Jumaat, 10 Januari 2014

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Crossover urban Peugeot 2008

Posted:

Crossover urban Peugeot 2008

Crossover urban Peugeot 2008

Oleh AFIFI HAFIZ MOHD. NOR

SEJAK diperkenalkan semula di pasaran Malaysia pada tahun 2008, Peugeot bangkit sedikit demi sedikit tetapi kini, jenama Perancis itu sudah mula menambat hati pembeli tempatan.

Peugeot berjaya menjual sebanyak 772 unit model pada tahun 1998. Selang setahun, angka jualan melonjak kepada 3,766 unit.

Catatan mendadak itu membuatkan jenama dengan logo singa itu mendapat tangga kedua dalam aspek jualan kenderaan Eropah di Malaysia selepas Mercedes Benz.

Kejayaan itu sudah tentu bertitik tolak daripada usaha keras pengedar rasmi jenama kereta itu di negara ini, Nasim Sdn. Bhd.

Ekoran daripada sambutan itu, beberapa model baharu turut diperkenalkan, termasuk model 2008. Model crossover untuk pemanduan urban itu menggunakan platform PF1 yang sama dengan model 208.

Di Eropah, model 2008 telah menerima tempahan awal sebanyak 73,600. Debut model itu di Malaysia ialah semasa pameran Kuala Lumpur International Motor Show 2013 (KLIMS) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) November tahun lalu. Sejak 2008 diperkenalkan, pihak Nasim telah menerima lebih 100 unit ditempah.

Kejayaan 2008 di Eropah mendorong Nasim untuk melancarkan model berkenaan di Malaysia kerana crossover itu menawarkan gaya dinamik dengan ditambah ciri-ciri inovatif.


TEMPAT duduk hadapan jenis separa buket dengan kombinasi kulit Oxford dan fabrik.


Menurut Ketua Pegawai Operasi Nasim, Datuk Samson Anand George, pihaknya menetapkan 100 unit 2008 terjual sebulan.

" Peugeot 2008 akan melonjakkan total jualan Nasim sebanyak 7,000 unit pada tahun 2014," katanya.

Crossover ini yang dilengkapi dengan beberapa aksesori pintar seperti Smart Park Assist dengan sensor parkir depan dan belakang. Ciri-ciri ini membolehkan pemandu memakir kenderaan tanpa perlu menyentuh stereng.

Pemandu hanya perlu mengawal pedal minyak dan brek sahaja berpandukan skrin sesentuh yang dengan sensor di depan dan belakang kereta.

Kedudukan memandu lebih tinggi dari kereta memberikan pemandu pandangan yang luas.

Walaupun ruang dalaman 2008 umpama memandu hatchback 208. Namun ruang itu kelihatan terbuka kerana crossover ini dilengkapi dengan bumbung kaca panoramik.

Ruang dalaman 2008 dikenali sebagai Peugeot i-Cockpit yang bercirikan stereng padat, skrin sentuh tujuh inci dan sistem audio bunyi Arkamys 3D dengan enam pembesar suara.

Di samping itu, terdapat juga port USB untuk menyambung dan mengecas telefon serta peranti media dengan sambungan Bluetooth.

Antara ciri-ciri menarik lain pada model ini ialah lampu keselamatan Follow Me Home dan Guide Me Home. Selain itu, 2008 juga dilengkapi dengan sistem pengelap cermin dan lampu automatik dengan sensor.

Keluasan normal but Peugeot 2008 ialah 360 liter, tetapi jika mahu membawa lebih muatan tempat duduk belakang boleh dilipatkan dan menjadikan keluasan sebanyak 1,194 liter, luas bukan?

Pandu uji

Bagi meyakinkan penulis, Peugeot Malaysia telah menjemput wakil media permotoran untuk menguji sendiri model crossover itu di Solaris Dutamas baru-baru ini.

Pandu uji singkat dari Kuala Lumpur ke Putrajaya itu memberikan penulis pengalaman memandu model 2008 yang baru dilancarkan itu.

Sebaik menaiki 2008 itu, penulis mendapati model itu menggunakan material yang baik untuk ruang kokpitnya.


RUANG simpanan barang yang agak luas memberi nilai tambah kepada keluarga kecil untuk pemanduan jarak jauh.


Memulakan pemanduan, enjin enjin 1.6 liter VTi terasa agak lancar untuk menggerakkan crossover 2008, bagaimanapun transmisi automatik empat kelajuan dengan tiptronic itu seperti agak cepat bertukar gear.

Namun jika inginkan mood pemanduan lebih agresif pemandu boleh menggunakan mod S yang mana pemandu boleh menentukan bila gear ingin ditukarkan.

Penulis difahamkan kelajuan maksimum Peugeot 2008 ialah 190 kilometer sejam dan catatan 0-100 adalah 11.2 saat.

Perjalanan ke Putrajaya melalui Bukit Ampang dan jalan Hulu Langat dapat memberikan penulis merasai laluan berselekoh. Sungguhpun 2008 merupakan sebuah crossover tetapi pemanduan di selekoh terasa seperti memandu sebuah sedan.

Tempat duduk jenis separa buket itu juga agak selesa untuk pemanduan di jalan yang berselekoh yang mampu mengampu badan daripada berganjak.

Penggunaan rim berwarna dua tona bersaiz 16 dengan tayar 195/60 juga memberikan model kestabilan di samping menaikkan imej 2008 ini.

Antara ciri-ciri keselamatan yang ada pada model ini seperti enam beg udara, program kestabilan elektronik (ESP), ASR, DSC, ABS, EBA dan EBFD.

Untuk makluman model ini telah menggondol beberapa anugerah European Car Of The Year 2014 daripada Italy's Auto Europa dan Top SUV/Crossover Vehicle menerusi Anugerah Poland's Golden Steering Wheel.

Model ikonik BMW M

Posted:

Model ikonik BMW M

Model ikonik BMW M

Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN


BMW M3 mampu memecut dari titik pegun hingga 100km dalam tempoh 4.3 saat.


BUAT julung-julung kalinya, model BMW Coupé dan Saloon memiliki nama tersendiri. Keadaan itu nyata berbeza sebelum ini yang mana BMW menggunakan nama model asas yang dinaik taraf.

Malah pengenalan produk baharu itu juga menandakan pertama kali penggunaan enjin pengecas turbo untuk model BMW M bersesaran 3.0 liter enam silinder sebaris dengan teknologi M TwinPower Turbo yang dibangunkan khas untuk model itu dengan output kuasa 431hp.

Kuasa tork setinggi 550Nm boleh dinikmati pada pusingan enjin serendah 1,850rpm. Di sebalik peningkatan kuasa, penggunaan bahan api dan emisi karbon turun sekitar 25 peratus.

Berat model berprestasi itu dikurangkan sebanyak 80 kilogram berbanding model sebelumnya sekali gus menyumbang kepada pengendalian yang lebih dinamik dan kecekapan penggunaan tenaga.

Formula mengurangkan berat jentera terletak pada penggunaan lebih banyak peralatan ringan seperti bumbung yang diperbuat daripada bahan plastik gentian karbon diperkukuh (CFRP).

Asas pembangunan kereta ini cukup mudah iaitu berkuasa tinggi, lebih ringan dan keseronokan pemanduan. Malah jurutera BMW M turut memberi perhatian kepada prestasi aerodinamik menerusi kerjasama erat bersama pemandu profesional BMW Motorsport.

Kedua-dua model itu menjalani ujian yang ekstensif sehinggakan talaan jentera dilakukan di litar Nürburgring Nordschleife.


PAPAN pemuka BMW M4 keihatan lebih kemas berbanding generasi sebelumnya.


Jurutera turut memberi perhatian dalam mengoptimumkan pengaliran angin ke seluruh badan kereta untuk prestasi tinggi pada masa sama enjin dan brek mendapat penyejukan yang diperlukan walaupun beroperasi dengan tekanan yang kuat di litar lumba.

Peralatan aerodinamik seperti rekaan apron depan yang agresif, bawah badan kereta yang tertutup dan lip spoiler di belakang M3 Saloon atau bootlid spoiler pada BMW M4 Coupé mengurangkan angkatan kereta (lift) dengan jumlah yang sama pada bahagian depan dan gandar belakang seterusnya membantu dalam aspek pengendalian.

Enjin enam silinder sebaris baharu dengan pengecas turbo menjanjikan keseronokan kepada pemandunya. Konfigurasi enjin kedua-dua model M3 Saloon dan M4 Coupé sebenarnya berpatah balik kepada enjin klasik enam silinder sebaris seperti yang digunakan pada model generasi kedua dan ketiga model sport itu.

Berbanding enjin V8 pada model sebelum ini, kuasa enjin baharu dinaikkan sedikit kepada 431hp manakala tork puncak berjaya ditingkatkan kira-kira 40 peratus kepada 550Nm.

Memacu kepada 100km/j hanya mengambil masa sebanyak 4.3 saat dengan transmisi manual manakala dengan transmisi M DCT pula hanya mengambil 4.1 saat. Kelajuan maksimum kereta berprestasi ini ialah 249km/j dengan sekatan elektronik.

Nadi kuasa M Twin Power Turbo terletak pada dua pengecas turbo mono-scroll, sistem pancitan kejituan tinggi, pemasa injap boleh ubah VALVETRONIC dan pemasa aci sesondol boleh ubah Double-VANOS. VALVETRONIC dan Double-Vanos bergerak secara gandingan dalam mengawal injap masukan.

Hasilnya ialah penghantaran kuasa lebih lancar dan cekap, respon enjin yang pantas dan menariknya penggu naan minyak dan bahan api berkurangan.

Suspensi Adaptive M yang didatangkan sebagai pakej standard di UK mempunyai beberapa seleksi bagi menyesuaikan permukaan jalan. Pemandu boleh melaras suspensi mengikut pilihan COMFORT, SPORT dan SPORT+ dengan talaan paling selesa untuk jalan biasa atau keras sedikit untuk jalan berliku atau SPORT+ untuk pemanduan di litar lumba.

Mode SPORT+ berfungsi dengan meminimumkan pergerakan badan kereta dan memaksimum ciri-ciri dinamik semasa di litar lumba.

Honda sambut 2014 dengan NSS300

Posted:

Honda sambut 2014 dengan NSS300

Honda sambut 2014 dengan NSS300

Oleh SHAWKATH AZDE


PENGENALAN skuter berkelas 300cc berjaya meletakkan Boon Siew Honda di hadapan pesaing-pesaing senegaranya di Malaysia.


BOON Siew Honda Sdn. Bhd. (Boon Siew Honda) membuka tirai 2014 dengan pengenalan model skuter NSS300. Ketibaan model itu menandakan kesinambungan usaha syarikat jenama Jepun itu untuk mempelbagaikan produk dalam segmen motosikal berbeza di Malaysia.

Model itu mengisi vakum rangkaian skuter Honda khasnya bagi pelanggan setia yang ingin menaik taraf jentera sedia ada kepada motosikal automatik kelas sederhana dan penunggang veteran.

NSS300 memperoleh kuasa daripada seunit enjin empat lejang SOHC berkapasiti 279cc dengan sistem sejukan cecair. Enjin itu berupaya menjana prestasi output 19kW pada 7,500rpm dan tork setinggi 26Nm pada 5,000rpm. Model itu menepati standard piawaian EURO 3.

Pelengkap kepada rangkaian kuasa skuter itu ialah sistem klac dan transmisi V-Matic yang menjayakan hantaran kuasa berprestasi ke roda belakang. Model itu membantu penunggang menikmati kadar pecutan yang lebih baik khususnya dalam kawasan bandar.

Seperti Honda PCX 150i sebelum ini, model NSS300 juga didatangkan dengan teknologi sistem penyampaian bahan api PGM-FI (Programmed -Fuel Injection) yang membantu menjimatkan penggunaan bahan api.

Boon Siew Honda mendakwa bekalan satu tangki minyak petrol berkapasiti 11.6 liter membolehkan penunggang mencapai jarak tunggangan sejauh 354 kilometer (km). Secara purata, satu liter menyamai jarak 30.8km.


INSTRUMEN meter membekalkan semua maklumat semasa tunggangan.


Untuk memastikan skuter itu menawarkan pengendalian terbaik, jurutera Honda telah mengaplikasi sistem Kejuruteraan Panduan Komputer (CAE) agar kerangka NSS300 mampu menanggung takat alah agar lebih responsif sewaktu tunggangan. Saiz fizikal binaan skuter berkenaan turut mengambil kira faktor kegunaan dalam bandar untuk membolehkan penunggang menikmati pengendalian mudah apabila mengharungi kesesakan lalu lintas pada waktu puncak.

Tugas mengawal kelajuan jentera atau memberhentikan NSS300 disandarkan kepada dua unit sistem brek cakera yang dipasang pada kedua-dua roda. Sistem brek itu juga didatangkan dengan teknologi CBS (Sistem Brek Gabungan) untuk meningkatkan keselamatan para penunggang.

HISS

Aspek kestabilan turut diperkukuhkan dengan memadankan fork teleskopik 35 milimeter pada bahagian hadapan manakala sistem penyerap hentak kembar dikenakan pada bahagian belakang.

Instrumen meter membekalkan semua maklumat semasa kepada para penunggang menerusi meter kelajuan, jam, meter dwiperjalanan, meter suhu, kadar penggunaan bahan api, jarak perjalanan dan lampu amaran baki bekalan bahan api.

Bagi memudahkan pemilik menyimpan topi keledar dan barangan, model itu didatangkan dengan satu suiz untuk membuka, menutup dan mengunci ruang simpanan yang berada di bawah pelana. Ruang simpanan itu cukup luas untuk menyimpan dua buah topi keledar jenis full face.

Kemudahan lain disediakan ialah dwipoket reraut untuk simpanan barangan kecil, seunit soket 12V untuk mengecas aksesori peribadi seperti telefon bimbit dan teknologi mencegah kecurian HISS (Honda Ignition Security System).

Harga jualan bagi Honda NSS300 ialah RM26,768 (versi Standard) dan RM28,288 (versi sistem ABS). Tempoh jaminan diberikan adalah selama dua tahun atau jarak perbatuan 20,000km (mana-mana tiba dulu). NSS300 didatangkan dengan tiga pilihan warna iaitu hitam, putih dan perak.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved