Isnin, 16 September 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Bersama sehingga ke akhir hayat

Posted:

Bersama sehingga ke akhir hayat

Bersama sehingga ke akhir hayat

SAMBUTAN Hari Raya Aidilfitri baru-baru ini ternyata cukup berbeza buat penyanyi Atilia Harun setelah bekas suaminya, Ariff Johan Abdul Jalil, seorang insan yang pernah bertakhta di hatinya selama 10 tahun akhirnya menghadap Ilahi.

Biarpun tidak lagi mempunyai ikatan sebagai suami isteri, Atilia menyatakan pemergian Ariff cukup dirasai memandangkan hubungan mereka masih akrab walaupun selepas bercerai.

"Pemergiannya itu memang langsung tidak dijangka kerana arwah meninggal dunia hanya empat bulan selepas dia mengetahui menghidap penyakit kanser hati tahap empat.

"Lagipun saya adalah orang pertama yang mengetahui tentang penyakitnya itu. Ketika dia menjalani pemeriksaan di hospital, secara kebetulan saya menelefonnya dan pada masa itulah dia memberitahu doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser hati," ujarnya ketika ditemui semasa sidang akhbar konsert MPO And All That Jazz baru-baru ini.

Menurut Atilia, arwah suaminya itu telah menjalani pemeriksaan susulan dengan tiga orang lagi doktor, namun kesemuanya tetap memberikan keputusan yang sama.

"Peristiwa ini memang cukup mengejutkan kerana sepanjang 10 tahun hidup bersama, dia kelihatan cukup sihat dan tidak mengalami sebarang penyakit kritikal," ungkap pemilik nama sebenar Raja Putri Atilia Raja Haron itu.

Ujarnya, sepanjang tempoh berkenaan dia memang sentiasa berada di samping arwah yang terpaksa berulang-alik ke hospital sehinggalah Ariff menghembuskan nafasnya yang terakhir.

"Sudah tentu kehilangannya itu amat dirasai memandangkan kami pernah hidup bersama, tetapi saya berasa lega kerana penderitaan yang dilaluinya itu telah berakhir.

"Walaupun kami tidak lagi mempunyai sebarang ikatan yang sah, kami tetap bersama sehingga ke akhir hayatnya. Ketika arwah menghembuskan nafas terakhir pun saya berada di sampingnya," ujarnya yang kelihatan tenang.

Ketika ditanya tentang hubungan akrab yang terus terjalin setelah mereka bercerai, Atilia menyatakan tidak ada sebab utama untuk mereka bermusuh, meskipun tidak lagi menjadi pasangan suami isteri.

Jelasnya, adalah sesuatu yang cukup merugikan untuk memutuskan terus hubungan yang terjalin dengan seorang insan yang pernah hadir dalam hidupnya untuk satu tempoh yang panjang.

"Biasanya kebanyakan suami isteri yang berpisah akan terus berhubungan disebabkan anak. Berlainan pula dengan kami, kerana sepanjang hidup bersama tidak pernah dikurniakan cahaya mata.

"Sebelum berkahwin dulu saya dan arwah memang sudah menjalinkan hubungan persahabatan. Kemudian kami berkahwin selama 10 tahun dan akhirnya berpisah, tetapi kami terus berkawan seperti biasa," jelasnya.


ATILIA masih terasa kehilangan Ariff Johan yang meninggal dunia akibat kanser pada Aidilfitri baru-baru ini.


Berkahwin

Setelah bercerai dengan Ariff pada tahun 2009, Atilia telah menjalinkan pula hubungan cinta dengan seorang jurutera bunyi dan mereka pernah merancang untuk mendirikan rumah tangga pada Februari lalu.

Bagaimanapun, perkara tersebut terus berlalu begitu sahaja tanpa ada sebarang perkembangan lanjut sehingga menimbulkan pertanyaan dalam kalangan peminatnya.

Tutur Atilia, rancangan untuk mendirikan rumah tangga akan tetap diteruskan juga pada tahun ini memandangkan usianya yang akan mencecah 40 tahun pada tahun hadapan.

"Sudah tentu saya tidak mahu menangguhkan lagi kerana umur pun semakin meningkat. Insya-Allah, kalau tiada halangan dan segalanya berjalan lancar, kami akan kahwin hujung tahun ini.

"Cuma, buat masa ini masih belum ada sebarang keputusan lagi yang dibuat dan tunggu sahaja pengumuman yang dibuat nanti. Kalau dah dapat tarikh yang sesuai, saya akan umumkannya kepada semua orang termasuk rakan-rakan media," ujarnya yang masih enggan memberitahu nama kekasihnya itu.

Jelasnya, untuk perkahwinan kali kedua ini dia sememangnya meletakkan harapan yang cukup tinggi agar dikurniakan cahaya mata sebagai pelengkap kepada kehidupannya.

Satu penghormatan

Dikenali sebagai seorang penyanyi yang memperjuangkan irama jazz, ternyata Atilia mempunyai cerita tersendiri ketika membuat persembahan di Jakarta sempena Java Jazz Festival 2013 pada bulan Mac lalu.

Ujarnya, mendapat peluang untuk membuat persembahan di festival berkenaan merupakan suatu pengalaman yang cukup berharga memandangkan irama jazz yang mendapat sambutan baik di sana, ramai juga yang memuji persembahannya.

"Beberapa hari selepas membuat persembahan, ada media yang telah melabelkan saya sebagai pengganti kepada Datuk Sheila Majid memandangkan penyanyi itu cukup terkenal di negara tersebut.

"Secara jujurnya saya memang berasa cukup malu apabila dilabel sebegitu kerana sedar berasa diri ini masih lagi kerdil, namun saya anggap ia satu penghormatan yang tidak terhingga," ujarnya yang telah melancarkan albumnya iaitu Indah di Indonesia beberapa bulan lalu.

Berkenaan dengan irama jazz yang masih lagi agak kurang mendapat perhatian peminat di negara ini, Atilia sedar tentang persepsi sesetengah pihak yang menyatakan ia lebih kepada muzik orang kaya.

Ujarnya, sehingga kini tidak banyak penyanyi yang mahu berkecimpung dalam irama jazz berbanding genre muzik lain sehingga industri sukar mencari penyanyi pelapis.

"Selama ini orang cuma lebih mengenali Sheila Majid, Noryn Aziz dan Najwa Mahiaddin sebagai penyanyi jazz di negara ini. Saya melihat ia merupakan satu perkembangan yang kurang baik.

"Saya berpendapat bahawa irama jazz ini seolah-olah terpinggir dalam industri muzik tempatan. Misalnya, lagu-lagu jazz nyanyian saya sendiri agak kurang diputarkan di stesen radio," jelasnya.

Berharap agar lebih ramai penyanyi yang berani untuk mencuba irama jazz ini, penyanyi berkenaan meminta supaya peminat muzik melihat irama tersebut secara lebih meluas dan bukan khusus untuk golongan tertentu sahaja.

Diana belum bersedia kembali berlakon

Posted:

Diana belum bersedia kembali berlakon

Diana belum bersedia kembali berlakon


DIANA DANIELLE enggan mengeluarkan sebarang kenyataan berkaitan ibunya, Norsiah.


SELEPAS lebih dua bulan melahirkan cahaya mata sulung, akhirnya pelakon Diana Danielle membuat kemunculan pertama di khalayak ketika menemani suaminya, Farid Kamil pada majlis malam gala filem Dampak di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Bercerita tentang kehidupannya setelah bergelar seorang ibu, Diana menyatakan dia sedang melalui saat-saat yang indah bersama bayi lelakinya yang diberi nama Muhammad itu.

"Apabila pulang ke Malaysia beberapa hari sebelum Hari Raya Aidilfitri lalu, saya membuat keputusan untuk menetap di kampung suami di Alor Setar, Kedah.

"Sekarang, saya masih lagi dalam proses berpantang untuk tempoh selama 100 hari sambil menikmati kehidupan yang indah di kampung bersama-sama dengan anak," ujarnya.

Apabila ditanya mengenai kenyataan yang dibuat oleh Farid sebelum ini yang agak keberatan untuk mengizinkan dia kembali berlakon, Diana memberitahu bahawa ia dibuat atas kebaikan untuk dirinya.

Diana, mengakui dia memang belum bersedia untuk kembali berlakon dalam tempoh terdekat, meskipun sudah ada beberapa tawaran yang telah diterimanya.

"Suami keberatan untuk mengizinkan saya berlakon bukan disebabkan mahu saya kelihatan kurus, tetapi dia inginkan saya supaya betul-betul sudah kuat.

"Selepas bersalin, memang keadaan saya masih lagi tidak stabil dari segi kesihatan dan emosi. Biarlah saya sihat seperti sediakala, barulah saya akan fikir untuk berlakon semula," jelasnya.

Selain mahu berada dalam keadaan sihat, Diana juga menjelaskan bahawa ketika ini dia masih belum bersedia untuk meninggalkan anaknya semata-mata mahu berlakon.

Menurutnya, dia tidak mahu terlalu mengharapkan ibu mertuanya itu menjaga Muhammad sepanjang masa dan ingin mencari individu yang mampu menjaga anaknya dengan baik.

"Kalau boleh, saya mahu seseorang yang dapat bersama saya sepanjang masa dan paling penting, individu tersebut boleh dipercayai. Cuma, saya masih belum berjumpa lagi dengan orang yang sesuai," jelasnya.

FIGURA ini mengakui emosinya masih belum stabil pada peringkat awal melahirkan anak sulungnya ini.


Sementara itu, ketika diajukan pertanyaan tentang pengajiannya di National Institute of Dramatic Art (NIDA), Australia, Diana memberitahu dia baru sahaja menamatkan pengajian untuk kelas teori dan perlu menjalani praktikal.

"Kalau ikutkan saya perlu menjalani latihan di Australia, tetapi dengan keadaan sekarang ini agak sukar. Jadi, saya putuskan untuk buat praktikal di Malaysia sahaja.

"Saya dibenarkan bekerja dengan mana-mana syarikat yang sesuai di sini dan setiap laporan akan dihantar kepada pihak NIDA untuk mereka membuat penilaian dan memberi markah," jelasnya.

Tenang

Menceritakan tentang kehidupannya sewaktu mengandung di luar negara, Diana berkata, dia bernasib baik kerana tidak berhadapan dengan sebarang masalah yang besar.

Ujarnya, dia menjalani kehidupan yang cukup tenang tanpa sebarang gangguan, malah peluang tinggal di sebuah kawasan yang berhampiran dengan pantai semasa di Australia cukup membahagiakan dirinya.

"Saya menyukai suasana yang lebih bebas dan tanpa memikirkan tentang kerja atau komitmen lain. Selain itu, saya suka berada di sekeliling orang yang langsung tidak mengenali saya.

"Kalau ditakdirkan mengandung anak kedua nanti, saya memang merancang untuk pergi ke suatu tempat yang orang lain tidak tahu untuk dapat ketenangan," jelasnya.

Bagaimanapun, ketika diajukan soalan oleh wartawan berhubung isu yang timbul dengan ibu kandungnya, Norsiah Ramli, pelakon itu bagaimanapun enggan memberikan sebarang komen.

Ada pihak cuba kawal perkahwinan Fouziah

Posted:

Ada pihak cuba kawal perkahwinan Fouziah

Ada pihak cuba kawal perkahwinan Fouziah

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA


PELAKON jelita ini mengakui dirinya semakin gemuruh menjelang majlis pernikahannya.


KURANG seminggu sahaja lagi, pelakon cantik Fouziah Gous, 30, akan menamatkan zaman daranya bersama seorang ahli perniagaan bernama Md. Zhafran Md. Yusof, 30.

Pelakon drama Trilogi Cinta itu memilih tarikh 21 September untuk melangsungkan pernikahannya manakala pada 29 September, Fouziah akan disandingkan dalam satu resepsi mewah yang diadakan di Hotel Marriott Putrajaya dengan mengenakan tema musim bunga.

Pada 5 Oktober pula, majlis resepsi di sebelah pihak Zhafran pula akan diadakan di kediaman ibu bapanya di Bukit Jelutong, Shah Alam.

Biarpun ramai yang ingin menaja perkahwinan Fouziah, pelakon berdarah Pakistan itu menolak.

Ini kerana ada pihak yang cuba mengawal segala persiapan sedangkan yang patut memberi idea pada majlis tersebut adalah dirinya dan Zhafran.

Ikuti luahan Fouziah selanjutnya berhubung perkara tersebut ketika ditemui di syarikat perancang majlis perkahwinan Nas Great Idea Sdn. Bhd. di Serdang baru-baru ini.

Kosmo!: Apakah yang anda dimaksudkan apabila ada pihak cuba mengawal segala persiapan majlis perkahwinan?

FOUZIAH: Sebenarnya saya terima banyak tajaan untuk majlis perkahwinan nanti. Tetapi tidak semua yang saya ambil. Sebabnya ada beberapa pihak yang mahu mengawal segala-galanya tanpa mengambil kira apa yang saya suka.

Sebelum ini ramai yang mempertikaikan majlis pertunangan anda yang dikatakan kelihatan terlalu mewah.

Kalau ikutkan keluarga saya mahu buat yang lebih mewah untuk majlis pertunangan saya. Ini kerana saya merupakan anak perempuan tunggal dan bongsu dalam keluarga. Mereka mahukan yang terbaik untuk saya. Bagi saya, majlis perkahwinan perlu mengikut kemampuan masing-masing.

Namun jika ia dibuat secara besar-besaran dan meriah, anggap sahaja itu sebagai rezeki.


FOUZIAH dan Zhafran bakal bergelar suami isteri pada 21 September ini.


Bagaimanakah majlis perkahwinan anda nanti?

Tidak semua urusan majlis perkahwinan saya nanti ditaja. Saya gunakan juga duit hasil titik peluh berlakon selama ini.

Debaran menjadi isteri kurang daripada seminggu lagi?

Saya lebih gemuruh dalam menguruskan hal perkahwinan saya. Banyak benda yang merisaukan saya seperti baju kahwin. Nasib baik Zhafran sentiasa bersama dan kami sering berbincang mengenai perjalanan majlis perkahwinan itu.

Boleh cerita lebih lanjut mengenai majlis perkahwinan anda?

Saya akan melangsungkan pernikahan pada 21 September ini di Masjid Bukit Jelutong, Shah Alam, pada pukul 8 malam. Sebelum majlis pernikahan itu saya akan mengadakan majlis berinai dengan adat Pakistan. Ada muzik dan saya akan dicalit dengan pewarna kuning serta disuapkan dengan manisan.

Bagaimanakah karier lakonan anda selepas berkahwin?

Pemahaman bakal suami terhadap karier lakonan saya masih tidak menyeluruh lagi. Zhafran sebenarnya seorang yang lurus. Sebelum ini, jika ada komen peminat yang pelik menerusi Twitter atau Instagram dia akan

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved