Isnin, 20 Januari 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'Saya bertarung dengan penyakit'

Posted:

'Saya bertarung dengan penyakit'

'Saya bertarung dengan penyakit'

REVINGTON (tiga dari kiri) berjabat tangan dengan Nur Azmi selepas mengadakan sidang akhbar khas mengenai keputusannya meletakkan jawatan selaku jurulatih skuad senior hoki negara di Bukit Jalil semalam.


'JODOH' Paul Revington bersama Konfederasi Hoki Malaysia (MHC) tidak bertahan lama selepas pengendali kelahiran Afrika Selatan itu sah melepaskan jawatannya berkuat kuasa semalam.

Biarpun enggan mengulas lanjut punca sebenar beliau meletakkan jawatan, Revington sekadar memberikan penjelasan masalah kesihatan memaksanya berbuat demikian.

Bagaimanapun, pengendali berusia 41 tahun itu tetap meluahkan rasa sedih apabila mengakui terpaksa melepaskan jawatan demi kebaikan semua pihak.

"Saya bertarung dengan penyakit yang berkaitan tekanan tinggi sejak Jun tahun lalu. Ia memberi- kan kesan kepada kesihatan dan emosi saya. Amat sukar untuk saya menerangkan lebih lanjut mengenai masalah ini.

"Tahun ini merupakan tahun yang getir buat Malaysia. Saya akan menjadi seorang yang mementingkan diri sendiri jika tidak melepaskan jawatan ini kerana dengan keadaan sekarang, saya tidak mampu memberikan seratus peratus yang terbaik kepada pasukan.

"Memang saya akui kecewa kerana terpaksa berundur daripada tugas ini.

"Saya akan terus memberikan bantuan dan sokongan kepada MHC sekiranya diperlukan," kata- nya pada sidang akhbar khas di Pejabat MHC di Stadium Hoki, Bukit Jalil semalam.

Sementara itu, Timbalan Presiden MHC, Datuk Nur Azmi Ahmad berkata, pengganti kepada Revington telah diputuskan sele- pas mengadakan perbincangan dengan Presiden MHC, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah kelmarin.

Jelasnya, penolong jurulatih yang baru dilantik baru-baru ini, Muhammad Dhaarma Raj Abdullah dinaikkan pangkat menggantikan tempat bekas jurulatih Ireland itu dan dibantu oleh Nor Azlan Bakar dan K. Gobinathan.

Jawatan ketua jurulatih skuad Projek 2016 pula akan digalas oleh rakan karib Revington, Arul Selvaraj.

"Ini merupakan langkah terbaik dilakukan Revington. Beliau menyerahkan surat peletakan jawatan lebih awal bagi memboleh- kan kami dapat membuat persia- pan lebih awal terhadap pasukan.

"Situasi ini juga tidak memberikan tekanan kepada pihak MHC dan sasaran kami tetap tidak berubah iaitu kedudukan 10 terbaik pada Piala Dunia 2014 dan pingat emas Sukan Asia September depan," katanya.

Dhaarma terkejut pikul tugas baharu

Posted:

Dhaarma terkejut pikul tugas baharu

Dhaarma terkejut pikul tugas baharu

DHAARMA RAJ


KETUA jurulatih baharu skuad hoki senior negara, Muhammad Dhaarma Raj Abdullah tidak sangka mendapat kepercayaan Konfederasi Hoki Malaysia (MHC) bagi mengisi tempat Paul Revington.

"Masalah kesihatan dialami Revington sudah lama, sebab itu beliau mengambil lebih ramai penolong jurulatih untuk membantunya.

"Saya juga banyak meluangkan masa bersamanya dan sedar situa- si ini akan berlaku, sama ada saya atau Arul (Selvaraj) akan diberikan tugas menggantikan tempatnya.

"Bagi saya, saya tahu akan menjadi ketua jurulatih skuad kebangsaan suatu hari nanti tetapi bukan pada waktu sekarang kerana tahun ini merupakan tahun yang sangat sukar.

"Saya langsung tidak sangka saya yang akan dilantik," katanya kepada pemberita di pejabat MHC di Stadium Hoki Nasional, Bukit Jalil semalam.

Pada 7 Januari lalu, Dhaarma Raj telah dinaikkan pangkat menjadi peno- long jurulatih kepada Revington ekoran kejayaan beliau membimbing skuad remaja menduduki tempat keempat pada Piala Dunia Remaja 2013 di New Delhi, India.

Dalam pada itu, Dhaarma Raj menjelaskan, beliau akan mengurangkan kuota 35 pelatih skuad senior negara sebelum bermulanya Piala Sultan Azlan Shah di Ipoh, Perak pada Mac depan.

"Kuota 35 pemain itu memang terlalu besar tetapi saya akan mengurangkannya. Semua pemain akan diberi peluang membuktikan keupayaan masing-masing sebelum Piala Sultan Azlan Shah berlangsung.

"Saya akan membentuk pasukan yang mantap dan sasaran masih sama iaitu menang pingat emas Sukan Asia bagi melayakkan diri ke Sukan Olimpik 2016 di Brazil," katanya.

Sementara itu, Arul Selvaraj yang dilantik menjadi ketua jurulatih baharu skuad remaja negara sudah bersedia menggalas tugas tersebut.

"Saya terima tugas ini kerana saya mempunyai kontrak sehingga 2016. Ini merupakan jawatan baharu buat saya dan saya akan lakukan yang terbaik.

"Minat saya terhadap sukan hoki begitu mendalam. Jadi, saya akan membentuk pasukan remaja yang mantap dalam menyalurkan pemain-pemain berkualiti kepada skuad senior," ujar Arul.

Pahang tidak rela berputih mata

Posted:

Pahang tidak rela berputih mata

Pahang tidak rela berputih mata

Oleh LUQMAN HAKIM AB. RAHIM
luqmanhakim.rahim@kosmo.com.my


BARISAN pemain Pahang meraikan kejayaan muncul sebagai juara Piala Sultan Ahmad Shah di Stadium Darul Makmur, Kuantan, Jumaat lalu.


PAHANG mahu memastikan momentum kemenangan berterusan apabila turun menentang Perak pada pusingan pertama Piala FA di Stadium Perak, Ipoh malam ini.

Masih segar dengan kejayaan merangkul Piala Sultan Ahmad Shah ketika menewaskan Lions XII 1-0 di Kuantan (Jumaat lalu), skuad Tok Gajah turut mengimpikan untuk pergi lebih jauh dalam kempen kalah mati itu.

Bagaimanapun, bertandang ke tempat lawan tetap menimbulkan rasa gerun buat Pahang kerana mereka sedar pasukan tuan rumah memiliki kelebihan bermain di gelanggang sendiri.

Lebih-lebih lagi Perak pasti mahu bangkit daripada kekala- han pertama dalam aksi pembukaan Liga Super menentang Johor Darul Takzim di Larkin, Sabtu lalu.

"Kita perlu berhati-hati kerana perlu beraksi di tempat lawan dan hanya bermain sekali dalam pusingan pertama Piala FA ini.

"Jadi, siapa yang menang akan terus melangkah ke pusi- ngan seterusnya, yang kalah akan berputih mata.

"Yang penting, kita dapat bermain dengan rentak yang sebenar, segala kelemahan yang ketara dalam perlawanan sebelum ini harus segera diperbaiki untuk membentuk permainan yang mantap," kata penolong jurulatih Pahang, Zainal Abidin Hassan kepada Kosmo! semalam.

Mengenai kesebelasan utama, Zainal memberitahu, beliau mampu menarik nafas lega apabila tonggak pertahanan, Saiful Nizam Miswan sudah kembali cergas selepas mengalami kece- deraan buku lali kanan.

Situasi dua tonggak, R. Suren- dren dan Dickson Nwakaeme yang dilanda kecederaan ketika beraksi menentang Lions XII pula masih lagi menjadi tanda tanya.

"Surendren dan Nwakaeme hanya menjalani latihan ringan dan keputusan sama ada akan bermain masih lagi tidak diketahui, namun saya berharap mereka segera sembuh," jelas beliau.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved