kem tersebut boleh menjadi pemangkin dalam melahirkan masyarakat yang berkualiti pada masa depan.

"Biasanya dalam setiap kem, setiap peserta akan disuruh untuk tampil membentangkan hasil kerja atau memberikan pendapat. Peserta akan diminta berkongsi apa saja berkaitan hidup mereka sendiri sama ada kisah manis atau pahit." ujarnya.

Menurut beliau, di dalam kelas pendekatan seumpama itu jarang dilakukan kerana guru lebih berikan peluang pembentangan secara sukarela. Pengalaman berharga ini akan memberikan keyakinan kepada mereka.

Malah, Suzana juga melihat keberanian untuk bercakap di khalayak adalah tiket untuk memudahkan proses komunikasi yang menjadi faktor penting dalam setiap aspek kehidupan seterusnya membentuk personaliti diri.

Terapi biola untuk anak jalanan

Posted:

Terapi biola untuk anak jalanan

Terapi biola untuk anak jalanan


MICHIELETTO berkongsi bakatnya bersama kanak-kanak kurang bernasib baik di Jakarta, Indonesia.


DEWAN konsert kecil di Tebing Barat, Palestin, penempatan setinggan di India dan kawasan daif di Indonesia diubah menjadi sebuah kelas muzik penuh keceriaan. Isi dewannya dipenuhi hadirin yang terdiri daripada kanak-kanak jalanan yang kurang bernasib baik.

Inisiatif itu disempurnakan seorang pemain biola dari Itali, Sara Michieletto yang telah menjayakan persembahan bersama kumpulan orkestra ternama Eropah sepanjang kegemilangan kariernya. Malah sejak tahun 1998, dia telah terlibat dalam orkestra biola di rumah opera Fenice di Venice.

Namun, sejak kebelakangan ini, wanita berusia 41 tahun itu kerap berkongsi bakatnya bersama kanak-kanak kurang bernasib baik.

Menurut Michieletto, menerusi muziknya, dia dapat membantu menyalurkan amarah dan kecewa yang dialami majoriti kanak-kanak tersebut ke dalam gelombang yang lebih positif. Muzik klasik yang menenangkan mampu menangani trauma dalam sedar kelompok bernasib malang itu.

"Kanak-kanak yang kurang bernasib baik sangat memerlukan sokongan bagi mengatasi trauma yang tercetus daripada kenangan masa lalu.

"Justeru, muzik adalah instrumen yang hebat bagi menterjemahkan emosi mereka," ujar Michieletto.

Bermula tahun 2010, pemain biola itu mencurahkan bakti kepada kanak-kanak jalanan di sekitar Jakarta, sebuah metropolis yang didiami 10 juta orang dengan kebanyakan penduduknya dilanda kemiskinan.

Kehadiran Michieletto bersama biola yang disandang pada bahu di sebuah pusat bantuan kanak-kanak jalanan di pinggir Jakarta disambut dengan teriak gembira penghuni pusat tersebut.

Sekumpulan kecil remaja tampak terpesona asyik tatkala mendengar gesekan biola Michieletto yang memainkan konserto daripada Antonio Vivaldi, The Four Seasons.

Selain melakukan persembahan kepada kanak-kanak tersebut, dia turut menganjurkan bengkel drama, nyanyian, fotografi dan tarian.


MICHIELETTO mencurahkan bakti kepada kanak-kanak gelandangan di Jakarta sejak tahun 2010.


Ketenangan baharu

Salah seorang remaja yang menyertai bengkel itu ialah Suharti, gadis berusia 14 tahun yang banyak menghabiskan masa di jalanan, bermain muzik dari gerabak ke gerabak kereta api dan bas-bas awam.

Suharti bersama adik lelaki dan perempuannya yang diselamatkan kini ditempatkan di Pusat Kampus Diakonia Modern, sebuah kuarters penempatan yang juga bertindak sebagai sekolah kepada kanak-kanak terbiar.

"Segalanya amat tidak menyenangkan ketika anda hidup sebagai gelandangan. Saya selalu berasa malu ketika bermain muzik di jalanan," luah Suharti.

Namun kini dia menerima ketenangan baharu dan merasakan muzik Michieletto sebagai terapi efektif yang banyak membantu dirinya dan kanak-kanak lain.

"Kami sering bergaduh sesama sendiri di dalam kelas tetapi sejak cikgu Sara ke sini, kami lebih tenang dan bersemangat untuk belajar," tambahnya.

Penyembuhan rohani

Sotar Sinaga yang bertanggungjawab mewujudkan program muzik di pusat tersebut berkata, muzik banyak menyumbang kepada penyembuhan rohani Suharti.

"Cara dia mengekspresikan emosinya kini lebih baik. Dia tidak lagi berkelakuan nakal terhadap rakan-rakannya," dedah Sinaga.

Michieletto mula melakukan persembahan biola kepada kanak-kanak kurang bernasib baik pada tahun 2004 ketika dia melakukan lawatan sekolah ke sekolah di sekitar Tebing Barat untuk beberapa minggu. Dalam tempoh 10 tahun, dia telah menghiburkan ribuan kanak-kanak di seluruh dunia.

Di bawah perjanjian khas bersama Yayasan Fenice, dia mampu melaksanakan kerja kebajikannya dan terus bermain bersama orkestra rumah opera untuk jangka pendek setiap tahun.

Walaupun menghiburkan kanak-kanak bernasib malang sangat berbeza dengan persembahan berkelas antarabangsa di dewan-dewan ternama, Michieletto memberitahu, ia jauh lebih memuaskan.

"Apabila saya menggesek biola untuk kanak-kanak ini, saya tetapkan dalam diri bahawa ia merupakan konsert paling penting," jujur pengakuan Michieletto. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved