Jumaat, 15 November 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Kapal tentera AS tiba di Filipina

Posted:

Kapal tentera AS tiba di Filipina

Kapal tentera AS tiba di Filipina

GAMBAR fail menunjukkan kapal pengangkut pesawat USS George Washington.- REUTERS


MANILA - Kapal tentera laut Amerika Syarikat (AS), USS George Washington tiba di Filipina semalam dalam misi bantuan kecemasan berikutan bencana Taufan Haiyan yang melanda negara itu.

Menurut komander kapal tentera itu, Laksamana Muda Mark Montgomery, kapal tersebut tiba di luar pantai Pulau Samar.

Beliau berkata, ia akan menyalurkan bantuan kepada mangsa-mangsa dengan mengagih-agihkan ubat- ubatan, keperluan logistik dan bekalan air termasuk menilai kerosakan.

"USS George Washington merupakan sebuah daripada lapan buah kapal milik AS yang tiba untuk memulakan misi Damayan," kata- nya kepada pemberita.

Dalam bahasa Tagalog, Damayan bermaksud perpaduan.

Menurutnya, beberapa buah pesawat seperti USS Antietam dan USS Cowpen akan turut sama membantu dalam misi memberikan bantuan kepada mangsa- mangsa bencana Taufan itu.

Kapal kargo USNS Charles Drew pula akan membawa bekalan air untuk mangsa-mangsa yang berlindung di lapangan terbang dan sekitar kawasan bencana di Tacloban .

Dua buah kapal lagi akan membawa bekalan kecemasan untuk diagihkan-agihkan kepada mangsa-mangsa bencana di Tacloban, pusat bandar yang paling teruk terjejas di wilayah Ley- te, tengah Filipina.

Baki kapal yang lain pula tertumpu di sekitar kawasan Ormoc di Pulau Lyte.

Dalam pada itu, sebahagian mayat mangsa taufan itu telah dikebumikan di dalam kubur besar di Tacloban, Leyte.

Taufan selaju lebih 300 kilometer sejam dan antara yang terkuat di dunia melanda wilayah tengah Filipina pada Jumaat lalu.

Menurut pihak berkuasa, seramai 2,357 orang disahkan meninggal dunia akibat bencana tersebut.

Bagaimanapun, angka kematian itu dijangka meningkat kerana banyak rumah dan bangunan musnah sele- pas taufan tersebut berlaku.

Penduduk di wilayah Ley- te yang turut dilanda bencana itu turut mengalami masalah terputus bekalan air dan elektrik. - Agensi

Air kumbahan melimpah di Gaza

Posted:

Air kumbahan melimpah di Gaza

Air kumbahan melimpah di Gaza


BEBERAPA penduduk melihat air kumbahan yang melimpah di luar rumah mereka di Bandar Gaza semalam.- REUTERS


GAZA - Sejumlah kanak-kanak dan penduduk Palestin terpaksa berjalan di sebuah kawasan yang dilanda banjir air kumbahan di tengah bandar ini semalam.

Banjir itu berlaku selepas salah sebuah pusat rawatan air kumba- han milik Palestin terpaksa ditutup ekoran kekurangan minyak bagi digunakan untuk menjana tenaga elektrik .

Menurut beberapa pegawai, air kumbahan itu mungkin memasuki rumah-rumah milik ratusan ribu penduduk Palestin di bandar Gaza.

Kekurangan minyak itu berlaku disebabkan kerajaan Mesir bertindak memerangi terowong-terowong penyeludupan penduduk di sempadan Gaza.

"Ia merupakan permulaan bencana melainkan dunia mendengar rintihan kami. Bencana besar mungkin melanda Gaza dan penduduknya," kata seorang pegawai perbandaran Gaza, Sa'ad El-Deen Al-Tbash.

Sejumlah orang menutup hidung semasa berjalan kerana air tersebut berbau busuk.

Pemerintah Mesir menutup kira-kira 1,200 terowong yang dikendalikan pergerakan Hamas bagi menghalang penyeludupan masuk minyak.

Sekatan itu menyebabkan penduduk Palestin terpaksa membeli minyak petrol dari Israel pada harga dua kali lebih tinggi.

Pemerintah tentera Mesir berasa bimbang jika terowong itu digunakan untuk membawa masuk senjata api ke Semenanjung Sinai.

Dalam pada itu, beberapa jet pejuang tentera Israel melancarkan dua serangan di Genting Gaza selepas para pejuang Palestin melepaskan tembakan mortar dan roket ke wilayah penduduk Yahudi tersebut.

Pihak tentera Israel mengesahkan jet-jet itu melancarkan sera- ngan ke lokasi yang menyembunyikan pelancar roket milik para pejuang Palestin. - Agensi

Artifak muzium dilihat menerusi teknologi 3-D

Posted:

Artifak muzium dilihat menerusi teknologi 3-D

Artifak muzium dilihat menerusi teknologi 3-D


SEORANG pencipta alat teknologi tiga dimensi, Alan McCosh melakukan demonstrasi menggunakan cermin mata khas di Muzium Smithsonian, Washington, D.C kelmarin.- AP


WASHINGTON D.C - Pihak pengurusan Muzium Smithsonian di sini melancarkan laman dalam talian yang membolehkan orang ramai menyaksikan barangan pameran dalam bentuk imej tiga dimensi (3-D).

Antara koleksi barangan yang boleh dilihat menerusi imej 3-D itu ialah pesawat tahun 1903 yang dicipta oleh Wilbur dan Oliver Wright.

Turut dipamerkan dalam bentuk 3-D itu ialah fosil seekor ikan paus.

Artifak tersebut boleh dilihat menerusi alamat http://3d.si.edu.

"Muzium Smithsonian merupakan perintis penggunaan teknologi 3-D dengan tujuan menjadikan koleksi muzium dan spesimen saintifik mudah untuk orang ramai mengggunakannya bagi melakukan kajian," kata pengarah program digital muzium tersebut, Gunter Waibel. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved