Jumaat, 27 Disember 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


‘Yol’ milik Harimau Selatan

Posted:

'Yol' milik Harimau Selatan

'Yol' milik Harimau Selatan

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

AMIRULHADI keluar dari bilik Mesyuarat Jawatankuasa Status Pemain FAM di Kelana Jaya, Selangor semalam.


KONTROVERSI yang melibatkan bekas pemain tengah kebangsaan, Amirulhadi Zainal selesai apabila Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mengesahkan pemain itu menjadi milik Johor Darul Takzim (Johor DT) pada musim depan.

Pemain berusia 27 tahun yang juga mesra dengan panggilan 'Yol' itu sebelum ini dikatakan telah menandatangani kontrak dua tahun bersama Persatuan Bola sepak Negeri Pahang (PBNP) tetapi baru-baru ini telah mengejutkan ramai pihak apabila diperkenalkan sebagai pemain baharu JDT untuk musim depan.

Pengerusi Jawatankuasa Status Pemain FAM, Datuk Takiyuddin Hassan memberitahu, penyertaan Amirulhadi ke Harimau Selatan tidak menjadi isu selepas pihaknya mendapati perjanjian Amirulhadi bersama PBNP tidak sah.

Begitupun, Takiyuddin menegaskan, bekas pemain Selangor tersebut tidak terlepas dari menerima hukuman denda RM25,000 selepas Amirulhadi didapati melakukan dua kesalahan.

"Kesalahan pertama Amirulhadi tidak mendedahkan situasi sebenar kepada pasukan baharu (Johor DT) dan kesalahan kedua pula tidak membuat pengesahan dengan majikan asal, PBNP sebelum berpindah ke pasukan baharu.

"Kedua-dua kesalahan itu melanggar Artikel 2 Perenggan 5 (c) (i) Lampiran 3A Dalam Peraturan Status Perpindahan," katanya selepas tamat Mesyuarat Jawatankuasa Status Pemain FAM di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Amirulhadi dan Setiausaha Kehormat PBNJ, Mohd. Fahmy Yahya turut hadir pada mesyuarat itu.

Takiyuddin menjelaskan, Jawatankuasa Status FAM mendapati kontrak Amirulhadi bersama Pahang meragukan selepas meneliti dokumen serta mendengar keterangan daripada kedua-dua pihak.

"Kami mendapati kontrak pemain itu dengan Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) adalah sah dan perlu memohon Sijil Perpindahan Negeri (SPN) dari pasukan asal.

"Selepas mendapati kontrak Amirulhadi dengan PBNP meragukan, pendaftarannya bersama pasukan Pahang adalah tidak sah dan kontraknya bersama PBNJ adalah sah sebagaimana status Amirulhadi dianggap sebagai ejen bebas.

"Begitupun, ahli jawatankuasa mendapati pemain berkenaan turut melakukan dua kesalahan dan dikenakan denda sebanyak RM25,000 dan denda tersebut harus dibayar kepada FAM, bukan kepada PBNP.

"Ini kerana kesalahan tersebut berpunca dari individu itu sendiri tanpa melibatkan mana-mana pihak," katanya.

Selain itu, Takiyuddin berkata, dalam kes melibatkan Amirulhadi itu, PBNP Pahang tidak berhak untuk menuntut sebarang pampasan daripada JDT mahupun daripada pemain berkenaan.

Bagaimanapun, katanya, ketiga-tiga pihak dibenarkan mengemukakan rayuan kepada FAM sebelum Rabu ini.

Ranking dunia bukan jadi ukuran

Posted:

Ranking dunia bukan jadi ukuran

Ranking dunia bukan jadi ukuran

Oleh MOHD. IKHSAN FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my


THIEN HOW (kiri) dan Wee Kiong beraksi ketika menentang bergu muda negara, Darren Isaac dan Yew Sin pada Kejohanan Badminton Sirkit Kebangsaan Grand Prix Akhir 2013 di Putrajaya semalam.


JURULATIH beregu lelaki negara, Pang Cheh Chang menegaskan kedudukan ranking dunia tidak boleh dijadikan sebagai ukuran pada Kejohanan Badminton Sirkit Kebangsaan Grand Prix Akhir 2013 di Putrajaya yang membuka tirainya semalam.

Walaupun percaya saingan beregu lelaki akan didominasi beregu kedua negara, Hoon Thien How-Tan Wee Kiong yang kini berada di ranking kelapan dunia, Cheh Chang juga tidak menafikan anak-anak buahnya yang lain mampu memberi tentangan yang hebat.

"Persaingan di peringkat antarabangsa lain dan di peringkat kebangsaan juga lain kerana mereka berlatih bersama-sama setiap hari.

"Pilihan kejohanan mungkin diberikan kepada beregu yang berada di ranking terbaik tetapi saya percaya kejutan mungkin akan berlaku jika tidak pun saingan lebih sengit.

"Kalau hari pertama hari ini (semalam), Thien How-Wee Kiong paling menyerlah tetapi saya tidak boleh kata sekarang yang dia akan menang kejohanan ini kerana kejohanan baru bermula," kata Cheh Chang semalam.

Pada aksi pertama Kumpulan A di Dewan Serbaguna Kompleks Kejiranan Presint 11 itu, Thien How-Wee Kiong menepati ramalan apabila meraih kemenangan pertama selepas menewaskan beregu muda negara, D. Darren Isaac-Ong Yew Sin 21-11, 21-10 dalam tempoh 22 minit.

Dalam satu lagi aksi Kumpulan A, Mohd. Lutfi Zaim Khalid-Tan Wee Gieen menewaskan beregu profesional, Muhammad Hafiz Hashim-Mohd. Razif Abdul Latif 7-21, 21-16, 22-20.

Dalam aksi Kumpulan B pula, Chooi Kah Ming-Teo Ee Yi menewaskan Ow Yao Han-Teo Kok Siang 21-15, 24-22, manakala Goh V Shem-Lim Khim Wah menundukkan Chan Ren Cong-Lim Ming Chuen 21-13, 21-19.

Mengulas mengenai beregu-beregu lain, Chen Chang berkata, beliau sudah meramalkan keputusan pada hari pertama itu.

"Tiada apa-apa kejutan kerana sesiapa boleh mencatatkan kemenangan. Mereka sudah tahu kelebihan dan kekurangan masing-masing," tambah Cheh Chang.

Wenger lega kembali ke puncak

Posted:

Wenger lega kembali ke puncak

Wenger lega kembali ke puncak


WALCOTT (kanan) menjaringkan dua gol ketika membantu Arsenal menewaskan West Ham 3-1 kelmarin.


LONDON - Pengurus Arsenal, Arsene Wenger memuji kecemerlangan anak-anak buahnya yang kembali bangkit daripada ketinggalan sebelum mengatasi West Ham United 3-1 dalam aksi Liga Perdana England kelmarin.

Biarpun menguasai sebahagian besar permainan dalam aksi di Upton Park, Arsenal terlebih dahulu ketinggalan menerusi jaringan Carlton Cole pada minit ke-46.

Namun, The Gunners kembali bangkit menerusi dua gol Theo Walcott dan juga jaringan Lukas Podolski.

"Biarpun cukup yakin dengan kemampuan pemain saya, saya masih diselubungi kebimbangan.

"Ia sesuatu yang normal, jadi saya cukup berpuas hati dengan karakter yang dipamerkan pemain apabila kekal fokus biarpun ketinggalan," kata Wenger.

Menurut beliau, pemainnya berjaya mempamerkan aksi yang positif biarpun tidak beraksi dengan baik seperti mana permulaan musim ini.

"Kami gagal memanfaatkan peluang pada babak pertama sebelum kembali bangkit menguasai perlawanan pada babak kedua," katanya.

Wenger juga memuji persembahan Podolski yang menemui semula sentuhan sebenar sekembalinya daripada kecederaan sebelum ini.

"Dia tidak beraksi sejak empat bulan lalu, justeru, Podolski telah membuktikan keupayaannya apabila berjaya menjaringkan gol yang penting dalam perlawanan seperti ini," kata Wenger. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved