Jumaat, 4 Oktober 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Gabung seni kulinari dan teknologi makanan

Posted:

Gabung seni kulinari dan teknologi makanan

Gabung seni kulinari dan teknologi makanan


PARA pelajar sedang memasak resipi masing-masing menggunakan dapur dan peralatan yang disediakan pihak unversiti.


LIMA kumpulan pelajar yang berada di dalam sebuah makmal kelihatan sedang asyik berbincang berkaitan satu topik. Mereka begitu serius melontarkan pandangan masing-masing agar tugasan yang diberikan pensyarah itu dapat diselesaikan dengan jayanya.

Kesemua 25 pelajar itu merupakan pelajar jurusan kulinologi Universiti Taylor, Subang Jaya dan mereka diberikan tugasan menghasilkan makanan berasaskan ayam.

Bagaimanapun, cabaran utama mereka ialah menyediakan makanan yang berkhasiat dengan menitikberatkan jumlah kandungan nutrien dan persembahan makanan agar dapat menarik perhatian pelanggan.

Selain itu, mereka dikehendaki menyediakan makanan pembuka selera yang dapat bertahan lama iaitu sehinggan enam bulan tanpa menjejaskan kualiti makanan itu.

Salah seorang pelajar yang terbabit ialah Muhd. Khairulnizam Shah Md. Ramli, 26. Dia dan empat ahli kumpulannya berjaya mencipta resipi baharu yang mudah dihasilkan dan menepati syarat-syarat yang diletakkan oleh pensyarahnya.

"Resipi ini sememangnya menepati syarat-syarat pensyarah memandangkan ia hanya menggunakan cincangan isi ayam, cendawan, lobak merah, cili, serbuk lada hitam, garam dan serbuk xhantan gum iaitu sejenis tepung untuk memelihara kelembutan makanan setelah digoreng.

"Selain itu, resipi ini turut menggunakan bahan-bahan seperti daun bawang, tepung soya, serbuk roti dan kentang putar," ujar yang merupakan pelajar Ijazah Sains Kulinologi.


CHICKONE ini merupakan resipi yang dihasilkan kumpulan Muhd. Khairulnizam.


Rujukan

Kumpulan Muhd. Khairulnizam juga memutuskan penggunaan kesemua bahan itu setelah membuat rujukan menggunakan perisian khas bagi mengetahui kandungan nutriennya.

"Kami mengkaji jumlah penggunaan bahan seperti ayam, lobak merah dan cendawan dalam resipi itu supaya tidak berlaku lebihan penggunaan lemak, karbohidrat dan protein," tutur anak jati Kuala Lumpur itu.

Bagi menyedapkan lagi resipi yang dikenali sebagai chikone itu, kumpulan Muhd. Khairulnizam turut menyediakan sos.

Setelah bertungkus-lumus selama tiga hari memerah otak mencipta resipi baharu, kesemua ahli kumpulan Muhd. Khairulnizam tidak dapat menyembunyikan perasaan bangga apabila mendapat pujian daripada pensyarah.

"Berdasarkan fakta, chikone ini mempunyai kandungan fakta makanan iaitu dua peratus lemak, kolesterol, sodium, protein dan satu peratus fiber," jelas Muhd. Khairulnizam.

Keunikan

Bagi Jarrell Lim Wen-Chieh, 24, yang kini berada di semester empat pula berkata, dia memilih bidang kulinologi kerana keunikannya yang menggabungkan tiga jurusan berbeza dalam satu bidang.

Ia merangkumi seni kulinari, sains makanan dan teknologi makanan.

Jelas anak jati Ipoh, Perak itu, ia berbeza dengan kebanyakan universiti yang hanya membenarkan pelajar mengambil satu jurusan misalnya, seni kulinari atau jurusan sains makanan.

"Ketika dalam kelas, kami didedahkan tentang cara-cara memasak dan menjalankan penyelidikan terlebih dulu sebelum mencipta makanan.

"Misalnya, jika ingin membuat mayonis, kami perlu mengkaji bahan-bahan yang digunakan.

"Pendek kata, sebelum memasak anda perlu mengambil kira dari sudut sains terlebih dulu," ujarnya.

Dalam pada itu, dia mengakui sukar mengikuti jurusan itu apatah lagi ia bukan sahaja mengajar mengenai sains dan teknologi makanan malah melibatkan penyelidikan.

"Ia agak mencabar kerana saya tidak mempunyai pengetahuan asas dalam bidang sains jadi, saya mengambil masa yang agak lama untuk memahaminya," jelasnya.


WONG TZIAK ZE membawa pelajar-pelajar memasuki makmal untuk menjalankan kajian bahan-bahan sebelum menyediakan makanan.


Kesukaran

Sementara itu, Pensyarah Kimia Pusat Pengajian Layanan, Pelancongan & Seni Kulinari Universiti Taylor's (TCHT), Benjamin Wong Tziak Ze memberitahu, para pelajar turut diajar menyediakan makanan sejuk beku, makanan dalam tin, kering dan sos.

Menurutnya, para pelajar kulinologi juga diajar menggunakan pendekatan menyediakan makanan berkhasiat dengan menilai jumlah kandungan nutrium.

"Biarpun, segelintir pelajar berdepan kesukaran dan mengambil masa yang agak lama untuk memahami subjek yang diajar, namun mereka akhirnya berjaya menguasai ilmu ini.

"Para pelajar juga perlu berhadapan dengan dua situasi yang berlainan terutama dari segi bahasa kerana terma-terma dalam bidang masakan dan sains mempunyai banyak perbezaan. Ini menyukarkan mereka.

"Apabila mereka memasuki ruang dapur, chef akan menggunakan bahasa dan caranya tersendiri ketika mengajar berbeza ketika di dalam kelas sains yang pelajar perlu menghafal atau mengikut kaedah yang telah ditetapkan.

"Justeru, para pelajar perlu banyak bertanya, memahami teori dan melakukan aktiviti memasak untuk memudahkan mereka memahami apa yang diajar oleh pensyarah," jelasnya.

Bagaimanapun, katanya, pengorbanan para pelajar tersebut pasti berbaloi kerana kemahiran yang diperoleh itu pasti diburu majikan apabila tamat belajar kelak.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved