Jumaat, 12 Julai 2013

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Serlah hala tuju moden premium Hyundai

Posted:

Serlah hala tuju moden premium Hyundai

Serlah hala tuju moden premium Hyundai

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN

SUV merupakan antara segmen yang paling pantas berkembang di Malaysia. Penampilan luarannya yang mewah. maskulin, posisi pemanduan tinggi dan boleh dipandu di laluan lasak menjadi antara faktor kenapa SUV menjadi pilihan ramai orang.

Justeru, tidak hairanlah jika boleh dikatakan semua pengeluar memiliki model SUV mereka sendiri. Sama ada jenama dari Jepun, Eropah atau Korea, semuanya cuba untuk mengumpan pembeli dengan pelbagai ciri menarik yang

Hyundai tidak terkecuali dalam persaingan tersebut. Pengedar kenderaan Hyundai di Malaysia, Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) baru-baru ini memperkenalkan Inokom Santa Fe (produk yang dilesenkan oleh Hyundai) ke pasaran tempatan.

Santa Fe ialah sebuah SUV berkapasiti tujuh tempat duduk yang tidak asing lagi buat pengguna tempatan. Sudah memasuki generasi ketiga, Hyundai cuba untuk menjadikannya sebuah SUV yang lebih mewah dan sporty.

Ia nyata selari dengan hala tuju Hyundai yang ingin menjadi jenama moden premium. Dibina berdasarkan kepada konsep rekaan baharu iaitu Storm Edge, Santa Fe dilihat berjaya menyerlahkan kualiti dan kemewahan yang mengagumkan sesiapa sahaja yang melihatnya.

Malah, jika dibuang emblem Inokom atau Hyundai itu, tidak mustahil ramai yang menganggapnya sebagai sebuah SUV buatan Eropah. Tanggapan itu banyak didorong oleh penampilan luarannya yang kemas.

Lihat sahaja kepada gril signatur Hyundai berbentuk heksagonal itu. Ditambah pula dengan gabungan bampar belakang dan hadapan yang sporty, bumbung suri, lampu utama jenis HID dan lampu belakang LED. Semua itu sememangnya mencipta imej sebuah SUV yang futuristik dan urban.

Kemewahan ruang kabin Santa Fe dilihat menyempurkakan gaya luaran Santa Fe. Sebaik sahaja masuk ke dalam kabin, pemandu dan penumpang dihidangkan dengan kemasan kulit mewah pada tempat duduk.


TIPIKAL papan pemuka kenderaan Hyundai, ruang ini sarat dengan pelbagai butang kawalan.


Mata pemandu juga pasti tertarik dengan stereng yang kemas dengan susunan butang kawalan. Sementara paparan instrumen Thin Film Transistor (TFT) LCD bersaiz 4.2 inci itu memaparkan pelbagai maklumat penting pemanduan.

Reka bentuk Santa Fe yang tersendiri telah melayakkannya untuk memenangi pelbagai anugerah. Misalnya, Anugerah Reka Bentuk Antarabangsa Australia 2013 dan Good Design Awards oleh pihak Chicago Anthenaeum: Museum of Architecture and Design di Amerika Syarikat.

"Pengenalan Santa Fe baharu ini sememangnya menetapkan satu standard baharu dalam pasaran SUV di Malaysia. Ia dinyatakan menerusi gabungan elemen kemewahan, moden, inovatif dan ciri-ciri keselamatan yang biasanya ada pada model lebih mewah.

"Dengan semua ciri yang hebat ini dan ditawarkan pada harga berpatutan, kami yakin dapat memperoleh kelompok pelanggan lebih besar," kata Pengarah Urusan HSDM, Lau Yit Mun.

Santa Fe hadir dalam dua pilihan enjin, R 2.2 E-VGT diesel dan enjin petrol Theta II 2.4 MPI. Ia kemudian dikembangkan kepada empat varian iaitu Theta II 2.4 Elegance (RM163, 888), Theta II 2.4 Executive Plus (RM177, 888), R 2.2 VGT Elegance (RM176, 888) dan R 2.2 VGT Executive Plus (RM189, 888).

Enjin diesel bersesaran 2.2 liter itu mampu menjana kuasa maksimum 197hp @ 3,800rpm dan tork setinggi 436Nm pada 1,800 hingga 2,500 rpm. Kedua-dua enjin itu dipadankan dengan kotak gear automatik enam kelajuan SHIFTRONIC®.

Mahu menawarkan penjimatan bahan api sewajarnya, sistem Active Eco telah digunakan. Sistem itu berperanan mengubah suai kawalan enjin dan transmisi untuk memastikan maklum balas pendikit yang lancar. Di samping mengawal output sistem pendingin hawa untuk meningkatkan penjimatan bahan api.

Tidak berkompromi dengan aspek keselamatan, jentera itu hadir bersama sistem keselamatan termaju demi menawarkan pemanduan terbaik kepada pemiliknya. Antara sistem yang ada adalah sistem pacuan empat roda Active On-Demand, Vehicle Stability Management (VSM), Hillstart Assist Control (HAC), Downhill Brake Control (DBC) dan Electric Parking Brake (EPB) dengan ciri Automatic Vehicle Hold.

EPB berfungsi 'memegang' kenderaan pada posisinya walaupun selepas pedal brek dilepasnya. Ciri itu amat berguna jika berhenti dan ingin memulakan semula perjalanan di laluan berbukit.

Terkenal sebagai pengeluar yang inovatif, Hyundai memastikan Sabta Fe menawarkan rangkaian ciri yang biasanya ada pada kenderaan lebih premium. Sebagai contoh, ciri Flex Steer yang mempunyai tiga mode operasi iaitu Comfort, Normal and Sport.


TEMPAT duduk belakang dibalut dengan kulit Nappa yang mewah.


Sistem tersebut membolehkan pemandu untuk mengadaptasi karekteristik stereng Santa Fe berdasarkan kepada corak pemanduan dan kondisi jalan raya. Ciri-ciri mewah yang lain termasuklah sensor hujan automatik, sistem kunci pintar, butang Start/Stop, kawalan jelajah, tempat duduk kuasa dan banyak lagi. Lebih menarik lagi, satu unit perakam pemanduan selamat (Safe Drive Recorder) yang berfungsi seperti kotak hitam turut dipasang pada SUV tersebut.

Buat pertama kalinya, HSDM turut memperkenalkan skim Leader Card. Direka khas untuk para pemilik Santa Fe baharu, ia membolehkan mereka menikmati gaya hidup mewah dan perkhidmatan premium. Misalnya, perkhidmtan concierge mewah dan bantuan perubatan peribadi.

Menerusi perkhidmatan concierge, menempah sesi bermain golf, kapal persiaran atau mendapatkan rawatan di hospital berdekatan boleh dilakukan dengan hanya satu panggilan telefon. Ahli Ledars Card juga akan mendapat kadar istimewa untuk perkhidmatan penghantaran pergi dan balik dari KLIA, LCCT atau Subang Skypark. Ini adalah sebahagian daripada kelebihan yang mampu ditawarkan oleh kad berkenaan.

"Santa Fe baharu ialah model premium. Maka, kami ingin memastikan para pemiliknya menikmati perkhidmatan yang premium juga. Banyak lagi kelebihan yang akan ditawarkan pada masa depan," tambah Lau.

Untuk ketenangan fikiran, Santa Fe hadir bersama jaminan selama lima tahun atau perbatuan sejauh 300,000 kilometer (mana-mana tiba dahulu).

Varian CKD terbaharu BMW 316i

Posted:

Varian CKD terbaharu BMW 316i

Varian CKD terbaharu BMW 316i


REKAAN bahagian hadapan ditonjolkan dengan Kidney Grill.


BMW Group Malaysia (BMW Malaysia) menambah satu lagi varian model pemasangan tempatan (CKD) ke pasaran Malaysia. Varian dimaksudkan ialah BMW 316i. Ia dihasilkan di kilang BMW Malaysia di Kulim, Kedah.

Ketua Pegawai Eksekutif BMW Malaysia, Dr. Gerhard Pils berkata, langkah mengembangkan aktiviti CKD itu membuka peluang lebih luas kepada pengguna tempatan untuk memiliki jentera jenama Jerman itu.

BMW 316i menggunakan enjin petrol empat silinder 1.6 liter TwinPower Turbo dengan teknologi VALVETRONIC. Enjin itu dipadankan bersama transmisi automatik lapan kelajuan.

Kombinasi itu membolehkan sedan tersebut menghamburkan kuasa maksimum sehingga 135hp dan tork setinggi 220Nm.

Pecutan dari titik pegun ke 100 kilometer sejam (km/j) mengambil masa cuma 9.2 saat. Kelajuan maksimum yang boleh dicapai adalah 210km/j.

Kadar pembebasan emisi karbon bagi setiap km adalah 137 gram. Untuk mencapai jarak sejauh 100km, kadar purata penggunaan petrol cuma 5.9 liter.

Model terbaharu itu dilengkapi butang Auto Start/Stop. Turut didatangkan bersama adalah tiga jenis mode pemetaan enjin iaitu Comfort, Sport dan Eco Pro.

Mode boleh ditukar menerusi menerusi butang. Mode Sport membolehkan pemandu menikmati maklum balas lebih dinamik, manakala Comfort pula meningkatkan keselesaan pemanduan. Eco Pro memaksimumkan soal keefisienan menerusi parameter enjin dan kotak gear.

Seperti mana-mana model BMW yang lain, varian 316i dilengkapi teknologi BMW ConnectedDrive. Bantuan BMW Live dan BMW TeleServices dipaparkan menerusi panel skrin LCD berukuran 6.5 inci.

BMW Live membolehkan pemandu menerima informasi berita atau keadaan cuaca ketika berada di dalam kereta. Turut didatangkan bersama ialah sambungan USB dan Bluetooth untuk peranti pintar.

Beberapa pilihan warna ditawarkan kepada pelanggan iaitu putih, hitam, merah, perak dan kelabu. Tempahan boleh dibuat menerusi mana-mana bilik pameran sah BMW Malaysia di seluruh negara.

Harga runcit atas jalan tidak termasuk insurans model BMW 316i ialah RM209,800 seunit. Program servis BMW Service dan Repair Inclusive (BS+RI) turut disertakan bersama.

Hibrid pertama Nissan bakal dilancarkan

Posted:

Hibrid pertama Nissan bakal dilancarkan

Hibrid pertama Nissan bakal dilancarkan


HARGA MPV ini dianggarkan bermula RM140,000 seunit


EDARAN Tan Chong Motor Sdn. Bhd. (ETCM) baru-baru ini mengadakan satu sesi previu tidak rasmi kenderaan pelbagai guna (MPV) hibrid Nissan Serena Smart Hybrid (S-Hybrid). ETCM ialah pengedar tunggal dan pemasang kenderaan Nissan di Malaysia.

Previu itu dibuat seiring dengan satu produksi video berkonsepkan Temui Hibrid - Keluarga Zaman Baharu, MPV Zaman Baharu. Jentera lapan tempat duduk itu dijadual menemui pelanggan tempatan tidak lama lagi.

Nissan Serena Smart Hybrid (S-Hybrid) merupakan produk MPV hibrid pertama ETCM. Sesi previu itu merupakan sebahagian daripada inisiatif ETCM untuk meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai MPV S-Hybrid. Pada masa yang sama mencetuskan minat positif menjelang hari pelancarannya.

Nissan Serena S-Hybrid yang dipertonton itu dipasang dengan semua aksesori pilihan yang berkemungkinan besar ditawarkan ETCM. Sekali pandang, model itu menawarkan keselesaan ruang dalaman dengan pelbagai ciri teknologi tinggi.

Sempena tempoh jualan prapelancaran model itu, pembeli awal ditawarkan satu pakej promosi menarik. Ia termasuk insurans kemalangan peribadi pemandu, kadar faedah sewa beli yang rendah dan satu pakej servis percuma.

Maklumat lanjut mengenai model-model Nissan di Malaysia boleh didapati menerusi laman web: www.nissan.com.my.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved